Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1308303_0001.png
1308303_0002.png
1308303_0003.png
1308303_0004.png
1308303_0005.png
1308303_0006.png
1308303_0007.png
1308303_0008.png
1308303_0009.png
1308303_0010.png
1308303_0011.png
1308303_0012.png
1308303_0013.png
1308303_0014.png
EnhedINTOKO,InternationalØkonomiSagsbehandler-Koordineret med
Samlenotat til ECOFIN 10. december 20131.(Evt.) Direktiv om rammer for genopretning og afvikling af kreditin-stitutter mv. (BRRD)- Behandling af Europa-Parlamentets ændringer med henblik påenighed ved førstebehandlingenKOM(2012) 280Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet isamarbejde med Erhvervs- og Vækstministeriet(Evt.) Forslag til direktiv om indskudsgarantiordninger- Behandling af Europa-Parlamentets ændringer med henblik påenighed ved førstebehandlingenKOM(2010)368Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet isamarbejde med Erhvervs- og VækstministerietFælles afviklingsmekanisme for Kreditinstitutter (SRM)- Generel indstillingKOM(2013) 520Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet isamarbejde med Erhvervs- og VækstministerietRentebeskatningsdirektivet- Politisk enighedKOM(2008) 727Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet isamarbejde med SkatteministerietRapport til Det Europæiske Råd om skattepolitiske emner og fi-nansministrenes rapport om skatteemner under Konkurrenceev-nepagten- TilslutningKOM-dokument foreligger ikkeMaterialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet isamarbejde med SkatteministerietAdfærdskodeks for erhvervsbeskatning- RådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeMaterialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet isamarbejde med Skatteministeriet-
Sagsnr.-Doknr.-Versionsnr.1Dato04-12-2013
2.
-
3.
-
4.
Side 3
5.
Side 9
6.
Side 11
7.
Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2012- PræsentationKOM-dokument foreligger ikkeMaterialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet isamarbejde med FinansministerietEuropæisk semester: Proceduren for makroøkonomiske ubalan-cer, scoreboard-rapport 2014- Udveksling af synspunkterKOM(2013) 790Materialet er udarbejdet af Økonomi- og IndenrigsministerietEuropæisk semester: Vækstundersøgelsen 2014- Udveksling af synspunkterKOM(2013) 800, 801, 785Materialet er udarbejdet af Økonomi- og IndenrigsministerietRådsbeslutninger om partnerskabsprogrammer- Udkast til Rådets udtalelserKOM (2013) 902, 904, 909, 910, 911 finalMaterialet er udarbejdet af Økonomi- og IndenrigsministerietGennemførelse af Stabilitets- og Vækstpagten- Udkast til rådsbeslutning- Udkast til rådshenstillingKOM(2013) 906, 907Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet(Evt.) Ny forordning om EU’s betalingsbalancefacilitet- StatusKOM(2012) 336Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
-
8.
-
9.
-
10.
-
11.
-
12.
-
Dagsordenspunkt 4: RentebeskatningsdirektivetKOM (2008) 727ResuméECOFIN ventes den 10. december 2013 at drøfte mulighederne for at få vedtagetforslaget til tekniske forbedringer af EU’s rentebeskatningsdirektiv inden udgangen af2013 i overensstemmelse med DER’s anmodning fra topmødet den 22. maj 2013.Rentebeskatningsdirektivet skal sikre beskatningen af opsparingsindkomst, som beta-les fra fx en bank i ét EU-land til en person i et andet EU-land.EU-landene har siden 2008 drøftet et forslag om revision af direktivet, som indebæreren række tekniske ændringer af direktivets regler for bedre at sikre korrekt beskatningaf opsparingsindkomst.EU-landene er enige om de tekniske ændringer af direktivet, men Luxembourg ogØstrig kæder vedtagelse af direktivforslaget sammen med forhandlinger med tredje-landene Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino om tilsvarende tek-niske ændringer af EU’s rentebeskatningsaftaler med disse lande.Sagen har senest været på ECOFIN den 15. november 2013, hvor det store flertal aflande lagdevægt på at få vedtaget direktivet inden udgangen af 2013. Luxembourgkunne dog ikke tage stilling til direktivet på dette møde, da der endnu ikke var danneten ny regering efter parlamentsvalget den 20. oktober.Formandskabet ventes at gøre et nyt forsøg på at vedtage direktivet på ECOFIN den10. december 2013. Luxembourg og Østrig ventes dog fortsat at kæde vedtagelsensammen med forhandlingerne med de fem tredjelande