Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1396516_0001.png
Skatteministeriet
J. nr. 14-3881387
Forslag
til
Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige
andre love
(Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af
afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport
1
)
§1
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013, som ændret ved § 4 i lov nr.
789 af 28. juni 2013, § 7 i lov nr. 903 af 4. juli 2013, § 2 i lov nr. 1637 af 26. december 2013
og § 1 i lov nr. 554 af 2. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1.
§ 42, stk. 1, nr. 6,
ophæves.
Nr. 7 bliver herefter nr. 6.
2.
§ 42, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves.
3.
I
§ 42, stk. 2, 3. pkt.,
der bliver stk. 2, 2. pkt., ændres »I begge tilfælde er det en
forudsætning« til: »Det er en forudsætning«.
4.
I
§ 42, stk. 3,
udgår »og 75 pct. af afgift af indkøb m.v., som vedrører virksomhedens
kursusdeltageres hotelovernatning,«.
5.
I
§ 42, stk. 4, 1. pkt., § 42, stk. 6,
og
§ 42, stk. 7,
ændres »stk. 1, nr. 7« til: »stk. 1, nr. 6«.
§2
I registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, foretages
følgende ændringer:
1.
§ 2, stk.1, nr. 6,
affattes således:
»6) personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, som udelukkende anvendes
hertil,«
1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv 98/48/EF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-2-
2.
§ 2, stk. 1, nr. 7, litra c,
ophæves.
Litra d og e bliver herefter litra c og d.
3.
§ 2, stk.1, nr.15,
ophæves.
Nr. 16–21 bliver herefter nr. 15–20.
4.
I
§ 2, stk. 4,
ændres »nr. 17 og 18« til: »nr. 16 og 17«.
5.
§ 6, § 6 a og § 6 b
ophæves.
6.
§ 7, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Der svares afgift af tidligere afgiftsberigtigede motorkøretøjer, medmindre disse er omfattet
af § 10, stk. 4, der er genopbygget efter at have været ødelagt ved færdselsuheld, eksplosion,
ildebrand m.m., såfremt disse er omfattet af en skadesforsikring, og såfremt udgiften
indbefattet merværdiafgift til fuldstændig udbedring af de ved færdselsuheld mv. skete skader
overstiger 75 pct. af handelsværdien før uheldet for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1,
nr. 1, 65 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 2, 80 pct. for køretøjer
afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1, 90 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 2, og 85
pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5 a.«
7.
§ 7 b, stk. 2, nr. 5,
ophæves.
8.
§ 27, stk. 1, nr. 4,
a
ffattes således:
»4) anvender et afgiftspligtigt køretøj, der er fritaget for afgift, eller hvoraf der er betalt afgift
efter bestemmelserne i § 5 eller § 5 a, stk. 1 og 2, i strid med de betingelser, der gælder for
fritagelsen eller afgiftsberigtigelsen efter den pågældende bestemmelse,«
§3
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 6, stk. 1, nr. 5,
affattes således:
»5) Benzindrevne personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport.«
2.
§ 6, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Af dieseldrevne personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport betales
det dobbelte af de i § 3, stk. 1, under B fastsatte satser for udligningsafgift.«
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-3-
§4
I lov om vægtafgift af motorkøretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 185 af 18. februar
2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 745 af 25. juni 2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 3, stk. 1, tabelafsnit D,
ændres »D. Hyrevogne og sygetransportbiler.« til: »D.
Personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport.«
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2.
For køretøjer afgiftsberigtiget efter de hidtidige bestemmelser i
registreringsafgiftslovens § 6 a, stk. 1, og § 6 b, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 10.
januar 2014, finder de hidtidige bestemmelser i registreringsafgiftslovens 6 a, stk. 2-5, og 6 b,
stk. 2-5 fortsat anvendelse.
Stk. 3.
