Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1396517_0001.png
5. september 2014
J.nr. 14-3881387
Resumé af forslag til lov om ændring af momsloven,
registreringsafgiftsloven og forskellige andre love
(Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på
hotelophold og harmonisering af afgifterne for person-
biler med tilladelse til erhvervsmæssig persontrans-
port)
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socia-
listisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har i juni 2014 indgået en
aftale om en vækstpakke, der indeholder en række initiativer rettet mod bedre regulering,
styrket virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt bedre erhvervsbeskatning mv.
De enkelte initiativer i aftalen om vækstpakken er indgået med tilslutning fra forskellige
partier. Nærværende lovforslag vedrører fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger og
afgiftsharmonisering for taxier m.v. Alle ovennævnte partier er enige om at gennemføre
disse initiativer.
Lovforslaget indeholder for det første en forhøjelse af momsfradraget for hotelovernat-
ninger. Det medfører, at danske og udenlandske virksomheder fra og med 2015 vil have
fuld fradragsret for deres momsudgifter til hotelovernatninger i Danmark. Initiativet
skønnes at medføre et årligt mindreprovenu på 105 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd fra
2015 og frem.
Lovforslaget indeholder for det andet en harmonisering af afgifterne for taxiområdet i
hele landet for at sikre lige beskatningsvilkår. Harmoniseringen medfører, at registrerings-
afgiften for taxier, limousiner og sygetransportbiler afskaffes, så alle personbiler til er-
hvervsmæssig persontransport er fritaget for registreringsafgift. Derudover afskaffes reg-
lerne om frikørsel af taxier og limousiner, så der fremover skal betales registreringsafgift
ved videresalg af taxier og limousiner. Endelig omlægges de løbende afgifter for biler til
offentlig servicetrafik, så alle kørselstyper fremover er fritaget for vægt- og ejeafgift, og
der betales dobbelt udligningsafgift for dieselbiler.
Harmoniseringen af afgiftsreglerne skønnes samlet set at medføre et merprovenu på ca.
85 mio. kr. i 2017 stigende til ca. 135 mio. kr. i 2020 efter tilbageløb og adfærd.