Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 71
Offentligt
1317774_0001.png
1317774_0002.png
NotatIndsatsplanlægning og -analyseIndsatsanalyseJ.nr. 13-4532202Den 20. december 2013
Resume af resultaterne for borgernes ogvirksomhedernes regelefterlevelse i 2010Det er tredje gang, at SKAT har gennemført en undersøgelse af danskeborgere og virksomheders evne til at opgøre og angive deres skattemæssigeforhold korrekt. Resultaterne for undersøgelsen vedr. indkomståret 2010foreligger nu i to særskilte analyserapporter.Det samlede omfang af fejl – såvel i skatteydernes som SKATs favør – kankvantificeres ved det såkaldte skattegab. Skattegabet opgøres som forskellen iskatteværdien af, hvad skatteyderne rent faktisk selvangiver, og det de burdehave selvangivet, hvis reglerne var efterlevet fuldt og helt. Sammenfattendekan man konstatere, at det totale skatte- og momsgab for borgere ogvirksomheder under ét er faldet en smule fra 12,6 mia. kr. i 2008 til 12,1 mia.kr. i 2010. Forskellen er dog ikke statistisk signifikant.Skattegabet for virksomhederne udgør 8,3 mia. kr. og er stort set uændret,mens momsgabet er reduceret svagt fra 3,2 til 2,7 mia. kr. Fejlprocenten ersteget marginalt fra 52 til 54. Flere virksomheder begår altså fejl, men fejleneer gennemsnitligt lidt mindre målt i kroner og ører.Blandt borgerne er regelefterlevelsen ligeledes nogenlunde uforandret oggenerelt på et meget højt niveau. Skattegabet er i praksis uændret og udgør 1,2mia. kr. Antalsmæssigt begås dog lidt flere fejl, men til gengæld er der færrealvorlige fejl.De nogenlunde uændrede opgørelser af skatteydernes regelefterlevelse – bådefor borgere og virksomheder – skal i øvrigt ses i lyset af en ganskeudfordrende konjunkturudvikling. En udvikling der i sig selv må formodes athave presset skatteyderadfærden. Alle beløb er opgjort nominelt, og der erderfor ikke taget højde for den generelle prisudvikling på ca. 4 pct. fra 2008 til2010.Med den viden, der opsamles fra undersøgelserne af skatteydernes regelefter-levelse, er SKAT fremadrettet i stand til at påvirke rammerne for skatteydernesadfærd. Både i form af input til forbedrede digitale løsninger, optimering afinterne processer, regelændringer og øget samarbejde med såvel relevanteeksterne parter som på tværs af offentlige myndigheder. Alt dette medvirker tilat gøre det nemmere at indberette korrekt og begrænse mulighederne for, atder sker fejl og overlagt omgåelse af reglerne. Samtidig kan viden om1/2
regelefterlevelsen på de specifikke områder anvendes til en mere effektivressourceallokering og danne udgangspunkt for mere målrettede vejlednings-og kontrolaktiviteter.
2/2