om tilsvarende tekniske æn-dringer af rentebeskatningsaftaler med disse lande, idet DER’s anmodning efter de tolandes opfattelse forudsætter enighed med tredjelandene.BaggrundRentebeskatningsdirektivet (2003/48/EF) skal sikre beskatningen af opsparingsind-komst, som betales fra banker og andre finansielle institutter i ét EU-land til en personi et andet EU-land. Det sker ved, at oplysning om betalingen automatisk indberettes tilbetalerens skattemyndigheder, som videresender oplysningerne til modtagerens skat-temyndigheder.Luxembourg og Østrig har en overgangsordning, som indebærer opkrævning af kilde-skat af rentebetalinger til modtagere i andre EU-lande samt provenudeling med mod-tagerens bopælsland i stedet for automatisk videregivelse af oplysninger om betalin-gen.Efter direktivet vil overgangsordningen ophøre, så Luxembourg og Østrig skal gå overtil automatisk udveksling af information om opsparingsindkomst ligesom de andre EU-lande, når EU har indgået aftaler med Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco ogSan Marino om informationsudveksling om denne indkomst på anmodning.Efter vedtagelsen af direktivet indgik EU rentebeskatningsaftaler med Schweiz, Liech-tenstein, Andorra, Monaco og San Marino om, at disse lande skulle sikre beskatnin-gen af rentebetalinger fra banker og andre finansielle institutter i disse lande til enperson i et EU-land. Det sker ved opkrævning af kildeskat af disse betalinger og pro-venudeling med modtagerens bopælsland svarende til overgangsordningen for Lu-xembourg og Østrig.
Luxembourg har tilkendegivet, at man vil opgive sin undtagelse og skifte til hovedreg-lerne om automatisk informationsudveksling (efter det gældende direktiv) fra 2015.Østrig har tilkendegivet vilje til at drøfte spørgsmålet, men Østrigs præcise position eraktuelt uklar. Baggrunden for de to landes ændrede holdning er USA’s såkaldte FAT-CA-lov (ForeignAccountTaxCompliance Act), som giver ikke-amerikanske banker pligttil automatisk informationsudveksling med USA, for så vidt angår deres kunder medtilknytning til USA og disses finansielle indkomst fra bankerne. Hvis banker ikke over-holder dette, vil USA kræve kildeskat på 30 pct. af betalinger fra USA til disse banker.FATCA presser altså lande med bankhemmelighed til at lempe denne bilateralt overfor USA. Dette begrunder yderligere en ophævelse af rentebeskatningsdirektivetsovergangsordning.Kommissionen fremsatte i 2008 forslag om ændring af direktivet (KOM(2008) 727)med henblik på at styrke direktivets effektivitet. Kommissionen lagde også op til, atRådet skulle give Kommissionen forhandlingsmandat til at forhandle med tredjelande-ne om tilsvarende tekniske ændringer i EU’s tredjelandsaftaler. Sagen har siden 2008flere gange været forsøgt fremmet.ECOFIN gav på sit møde den 14. maj 2013 Kommissionen mandat til at indlede for-handlinger med de fem tredjelande, Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og SanMarino med henblik på at opnå aftaler om tekniske tilpasninger til rentebeskatningsaf-talerne på linje med de tekniske tilpasninger, der foreslås i direktivforslaget. Disseforhandlinger er indledt i løbet af september og oktober 2013. Alle fem tredjelande hartilkendegivet vilje til forhandling om de tekniske ændringer og herunder vilje til også atforhandle om spørgsmålet om automatisk udveksling af oplysningerne. Det er dogtvivlsomt, om forhandlingerne vil blive afsluttet i 2013.Mens der blev opnået enighed om mandatet til forhandlinger med tredjelandene, blevdirektivforslaget heller ikke ved den lejlighed vedtaget, da Luxembourg og Østrig kæ-der vedtagelsen af det reviderede direktiv sammen med forhandlingerne med de femtredjelande.IndholdKommissionens forslag til revision af direktivet indeholder en række tekniske ændrin-ger bl.a. vedrørende de anvendte begreber i direktivet, præciseringer af definitionersamt en udvidelse af direktivets anvendelsesområde. Der blev senest fremsat kom-promisforslag i sagen under det svenske formandskab i 2. halvår 2009 samt en juste-ring under det ungarske formandskab i 1. halvår 2011. De væsentligste ændringer idirektivet som følge af Kommissionens forslag og kompromisforslagene er beskrevet ibilag 1.ECOFIN skal nu på ny drøfte forslaget til ændringsdirektiv.Kommissionen har den 12. juni 2013 fremlagt forslag til ændring af direktiv