Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 56
Offentligt
1309854_0001.png
Fra:Morten Brønnum Andersen [mailto:[email protected]]Sendt:5. december 2013 15:17Til:Jette Marlene Hansen; Tina GrønlundCc:Lærke Flader; Marie Louise Hede; Silas HarboEmne:Foretræde for Skatteudvalget - præsentation samt analyse til Skatteudvalget
Kære Jette og TinaI forlængelse af Dansk Elbil Alliances foretræde for Skatteudvalget tidligere i dag, fremsender jeg hermedvores præsentation.I forbindelse med vores foretræde omtalte vi en ny analyse fra Dansk Energi’s Analyseafdeling, somligeledes er vedhæftet, og som jeg vil bede om bliver omdelt til medlemmerne af udvalget.Baggrunden for analysen og dens hovedresultater opsummeres nedenfor:I forbindelse med Regeringens Roadmap 2050 arbejde har Dansk Energi udarbejdet en analyse –Analysenotat Fossilfri Transport 2050– der viser, hvordan der ad teknologiske veje kan opnås en fossilfrivejtransportsektor i 2050.Analysen præsenterer et scenarie for indfasning af de teknologiske virkemidler, der er nødvendige for atfrigøre den danske vejtransport fra fossile brændstoffer. Formålet er at beskrive bidragene fra deforskellige teknologiske muligheder og få en bedre forståelse af den påkrævede hastighed af indfasningenaf nye teknologier for at opnå målet om fossilfrihed i 2050.De teknologiske muligheder er i analysen opdelt i 3 grupper:1.Effektiviseringeraf konventionelle køretøjer bl.a. ved hjælp af forbedrede effektivitet af benzin- ogdieselmotorer.2.Iblandingaf biobrændstoffer i konventionelle køretøjer uden større ændringer i motorteknologier.3. Introduktion afalternative drivmidlerdvs. el, naturgas, brint og høje andele af biobrændstoffer.Analysen viser,at biobrændstoffer og energieffektiviseringer kan bringe os et godt stykke på kort sigt, menat introduktionen af nye alternative teknologier på den helt korte bane er helt afgørende, hvis vi skal nåmålet om en fossilfri transportsektor.Udebliver momentum, vil vi tabe et væsentligt skridt på vejen moden fossilfri transportsektor i 2050. Dette viser nødvendigheden af, at man fra såvel bilindustrien,infrastrukturleverandører (el, brint og biogas) baner vejen for, at forbrugerne får tillid til de alternativedrivmidler. Det politiske niveau spiller her en nøglerolle. Gennem forskellige tiltag som justeringer afbilbeskatningen, støtte til infrastruktur, effektivitetskrav til konventionelle biler, aktiv offentligindkøbspolitik mv. kan udbredelse hhv. forsinkes eller speedes op.Mvh Morten

Med venlig hilsen

Morten Brønnum AndersenChefkonsulent, cand.scient.pol.+45 35 300 435-DanskEnergiRosenørns Alle 91970 Frederiksberg C+45 35 300 400