Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 31
Offentligt
1296014_0001.png
1296014_0002.png
1296014_0003.png
Høringssvar til PCD-handlingsplanens fokus på skat og udviklingEn problemorienteret tilgang til skat og udviklingConcord Danmark, IBIS og Mellemfolkeligt Samvirke bifalder, at skat er udvalgt som fokusområde ihandlingsplanen og finder det yderst positivt, at skatteministeren og udviklingsministeren har vedtagetat samarbejde på området.Dog finder vi behov for, at det i handlingsplanen konkretiseres, hvad Danmarks vision og politiskemålsætning er inden for området skat og udvikling, og foreslår, at der i handlingsplanen fastlægges enproblemorienteret tilgang til skat og udvikling fremfor en ressortorienteret tilgang. Med dette menes, athandlingsplanens vision og politiske målsætning inden for skat og udvikling bør være styrende forDanmarks holdning på området, uanset hvilket danske ministerium, der måtte behandle den relevanteEU-lovgivning for området. EU er en afgørende aktør på skatteområdet, fx i forbindelse med atfastlægge regnskabsregler for multinationale selskaber, aftale udveksling af skatteinformationer ogandet skattesamarbejde. Desuden er EU en vigtig aktør i forhold til eksempelvis G8 og G20, hvorDanmark repræsenteres gennem EU, samt OECD. Det er igennem EU, at den internationale diskurs ogde handlinger, der sættes i værk på dette niveau, kan påvirkes.Et eksempel på en sådan problemorienteret tilgang: Som det også fremgår af handlingsplanen er”fighting illicit financial flows and promoting financial transparency”et af fokusområderne forimplementeringsplanen for Danmarks engagement i skat og udvikling. At opnå dette kræver tiltag i fleredanske ministerier, fx: A) Erhvervs- og vækstministeriet: For at bekæmpe illegale finansielle strømme erdet nødvendigt at bekæmpe multinationale selskabers skatteunddragelse. Dette kan gøres ved at krævestørre gennemsigtighed i selskabernes regnskabsaflæggelse, sådan, at disse giver oplysninger omminimum skattebetalinger, overskud før skat, omsætning i koncernen, samt antal af medarbejdere, forhvert land selskabet opererer i. B) Skatteministeriet: For at bekæmpe illegale finansielle strømme ogpromoverer finansiel gennemsigtighed er det også nødvendigt at bekæmpe skattely. Somhandlingsplanen ganske rigtigt påpeger, så har EU fornyligt vedtaget fælles EU-tiltag imodskatteunddragelse og –snyd, selvom direkte beskatning en medlemsstatskompetence.Som eksemplet illustrerer, implicerer en større sammenhæng mellem skat og udvikling ikke blotskatteministeriet og udenrigsministeriet, men en række andre danske ministerier alt efter hvilken EU-lovgivning, der er relevant for at forfølge målet om sammenhæng. Dette understreger behovet for, atder i handlingsplanen fastsættes konkrete politiske målsætninger for, hvordan Danmark vil sikresammenhæng mellem skat og udvikling, uanset hvilket dansk ministerium har det pågældende EU-lovgivning som sit ressortområde.
Eksempler på EU-processer, der kunne sikre sammenhæng mellem skat og udviklingDette underbygges yderligere af, at der inden for de sidste tre år har været en række af EU-tiltag, derhar været relevante for at skabe sammenhæng mellem skat og udvikling. Havde Danmark allerede for
tre år siden haft en PCD-handlingsplan med konkrete politiske målsætninger, inden for området skat ogudvikling, om at støtte land-for-land rapportering for alle multinationale selskaber og bekæmpe skattelygennem automatisk, multilateral udveksling af skatteinformationer med udviklingslandene, så havdeDanmark haft mulighed for at fremme disse målsætninger i en række EU-processer og forhandlinger.Herunder EU-kommissionens høring om land-for-land rapportering, forhandlingerne om land-for-landrapportering i regnskabs- og transparensdirektiverne (Directive 2013/34/EU), og EU-Kommissionensinitiativer imod skatteunddragelse og –snyd (COM(2012) 722 final).Tilsvarende er der også i skrivende stund forhandlinger om EU-lovgivning med relevans for skat ogudvikling, særligt revisionen af EU’s hvidvaskningsdirektiv (COM/2013/045 final), samt EU-statsledernesog kommissær Baniers opfordring til at inkludere kravet om land-for-land rapportering for alle store EU-selskaber i forhandlingerne om ikke-finansiel afrapportering (COM/2013/207 final).
