Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 278
Offentligt
1405720_0001.png
Notat
7. oktober 2014
J.nr. 14-4106629
Inddrivelse
SBT
Offentlige restancer - status pr. juni 2014
Indledning
I dette notat oplyses om restancesituationen ved udgangen af juni 2014. Endvidere
gives der en status på implementeringen af Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI).
EFI – Et Fælles Inddrivelsessystem
Idriftsættelsen af EFI sker fortsat trinvist for at minimere risici. Udfordringerne med
at få systemets mange funktionsområder leveret fejlfrit har været flere og større end
forventet.
Som anført i tidligere redegørelser har projektet fokuseret på udfordringerne vedrø-
rende udlæg. Modulet er nu taget i brug dog med enkelte fejl, idet udsendelse af tilsi-
gelser sker manuelt. Det betyder, at inddrivelsen af blandt andet virksomhedsrestan-
cer kan intensiveres.
Særlig lønindeholdelse er startet op med enkelte sager, og funktionaliteten forventes
efterfølgende at kunne tages i brug i fuldt omfang. De konverterede særskilte lønin-
deholdelser har været i gang siden EFIs trinvise idriftsættelse den 1. september 2013,
men nu kan nye indsatser iværksættes på disse særlige krav (kontrolafgifter, p-afgifter
og DR-licens).
Afskrivninger foretages successivt henover de kommende måneder, således at restan-
cemassen fremover vil bestå af reelle restancer, som der kan foretages inddrivelse af
eller som er under overvågning, fordi skyldner ikke har aktuel betalingsevne.
Måltal på finansloven
På finansloven fremgår måltal for restanceinddrivelsesopgaven. Måltallet for restance-
inddrivelsesopgaven i 2014 udgør 110 i inddrivelsesprocent beregnet som et simpelt
gennemsnit for årets måneder. Måltallet omfatter inddrivelige restancer fra andre
offentlige fordringshavere end SKAT. Måltallet blev i sin tid fastsat ud fra en for-
ventning om, at EFI i 2014 var fuldt implementeret og funktionsdygtigt for så vidt
angår alle automatiske processer. Inddrivelsesprocenten for disse inddrivelige restan-
cer kan for månederne januar til juni 2014 opgøres til 62,5 pct. Måltallet for 2014
forventes ikke at blive realiseret.
1/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405720_0002.png
Samlede offentlige restancer
De samlede offentlige restancer udgør ved udgangen af juni 2014 68,5 mia. kr.,
jf. tabel
1.
Restancerne er således steget med 3,7 mia. kr. (PL-2014 niveau) siden ultimo 2013.
I løbende priser er de samlede offentlige restancer steget ca. 4,0 mia. kr. Det bemær-
kes, at opgørelserne i tabel 1 og i de efterfølgende tabeller skal tages med forbehold.
Det skyldes, at der fortsat sker kvalitetssikring og fejlrettelse som følge af konverte-
ring af data fra de gamle systemer. Kvalitetssikringen har højeste prioritet på inddri-
velsesområdet for at sikre et korrekt fundament for den fortsatte inddrivelse.
En væsentlig årsag til stigningen i skatte- og afgiftsrestancer er, at skattekontoen be-
gyndte at udsende rykkere og meddelelser om krav til inddrivelse i EFI i 2. kvartal
2014. Der blev således overført 2 mia. kr. til inddrivelse, som var en del af de krav,
som var beskrevet under ekstraordinære forhold i redegørelsen pr. marts 2014. Det
afspejler sig i en stigning i skatte- og afgiftsrestancerne på ca. 1,9 mia. kr. fra ultimo
marts til ultimo juni 2014.
De statslige restancer er især påvirket af, at der hvert år i 2. kvartal oversendes en stor
portefølje misligholdt studiegæld og for meget udbetalt SU til inddrivelse samt tilgang
af politibøder og sagsomkostninger til inddrivelse. Disse restancer er således steget
med ca. 900 mio. kr. fra ultimo marts til ultimo juni 2014.
De kommunale restancer er steget med knap 100 mio. kr. fra ultimo marts til ultimo
juni 2014. Tilsvarende er restancer vedrørende underholdsbidrag steget med ca. 150
mio. kr. i samme periode.
