Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1297675_0001.png
IBIS Analyse
Oktober 2013 Lars Koch og Peter Møller
Ændring af hvidvaskningsdirektivet åbner mulighed
for bekæmpelse af skatteunddragelse
Enorme pengesummer bevæger sig ulovligt imellem lande, både i EU og udenfor. De 5.000 milliarder kroner,
der hvert år forsvinder illegalt ud af verdens udviklingslande, såvel som de 7.500 milliarder, der forsvinder ud
af EU, bevæger sig i stor stil via mørklagte ruter gennem skattely.
Mange selskaber i skattely bestyres af advokater gemt bag komplekse selskabsstrukturer, der gør det
vanskeligt at få information om selskaberne og deres ejere. Organisationen BOWNET har afsløret, at hele
76.9 % af de selskabsregistre der eksisterer i EU ikke indeholder information omkring selskabers reelle ejere,
men derimod blot henviser til et andet selskab eller en stråmand. Altså en tredje person i hvis navn et
selskab er registreret. Selskabet ligger ofte i et skattely der beskytter selskabets ejers identitet. Det giver
mulighed for at skjule skatteunddragelse og andre kriminelle aktiviteter.
Da Financial Action Task Force (FATF), antihvidvaskningsgruppen under OECD, opdaterede deres
retningslinjer i starten af 2012, satte det gang i den tredje revidering af EU's Hvidvaskningsdirektiv. Direktivet
diskuteres i EU-institutionerne i de kommende måneder. EU's Hvidvaskningsdirektiv vil blive en vigtig
fortolkning af FATF’s retningslinjer, og en stram fortolkning vil kunne anvendes til at lægge pres på lande og
skattely uden for EU for at få åbenhed. I forhold til at vanskeliggøre skatteunddragelse såvel fra Danmark og
EU som fra udviklingslandene er der særligt to områder af direktivet, der er vigtige:
Sikre offentlighed om, hvem der er de egentlige ejere bag selskaber, fonde og konti.
Gøre skatteunddragelse til en forbrydelse på linje med anden økonomisk kriminalitet, således at
Hvidvaskningsdirektivet giver mulighed for at forfølge og straffe skatteunddragelse og de advokater,
banker og revisorer, der hjælper og rådgiver omkring skatteunddragelse.
Hvorfor er offentlige ejerskabsregistre så vigtige?
I mange lande, primært skattely, afkræves selskaber ikke information om deres reelle ejere. Uden den
oplysning kan man for det første ikke undersøge, hvor et selskabs overskud ender, men heller ikke hvem der
tager beslutningerne. Dermed bliver det op til myndighederne at optrevle en kompleks selskabsstruktur, hvis
der er mistanke om kriminalitet. Og eftersom skattely i sagens natur ikke er synderligt samarbejdsvillige over
for andre landes myndigheder, kan det trække ud i flere år. Dette giver de implicerede selskaber tid til at
dække deres spor, og pålægger de håndhævende instanser voldsomme udgifter til en måske frugtesløs
efterforskning. Ydermere kan det dække over korrupte politikere, der bestyrer selskaber i konflikt med deres
offentlige hverv.
FATF anbefaler, at lande øger indsatsen mod dette misbrug, ved at sikre gennemsigtighed ift. selskabers
reelle ejere. De foreslår blandt andet, at selskaber ”så vidt muligt” forsøger at opbevare information omkring
deres reelle ejere internt. Men det er slet ikke stramt nok formuleret. Mange af de implicerede
skuffeselskaber har ikke en hjemmeside eller kontaktoplysninger, der kan give adgang til de relevante
oplysninger. Et offentligt register vil derimod holde selskaber umiddelbart ansvarlige for de oplysninger, der
står i det, fordi civilsamfundet, borgere og journalister til enhver tid kan tjekke op på dem.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297675_0002.png
IBIS Analyse
Oktober 2013 Lars Koch og Peter Møller
I Danmark er der lige nu et offentligt ejer-register på vej med forventet implementering i 2014, hvori aktie-
og anpartsselskabers reelle ejere, defineret som ejende 5 % eller mere, vil blive registreret. Dette register
skal selvfølgelig være offentligt tilgængeligt og bør have oplysninger om, hvem der er de egentlige ejere –
altså personer af kød og blod, ikke blot stråmænd eller skuffeselskaber i skattely.