§§ 3 og 4 har virkning for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der
begynder den 1. januar 2015 eller senere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-4-
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets formål og baggrund
3. Lovforslagets enkelte elementer
3.1. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Lovforslaget
3.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Lovforslaget
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
4.1. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
4.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
5. Administrative konsekvenser for det offentlige
5.1. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
5.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
6.1. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
6.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
7.1. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
7.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-5-
8. Administrative konsekvenser for borgerne
9. Miljømæssige konsekvenser
9.1. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
9.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
10. Forholdet til EU-retten
9.1. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
9.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
12. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har i juni 2014 indgået
Aftale om en vækstpakke indeholdende en række initiativer rettet mod bedre regulering,
styrket virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt bedre erhvervsbeskatning m.v.
De enkelte dele af aftalen er indgået med tilslutning fra forskellige partier. Nærværende
lovforslag vedrører fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger og afgiftsharmonisering for
taxier m.v. Alle ovennævnte partier er enige om at gennemføre disse initiativer.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Aftale om en vækstpakke udmøntes i lovgivning ved blandt andet nærværende lovforslag.
Nærværende lovforslag indeholder følgende elementer fra aftalen:
”Fuld momsfradrag for hotelovernatninger
Momsfradraget for hotelovernatninger forhøjes, således at danske og udenlandske
virksomheder fra og med 2015 vil have fuld fradragsret for deres momsudgifter til
hotelovernatninger i Danmark.
Initiativet skønnes at medføre et årligt mindreprovenu på 105 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd fra 2015 og frem.”
”Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-6-
Der gennemføres en harmonisering af afgifterne for taxiområdet i hele landet for at sikre lige
beskatningsvilkår ved at gennemføre følgende tiltag:
Afskaffelse af registreringsafgift for taxier, limousiner og sygetransportbiler, så alle
personbiler til erhvervsmæssig persontransport er fritaget for registreringsafgift.
Afskaffelse af reglerne om frikørsel af taxier og limousiner, så der fremover skal betales
registreringsafgift ved videresalg af taxier og limousiner.
De løbende afgifter for biler til offentlig servicetrafik omlægges, så alle kørselstyper
er fritaget for vægt- og brændstofforbrugsafgift, og der betales dobbelt udligningsafgift for
dieselbiler.
Harmoniseringen af afgiftsreglerne skønnes samlet set at medføre et merprovenu på ca. 85
mio. kr. i 2017 stigende til ca. 135 mio. kr. i 2020 efter tilbageløb og adfærd.”
3. Lovforslagets enkelte elementer
3.1. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
3.1.1. Gældende ret
Som udgangspunkt er der efter momsloven ikke fradrag for moms på hotelophold. Loven
giver imidlertid virksomheder ret til at fradrage en del af momsen på hotelovernatninger i det
omfang, udgifterne hertil er af streng erhvervsmæssig karakter. Virksomheder med
momspligtige aktiviteter kan efter gældende regler fradrage 75 pct. af momsudgiften.
Virksomheder, som driver momsfri virksomhed, betaler ikke afgift af deres omsætning, men
opnår til gengæld ikke fradrag for moms på indkøbte ydelser, herunder moms på hotelophold.
Virksomheder med både momsfri og momspligtig aktivitet har ret til delvist momsfradrag.
Der kan foretages 75 pct. fradrag for den del af afgiften, der forholdsmæssigt svarer til
omsætningen i den momspligtige del af virksomheden.
Den danske fradragssats er inden for de seneste år blevet forhøjet. Med virkning fra 1. januar
2011 blev satsen øget fra 25 til 50 pct., og med virkning fra 1. januar 2014 blev satsen øget fra
50 til 75 pct., hvilket udgør det nuværende niveau.
3.1.2. Lovforslaget
Det foreslås, at fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold ophæves. Forslaget vil
betyde, at danske og udenlandske virksomheder opnår fuldt fradrag for momsudgifter afholdt
i forbindelse med hotelovernatninger i Danmark, såfremt momsudgiften relaterer sig til
virksomhedens momspligtige aktivitet.