Tabel 1. Samlede offentlige restancer
Mio. kr. (PL-2014)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Underholdsbidrag - Udbetaling Danmark
Statslige restancer
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
dec-13
43.428
2.643
6.513
10.627
1.641
64.852
mar-14
43.658
2.757
6.597
10.855
1.625
65.492
jun-14
45.538
2.823
6.745
11.733
1.706
68.545
Anm: Ultimo 2010 udgjorde de samlede restancer 75,3 mia. kr. Ultimo 2011 udgjorde de samlede restancer 79,1 mia. kr. Ultimo
2012 udgjorde de samlede restancer 80,3 mia. kr. Beløbene er angivet i faste priser (PL-2014). Restancerne for disse år kan ikke
direkte sammenlignes med restancerne for 2013 og 2014 på grund af ændret opgørelsesmetode. Der henvises i øvrigt til tidlige-
re tilsendte kvartalsredegørelser.
Ekstraordinære forhold, der vil påvirke restancebeholdningen
Der er i tidligere kvartalsredegørelser redegjort for ekstraordinære forhold, som vil
påvirke restancebeholdningen. Selvom flere af disse forhold er under normalisering,
er restancebeholdningen fortsat påvirket af følgende faktorer:
-
Skattekontoen, der håndterer opkrævning af virksomhedsskatter, var på en-
kelte punkter fejlbehæftet. Blandt andet kunne systemet i en periode ikke fo-
retage renteberegning og underrette skyldneren om, at et ikke betalt krav
oversendes til restanceinddrivelsesmyndigheden til inddrivelse i EFI.
Rykning og overførsel af krav fra skattekontoen til inddrivelse er påbegyndt,
men er endnu ikke i normal drift. Ultimo august er der udsendt ca. 51.000
rykkere eller meddelelser om kravets oversendelse til inddrivelse. I den for-
bindelse er der overført restancer for ca. 1,2 mia. kr. til inddrivelse i EFI og
rykket for ca. 1,3 mia. kr.
Fremover forventes en mere ensartet frekvens for afvikling af rykkerproces-
sen, således at rykkerforløb køres regelmæssigt i første omgang månedligt.
2/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved et mere regelmæssigt forløb vil overførsel fra skattekontoen til EFI ske
løbende og vil betyde, at der ikke længere vil være samme ophobning af for-
dringer i skattekontoen. Ved udgangen af august er der krav på ca. 5 mia. kr.,
hvor rykning og eventuel overførsel til EFI udestår.
-
Kvalitetssikring og videreudvikling af SKATs it-systemer i forbindelse med
systemmoderniseringen har resulteret i, at der ikke er rykket for op til 1,0
mia. kr. i motorafgifter i opkrævningsfasen. Rykningen af disse fordringer er
igangsat, og der er til udgangen af august udsendt ca. 70.000 rykkere. Deref-
ter udsendes 30-50.000 rykkere pr. uge, indtil alle krav er rykket. Krav vedrø-
rende motorafgifter kan automatisk overføres til EFI efter nødvendig sy-
stemudvikling. Det sker tidligst i 2015 efter udbud af involverede SAP-
systemer. Registrerede forhandlere, der efter rykning ikke betaler registre-
ringsafgift, vil efter indfrielse af sikkerhedsstillelse manuelt blive overført til
inddrivelse i EFI.
På grund af fejl i kommunikationen fra EFI til fordringshaversystemet KO-
BRA tidligere på året har der henstået personskatterestancer, som ikke var
blevet rykket og ikke var overført til inddrivelse i EFI ved manglende beta-
ling. Forholdene er nu normaliseret, idet rykkerkørslerne for juni, juli og au-
gust er gennemført planmæssigt. I juli måned er der overført restancer for 0,9
mia. kr. vedrørende personskatter til inddrivelse i EFI. Heraf skønnes det, at
de 0,6 mia. kr. skyldes en ophobning fra før 1. juli 2014.
-
Som oplyst i sidste kvartalsredegørelse vil den samlede restancebeholdning potentielt
kunne stige til omkring 75 mia. kr. som følge af disse ekstraordinære forhold.
Omvendt er der ekstraordinære forhold, som vil påvirke restancebeholdningen i ned-
adgående retning:
-
Ved udgangen af finansåret 2013 havde SKAT en beholdning af restancer på
ca. 1,8 mia. kr. vedrørende afsluttede bobehandlingssager (typisk fra selska-
ber under konkurs/selskabsopløsning), hvor det offentliges tilgodehavende
har mistet retskraften som følge af bobehandlingen. Den reelle afskrivning er
under forberedelse og vil efter planen blive foretaget i 2014 i takt med, at de
konkrete krav afskrives i EFI og i forhold til skyldnerne.
