Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 5
Offentligt
SKATTEMINISTERENÆndring af fusionsskatteloven, selskabsskatteloven, ejendomsværdiskatteloven ogforskellige andre love (Skattefri omstrukturering med deltagelse af selskaber hjemmehørendei EØS-lande, skattefri sammenlægning af vandforsyninger og nedslag forejendomsværdiskatten mv.) (Okt I)Forslaget skaber mulighed for, at selskaber hjemmehørende i EØS-lande får samme mulighederfor at deltage i skattefrie omstruktureringer, som tilfældet er for selskaber hjemmehørendei EU-lande. Denne del af forslaget følger op på en dom fra EU-Domstolen. Forslagetindebærer også, at der bliver adgang til skattefri sammenlægninger af skattepligtigevandforsyninger og skattefri vandforsyninger. Endelig foreslås det i lyset af EU-reglerne atudvide ejendomsværdiskattelovens regler om nedslag for pensionister til også at omfattepensionister, som har bopæl i udlandet.Ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og kildeskatteloven (Effektiviseringaf inddrivelsen af forsyningsvirksomheders krav og henstand med indregnetrestskat) (Okt II)Forslaget skaber hjemmel til at kunne give skatteydere henstand med indregnet restskat,hvis det vurderes, at indregningen ikke efterlader den enkelte skatteyder et tilstrækkeligtrådighedsbeløb. Forslaget vedrører også regler, der effektiviserer inddrivelsen afforsyningsvirksomheders krav.Ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas, lov omafgift af stenkul, brunkul og koks mv., lov om energiafgift af mineralolieproduktermv. og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (Forsyningssikkerhedsafgiftpå fossile brændsler og VE-brændsler, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler,mulighed for kraftvarmeværker for at opgøre afgifter på timebasis) (Okt II)Forslaget vedrører en forsyningssikkerhedsafgift, der udgør den primære finansieringskildefor energiaftalen fra marts 2012, solcelleaftalen fra november 2012 og aftalen om husstandsmøllerfra januar 2013. Forsyningssikkerhedsafgiften pålægges al rumvarme fra såvelfossile brændsler som VE-brændsler. Forslaget vedrører tillige en timebaseret afgiftsopgørelsefor kraftvarmeværker, der tilvejebringer de afgiftsmæssige forudsætninger for den fremme af brugaf VE-brændsler i kraftvarmeværker, der er aftalt i Energiaftale 2012.Ændring af ligningsloven, momsloven og lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabsforordning om toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkesfor at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger,som skal træffes over for varer, der krænker sådanne rettigheder, selskabsskattelovenog forskellige andre love (Gennemførelse af EU-direktiv, supplerende regler omadministration af EU-forordning, præcisering af regler om virksomheders fradragfor udgifter til bestikkelse, justering af den subjektive skattepligt for erhvervsdrivendeforeninger mv. og konsekvensændringer af forskellige love) (Okt II)Forslaget vedrører gennemførelse af EU regler om udvidet brug af ordningen for omvendtbetalingspligt på forskellige former for elektronik samt en tilretning afvaremærkeforfalskningsloven, der skal styrke og præcisere reglerne om håndhævelse afintellektuelle ejendomsrettigheder.Desuden foreslås endvidere en præcisering af reglerne om virksomheders
fradrag for udgifter til bestikkelse, således at virksomheder, der er skattepligtige her i landet,underingen omstændigheder vil kunne fradrage udgifter til bestikkelse. Endelig foreslåsen justering af reglerne vedrørende subjektiv skattepligt for visse erhvervsdrivendeselskaber og foreninger mv., således at det kun er de såkaldte selskaber med begrænsetansvar, der fremover omfattes af den fulde skattepligt efter selskabsskatteloven.Ændring af skattekontrolloven og forskellige andre love (Opfølgning på aftale mellemDanmark og Amerikas Forenede Stater om øget efterrettelighed vedrørende internationalbeskatning) (Nov I)Forslaget gennemfører aftalen fra november 2012 mellem Danmark og USA om forbedringaf efterrettelighed vedrørende international beskatning af konti i udlandet. Forslagetophæver desuden nogle bagatelgrænser for ind- og udbetaling.Ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningsloven, kildeskattelovenog arbejdsmarkedsbidragsloven (Forrentning af negativ institutskat, etableringaf en godkendelsesordning for ikke-fradragsberettigede pensionsindbetalinger ogtilbagebetaling mv. af ikke-fradragsberettigede indbetalinger til ratepension iindbetalingsåretmv.) (Nov I)Forslaget giver pensionsinstitutterne mulighed for i indtil 5 år at få forrentet den uudnyttedenegative skat, der skyldes omtegning af gennemsnitsrenteprodukter til markedsrenteprodukter.Formålet med lovændringen er at understøtte pensionsopsparernes mulighedfor at foretage sådanne omtegninger. Der foreslås endvidere, at en pensionsopsparer kan fåen afgørelse fra SKAT om, at indbetalinger, herunder til udenlandske pensionsinstitutter,har været uden fradrags- eller bortseelsesret. Det opnås hermed, at der på tidspunktet forudbetalinger fra pensionsordningen ikke vil kunne opstå tvivl om, at disse indbetalingerhar været uden fradragsret mv. og derfor ikke skal beskattes. Der foreslås endelig mulighedfor, at indbetalinger til ratepension og ophørende alderspension, der har været uden fradrags-eller bortseelsesret, enten kan udbetales til pensionsopspareren eller overføres til enfradragsberettiget pensionsordning allerede i det år, hvor indbetalingen er sket.Lovgivning om ejendomsvurdering (Nov I)Rigsrevisionen og Statsrevisorerne har kritiseret SKAT’s ejendomsvurderinger. Der fremsættesforslag til ændring af lovgivningen som opfølgning herpå.