Ændringen vil bidrage til en forbedring af danske hoteller og konferencecentres mulighed for
at tiltrække danske og udenlandske erhvervskunder. Forslaget vil dermed bidrage til at skabe
vækst og arbejdspladser i hotel- og restaurationsbranchen, ligesom der vil ske en generel
forbedring af turisterhvervets konkurrencedygtighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-7-
Som nævnt ovenfor i afsnit 3.1.1 er fradragsretten i Danmark begrænset efter gældende regler.
Det er en fradragsbegrænsning, som Danmark kan opretholde med hjemmel i
momssystemdirektivets artikel 176 (2) (direktiv nr. 2006/112/EF af 28. november om det
fælles merværdiafgiftssystem), idet Danmark allerede før 6. momsdirektiv trådte i kraft i 1978
anvendte en fradragsbegrænsningsregel. Efter ophævelsen kan fradragsbegrænsningen ikke
senere genindføres.
3.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
3.2.1. Gældende ret
Afgiften på personbiler til erhvervsmæssig persontransport afhænger i dag af, hvilken type
tilladelse til persontransport det enkelte køretøj har. For taxier er der endvidere særlige
afgiftsregler for køretøjer indrettet til kørestolsbrugere.
Reglerne for registreringsafgift, vægtafgift, brændstofforbrugsafgift og udligningsafgift er
således forskellige for henholdsvis taxier, kørestolstaxier, limousiner, sygetransportbiler og
OST-biler (biler til offentlig servicetrafik). Registreringsafgiften for personbiler til
erhvervsmæssig persontransport er i alle tilfælde betydeligt lavere end afgiften for
almindelige personbiler.
3.2.1.1. Taxier
For taxier betales 70 pct. i registreringsafgift af afgiftspligtige værdier over 230.000 kr. Der
betales tillæg og gives fradrag for sikkerhedsudstyr m.v. som for almindelige personbiler. Der
er dog ingen fradrag eller tillæg for brændstofforbrug.
Taxier kan herudover overgå til privat anvendelse uden yderligere betaling af
registreringsafgift, hvis taxien har kørt mindst 3 år og mindst 210.000 km, heraf 97.000
besatte km (kørsel med eller for betalende passagerer), eller mindst 2 år og 250.000 km, heraf
mindst 115.000 besatte km. Disse regler benævnes frikørselsordningen.
Taxier er fritaget for vægt- og brændstofforbrugsafgift.
Udligningsafgiften er en løbende afgift, der skal udligne forskellen i brændstofafgiften for
henholdsvis benzin og diesel. Den almindelige udligningsafgift medfører, at det ved en
årskørsel på ca. 22.000 km vil være afgiftsmæssig ligestilling mellem kørsel i henholdsvis en
benzindrevet og en dieseldrevet personbil.
For dieseldrevne taxier betales udligningsafgift med det dobbelte af satserne for almindelige
personbiler, svarende til udligning ved en årskørsel på ca. 44.000 km. Fordoblingen skyldes
taxiers øgede kørselsbehov i forhold til almindelige personbiler.
3.2.1.2. Kørestolstaxier
Kørestolstaxier er fritaget for registreringsafgift. Denne type af taxier kan ikke frikøres, og
ved omregistrering til anden anvendelse end erhvervsmæssig persontransport skal der således
betales registreringsafgift i forhold til bilens afgiftspligtige værdi på salgstidspunktet.
Kørestolstaxier er fritaget for vægt- og brændstofforbrugsafgift.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-8-
For dieseldrevne kørestolstaxier betales udligningsafgift med det dobbelte af satserne for
almindelige personbiler, svarende til udligning ved en årskørsel på ca. 44.000 km.
3.2.1.3. Limousiner
For limousiner betales 20 pct. i registreringsafgift af afgiftspligtige værdier over 12.100 kr.
Der betales tillæg og gives fradrag for sikkerhedsudstyr m.v. som for almindelige personbiler.
Der er dog ingen fradrag eller tillæg for brændstofforbrug.