Ved udgangen af finansåret 2013 havde SKAT en beholdning af restancer i
EFI med overskreden forældelsesfrist. Disse krav er efterfølgende opgjort til
333 mio. kr. Den reelle afskrivning er påbegyndt i juni 2014, men hovedpar-
ten er afskrevet i juli og de følgende måneder i takt med, at de konkrete krav
er afskrevet i EFI og i forhold til skyldnerne.
-
Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
Med idriftsættelsen af EFI er det muligt at give en bedre vurdering end hidtil af ind-
drivelige og ikke inddrivelige restancer. Af totalrestancen på 68,5 mia. kr. er 34,7 mia.
kr. opgjort som inddrivelige, mens 33,8 mia. kr. er opgjort som ikke inddrivelige.
Restancestatistikken på dette område er fortsat under kvalitetssikring og udvikling.
Det drejer sig især om restancer, hvor der er særlige inddrivelsesmuligheder. Det er
krav, hvor der er mulighed for særlig lønindeholdelse, ejendomsskattekrav mv. med
fortrinsret og daginstitutionsrestancer, hvor der er særlig modregningsadgang.
Af de 33,8 mia. kr. ikke inddrivelige restancer kan ca. 21,4 mia. kr. henføres til ca.
250.000 personlige skyldnere, som ikke har betalingsevne, dvs. hvor SKAT efter lov-
givningen kun har begrænsede inddrivelsesmuligheder. Disse skyldnere er under ma-
skinel overvågning, og inddrivelsen genoptages, hvis/når inddrivelse kan iværksættes.
Sker dette, flyttes restancerne fra ikke inddrivelige til inddrivelige restancer. For så
vidt angår krav, hvor der er mulighed for at inddrive restancen med særlige inddrivel-
3/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405720_0004.png
sesmidler, fx særlig lønindeholdelse, vil der ske inddrivelse af disse krav uanset, at
skyldneren i øvrigt er i den såkaldte lavindkomstgruppe.
Ca. 9 mia. kr. vedrører skyldnere, der er under bobehandling, fx selskaber under kon-
kursbehandling, hvor SKAT må afvente konkursbehandlingens afslutning med nor-
malt en meget lav eller ingen dividende. Når boet afsluttes, afskrives den del af re-
stancen, som ikke bliver dækket. De resterende ca. 3,4 mia. kr. af de ikke inddrivelige
restancer omfatter forskellige forhold blandt andet skyldnere, der er udvandret til
udlandet, hvor adressen er ukendt. Disse skyldnere er løbende under overvågning i
cpr-registret i op til 10 år.
I nedenstående tabel 2 er restancerne opdelt på inddrivelige og ikke inddrivelige re-
stancer i hovedgrupper ved udgangen af december 2013 og ved udgangen af juni
2014.
Tabel 2. Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
dec-13
Mio. kr. (PL-2014)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
Inddrivelige
25.028
1.481
8.822
850
36.181
Ikke inddri-
velige
18.400
1.162
8.318
791
28.671
Total
43.428
2.643
17.140
1.641
64.852
Inddrivelige
22.561
1.764
8.992
1.374
34.691
jun-14
Ikke inddri-
velige
22.977
1.059
9.486
332
33.854
Total
45.538
2.823
18.478
1.706
68.545
Anm: De relativt store forskydninger mellem inddrivelige restancer og ikke inddrivelige restancer fra december 2013 til juni 2014
kan især henføres til kvalitetssikring af data vedrørende bobehandlingsområdet og optimering af opgørelsen af de inddrivelige
og ikke inddrivelige restancer. Restancer, hvor der er særlige inddrivelsesskridt, anses som udgangspunkt som inddrivelige
restancer.
I tabel 3 til 6 fremgår inddrivelige og ikke inddrivelige restancer opdelt på fordrings-
typer:
Tabel 3 viser, at de samlede skatte- og afgiftsrestancer er steget fra december 2013 til
juni 2014 med ca. 2 mia. kr. til 45,5 mia. kr. Heraf anses 22,6 mia.kr. for at være ak-
tuelt inddrivelige. Stigningen kan især henføres til personskatter, som er steget med
ca.1,1 mia. kr., moms som er steget med ca. 800 mio. kr. og A-skat som er steget med
ca. 400 mio. kr.
Stigningerne skyldes store tilgange fra skattekontoen og fra KOBRA systemet og er
en del af de ekstraordinære forhold, som er beskrevet i redegørelsen pr. marts 2014.
4/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405720_0005.png
Tabel 3. SKATs krav
dec-13
Mio. kr. (PL-2014)
Personskat
Personskat - restskat mv.
Personskat - b-skat
AM-bidrag - restbidrag mv.
