Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 270
Offentligt
1401827_0001.png
Viby J., dem 23. september 2014.
OPS – Oplysning til Politikerne om Samfundet.
Hvorfor skal alting laves om?
Hver gang jeg skal til at skifte min taxa ud med en ny – ja, så er registreringsloven for en sådan stort
set ændret. Desuden er der denne gang også en ny Taxilov på vej (det har den været længe), men
hvornår kommer disse love, og hvordan kan man tillade sig fra myndighedernes og politikkernes
side at sætte de enkelte vognmænd, som disse love berører under et så voldsomt økonomisk og
psykisk pres?
Historisk set har taxabranchen kunnet holde skindet på næsen ved frikørslen af dens taxaer, men det
er jo mange år siden – den sidste jeg solgte ”tabte” jeg 50.000 kr. på om året i forhold til
anskaffelsesprisen – og det var ikke en stor Mercedes, men en VW Passat. Med det nye oplæg til
ændring af reglerne for registreringer af taxier kan taxaen købes uden afgift, men skal så
efterfølgende afgiftsberigtiges ved salg – jamen, så skal man som vognmand til at betale sin bil 2
gange? Hvis afgiftsberigtigelsen skal/må lægges på taxiindekset (hvor taxameterpriserne bliver
udregnet), så vil det jo medføre en stor forhøjelse af samme til stor ulempe for vores kunder – og
dem er der ikke for mange af i disse tider. Alle med respekt for sig selv har jo købt en mikrobil.
Alternativt kan man jo også sælge bilen ud af landet og også få en del af momsen tilbage, og så er
det provenu, som staten har haft i udsigt med Finanslovaftalen, herunder at taxabranchen skulle
bidrage med adskillige millioner, da pist væk!
Yderligere kunne man også købe sin ”nye” taxa brugt i f.eks. Tyskland. Hvis bilen er 6 mdr.
gammel og har kørt mere end 6.000 km., kan den importeres (har jeg hørt) en del billigere end en
ny dansk, og der er ligeledes en sidegevinst, da momsen i Tyskland kun er 19%.
Hvis ovenstående bliver en trend – og lur mig hvis den ikke gør det, så kan Staten ”kikke” langt
efter dens provenu.
En anden sideeffekt er jo også, at de danske forhandlere af biler til taxabranchen mister deres
bilsalg og måske også deres serviceydelser med tab af arbejdspladser til følge!
Desuden vil man nok også opleve, at de enkelte vognmænd kører længere i deres biler som vil
betyde en større Co2 forurening end i dag, hvor udskiftningen jo netop medfører, at taxabranchen
har nogen af de bedste og mest miljøvenlige biler.
Den eksisterende frikørselsordning blev jo introduceret, fordi der var plat og svindel i branchen og
for at undgå dette blev kørebøgerne indført, og som jeg ”hører” dette, så skal man ikke mere føre
kørebog, og det må jo alt andet lige betyde, at myndighederne og politikkerne mener at dette
misbrug er et overstået kapitel – det er der da vist ingen, som tror på, vel?
Jeg har skrevet flere gange – ”jeg har hørt” – ja, for der er ikke rigtig nogen, som véd noget om
hverken den (måske) nye taxilov eller hvordan det vil gå med
registreringslovgivningen/frikørselsordningen. Hvis alt skal gøres frit, så går jeg ud fra at
maksimalpriserne også bliver givet fri, og så bliver det da for alvor dyrt for kunderne!
Nu står jeg så her som 61-årig efter 26 år i branchen – først som chauffør i 9 år og siden som
vognmand, og skal tage stilling om jeg skal handle ny bil nu eller vente og se tiden an, idet flere
forhold i branchen er så usikre herunder, at lovgiverne ikke kan finde ud af, om de skal afvikle
taxabranchen eller lade den bestå (nogenlunde) i dens nuværende form. Man har jo fra
myndighedernes side ofte proklameret, at vi er/var en branche uden konkurrence, men det har aldrig
været mere usandt. Vi er pressede fra andre sider ikke mindst fra Trafikselskaberne (OST-
tilladelser), som jo nu har trukket stikket ud på 1.000 til 1.500 taxaer. Desuden har Midttrafik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
oprettet deres eget transportselskab Midttransport, hvor der en 20 kontoransatte til at ”passe” 45 –
50 chauffører. Det vil svare til, at i Aarhus Taxa skulle man være 100 mand i adm. for at håndtere
de 250 taxaer, der er i selskabet – nå, det var et sidespring - eller var det? Det er godt nok dyrt for
Trafikselskaberne at administrere sin kørsel (det kunne taxaselskaberne gøre billigere), og jeg kan
slet ikke forstå, at det er lovligt at monopolisere alt denne kørsel for hospitaler, kommuner, diverse
kørselsordninger for ældre m.m. – der er jo kun én udbyder – Trafikselskaberne.