om admi-nistrativt samarbejde (direktiv 2011/16/EU) for så vidt angår obligatorisk automatiskudveksling af oplysninger på beskatningsområdet (KOM(2013) 348). Dette direktivfor-slag går ud på, at EU-landene indbyrdes vil foretage automatisk udveksling af desamme oplysninger som dem, de hver for sig skal udveksle med USA under FATCA.Alle EU-lande har indledningsvis givet udtryk for støtte til ændring af direktivet. An-vendelsesområdet for dette direktivforslag overlapperdelvist anvendelsesområdet forbåde det gældende rentebeskatningsdirektiv og forslaget til ændringer i rentebeskat-ningsdirektivet. Dette overlap og dets mulige konsekvenser er endnu ikke analyserethverken på nationalt plan eller fællesskabsplan, men det er sandsynligt, at der i enperiode vil være visse oplysninger, der er omfattet af udvekslingsforpligtelser efterbegge direktiver.
Det nuværende forslag til revision af rentebeskatningsdirektivet bevarer de overgangs-regler om kildeskat, som bliver overflødige, hvis både Luxembourg og Østrig går overtil automatisk informationsudveksling. Det vil sige, at hvis Østrig ændrer holdning, skalforslaget til revision af direktivet ændres.HjemmelsgrundlagForslaget har hjemmel i TEUF-traktatens artikel 115, som kræver enstemmig vedta-gelse af medlemsstaterne.NærhedsprincippetBeskatning af indkomst, som en person i ét EU-land har indtjent ved opsparing i etandet EU-land, kan bedst opnås ved en fælles retsakt. Regeringen vurderer derfor, atforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippetEuropa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg støtter revisionen af ren-tebeskatningsdirektivet.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDe gældende regler om indberetningspligt for danske pengeinstitutter mv. vedrørenderentebetalinger findes i skattekontrolloven. Loven indeholder en bestemmelse om deoplysninger, som danske pengeinstitutter mv. skal indsende automatisk til SKAT ihenhold til rentebeskatningsdirektivet.Når der foreligger en endelig aftale om rentebeskatningsdirektivet, vil der blive foreta-get nærmere overvejelser om, i hvilket omfang der er behov for at justere skattekon-trolloven og regler udstedt i medfør af denne.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserEn effektivisering af direktivet ventes at have positive statsfinansielle konsekvensergennem et øget provenu fra skat af renter mv. i udlandet. Eventuelle statsfinansiellekonsekvenser, f.eks. systemændringer hos SKAT som følge af ændringsdirektivet,afholdes inden for de nuværende rammer.HøringForslaget har været til høring hos Advokatsamfundet, Børsmæglerforeningen, CE-POS, Center for Kvalitet i Reguleringen, Dansk Aktionærforening, Den DanskeFondsmæglerforening, Den Nordiske Børs, Finansrådet, Finanstilsynet, Foreningen afFirmapensionskasser, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen DanskeRevisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Forsikring og Pension, Forvaltnings-højskolen, InvesteringsForeningsRådet, Københavns Fondsbørs, Nationalbanken,Realkreditrådet og SKAT. Der henvises til samlenotat for ECOFIN 21. februar 2012 foren redegørelse for høringssvarene.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgKommissionens rapport fra 2008 om erfaringerne med, hvordan direktivet virker, blevforelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 14. maj 2008. Kommissio-nens rapport om erfaringerne og Kommissionens ændringsforslag til direktivet harendvidere været forelagt Europaudvalget forud for ECOFIN den 2. december 2008.Ændringsforslaget til direktivet har været forelagt Europaudvalget forud for ECOFIN
den 2. december 2009, den 15. februar 2011, den 17. maj 2011, den 12. juli 2011, den10. februar 2012, den 15. maj 2012, den 13. november 2012, den 14. maj 2013 ogsenest forud for ECOFIN den 15. november 2013.HoldningDansk holdningDanmark støtter forslaget.Andre landes holdningEU-landene forventes generelt at støtte ændringerne af EU’s rentebeskatningsdirektiv.Det er uklart, om Luxembourg og Østrig fortsat vil have reservationer. I givet fald for-ventes reservationerne ikke at gå på det materielle indhold, men på, at disse landeønsker forhandlingerne med tredjelandene Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monacoog San Marino afsluttet, inden de vil tilslutte sig ændringerne i direktivet.
