Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 259
Offentligt
1397335_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
8. september 2014
L 200 - Forslag til lov om ændring af
virksomhedsskatteloven (Indgreb mod utilsigtet
udnyttelse af virksomhedsordningen ved indskud
af privat gæld m.v.)
Skatteministeren har den 03. september 2014 kl.16.16 fremsat ændringsforslag
til L 200 (FT 2013/14). Herudover er der fremsat nyt ændringsforslag d. 8.
september 2014. Lovforslaget skal vedtages d. 9. september 2014.
FSR finder det først og fremmest retssikkerhedsmæssigt stærkt betænkeligt, at
der efterlades så lidt tid til en gennemgang af ændringsforslaget, der indeholder
mange væsentlige ændringer af lovforslaget, herunder at der dagen før den
planlagte vedtagelse fremsættes endnu et ændringsforslag med mange
justeringer til det d. 3. september 2014 allerede fremsatte ændringsforslag. Det
forekommer helt ubegrundet, at der skal være et sådant hastværk, men derved
opnås i hvert fald, at en kvalificeret debat om de mange sidste øjebliks
ændringer, inden vedtagelse udelukkes effektivt. Det er efter FSRs opfattelse
særdeles kritisabelt, at vedtagelsen af forslaget ikke udskydes, når der
fremsættes ændringsforslag så tæt på vedtagelsesdatoen, navnlig når der ikke er
nogen reel begrundelse for dette hastværk.
FSR – danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Indskudskonto
Det er fortsat FSRs opfattelse, at det er tilstrækkeligt til at håndhæve formålet
med indgrebet, at opsparing tillades, når indskudskontoen er positiv ved
indkomstårets udgang, i hvert fald hvis dette skyldes, at en del af årets overskud
er indskudt på indskudskontoen, som dermed er blevet positiv. Ministeriets
argumenter for, at man ikke vil imødekomme dette, forekommer ikke korrekte
og kan i hvert fald ikke på nogen måde begrunde, at man ikke vil lytte til
forbedringsforslag til lovforslaget. Henvisningen til Højesteretsdommen i
U1998.254H, som ministeriet bruger som begrundelse viser netop, at der
allerede med de gældende regler ikke kan ske misbrug af virksomhedsordningen
som påstået af ministeriet. Højesteret afgjorde netop i den nævnte dom, at en
skatteyder ikke kan misbruge virksomhedsordningen ved at medtage privat gæld
i starten af indkomståret og udtage den private gæld igen inden slutningen af
indkomståret. Henvisningen til Højesteretsdommen i U1998.254H tjener derfor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397335_0002.png
snarere til at dokumentere, at en positiv indskudskonto ved årets udgang burde
være tilstrækkeligt.
Side 2
Sikkerhedsstillelse anses for hævet særskilt og tillægges
virksomhedens overskud
Blandt andet i høringsskemaet er det under kommentarerne til FSRs
bemærkninger på side 34 af 51 oplyst, at ”Det
vil blive præciseret i et
ændringsforslag, at når en sikkerhedsstillelse anses for overført, sker dette
udenfor den almindelige hæverækkefølge, ved at et tilsvarende beløb tillægges
virksomhedens overskud som anses for hævet af den skattepligtige.”
Den
lovtekst der var allerede i det oprindelige (og fremsatte) lovforslag, er dog ikke
reelt ændret på dette punkt.
Efter FSRs opfattelse vil retsvirkningen af en vedtagelse af lovforslaget, som det
ser ud i dag efter fremsættelsen af diverse ændringsforslag og til trods for det,
der er anført i høringsskemaet som svar til FSRs høringssvar være, at hvis f.eks.
500 tkr. anses for hævet som følge af sikkerhedsstillelse for privat gæld, forøges
de samlede hævninger for året med 500 tkr. Dette betyder, at hvis årets
overskud er f.eks. 2 mio. kr. og skatteyderen i øvrigt har hævet 500 tkr. til
privatforbrug, så vil overskudsdisponeringen i virksomheden se således ud (af
nemhedsgrunde regnes med en virksomhedsskat på 25%):
Overskud af virksomhed
2.000.000
Hævet kontant
500.000
Anset for hævet (sikkerhed for privat gæld)
500.000
Opsparing i virksomheden
1.000.000
Da virksomhedsskat ikke indgår i ovenstående jf. § 5 stk. 3 vil det opsparede
overskud inkl. virksomhedsskat være 1.333.333 kr., heraf udgør
virksomhedsskat 333.333 kr., der ligesom det resterende overskud på 666.667
kr. er hævet således at der i alt er hævet 1.000.000 kr.