Limousiner kan frikøres og overgå til privat anvendelse uden yderligere betaling af
registreringsafgift, hvis de har kørt mindst 3 år og mindst 125.000 km, heraf 112.000 besatte
km, eller mindst 2 år og 150.000 km, heraf mindst 135.000 besatte km.
Limousiner er fritaget for vægt- og brændstofforbrugsafgift.
For dieseldrevne limousiner betales udligningsafgiften med det dobbelte af satserne for
almindelige personbiler, svarende til udligning ved en årskørsel på ca. 44.000 km.
3.2.1.4. Sygetransportbiler
For sygetransportbiler betales 20 pct. i registreringsafgift af afgiftspligtige værdier over
12.100 kr. Der betales tillæg og gives fradrag for sikkerhedsudstyr m.v. som for almindelige
personbiler. Der er dog ingen fradrag eller tillæg for brændstofforbrug.
Sygetransportbiler kan ikke frikøres, og ved omregistrering til anden anvendelse end
erhvervsmæssig persontransport skal der således betales supplerende registreringsafgift i
forhold til bilens afgiftspligtige værdi på salgstidspunktet.
Sygetransportbiler er fritaget for vægt- og brændstofforbrugsafgift.
For dieseldrevne sygetransportbiler betales udligningsafgiften med det dobbelte af satserne
for almindelige personbiler, svarende til udligning ved en årskørsel på ca. 44.000 km.
3.2.1.5. OST-biler
OST-biler er fritaget for registreringsafgift. OST-biler kan ikke frikøres, og ved
omregistrering til anden anvendelse skal der således betales registreringsafgift i forhold til
bilens afgiftspligtige værdi på salgstidspunktet.
OST-biler betaler vægt- og brændstofforbrugsafgift som almindelige personbiler.
Tilladelserne til OST-kørsel erstatter de tidligere gældende tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport (EP-tilladelser), jf. lov nr. 633 af 14. juni 2011. Reglerne for
registreringsafgift, vægt- og brændstofforbrugsafgift samt udligningsafgift for biler med EP-
tilladelse svarer til reglerne for OST-biler.
3.2.2. Lovforslaget
For at sikre, at der fremover er lige beskatningsvilkår for alle personbiler til erhvervsmæssig
persontransport, gennemføres en harmonisering og forenkling af afgifterne. Forslaget vil
bidrage til lige og fair konkurrence i taxierhvervet, hvilket erfaringsmæssigt fører til en
forbedret effektivitet og service.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396516_0009.png
-9-
Forslaget indebærer, at registreringsafgiften afskaffes for taxier, limousiner og
sygetransportbiler, så alle personbiler til erhvervsmæssig persontransport er fritaget for
registreringsafgift.
Dernæst afskaffes reglerne om frikørsel af taxier og limousiner. Ved omregistrering til anden
anvendelse end erhvervsmæssig persontransport skal der således fremover betales
registreringsafgift i forhold til bilens afgiftspligtige værdi på salgstidspunktet af alle
personbiler til erhvervsmæssig persontransport.
De løbende afgifter for OST-biler omlægges, så alle køretøjer til erhvervsmæssig
persontransport fremover er fritaget for vægt- og brændstofforbrugsafgift, og der betales
dobbelt udligningsafgift for dieselbiler.
Ændringerne træder i kraft den 1. januar 2015. Taxier og limousiner indregistreret før denne
dato vil fortsat kunne frikøres efter gældende regler.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
4.1. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
På baggrund af talmateriale fra Danmarks Statistik skønnes det, at fuld momsfradragsret for
hotelovernatninger af strengt erhvervsmæssig karakter medfører et umiddelbart
mindreprovenu på 220 mio. kr. i 2015,
jf. tabel 4.1.