Bilag 1: Væsentlige ændringsforslag til rentebeskatningsdirektivetInformation om rentemodtagers identitetDirektivets regler om, hvilken information de betalende agenter (banker og andre fi-nansielle institutioner) skal oplyse om rentemodtagers identitet og bopæl, foreslåsændret med henblik på at forbedre kvaliteten af informationen. Banker mv. skal såle-des både oplyse rentemodtagers fødselsdato, fødested og dennes skattemæssigeidentifikationsnummer, dersom sådanne anvendes i rentemodtagerens bopælsland.Desuden søges en forbedring af kvaliteten i de betalende agenters indlevering af op-lysninger i forbindelse med fælles konti og andre situationer med flere rentemodtage-re.Udvidelse til betalinger via enheder i lande, hvor direktivet ikke finder anvendelseDirektivets anvendelsesområde foreslås udvidet ved, at banker og øvrige finansielleinstitutter skal anvende direktivet på betalinger til enheder, som ikke er underlagt ef-fektiv beskatning – som f.eks. trusts, fonde og foreninger – og som er etableret i juris-diktioner uden for EU men er til fordel for en person med bopæl i et EU-land.Direktivet skal således anvendes, når fx en bank er bekendt med, at rentebetalingenkanaliseres via en trust i et tredjeland, men at rentemodtageren egentlig er en fysiskperson med bopæl i et EU-land.Den pågældende person anses for retmæssig ejer afbetalingen, selv om den umiddelbare modtager er en enhed uden for EU og de områ-der, som EU har aftaler med om overholdelse af rentebeskatningsdirektivet..Formålet hermed er at undgå, at personer omgår direktivet ved at indskyde en enhed ien jurisdiktion uden for direktivets geografiske virkefelt mellem sig selv og banken. Forat reducere usikkerheden og den administrative byrde for bankerne vil Kommissionenføre en eksemplificerende liste over de berørte enheder i jurisdiktioner uden for EU.Det foreslås endvidere præciseret, at banker og andre finansielle institutter i EU skalanvende direktivet, når en betaling foregår via en anden bank eller finansielt institutuden for EU, hvis banken i EU har kendskab til, at betalingen faktisk er til fordel for enperson med bopæl i en anden medlemsstat. Dette vil især bidrage til at forhindre mis-brug af det internationale netværk af finansieringsinstitutter (filialer, datterselskaber,associerede selskaber og holdingselskaber) til at omgå direktivet.Formålet hermed er at undgå, at banker og andre finansielle institutter omgår direkti-vet ved at rentebetalinger udbetales til en enhed i jurisdiktion uden for direktivet geo-grafiske virkefelt, for at rentemodtageren kan undgå beskatning.Udvidelse af definitionen af ”betalende agent”Det foreslås præciseret, at direktivets begreb ”betalende agent” udvides til også atomfatte institutioner, som efter medlemslandets egne regler ikke er underlagt effektivbeskatning. En eksemplificerende liste over sådanne institutioner i de enkelte med-lemsstater vil lette implementeringen af de nye bestemmelser. Listen omfatter forDanmarks vedkommende interessentskaber, kommanditselskaber, kommandit-aktieselskaber, partrederier, trusts og lignende oprettet ihenhold til udenlandsk lovgiv-ning, som ikke beskattes som selvstændige institutioner, men i stedet de bagvedlæg-gende interessenter.Udvidelse af definitionen af rentebetalingerDet foreslås, at rentebeskatningsdirektivets definition af rentebetalinger udvides tilogså at omfatte følgende elementer:Anden indkomst svarende til renteindtægter, fx kursgevinster af særlige finan-sielle instrumenter, som har lighed med gældsfordringer.Visse livsforsikringsaftaler, der kan sidestilles med investeringsprodukter, fordikunden er sikret udbetalinger svarende til indbetalingerne, eller fordi forsik-ringskontrakten i væsentligt omfang er knyttet til afkast af gældsfordringer el-
ler andre instrumenter, som er omfattet af direktivet. Egentlige pensionsord-ninger skal ikke omfattes af direktivet.Indkomst fra indirekte investeringer, fx indkomst gennem alle investeringsfor-eninger.
