Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 56
Offentligt
5-12-2013
side 1
HovedbudskabBilbeskatning afgørende for grøn omstilling af bilparkenDer er brug for en teknisk baseret afgiftHvorfor nu?Små biler bidrager til at udhule statens provenuBiler er længe på vejene; speed omstillingen opE-mobilitet bidrager til dansk værditilvækst
5-12-2013
side 3
Derfor teknisk baseret afgiftOprindelig bilbeskatning var udtryk for formuebeskatningNuværende værdibaserede bilbeskatning er tænkt i entid, hvor vi kørte på benzin eller dieselNu kører vi også på el, gas og brint.Bilbeskatningen: Et lovgivningsmæssigt kludetæppeNy teknologi beskattes tungt –noglegangeSærordninger fornoglenye teknologierAdministrative byrde og rum for spekulationHvad er bilens reelle værdi?5-12-2013side 4
Derfor teknisk baseret afgiftNu: Ringe sammenhæng mellem bilens pris ogmiljøpåvirkning indenfor de enkelte klasserNye små biler betaler en meget lav afgift ift. deres CO2-udledninger, bidrag til trængsel mv.
5-12-2013
side 5
Elbil betaler mere i momsend benzinbil betaler i afgift
Ford KA
VW e-up!
Pris før afgifterMomsAfgiftMoms + afgiftPris for forbruger
38.9469.73721.17830.91569.860
148.80037.200037.200186.000
VW e-Up betaler 6.000 kr. mere til statskassen end en Ford KaMinibilerne udgør over halvdelen af nybilsalget =>Der sælges flere biler, men provenuet til statskassen falderTrafikforsker: Vi kommer til at mangle 5-10 mia. kr. fra registreringsafgiften5-12-2013side 6
Plug-in hybridbileri det nuværende afgiftsystem
Opel Ampera
BMW i3m. rækkevidde forlænger
Pris før afgifterMoms og afgiftFradragPris for forbrugerHeraf moms og afgift
270.000622.250269.200623.000353.000
252.800*609.735602.400315.60068.169
Stadig flere plug-in hybridbiler på vej – beskattes meget forskelligtViste eksempler: Opel Ampera: 83,3 km/l, BMW i3: 166,6 km/l.PHEV på vej: Golf, Mercedes, Audi, Up, Mitsubishi etc.side 7
5-12-2013
Endnu ikke offentliggjorte og fortroligeoplysninger fra BMW
Derfor teknisk baseret afgiftPraktisk argument:Digitalt Motorregister => let at hente oplysningerLet at skrue påfx prisen for CO2 i takt med, at energi-forbruget fortsat falderFiskalt argument:Små biler skaber hul i statskassen – 5-10 mia kr.
Vækst argument:Danmark har styrkepositioner inden foreffektelektronik, batteriteknologi og smart grid
5-12-2013
side 8
Derfor teknisk baseret afgift nuIndpasning af vedvarende energi og 2050 mål:VE integreres i andre sektorer – endnu ikke transportElbilen er én af de nye forbrugsenhederBiler er i snit 15 år på vejene – skift må starte nu
5-12-2013
side 9
Grønne biler er kommet op i fartMen kørerde kører uden om Danmark?Bredt ønske om omlægning til teknisk baseret afgiftDEA har udviklet én teknisk modelNorge har indført teknisk beskatningNuværende værdibaserede beskatning:Ringe sammenhæng mellem pris og CO2Er ikke gearet til nye teknologierTeknisk baseret registreringsafgift kan:Genskabe sammenhæng mellem beskatning og CO2Gøre det let at skrue på parametre i takt med, atbilernes energiforbrug falder5-12-2013side 10
BilagTeknisk baseret afgiftTransportens CO2-udledninger stigerElbilerne buldrer afsted i resten af verdenAnalyse: Vejen til en fossilfri transportsektorElbiler i Danmark og NorgeSmå biler er meget billige i DanmarkHvad man kan få for 795 kr.Øvrige forslag til fremme af grøn transport
5-12-2013
side 11
Teknisk baseret afgiftDansk Elbil AllianceogCopenhagen Economicsharudviklet model for grøn, provenuneutral bilbeskatningen:Modellens elementer:Registreringsafgiftensniveauopretholdes og baseres på CO2-udledning og sikkerhed.Den årligeejerafgiftafspejlerbilernes omkostninger sfa. støj,partikel-forurening og slid påinfrastruktur.Bilbeskatningen baseres på det nyeDigitale Motorregister
5-12-2013
side 12
Transportens CO2-udledninger stigerVedtagne energieffektiviseringer ogiblandingskrav til trods, så stigerCO2-udledninger fra transportBiler kører længere på literen – menvi har flere biler og kører længere idemDer er brug for at skifte drivmiddel
Kilde: Regeringens Klimaplan, 2013
5-12-2013
side 13
5-12-2013
side 14
5-12-2013
side 15
Elbileri Danmark og Norge
84 elbiler solgt i sept. 2013I alt: 1.500 elbilerFordele:
1350 elbiler solgt i sept. 2013I alt: 15.850 elbilerFordele:
AfgiftsfritagelseMulighed for lavere elpris
Teknisk baseret afgiftAfgifts- og momsfritagelseGratis parkeringBrug af busbanen
Gratis med statslige rederier5-12-2013side 16
Fri passage i trængselsringmv…
Små biler ermegetbillige i Danmark150.000
100.000
50.000Ford KaPeugeot 107 3DRenault TwingoSeat MiiToyota Aygo
150.000
TysklandDanmark
100.000Sverige(inkl. fragt)50.000Kia PicantoChevrolet SparkSmart ForTwoPeugeot 107 5DVW Up!Norge(inkl. fragt)
5-12-2013
side 17
Hvad man kan få for 795 kr
5-12-2013
side 18
Øvrige forslag til fremme af grøn transport
5-12-2013
side 19