AM bidrag – aconto
I alt
Virksomhedsskatter
Moms
A-skat
Selskabsskat- og fondsskat
Punktafgifter
AM-bidrag
Lønsum
Told
Øvrige skatte- og afgiftskrav
I alt
Vægtafgift
Vægtafgift
I alt
Renter
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
I alt
Civilretlige krav
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
SKAT i alt
8
221
229
25.027
3
170
173
11
391
402
8
218
226
22.562
3
177
180
11
395
406
6.196
605
6.801
4.488 10.684
443
1.048
4.973
948
5.921
5.570 10.543
1.142
2.090
6.712 12.633
43
43
40
40
83
83
35
35
39
39
74
74
4.295
1.313
1.619
335
191
12
295
1.723
9.783
3.949
1.365
30
295
252
7
203
771
8.244
2.677
1.649
630
443
19
498
2.493
3.733
1.340
1.060
234
248
14
221
830
7.679
5.294
1.769
513
254
312
11
238
699
9.027
3.108
1.574
488
560
26
459
1.529
5.821
1.323
774
253
8.171
4.778 10.599
756
677
172
2.078
1.451
425
6.235
1.551
690
224
8.700
5.231 11.467
843
701
179
2.394
1.391
403
Inddrivelige
Ikke inddri-
velige
Total
Inddrivelige
jun-14
Ikke inddri-
velige
Total
6.383 14.554
6.955 15.655
6.872 16.655
9.091 16.770
4.932 11.733
18.400 43.428
22.977 45.538
Anm: Den relativt store forskydning mellem inddrivelige og ikke inddrivelige restancer kan især henføres til kvalitetssikring af data
vedrørende krav under bobehandling. Der er desuden sket afrunding af beløb ved fordelingen mellem inddrivelige og ikke inddri-
velige restancer.
Tabel 4 viser, at de kommunale restancer er steget fra december 2013 til juni 2014
med ca. 200 mio. kr. til 2,8 mia. kr. Af de 2,8 mia. kr. anses de 1,8 mia. kr. for at være
aktuelt inddrivelige.
Den inddrivelige andel af de samlede restancer udgør erfaringsmæssigt ca. 50 pct. For
kommunale krav udgør andelen 67 pct. Det skyldes, at der for flere krav er særlige
inddrivelsesmuligheder. Det gælder for daginstitutionskrav, ejendomsskat og parke-
ringsafgift. Disse krav anses derfor som udgangspunkt som inddrivelige.
5/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405720_0006.png
Tabel 4. Kommunale krav
dec-13
Inddrivelige
restancer
328
90
166
329
50
250
87
31
66
83
1.481
Ikke inddri-
velige re-
stancer
320
83
35
253
35
225
66
29
45
71
1.162
Total
648
173
201
582
85
475
153
60
111
154
2.643
Inddrivelige
restancer
322
179
228
337
87
294
86
68
68
94
1.764
jun-14
Ikke inddri-
velige re-
stancer
319
6
10
262
2
217
67
47
53
76
1.059
Total
641
185
238
599
89
511
153
115
121
170
2.823
Mio. kr. (PL-2014)
Boligstøtte
Daginstitution mv.
Ejendomsskat mv.
Kontanthjælp mv.
Parkeringsafgift
Øvrige kommunale krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm: For så vidt angår daginstitution, ejendomsskat og parkeringsafgift er der særlige inddrivelsesmuligheder. Det betyder, at en
betydelig andel af disse krav er inddrivelige, selvom skyldneren er i den såkaldte lavindkomstgruppe. En ændret opgørelsesmetode
har taget hensyn hertil i opgørelsen for juni 2014. Der er desuden sket afrunding af beløb ved fordelingen mellem inddrivelige og
ikke inddrivelige restancer.
Tabel 5 viser, at de statslige restancer er steget fra december 2013 til juni 2014 med
ca. 1,3 mia. kr. til 18,5 mia. kr. Heraf anses 9 mia. kr. for at være aktuelt inddrivelige.