Udvidelse af anvendelsesområdet til også at omfatte investeringsforeninger mv.Rentebeskatningsdirektivet omfatter på nuværende tidspunkt kun udbetalinger fra deinvesteringsfonde, investeringsforeninger og lignende, som er godkendt efter direktivetom investeringsforeninger (såkaldte UCITS). Direktivet gælder også for ikke-godkendte investeringsforeninger mv., men kun hvis disseikkehar status som selv-stændig juridisk enhed. Denne forskelsbehandling af investeringsfonde, investerings-foreninger mv. anses ikke for velbegrundet, og det foreslås derfor, at direktivet frem-over skal omfatte alle investeringsforeninger, investeringsfonde mv. uanset deresretlige form, og uanset om de er godkendt efter det ovennævnte direktiv eller ej.Det foreslås desuden præciseret, at direktivet også omfatter rentebetalinger og lig-nende til borgere i EU-lande fra alle investeringsfonde etableret uden for EU og DetEuropæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS).
Dagsordenspunkt 5: Rapport til Det Europæiske Råd om skattepolitiske emnerog rapport om skatteemner under KonkurrenceevnepagtenResuméECOFIN ventes at godkende to statusrapporter, der vedrører skattesager. Det drejersig om ECOFIN’s rapport til Det Europæiske Råd (DER) vedr. arbejdet med skattesa-ger under litauisk formandsskab og en rapport vedr. den strukturerede dialog om skat-tepolitik i Konkurrenceevnepagten (Europluspagten).BaggrundDER opfordrede på mødet d. 1.-2. marts 2012 til fremskridt i skattesager generelt,herunder rentebeskatningsdirektivet. På den baggrund vil ECOFIN præsentere enrapport for DER, der gør status for arbejdet med skattesager under det litauiske for-mandskab.Konkurrenceevnepagten fastslår, at de deltagende lande skal føre en struktureretdialog om koordinering af deres skattepolitik. På den baggrund ventes udarbejdet enstatusrapport vedr. de deltagende medlemslandes forpligtelser på skatteområdet un-der Konkurrenceevnepagten.IndholdECOFIN’s rapport til Det Europæiske Råd vedr. arbejdet med skattesagerECOFIN’s rapport til Det Europæiske Råd vedr. arbejdet med skattesager under litau-isk formandskab ventes at redegøre for status på arbejdet med en sag-for-sag gen-nemgang af de vigtigste sager. Rapporten ventes især at redegøre for følgende sager:RentebeskatningsdirektivetDER pålagde den 22. maj 2013 ECOFIN at vedtage forslaget om revision afrentebeskatningsdirektivet inden udgangen af 2013. ECOFIN vedtog den 14.maj 2013 et mandat til Kommissionen om forhandling med Schweiz, Liechten-stein, Andorra, Monaco og San Marino om revision af rentebeskatningsaftalernemellem EU og disse tredjelande. Rentebeskatningsdirektivet blev drøftet påECOFIN den 15. november uden at det var muligt at opnå enighed, fordi Lu-xembourg og Østrig trods DER’s beslutning fortsat insisterer på, at det nye EU-direktiv ikke kan vedtages før EU og tredjelandene er enige om tilsvarende nyerentebeskatningsaftaler. Rentebeskatningsdirektivet er også på dagsordenenfor ECOFIN d. 10. december 2013, jf. særskilt dagsordenspunkt. ECOFIN-rapporten til DER ventes at redegøre for, hvorvidt og hvorfor det er eller ikke ermuligt at opnå enighed om direktivet i år, afhængig af ECOFIN 10. december.Forslag om fælles konsolideret selskabsskattebaseEn embedsmandsgruppe arbejder fortsat med teknisk gennemgang af forslagettil fælles konsolideret selskabsskattebase (Common Consolidated Corporate-Tax Base, CCCTB).Adfærdskodeks for erhvervsbeskatningArbejdsgruppen vedr. adfærdskodeks for erhvervsbeskatning (Adfærdskodeks-gruppen) har fortsat sit arbejde under det litauiske EU-formandskab.Forslag om skat på finansielle transaktionerKommissionen fremsatte den 14. februar 2013 forslag til et direktiv om gennem-førelse af forstærket samarbejde vedr. en afgift på finansielle transaktioner, ef-ter at ECOFIN den 22. januar 2013 vedtog bemyndigelse hertil. En embeds-mandsgruppe har herefter arbejdet med en teknisk gennemgang af forslaget.Arbejdet er fortsat under det litauiske formandskab.