Tabel 4.1. Provenuvirkning af fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
Mio. kr. (2014-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter automatisk tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Varig
virkning
-220
-130
-105
2015
-220
-130
-105
2016
-220
-130
-105
2017
-220
-130
-105
2018
-220
-130
-105
2019
-220
-130
-105
2020
-220
-130
-105
Hovedparten af hotelvirksomheder med et betydeligt antal erhvervsrelateret overnattende
afregner moms på månedsbasis. Finansårsvirkningen skønnes på den baggrund til -190 mio.
kr. i 2015.
Tilbageløbet er beregnet med udgangspunkt i opgørelser foretaget af HORESTA, som peger
på, at omkring 25 pct. af omsætningen kommer fra udenlandske kunder. Danske
momsregistrede købere vil herved umiddelbart opnå højere indkomst som følge af det øgede
momsfradrag. Det medfører et tilbageløb gennem blandt andet selskabs- og udbytteskatter,
afgifter m.v. som skønnes at udgøre ca. 55 pct. svarende til 90 mio. kr. i 2014-niveau. For de
udenlandske virksomheder er der ikke tilbageløb.
Forhøjelsen af momsfradraget medfører alt andet lige, at den reelle omkostning, som danske
og udenlandske virksomheder i praksis står over for ved køb af hotelovernatninger i Danmark
i dag, falder. Det må forventes at medføre en øget omsætning i hotelbranchen, som vil
modsvares af lavere aktivitet og beskæftigelse i andre erhverv. Forslaget skønnes at medføre
et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 105 mio. kr.
Den begrænsede fradragsret for moms på hotelovernatninger udgør en negativ skatteudgift,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396516_0010.png
- 10 -
det vil sige en skattesanktion. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger medfører, at
denne hidtidige skattesanktion ophører.
Hertil kommer, at det danske momsgrundlag som følge af forslaget reduceres, hvilket
medfører en varig besparelse i det danske bidrag til EU´s egne indtægter på ca. 3 mio. kr. om
året.
4.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Afskaffelse af registreringsafgiften for taxier, limousiner og sygetransportbiler forventes at
resultere i et umiddelbart mindreprovenu til staten, mens afskaffelsen af frikørselsordningen
omvendt forventes at resultere i et umiddelbart merprovenu fra registreringsafgift af brugte
biler. Harmoniseringen af vægt-, ejer- og udligningsafgiften forventes ikke at have nogen
nævneværdig umiddelbar provenuvirkning. Samlet set forventes lovforslaget at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 225 mio. kr. i varig virkning samt et merprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 130 mio. kr. i varig virkning. Med forslaget reduceres den
nuværende skatteudgift vedrørende erhvervsmæssig personbefordring. Provenuvirkningerne
fremgår af tabel 4.2 nedenfor.
Tabel 4.2. Provenuvirkning af afgiftsharmonisering af taxier m.v.
Mio. kr. (2014-niveau)
Afskaffelse af registreringsafgift
Afskaffelse af frikørselsordning
I alt umiddelbar provenuvirkning
I alt provenuvirkning efter tilbageløb
I alt provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Varig
virkning
-35
255
225
160
130
2015
-35
0
-35
-25
-30
2016
-35
0
-35
-25
-30
2017
-35
185
155
110
85
2018
-35
265
235
165
135
Finansår
2015
-30
0
-30
Afskaffelsen af registreringsafgiften for taxier, limousiner og sygetransportbiler forventes at
medføre et mindreprovenu på 35 mio. kr. såvel i de enkelte år som i varig virkning.
Finansårseffekten i 2015 forventes at udgøre -30 mio. kr., da der i starten af 2015 afregnes
registreringsafgift efter gældende regler for biler indregistreret i slutningen af 2014.
Kørestolstaxier og OST-biler betaler ikke registreringsafgift efter gældende regler, og der er
ikke nogen provenuvirkning for disse biler fra denne del af lovforslaget.