En indvending mod omdannelsen af et sådant register til at inkludere alle danske selskaber er, at det vil
medføre store administrative omkostninger, og at det desuden er tvivlsomt, at der er kapacitet til at holde
det opdateret. Hvis registret holdes lukket bliver det en statslig opgave at holde det opdateret, og det vil
naturligvis have et vist administrativt omfang. Derfor skal registret være offentligt tilgængeligt, hvilket vil
give selskaberne et retsligt incitament til at holde deres oplysninger opdateret.
Hvorfor skal skatteunddragelse gøres til en forbrydelse på linje med anden økonomisk kriminalitet?
I dansk lov er skatteunddragelse en forbrydelse, der omfattes af regler om hvidvaskning på linje med anden
økonomisk kriminalitet. Der er derfor i Danmark de samme krav til finansielle rådgivere om at indberette
eventuel mistænkelig adfærd til myndighederne.
I en række andre EU lande er skatteunddragelse ikke kriminaliseret i nær samme grad som i Danmark. Det
betyder, at hvis man sporer en skatteunddrager til et skattely, vil man oftest blive nægtet information om
vedkommende, på den baggrund, at deres overtrædelse ikke er dækket af landets love. Hvidvaskning er
tilegnelsen af penge der er ulovligt tjent, og ubeskattede indtægter bør defineres som ulovligt tjent. Hvis
skatteunddragelse bliver gjort til forbrydelse på linje med anden økonomisk kriminalitet, vil ubeskattede
penge ikke længere kunne gemmes i skattely i EU, under dække af en lempelig lokal skattelovgivning, fordi
lovgivningen om hvidvaskning i så fald vil træde i kraft. Samtidig vil de finansielle rådgivere, der hjælper med
skatteunddragelse, kunne straffes på linje med hvis de bidrog til at hvidvaske penge fra korruption, narko
eller terrorisme.
Hvad kan Danmark gøre?
Hvidvaskningsdirektivet forhandles lige nu i EU med henblik på at få det vedtaget inden parlamentsvalget i
maj. Det falder ind under Erhvervs- og Vækstminister Henrik Sass Larsens ressort. Danmarks lovgivning er
næsten på niveau med hvad der efterspørges på EU-plan. Det er derfor i Danmarks interesse at arbejde for
et ambitiøst og progressivt hvidvaskningsdirektiv med offentlige registre over selskabers reelle ejere, og en
stramning af lovgivning omkring skatteunddragelse, så det sidestilles med anden økonomisk kriminalitet når
ubeskattede midler hvidvaskes. På vegne af verdens udviklingslande er det også nødvendigt, at behandle
skatteunddragelse som en kriminel handling, med enorme negative konsekvenser for verdens fattigste
lande, der mister betydelige indtægter, som kunne have finansieret uddannelse og udvikling.
Det vil ikke bare styrke indsatsen mod skatteunddragelse i Danmark og EU, men også spille tilbage til
fortolkningen af FATF’s retningslinjer og give mulighed for at kræve støre gennemsigtighed i skattely. Disse
ændringer, både i EU og videre uden for EU, er af største vigtighed for udviklingslandene for at bremse
skatteunddragelse og korruption, der gemmer sig bag hemmelige strukturer i skattely i og uden for Europa.
2
Yderligere information kontakt
Lars Koch, Politik og Kampagnechef, IBIS
M: +45 6060 5831
l
T: +45 3520 0536
l
[email protected]
This publication has been produced with the assistance of the
European Union. The contents of this publication are the sole
responsibility of IBIS and can in no way be taken to reflect the
views of the
European Union.