EnergibeskatningsdirektivetEn embedsmandsgruppe arbejder fortsat med teknisk gennemgang af forslagettil revision af energibeskatningsdirektivet.Administrativt samarbejde på skatteområdetKommissionen fremsatte den 12. juni 2013 forslag til ændring af direktivet omadministrativt samarbejde på skatteområdet. Forslaget skal sikre automatiskudveksling af oplysninger på et bredt grundlag og være konsistent med denkommende globale standard for informationsudveksling, som OECD skal frem-lægge et udkast til i begyndelsen af 2014. En embedsmandsgruppe arbejdermed en teknisk gennemgang af direktivforslaget.Rapport vedr. den strukturerede dialog om skattepolitik i KonkurrenceevnepagtenStatusrapporten vedr. den strukturerede dialog om skattepolitik under Konkurrenceev-nepagten ventes at henvise til ECOFIN’s rapport til Det Europæiske Råd vedr. arbej-det med skattesagerne, og uddybe de sager, der har relevans for forpligtelserne underKonkurrenceevnepagten, herunder særligt rentebeskatningsdirektivet, forslag om fæl-les konsolideret selskabsskattebase og energibeskatning.HjemmelsgrundlagIkke relevantNærhedsprincippetIkke relevantEuropa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevantStatsfinansielle konsekvenserIkke relevantSamfundsøkonomiske konsekvenserIkke relevantHøringIkke relevantTidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.HoldningDansk holdningFra dansk side ventes man at kunne godkende de to statusrapporter.Andre landes holdningAlle lande ventes at kunne godkende de to statusrapporter.
Dagsordenspunkt 6: Adfærdskodeks for erhvervsbeskatningResuméPå ECOFIN den 10. december 2013 ventes det, at arbejdsgruppen vedr. adfærdsko-deks for erhvervsbeskatning (Adfærdskodeksgruppen) præsenterer sin rapport omarbejdsgruppens arbejde under det litauiske EU-formandskab. Gruppen undersøgerløbende, om EU-landene overholder aftalen om dels at afvikle gældende skadeligeordninger for erhvervsbeskatning, dels ikke at indføre nye sådanne ordninger. Grup-pen har desuden andre arbejdsopgaver vedr. anti-misbrug af skatteregler, administra-tiv praksis og forholdet til tredjelande på selskabsskatteområdet. ECOFIN ventes atvedtage rådskonklusioner, der tager adfærdskodeksgruppens rapport til efterretning.BaggrundSom del af EU’s daværende skattepakke indgik EU-landene i december 1997 en poli-tisk aftale om, at et land ikke må have skadelige særordninger med nedsat beskatningpå selskabsområdet med henblik på at tiltrække udenlandske investeringer. Alle EU-lande har tilsluttet sig denne aftale.Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår en skatteordning anses som skadelig. Ho-vedprincippet er, at en ordning er skadelig, hvis den:medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau (f.eks. 0-beskatning) iforhold til den normale beskatning i det pågældende land, oger isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis ordningen kun medfører fordelefor udenlandsk ejede virksomheder eller kun for transaktioner med udenlandskevirksomheder).EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodeksen (”standstill”), og deskal ophæve eller ændre deres gældende skadelige ordninger, så de skadelige ele-menter fjernes (”rollback”). ECOFIN etablerede i 1998 en særlig adfærdskodeksgrup-pe til at overvåge, at kodeksen overholdes. Gruppen træffer afgørelse ved ”bred enig-hed”. Adfærdskodeksgruppen skal også undersøge:gennemsigtighedog informationsudveksling vedrørende transfer-pricing (dvs.prissætning på interne transaktioner mellem koncernforbundne selskaber)mhp.at imødegå misbrug af skatteregler mv.administrativ praksis (herunder EU-landenes praksis, også på regionalt ellerlokalt niveau) med at lempe beskatning i et omfang, der kan anses som skade-ligtforholdet til tredjelande.Gruppen rapporterer løbende til Rådet. Gruppen ventes at rapportere til ECOFIN den10. december 2013.IndholdStop for indførelse af nye ordninger i strid med adfærdskodeksen (Standstill)Adfærdskodeksgruppen aflægger løbende rapport til ECOFIN om det fortsatte arbejdemed at overvåge, at EU-landene overholder pligten til ”standstill”.Gruppen har identificeret følgende nye ordninger hvor man endnu ikke har nået fremtil en konklusion vedr. ordningernes forenelighed med kodeksen:
UK: Patent box. UK’s nuværende generelle selskabsskat er på 23 pct. Med virkningfra skatteåret 2013/14 har UK indført en ordning, hvor et selskabs indkomst, som kanhenføres til intellektuel ejendomsret beskattes med 10 pct. Ordningen er frivillig og kanbenyttes af alle selskaber, der er omfattet af britisk beskatning, dvs. både britiske sel-skaber og britiske filialer af udenlandske selskaber. I praksis ventes ordningen især atomfatte britiske selskaber.Cypern: Patent box. Cyperns nuværende generelle selskabsskat er på 10 pct. Medvirkning fra indkomståret 2012 har Cypern indført en ordning, hvor 80 pct. af et sel-skabs indkomst fra patenter, varemærker og andre former for intellektuel ejendom erfritaget for beskatning, dvs. en beskatning på 2 pct. af et selskabs indkomst fra intel-lektuel ejendomsret. Ordningen er frivillig og kan benyttes af alle selskaber, der eromfattet af cypriotisk beskatning, dvs. både cypriotiske selskaber og cypriotiske filialeraf udenlandske selskaber.Ordningen gælder kun for indkomst fra intellektuel ejen-domsret, der er anskaffet eller udviklet fra og med 1. januar 2012.Belgien: Patent box. Belgien indførte med virkning fra den 1. januar 2008 en ordning,hvor 80 pct. af et selskabs indkomst fra patenter er fritaget for beskatning, hvilket giveren beskatning på 6,8 pct. af et selskabs indkomst fra patenter. Patentet skal være ejetaf selskabet og skal være udviklet af selskabet i tilknytning til et udviklingscenter, derudgør en filial af selskabet. Med virkning fra 2014 er ordningen udvidet til at omfattesmå selskaber, idet kravet om udvikling i tilknytning til et udviklingscenter, der udgøren filial af selskabet, dog ikke gælder for disse små selskaber. Gruppens undersøgel-se går alene på udvidelsen gældende fra 2014.Afvikling af ordninger i strid med adfærdskodeksen (Rollback)De lande, som havde skatteordninger, som tidligere er vurderet i strid med kodeksen –eller hvis tilknyttede områder havde sådanne ordninger – har bekræftet, at ordninger-ne er afviklet eller afvikles i overensstemmelse med de tidligere aftaler.Gruppen har tidligere vurderet, at selskabsbeskatningen i Gibraltar var i strid medkodeksen, idet Gibraltar ikke beskattede indkomst i form af modtagne renter og royal-ties, medmindre renterne er knyttet til anden indtægt, som f.eks. renter ved salg påkredit. I praksis omfattede skattefritagelsen for renteindtægter især udenlandske sel-skaber.Gibraltar vil indføre en 10 pct. beskatning af renter, der svarer til Gibraltars selskabs-beskatning på 10 pct. Der var bred enighed i gruppen om, at dette er tilstrækkeligt tilat opnå rollback af de skadelige elementer.Kommissionen har den 16. oktober 2013 indledt en statsstøtteprocedure med henblikat undersøge visse aspekter af Gibraltars selskabsbeskatning. Gruppen har på denbaggrund indtil videre suspenderet sine drøftelser vedrørende Gibraltar.Gruppens øvrige arbejdeAdfærdskodeksgruppen påbegyndte i 2. halvår 2010 behandlingen af den del af ar-bejdsprogrammet, som ligger udover ”standstill” og ”rollback”.EU-landene er i nogle tilfælde uenige om, hvorvidt særlige selskabsenheder (f.eks. etdansk interessentskab) skal anses som selvstændigt skattepligtigt (altså skattemæs-sigt behandles som et selskab) eller skattemæssigt gennemsigtigt (så den skatte-mæssige behandling sker hos enhedens deltagere). Det kan medføre dobbeltbeskat-ning og dobbelt ikke-beskatning. I praksis udnyttes denne mismatch til dobbelt ikke-beskatning. Gruppen har udarbejdet udkast til retningslinjer til løsning af problemerne.Det kræver imidlertid yderligere overvejelser. Gruppen vil derfor fortsætte arbejdetmed mismatch i 1. halvår 2014.