Tabel 5. Statslige krav
dec-13
Inddrivelige
restancer
3.888
2.339
1.581
188
55
2
90
447
135
59
37
8.822
Ikke inddrive-
lige restancer
2.626
3.129
1.710
131
65
2
58
425
118
24
31
Total
6.513
5.468
3.291
319
120
4
148
872
253
83
68
Inddrivelige
restancer
4.052
2.257
1.506
162
68
5
111
435
295
58
43
8.992
jun-14
Ikke inddrive-
lige restancer
2.693
3.800
1.949
182
52
0
74
415
258
27
36
Total
6.745
6.056
3.455
344
120
5
185
850
553
85
79
Mio. kr. (PL-2014)
Underholdsbidrag
Politibøder
Statsgaranteret studielån og
for meget udbetalt studiestøt-
te
Statslån/garanti fra erhverv
Gæld til fiskeribanken
Parkeringsafgift
Øvrige statslige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
8.318 17.140
9.486 18.478
Anm: For så vidt angår parkeringsafgift er der særlige inddrivelsesmuligheder. Det betyder, at en betydelig andel af disse krav er
inddrivelige, selvom skyldneren er i den såkaldte lavindkomstgruppe. En ændret opgørelsesmetode har taget hensyn hertil i
opgørelsen for juni 2014. Der er desuden sket afrunding af beløb ved fordelingen mellem inddrivelige og ikke inddrivelige restan-
cer.
Tabel 6 viser, at restancer vedrørende krav fra andre offentlige virksomheder mv. er
steget fra december 2013 til juni 2014 med ca. 100 mio. kr. til 1,7 mia. kr. Heraf anses
1,4 mia. for at være aktuelt inddrivelige.
Den inddrivelige andel af de samlede restancer udgør erfaringsmæssigt ca. 50 pct. For
kravene fra andre offentlige virksomheder mv. udgør andelen 80 pct. Det skyldes, at
de to største restancearter er DR-licens og kontrolafgifter for personbefordring, hvor
6/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405720_0007.png
der er mulighed at foretage særskilt lønindeholdelse og disse krav anses derfor som
udgangspunkt som inddrivelige.
Tabel 6. Krav fra andre offentlige virksomheder mv.
dec-13
Mio. kr. (PL-2014)
Inddrivelige
restancer
317
128
114
1
131
5
82
19
14
39
850
Ikke inddri-
velige
restancer
303
85
194
1
57
2
63
20
24
42
791
Total
620
213
308
2
187
7
145
39
38
81
1.641
Inddrivelige
restancer
614
110
308
2
147
2
76
61
14
41
1.374
jun-14
Ikke inddri-
velige
restancer
8
104
10
1
61
6
61
9
26
46
Total
623
213
317
3
208
8
137
70
40
88
Licensgæld fra DR
Gæld til A-kassen
Kontrolafgifter personbe-
fordring
Gæld til regioner
Forsyningsselskaber
Øvrige offentlige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
332 1.706
Anm: For så vidt angår licensgæld, kontrolafgifter vedrørende personbefordring er der særlige inddrivelsesmuligheder. Det
betyder, at en betydelig andel af disse krav er inddrivelige, selvom skyldneren er i den såkaldte lavindkomstgruppe. En ændret
opgørelsesmetode har taget hensyn hertil i opgørelsen for juni 2014. Der er desuden sket afrunding af beløb ved fordelingen
mellem inddrivelige og ikke inddrivelige restancer.
Afstemning mellem SKATs restancestatistik og EFI
I forbindelse med afstemning mellem SKATs restancestatistik (DW) og regnskabet,
som aflægges fra EFIs debitormotor (DMI) til SKATs bogholderi, er der konstateret
differencer på ca. 200 mio. kr. i 2013. En analyse peger på, at differencerne kan skyl-
des følgende forhold:
Dataoprydning gennemført i EFI siden produktionsstart, som ikke er medta-
get i de løbende deltaopdateringer fra DMI til DW
Tekniske udfordringer i dataoverførslen fra DMI til DW
Forskellig periodisering i DMI og DW
Tidsforskydning mellem opdateringer i DMI og DW
Forskel i tolkning af detaildata i DW og DMI.
For at eliminere disse udfordringer, planlægger SKAT at etablere en periodetabel i
DMI. Denne tabel vil indeholde relevante sumdata pr. måned per fordring, således at
løbende afstemning kan foretages. Tabellen forventes således at medvirke til at danne
grundlag for den fremtidige restancestatistik. Tidsplanen for etablering af tabellen,
som har høj prioritet, er under afklaring med systemleverandøren.
I 2013 har der i SKATs DW været indlæst et antal dobbeltrækker, der medførte at
restancerne i restancestatistikken blev opgjort ca. 67 mio. kr. for højt. Der er indført
afstemningsprocesser, som skal sikre, at en lignende situation undgås.
Nettodifferencen udgjorde således ca. 133 mio. kr. Langt hovedparten er nu elimine-
ret. Tilbage står en difference på ca. 1,6 mio. kr.
7/7