Desuden har vi eller vil vi få et massivt pres fra diverse app.´s. Og så er det jo nu, at der skal tages
beslutning om, hvordan man fra politisk hold vil håndtere disse udefrakommende ”selskaber”, som
også trænger sig på i taxabranchen? Det er et stort problem for både mig som vognmand og også for
kunderne. Umiddelbart tror jeg ikke det bliver billigere for kunderne. En testkørsel i Tyskland for
Bild eller et andet blad viste, at den udstukne rute blev gennemført billigere og hurtigere med en
taxa end en chauffør fra Uber (app. selskab), da chaufføren fra Uber skulle bruge gps (og den er
ikke altid lige god), mens taxachaufføren kunne køre ruten uden hjælpemidler. Samtidigt vil det
måske også gøre det til en utryg og fascinerende oplevelse at køre med en eller anden fartgal app.-
holder. Og hvad med forsikringen på kunderne, hvis der køres galt? Forsikringsselskaberne i
Danmark vil jo hurtigt kunne gennemskue, at der ikke kun udføres kørsel som vennetjenester med
disse personer.
Fra myndighedernes og branchen selv er der i de sidste mange år lavet flere tiltag, som har haft en
fartdæmpende virkning på chaufførerne og vognmænd. Desuden er der også en obligatorisk
uddannelse, der skal gennemføres, inden man kan sætte sig bag rattet og desuden
vedligeholdelseskurser som 1. hjælp, der skal vedligeholdes m.m.
Desuden kan man jo også være helt sikker på, at SKAT ville blive snydt for adskillige millioner i
indkomstskat, da kontrollen med disse app.-firmaer ville være ude af myndighedernes hænder, og
SKAT vil måske også have svært ved at kontrollere vognmændenes handel med biler (taxaer) ind
og ud af landet, hvis der ikke findes en frikørselsordning.
Der er selvsagt flere aspekter i selve frikørselsordningen eller ophævelsen af samme samt en
ændring af taxilovgivningen. TRU og Folketinget skulle bibeholde det nuværende system med
nogle ændringer som f.eks. at give de kommunale Taxinævn yderligere beføjelser til at gribe ind
overfor uheldige elementer som vognmænd og chauffører, der ikke overholder de alm. regler for
anstændig opførsel og overtrædelse af lovgivningen. Det kunne være ”kønt” hvis Trafikstyrelsen
både skulle håndtere ovenstående samt bevillingsantallet i Aarhus - det kan de lokale politikere
knapt nok.
Min pointe med denne henvendelse er også, at jeg ikke hele tiden skal tage stilling ændringer af
lovgivning m.m. Jeg er jo ”bare” en stakkels selvstændig, som ”kun” arbejder 60 timer om ugen
stort set hele året for at have et udkomme, som er lidt mere end en kassedame i Bilka. Jeg skal jo
heller ikke være bilhandler og vide alt om import/eksport af biler. Jeg mener, at vi i vores branche
bliver behandlet uværdigt og alt for tilfældigt, og jeg har følelsen af at blive skaltet og valtet med.
Hvis formålet med alle disse lovændringer er at give taxabranchen dødsstødet, så meld det da ud!!
i stedet for på denne måde at medvirke til at branchen lider en langsom og pinefuld død – både
økonomisk og socialt for de involverede parter.
SKAL alt dette skrottes på liberalismens alter?
Til sidst skal ikke glemme et citat, som stod bag på den lokale avis (Aarhus Stiftstidende, den 25.
juni 2014):
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Vi har som et lille velfærdssamfund brug for, at alle har noget at rive i, og at ingen skal gå rundt i
frygt for, at lige præcis de ender med at stå uden job og mulighed for at forsørge deres familie. Det
må være prioritet ét i et velfærdssamfund” Bjarne Corydon (S), finansminister, til BT.
Jeg kunne jo også benytte mig af at gå på efterløn (jeg har beviset), men det var ikke planen for mit
arbejdsliv. Jeg vil gerne fortsætte i nogle år endnu, men med de foreslåede ændringer ser det lidt
svært ud, mener jeg, idet jeg ikke ser mig i stand til at arbejde mere (60 timer om ugen) og for
måske også at risikere at få et mindre udkomme ud af det end nu.
Jeg havde dog aldrig troet, at det var politikkerne, der skulle ”lukke” min lille
vognmandsvirksomhed, men derimod mig selv, når den tid kom.
Med venlig hilsen
Anders Borregaard
Rørvej 4
8260 Viby J.
Vognmand i Aarhus.