Da der ikke er foreslået ændringer til virksomhedsskattelovens § 5 kan der, så
vidt FSR ser de foreslåede ændringer, ikke være tvivl om, at ovenstående
illustrerer effekten af reglerne, som de er foreslået. Det er ikke tilstrækkeligt til
at fravige de udtrykkelige regler om hævninger efter virksomhedsskattelovens §
5, at der forskellige steder, herunder i bemærkninger til et ændringsforslag til en
anden bestemmelse, der i øvrigt ikke ændres på dette punkt anføres noget om
hævning udenfor den lovhjemlede hæverækkefølge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397335_0003.png
I overensstemmelse med hensigten med indgrebet kan en virksomhedsejer
således ikke ustraffet stille sikkerhed for privat gæld med virksomhedens aktiver,
idet sikkerhedsstillelsen eller evt. den private gæld, hvis denne er lavere, anses
for hævet og i eksemplet gennemtvinges en tilsvarende beskatning af årets
overskud eller evt. et opsparet overskud. Men der er ikke, som tilkendegivet i
bemærkningerne til FSRs høringssvar og i bemærkningerne til ændringsforslaget,
foreslået lovregler, der giver hjemmel til, at det beløb, der skal beskattes som
følge af sikkerhedsstillelse for privat gæld, hæves udenom den almindelige
hæverækkefølge eller at dette beløb tillægges virksomhedens overskud, hvilket
også ville være at skyde langt over målet. FSR anser de foreslåede regler for
fuldt tilstrækkelige til at imødegå uønsket sikkerhedsstillelse for privat gæld. Hvis
eksempelvis en skatteyder ikke har noget overskud og heller ikke opsparet
overskud, er der ikke vundet noget ved at anvende virksomhedsordningen, og
derfor skal man heller ikke i denne situation, skyde myg med kanoner. Hvis en
skatteyder i en sådan situation alligevel anvender aktiver fra virksomheden som
sikkerhed for privat gæld, og af hensyn til en eller anden meget beskeden fordel
eller for ikke at bryde kontinuiteten vælger at fortsætte under
virksomhedsordningen, har de foreslåede regler om, at sikkerhedsstillelse for
privat gæld anses for hævet, den effekt at muligheden for fremtidig opsparing til
lav foreløbig skat skydes yderligere ud i fremtiden.
Det som ministeriet anfører i det citerede og f. eks. i svaret på spørgsmål 36 er
skudt så langt over målet, at langt de fleste virksomhedsejere, som ville blive
ramt blot ville undlade at anvende virksomhedsordningen for det pågældende år.
Ministeriet anfører rent faktisk, at en virksomhedsejer, hvis han stiller sikkerhed
for privat gæld skal beskattes to gange af en indkomst, som virksomheden kun
har en gang, og at det let kan undgås ved at undlade at stille virksomhedens
aktiver som sikkerhed for privat gæld. Det er imidlertid også angivet i
forarbejderne, at der i visse situationer kan være tvivl om, der er stillet
sikkerhed for privat gæld eller om der f.eks. er tale om sikkerhedsstillelse som
led i en sædvanlig forretningsmæssig disposition.
Hvis en virksomhedsejer har stillet sikkerhed på f.eks 1 mio. kr. for eksempelvis
tredjemands gæld som led i en forretningsmæssig disposition og dette
efterfølgende underkendes at SKAT, så betyder det ministeriet anfører i f.eks.
svaret på spørgsmål 36, at virksomhedsejeren skal beskattes af 1 mio. kr., som
virksomheden aldrig har tjent og heller aldrig kommer til at tjene. Alt overskud
beskattes jo i forvejen i både virksomheden og hos personen, når overskuddet
rent faktisk hæves. Ministeriets udsagn medfører i øvrigt i alle tilfælde, at
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397335_0004.png
virksomhedsejere vil blive beskattet af virksomhedens overskud i hele
virksomhedens levetid med tillæg af alle beløb, som måtte blive anset for hævet
som følge af sikkerhedsstillelse for privat gæld.
Der er således efter FSRs opfattelse et fuldt dækkende værn mod misbrug af
virksomhedsordningen med de foreslåede regler, hvor en virksomhedsejer
beskattes fremrykket af eventuelle beløb, der anses for sikkerhedsstillelse for
privat gæld, uden at der dog sker beskatning af mere end virksomhedens
samlede overskud i hele virksomhedens levetid.