Gruppen har fortsat arbejdet med atundersøge administrativ praksis (herunder EU-landenes praksis, også på regionalt eller lokalt niveau) med henblik på at påse, atlandene ikke lemper beskatning på en måde, der kan anses som skadeligt.Gruppen har besluttet, at der skal ske informationsudveksling vedr. bindende svar(rulings) om den skattemæssige behandling af grænseoverskridende transaktioner.Det medfører, at hvis skattemyndighederne i et land giver et foretagende en bindendeforhåndsbesked om de skattemæssige virkninger af en grænseoverskridende transak-tion med et foretagende i et andet land, skal de informere det andet lands skattemyn-digheder om denne afgørelse, hvis den kan have betydning for det andet lands be-skatning (spontan informationsudveksling).Gruppen har desuden besluttet, at der skal ske informationsudveksling i tilfælde, hvorskattemyndighederne i et land på forhånd giver et foretagende en bindende forhånds-besked om fastsættelsen af afregningspriser for koncerninterne transaktioner med etforetagende i et andet land.Vedr. forholdet til tredjelande har gruppen tidligere besluttet, at den især prioritererundersøgelsen af selskabsskattereglerne i Schweiz og Liechtenstein. Gruppen harderfor opfordret Kommissionen til at tage kontakt til de to lande for at undersøge, ihvilket omfang de kan tilslutte sig adfærdskodeksens principper og kriterier. Gruppenhar noteret sig, at der er fremskridt i dialogen med Schweiz.Herudover vil gruppen søge at opstille yderligere retningslinjer for, hvad der er accep-tabelt for at anse fremtidige skatteordninger som i overensstemmelse med kodeksen.Arbejdet vil blandt andet tage udgangspunkt i tidligere afgørelser i konkrete sager.Endvidere vil gruppen se på EU-landenes overholdelse af sådanne retningslinjer.Gruppen er endnu ikke blevet enig, især for så vidt angår betydningen af disse guide-lines for ordninger, som gruppen tidligere har set på. Drøftelsen fortsætter under detkommende græske EU-formandskab.ECOFIN ventes den 10. december 2013 at tage adfærdskodeksgruppens rapport tilefterretning. I rådskonklusionerne opfordres gruppen til igen at aflægge rapport omdens arbejde til ECOFIN inden udgangen af det græske formandskab i 1. halvår af2014.HjemmelsgrundlagIkke relevantNærhedsprincippetIkke relevantEuropa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforSagen har ikke betydning for gældende dansk ret.Statsfinansielle konsekvenserSagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, men begrænsning af skatte-konkurrence som følge af afvikling af skadelige ordninger kan have positive statsfinan-sielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenserRapporten har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men begrænsning afskadelig skattekonkurrence som følge af afvikling af skadelige ordninger vil have positivesamfundsøkonomiske konsekvenser.HøringIkke relevantTidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen om adfærdskodeksgruppens rapporter blev senest forelagt Folketingets Euro-paudvalgtil orientering forud for ECOFIN den 21. juni 2013.HoldningDansk holdningRegeringen er enig i rapportens konklusioner og kan tage rapporten til efterretning.Andre landes holdningAlle EU-lande ventes at være enige i rapporten og at kunne tage rapporten til efterret-ning.