IBIS Analyse
September 2013 Lars Koch og Peter Møller
Land-for-land rapportering i det kommende direktiv
om ikke-finansiel rapportering
EU mister hvert år 7.500 milliarder kroner i tabte
skatteindtægter, primært fra selskabers
skatteunddragelse. Ligeledes forsvinder 900 milliarder
i skatteindtægter, ud af verdens udviklingslande hvert
år, mere end den globale udviklingsbistand. Både EU
og udviklingslandene kan få indsigt i, og bremse
selskabers skatteunddragelse, ved at kræve, at større
selskaber aflægger regnskaber land-for-land, i stedet
for på koncernbasis. Det politiske klima i EU lige nu,
har åbnet et vindue for at dette kan lade sig gøre.
En unik chance for land-for-land rapportering
I 2011 vandt forkæmpere for finansiel transparens på EU plan en begrænset sejr, ved indføring af land-for-
land rapportering, for selskaber over en vis størrelse, i udvindings- og skovbrugsindustrien.
1
Denne ændring
af Regnskabsdirektivet forpligter de relevante selskaber til at oplyse al skattebetaling til regeringer, separat
for hvert land hvori de opererer. I 2013 blev denne strømning mod øget transparens videreført i en
ændring af Kapitalkravsdirektivet, der pålagde banker en mere ambitiøs land-for-land rapportering, der har
betydet en inklusion af følgende oplysninger i deres årsrapporter:
2
Aktiviteter og geografik placering;
Omsætning; Fuldtidsansatte; Profit før skat; Beskatning af profit, og
offentlige
tilskud modtaget.
Den 16. april 2013 fremførte kommissionen et forslag om en tilføjelse til Regnskabsdirektivet, for at styrke
reglerne for opretholdelse af virksomheders samfundsansvar, det såkaldte Non-Financial Reporting
Directive (også kaldet CSR-direktivet).
3
I dette direktiv kunne Michel Barnier, kommissær for ”Internal
Market and Services”, den 23. maj, viderebringe kommissionens opfordring til at inkludere den
fulde land-
for-land rapportering
for alle selskaber i EU, over en vis størrelse.
4
Fuld land-for-land rapportering er et
afgørende instrument for at få indsigt i og bremse selskabers skatteunddragelse, og bremse
skatteunddragelse fra både udviklingslande og EU. Det vil give indsigt i multinationale selskabers
regnskaber for alle søsterselskaber, også dem placeret i skattely, og derved give skattemyndighederne
mulighed for at vurdere, om der er en sammenhæng mellem et overskuds geografiske oprindelse, og reelle
værditilvækst i koncernen.
IBIS og vores partnere i Afrika og Latinamerika har i flere år arbejdet for denne øgede gennemsigtighed,
senest i forbindelse med revisionen af Regnskabsdirektivet i 2013, som meget skuffende blev udvandet til
sin daværende form. Takket være Barniers initiativ, er der nu blevet åbnet et vindue for at gennemføre fuld
land-for-land rapportering i EU, inden Europaparlamentsvalget i maj 2014.
1
2
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:182:0019:0076:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:176:0338:0436:EN:PDF
(47)
3
http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/summary.do?id=1259685&t=e&l=en
4
http://europa.eu/rapid/press-release_SPEECH-13-444_en.htm
1
Yderligere information kontakt
Lars Koch,
Director of Policy & Campaigns
,
IBIS
M: +45 6060 5831
l
T: +45 3520 0536
l
skype: lars.koch.ibis
l
This publication has been produced with the assistance of the
European Union. The contents of this publication are the sole
responsibility of IBIS and can in no way be taken to reflect the
views of the
European Union.