Side 4
Bruttoprincippet
I ministeriets svar på FSRs bemærkninger på side 35 af 51 er der om den
situation, hvor en fast ejendom overgår fra privat anvendelse til fuldt
erhvervsmæssig anvendelse henvist til kommentarerne til henvendelsen fra
Dansk Erhverv. Om situationen er det i kommentarerne til Dansk Erhverv side 13
af 51 anført: ””Tvangsindskud”
af en ejendom i en eksisterende
virksomhedsordning, er en konsekvens af, at flere virksomheder i relation til
virksomhedsordningen anses for én virksomhed. I det omfang, den selvstændigt
erhvervsdrivende
vælger alene at indskyde ejendommen,
hvor der er stillet
sikkerhed for privat gæld, vil dette indebære, at et beløb anses for overført, jf.
lovforslaget. Se i øvrigt kommentarerne til bemærkningerne fra AgroSkat”
(vores
fremhævelse).
AgroSkat foreslår ligesom FSR, at der i de specielle situationer gives mulighed for
at bruge et nettoprincip. Til dette svarer ministeriet på side 5 af 51: ”Der
vil i det
konkrete tilfælde være tale om, at et aktiv omfattet af virksomhedsordningen
er
stillet til sikkerhed for privat gæld.
Der ses ikke at være grundlag for at
behandle denne situation anderledes end andre tilfælde omfattet af lovforslaget.
Indskud af gæld i forbindelse med overførsel af ejendommen vil derfor fortsat
anses for at være en hævning i hæverækkefølgen.”
(Vores fremhævelse).
FSR antager, at ministeriet i denne sammenhang har misforstået FSRs
spørgsmål, hvor problemet er omtalt således:
”Hvis en person, der driver virksomhed i virksomhedsordningen, f. eks. flytter til
et nyt hus, men ikke kan sælge sit hidtidige hus og derfor lejer dette ud, tvinges
skatteyderen til at tage det udlejede hus med i sin virksomhedsordning. En
sådan situation giver allerede inden lovforslaget problemer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397335_0005.png
Praksis på området er uhensigtsmæssig, idet huset skal medtages i
virksomhedsskatteordningen, men den tilhørende gæld kan ikke medtages i
virksomhedsordningen, uden at dette anses for en hævning svarende til gældens
størrelse. Dette er gældende ret allerede i dag, og gælder uanset, at hele gælden
må anses for erhvervsmæssig, idet huset netop udlejes erhvervsmæssigt.
Denne situation burde der repareres på via lovgivningen, men med det fremlagte
lovforslag bliver situationen endnu værre. Hidtil har man kunnet undgå at anse
gælden i huset for hævet ved at holde denne gæld udenfor
virksomhedsordningen som ”privat” gæld med begrænset fradragsværdi, men
med lovforslaget vil det forhold, at huset, som fortsat tvinges ind i
virksomhedsordningen, stilles til sikkerhed for gælden udenfor
virksomhedsordningen, betyde at et beløb svarende til gælden anses for hævet.
Dette er konsekvensen, uanset at gælden i dette tilfælde ikke kan anses for
privat, men tværtimod klart er erhvervsmæssig.”
Med de justeringer der er foreslået, herunder vedrørende sikkerhedsstillelse som
led i en sædvanlig forretningsmæssig disposition, antager FSR, at problemet er
løst, idet det er oplagt, at der ikke i det omtalte eksempel er tale om, at der
stilles sikkerhed for privat gæld. Gælden i det hus der nu udlejes
erhvervsmæssigt, er jo netop dermed erhvervsmæssig og må vel i det mindste
opfylde betingelsen om, at der er tale om en sædvanlig forretningsmæssig
disposition. Dette bedes bekræftet. Men uanset dette bemærker FSR, at det
generelle problem i den omtalte situation med ”bruttoprincippet” ikke er løst med
nærværende lovforslag.
Side 5
Blandet benyttede ejendomme
FSR forstår den foreslåede tilføjelse til virksomhedsskattelovens § 10 fra
ændringsforslaget af 3. september 2014, således at det også for de skatteydere,
der allerede inden d. 10. juni 2014 havde givet sikkerhed for privat gæld i en
blandet benyttet ejendom, gælder at tidspunktet for, hvornår det skal måles,
hvorvidt værdien af ejendommen overstiger gælden, skal være på det tidspunkt,
hvor der blev givet pant i ejendommen. Kan ministeriet bekræfte dette?
Dette også selvom pantsætningen i mange tilfælde vil være sket for mange år
siden?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397335_0006.png
Nulstilling af negativ indskudskonto
FSR hører gerne, hvilke dokumentationskrav ministeriet forestiller sig, at en
skatteyder skal kunne opfylde, navnlig taget i betragtning af, at der kan være
tale om forhold, der går mange år tilbage.
Side 6
Såfremt der er spørgsmål i forbindelse med ovenstående, står foreningen
naturligvis gerne til rådighed med en uddybning heraf.
Med venlig hilsen
John Bygholm
formand for skatteudvalget
Mette Bøgh Larsen
chefkonsulent