Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1297674_0001.png
IBIS Analyse
September 2013 Lars Koch og Peter Møller
Land-for-land rapportering i det kommende direktiv
om ikke-finansiel rapportering
EU mister hvert år 7.500 milliarder kroner i tabte
skatteindtægter, primært fra selskabers
skatteunddragelse. Ligeledes forsvinder 900 milliarder
i skatteindtægter, ud af verdens udviklingslande hvert
år, mere end den globale udviklingsbistand. Både EU
og udviklingslandene kan få indsigt i, og bremse
selskabers skatteunddragelse, ved at kræve, at større
selskaber aflægger regnskaber land-for-land, i stedet
for på koncernbasis. Det politiske klima i EU lige nu,
har åbnet et vindue for at dette kan lade sig gøre.
En unik chance for land-for-land rapportering
I 2011 vandt forkæmpere for finansiel transparens på EU plan en begrænset sejr, ved indføring af land-for-
land rapportering, for selskaber over en vis størrelse, i udvindings- og skovbrugsindustrien.
1
Denne ændring
af Regnskabsdirektivet forpligter de relevante selskaber til at oplyse al skattebetaling til regeringer, separat
for hvert land hvori de opererer. I 2013 blev denne strømning mod øget transparens videreført i en
ændring af Kapitalkravsdirektivet, der pålagde banker en mere ambitiøs land-for-land rapportering, der har
betydet en inklusion af følgende oplysninger i deres årsrapporter:
2
Aktiviteter og geografik placering;
Omsætning; Fuldtidsansatte; Profit før skat; Beskatning af profit, og
offentlige
tilskud modtaget.
Den 16. april 2013 fremførte kommissionen et forslag om en tilføjelse til Regnskabsdirektivet, for at styrke
reglerne for opretholdelse af virksomheders samfundsansvar, det såkaldte Non-Financial Reporting
Directive (også kaldet CSR-direktivet).
3
I dette direktiv kunne Michel Barnier, kommissær for ”Internal
Market and Services”, den 23. maj, viderebringe kommissionens opfordring til at inkludere den
fulde land-
for-land rapportering
for alle selskaber i EU, over en vis størrelse.
4
Fuld land-for-land rapportering er et
afgørende instrument for at få indsigt i og bremse selskabers skatteunddragelse, og bremse
skatteunddragelse fra både udviklingslande og EU. Det vil give indsigt i multinationale selskabers
regnskaber for alle søsterselskaber, også dem placeret i skattely, og derved give skattemyndighederne
mulighed for at vurdere, om der er en sammenhæng mellem et overskuds geografiske oprindelse, og reelle
værditilvækst i koncernen.
IBIS og vores partnere i Afrika og Latinamerika har i flere år arbejdet for denne øgede gennemsigtighed,
senest i forbindelse med revisionen af Regnskabsdirektivet i 2013, som meget skuffende blev udvandet til
sin daværende form. Takket være Barniers initiativ, er der nu blevet åbnet et vindue for at gennemføre fuld
land-for-land rapportering i EU, inden Europaparlamentsvalget i maj 2014.
1
2
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:182:0019:0076:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:176:0338:0436:EN:PDF
(47)
3
http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/summary.do?id=1259685&t=e&l=en
4
http://europa.eu/rapid/press-release_SPEECH-13-444_en.htm
1
Yderligere information kontakt
Lars Koch,
Director of Policy & Campaigns
,
IBIS
M: +45 6060 5831
l
T: +45 3520 0536
l
skype: lars.koch.ibis
l
[email protected]
This publication has been produced with the assistance of the
European Union. The contents of this publication are the sole
responsibility of IBIS and can in no way be taken to reflect the
views of the
European Union.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297674_0002.png
IBIS Analyse
September 2013 Lars Koch og Peter Møller
Tidslinie
Betydningen af den fulde land-for-land rapportering
At få land-for-land rapportering indført for udvindings- og skovbrugsindustrien var et meget vigtigt tiltag,
ud fra et udviklingspolitisk synspunkt. Langt de fleste multinationale selskaber der opererer i
udviklingslande, gør det med henblik på at udvinde naturressourcer, og deres manglende skattebetaling
mærkes disproportionalt hårdt, i fattige lande med svage skatteadministrationer, og et højt niveau af
korruption. Problemet med den nuværende land-for-land rapportering, er dog at den kun omhandler
beskatning, men ikke kræver en rapportering der er fyldig nok til at kunne vurdere, om disse betalinger er
rimelige i forhold til overskud og værditilvækst i landet. Det er altså kun muligt at se, hvor meget et selskab
betaler i skat, men ikke om dette tal er rimeligt ud fra selskabets aktiviteter og omsætning.
Fra industriens side er argumentet blevet fremført, at NFR direktivet vil bebyrde selskaber unødigt, fordi
det vil tvinge dem til at bruge ressourcer på at indsamle data de ellers ikke ville have indsamlet. Problemet
med dette argument er, at uigennemsigtighed i regnskaber er det primære middel som multinationale
selskaber bruger til at unddrage sig skattebetaling. Et eksempel er minegiganten Glencore, der blandt
mange andre ting, bestyrer en mine i Zambia, gennem et datterselskab. Kun fordi et hemmeligt dokument
blev lækket, blev det bragt frem i lyset, at Glencore misbrugte sin multinationale selskabsstruktur, til at
trække sit overskud ud af Zambia, inden det kunne beskattes. Det blev gjort ved at minen solgte kobber til
langt under markedsprisen, til et andet af Glencores datterselskaber i Schweiz, og desuden opgav en langt
mindre produktion til den Zambiske regering, end var tilfældet. Dette er den typiske måde at unddrage sig
skattebetaling i lande med en reel selskabsskat; en metode der er relativt sikker, så længe selskaber kan
nøjes med at opgøre deres årsregnskab på koncernbasis, og så længe skattely som Schweiz holder på deres
hemmeligheder for dem.
Det er af største vigtighed at land-for-land rapporteringen strammes op, og udvides til alle sektorer, så en
international selskabsstruktur ikke længere kan bruges som et dække over ulovlig skatteunddragelse.
2
Yderligere information kontakt
Lars Koch,
Director of Policy & Campaigns
,
IBIS
M: +45 6060 5831
l
T: +45 3520 0536
l
skype: lars.koch.ibis
l
[email protected]
This publication has been produced with the assistance of the
European Union. The contents of this publication are the sole
responsibility of IBIS and can in no way be taken to reflect the
views of the
European Union.