Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1299125_0001.png
Ivar HolmEriksvej 25, 3700 Rønne, DanmarkTlf. +4556950645 - +4530314181E-mail: [email protected]
12. NOVEMBER 2013

Til Folketingets Skatteudvalg.

Emne: Skattestigning på 73,8 % på min bil i årene 2007-2013.I 2006 valgte jeg at trække mig tilbage fra arbejdsmarkedet. På det tidspunkt havde jeg en firhjulstrukket, temmeligtørstig benzinbil, som var 18 år gammel. Mine svigerdøtre var ikke meget for at lade børnebørnene transportere ibi-len, da den var uden airbags, tilstrækkeligt med sikkerhedsseler, ABS-bremser og andet fancy udstyr. Selv tænktejeg på økonomi og miljø, og resultatet blev, at jeg i 2007 købte en lille økonomisk pensionistbil.Efter grundige undersøgelser faldt valget på en Toyota Yaris med dieselmotor. Denne bil er i energiklasse A ogkører 22,2 km/l ved blandet kørsel. Udstødningsemissionen ligger i EU-klasse ’Euro IV’, samme klasse som detilsvarende benzinmodeller. Ved ophugning er bilens materialer genanvendelige, og dette giver sammen medproduktionsmeto-den flotte værdier for den samlede miljøpåvirkningen i bilens livscyklus.Uden at medregne den højere anskaffelsespris regnede jeg ud, at driftsøkonomien mellem diesel og benzindriftbalancerede ved 4.614 km årlig kørsel. Bilens grønne ejerafgift var i 2007 2.600 kr. om året.Ret hurtigt blev bilen pålagt en partikelfilterafgift på 1.000 kr. p.a. Af pladshensyn kan bilen ikke eftermonteresmed partikelfilter, og det er tvivlsomt, om et partikelfilter kan komme op på en driftstemperatur der får nogeneffekt ved de korte ture, vi kører på Bornholm.I 2013 er der opfundet en grøn udligningsafgift. Dette siges at være afgiftsdifferencen mellem benzin og dieselbilerved et årligt kørselsbehov på 16.000 km. Således betaler jeg nu 4.520 kr. p.a. i bilskat.Hvordan forestiller man sig, at en pensionist på Bornholm kan køre 16.000 km. om året? Jeg kører max. 8.000 km.Dette består af en årlig ferietur samt et antal familiebesøg i Københavnsområdet. Lokalt bruger jeg min cykel.I dag kan jeg se, at jeg skulle have beholdt den gamle, velfungerende benzinsluger.Var ovenstående lovgivningsmagtens intentioner?Har man tænkt sig at gøre noget ved det, eller skal jeg skille mig af med det beskatningsobjekt, der holder parkereti garagen det meste af året?
Med venlig hilsen
Ivar Holm