Vision og konkrete politiske mål for skat og udvikling:Vi opfordrer på baggrund af ovenstående til, at visionen for skat og udvikling i handlingsplanen tager situdgangspunkt i to af fokusområderne i implementeringsplanen for Danmarks engagement i skat ogudvikling, der også er reflekteret i regeringsgrundlaget og Danmarks Udviklingsstrategi, nemlig:”Fighting illicit financial flows and promoting financial transparency”“More effective and fair taxation of the extraction of natural resources, including in fragilestates”
De konkrete politiske målsætninger skal understøtte visionen og samtidig bidrage til at klargøreDanmarks position i forhandlingerne af EU-lovgivning og -tiltag relevante for området. Vi opfodrer påbaggrund heraf til, atfølgende politiske målsætninger inkluderes i handlingsplanen:Danmark arbejder for gennemsigtighed i virksomheders regnskaber gennem krav om fuldland-for-land rapportering for alle selskaber:et EU-lovkrav om, at alle virksomheder, der erbørslistet eller har hovedsæde i EU, aflægger regnskab for alle lande de opererer i. Denneafrapportering skal, udover skattebetalinger, indeholder finansielle oplysninger som fx overskudfør skat, omsætning i koncernen, samt antal af medarbejdere rapporteres – dvs. enrapportering på linje med den, der kræves i kapitalkravsdirektivet (Directive 2013/36/EU).Danmark arbejder for gennemsigtighed i virksomheders ejerskabsstrukturer gennem etoffentligt tilgængeligt myndighedsregister over virksomheders reelle ejer(e):et EU-lovkrav om,at virksomheder og fondes ejerskab skal registreres af myndighederne i et offentligt tilgængeligtregister og at ”serious tax crimes” skal betragtes som en forbrydelse, der tilskynder tilhvidvaskning .Danmark arbejder igennem EU og OECD for et globalt regime af multilateral, automatiskudveksling af skatteinformation:et regime, der inkluderer udviklingslandene og tager højde for
deres skatteadministrationers kapacitet, og derfor ikke øjeblikkeligt forlanger fuld reciprocitet iudvekslingen af skatteinformationer.Danmark arbejder for, at EU introducerer en bindende definition af skattely og indførereffektive sanktioner for manglende overholdelse:en fælles EU-definition af et skattely og påbaggrund heraf en EU-sortliste over skattely med sanktioner tilknyttet.Danmark arbejder for et ’code of conduct’ omkring International Financial Institutions (IFIs)skatteforhold:En fælles EU’code of conduct’, dersikrer, at IFIs, herunder IFU og andremedlemstaters investeringsfonde, ikke benytter sig af skattely og indarbejder skattebetalingsom en succesindikator i fondenes lånekriterier.Danmark arbejder for en EU-lovgivning, der gør at skat til en del af CSR:en EU-lovgivning, hvorskat inddrages i definitionen for ansvarlig virksomhed i form af principper for ansvarlig skat.
Operationalisering og fremtidige relevante EU-processerOvenstående bud på konkrete politiske målsætninger udspringer alle af EU-lovgivning og –tiltag, der erblevet forhandlet de sidste par år og som er relevante for området skat og udvikling. Vi foreslår derfor,at det inkluderes i PCD-handlingsplanen at foretage en årlig screening af planlagte EU-processer ud fraEU-Kommissionens arbejdsprogram, og derudfra identificere relevante EU-processer, hvori visionen ogde konkrete politiske mål for skat og udvikling vil blive forfulgt.Visionen og de konkrete politiske mål for skat og udvikling bliver kun indfriet ved, at Danmark vedforhandlinger i EU, uanset ministerium og sagsområde, har visionen og målsætningerne in mente. Detsamme bør gøre sig gældende for Danmarks repræsentation i fx OECD, Verdensbanken og IMF, der ogsåer vigtige aktører i forhold til finansiel gennemsigtighed og mulighederne for udviklingslandene for atopkræve en rimelig skat.