Ændring af kulbrinteskatteloven, lov om ansættelse og opkrævning af skat vedkulbrinteindvindingog lov om etablering og benyttelse af en rørledning mv. til transportaf råolie og kondensat (Harmonisering af beskatningen af kulbrinteindvinding) (NovII)Forslaget er en udmøntning af aftalen om harmonisering af beskatningen i Nordsøen af 17.september 2013 mellem regeringen, DF og EL. Harmoniseringen indebærer, at de selskaber,der i dag beskattes efter de gamle regler i kulbrinteskatteloven, fra indkomståret 2014vil blive beskattet efter de samme regler, som i dag gælder for eneretsbevillingen og fortilladelser til indvindingsvirksomhed meddelt den 1. januar 2004 eller senere.For de berørte tilladelser betyder forslaget, at kulbrinteskattesatsen nedsættes fra 70 til 52pct., at det særlige kulbrintefradrag reduceres fra i alt 250 pct. til i alt 30 pct., samt atfeltafgrænsningen og produktions-, dispensation- og rørledningsafgiften ophæves. Herudover
fastsættes overgangsregler for kulbrintefradraget og uudnyttede feltunderskud, som sikrer,at de nye beskatningsregler indtræder gradvist. Forslaget ændrer ikke på beskatningen aftilladelser tildelt efter den 1. januar 2004 og eneretsbevillingen.Ændring af lov om en børne- og ungeydelse og lov om børnetilskud og forskudsvisudbetaling af børnebidrag (Ændring af optjeningsprincippet for børne- og ungeydelseog børnetilskud i henhold til EU-retten) (Nov II)Regeringen har på baggrund af en henvendelse fra Kommissionen og efter en grundig vurderingaf sagen meddelt Kommissionen, at det ikke er muligt at opretholde kravet om envis beskæftigelses- eller bopælsperiode i Danmark (optjeningsprincippet) over forEU/EØS-borgere. På denne baggrund foreslås det at ændre børne- og ungeydelsesloven ogbørnetilskudsloven for så vidt angår optjeningsprincippet.Ændring af selskabsskatteloven (Exitbeskatning ved selskabers overførsel af aktiverog passiver til et andet EU/EØS-land) (Nov II)Forslaget indebærer en justering af reglerne om beskatning ved et selskabs overførsel afaktiver og passiver til et andet EU/EØS-land. Forslaget følger op på en afgørelse fra EUDomstolen.Ændring af skattekontrolloven og forskellige andre love (Udvidet tredjepartsindberetningaf finansielle produkter) (Jan II)Forslaget vedrører en række udvidelser af indberetningspligterne vedrørende finansielleprodukter med henblik på at sikre større efterrettelighed på området. Forslaget udmønterelementer i aftalen om en skattereform fra 2012.Ændring af skattekontrolloven (Engangsregistrering af underskud) (Jan II)Der blev i juni 2012 indført regler om underskudsbegrænsning for selskaber. Det blev iforbindelse med lovændringen besluttet at oprette et underskudsregister for selskaber. Forslagetudmønter et krav om obligatorisk registrering af eksisterende fremførselsberettigedeunderskud, der er en forudsætning for oprettelsen og driften af underskudsregistret.Ændring af lov om afgift af elektricitet (Afgiftsnedsættelse for elektricitet fra land tilvisse erhvervsskibe i havne og ændrede registreringsbestemmelser som følge af øgetkonkurrence på elmarkedet) (Feb II)Lovforslaget skal skabe hjemmel til, at større erhvervsmæssige skibe kan forbruge elektricitetdirekte fra land, som alene er pålagt EU’s minimumsafgift på 0,4 øre pr. kWh. Afgiftsreduktionentilsigter at fremme betingelserne for øget brug af elektricitet fra land, som indebærer en rækkemiljø- og sundhedsmæssige fordele. Lovforslaget vedrører tillige entilpasning af registreringsbestemmelserne i elafgiftsloven til den fremtidige ændrede strukturpå elmarkedet.Ændring af lov om afgifter af spil, lov om spil og opkrævningsloven (Ændring afafregningsperioden,ensartet beregningsmetode for varegevinster og kontante gevinsterm.v) (Mar I)Der er tale om justeringer af den nye spillelovgivning, der trådte i kraft den 1. januar 2012,bl.a. på baggrund af indhøstede erfaringer med loven og henvendelser fra Spillemyndigheden.Ændring af momsloven (Gennemførelse af One-Stop-Shop-ordning og nye beskatningsregler)
(Mar I)Forslaget ændrer stedet for, hvor momsen skal betales af salg til private af teleydelser,elektroniske ydelser og radio- og tv-spredningsydelser fra stedet, hvor leverandøren eretableret, til stedet hvor kunden er hjemmehørende. Samtidig indføres der en One-Stop-Shop-ordning til momsangivelse og betaling. Forslaget gennemfører nuværende og kommendeEU-regler på området.