Afskaffelsen af frikørselsordningen for taxier og limousiner indføres for biler, der
indregistreres fra 1. januar 2015 og senere. Denne del af lovforslaget har derfor først
provenuvirkning fra 2017, hvor de første biler fra 2015 ellers ville være frikørt efter gældende
regler. Provenuvirkningen i 2017 forventes at udgøre ca. 185 mio. kr. svarende til
registreringsafgiften fra taxier og limousiner, der ellers ville frikørt efter 2 år. Den fulde
provenuvirkning på 265 mio. kr. pr. år opnås i 2018. Dette provenu svarer til den skønnede
årlige registreringsafgift for taxier og limousiner, der ellers ville være frikørt både efter 2 år
og 3 år. Provenuvirkningen af afskaffelsen af frikørselsordningen udgør 255 mio. kr. i varig
virkning. Kørestolstaxier, sygetransportbiler og OST-biler kan ikke frikøres efter gældende
regler, og der er ikke nogen provenuvirkning for disse biler fra denne del af lovforslaget.
Harmoniseringen af vægt-, ejer- og udligningsafgiften indebærer ændringer for OST-biler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 11 -
Vægt-, ejer- og udligningsafgiften for disse køretøjer svarer efter gældende regler til de
tilsvarende afgifter for almindelige personbiler. Ifølge lovforslaget skal disse biler fremover
fritages for vægt- og brændstofforbrugsafgift. Til gengæld betales udligningsafgift for
dieselbiler med det dobbelte af satsen efter gældende regler for almindelige personbiler.
Hermed bringes reglerne i overensstemmelse med de regler, der gælder for de øvrige typer af
personbiler til erhvervsmæssig persontransport. Denne del af forslaget har ikke nævneværdige
provenumæssige virkninger.
Beregningen af provenuvirkninger er foretaget med udgangspunkt dels i registerdata for
bestanden af køretøjer og betalt afgift pr. køretøj, dels i antallet af udstedte tilladelser indenfor
de enkelte tilladelseskategorier. Desuden er anvendt skøn for det aktuelle niveau for antallet
af nyregistrerede og antal frikørte biler pr. år. For flere tilladelsestyper er der tale om en del
variation i antallet af nyregistreringer fra år til år, og de anvendte skøn er baseret på
vurderinger af bl.a. bestandens størrelse og det gennemsnitlige antal nyregistreringer over en
flerårig periode. I de kategorier, hvor bilerne kan frikøres, er der beregnet afgiftsværdier for
de frikørte biler. Det antages, at antallet af frikørsler svarer til antallet af nyregistreringer.
Afgiftsværdierne er opgjort med udgangspunkt i indsamlede priser på en række frikørte biler
eller biler med lignende alder og kilometertal. Da beregningerne i væsentligt omfang er
baseret på vurderinger og skøn, er opgørelsen af provenuvirkningerne behæftet med
usikkerhed.
Mindreprovenuet i 2015 og 2016 samt merprovenuet i 2017 og de efterfølgende år reduceres
som følge af tilbageløb fra andre skatter og afgifter. Samlet set forventes den umiddelbare
provenuvirkning på 225 mio. kr. årligt i varig virkning reduceret til 160 mio. kr. årligt i varig
virkning efter tilbageløb.
Adfærdseffekterne er opgjort under den forudsætning, at meromkostningerne for erhvervet,
når forslaget er fuldt indfaset, overvæltes i priserne for erhvervets ydelser. Effekterne omfatter
dels ændret arbejdsudbud, dels reduceret forbrugsmulighed og substitution fra køb af
taxiydelser til køb af andre typer varer og tjenesteydelser. Det er usikkert, om
meromkostningerne kan overvæltes, idet taximarkedet er et reguleret marked, hvor
kommunerne fastsætter bl.a. maksimale takster for kørslen.
5. Administrative konsekvenser for det offentlige
5.1. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
Forslaget skønnes ikke at medføre administrative konsekvenser for det offentlige.
5.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Det skønnes, at der vil være engangsomkostninger på 500.000 kr. til systemtilretninger.
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
6.1. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
Det private erhvervsliv får en umiddelbar lempelse svarende til det umiddelbare
mindreprovenu på 220 mio. kr.
Hertil kommer, at forslaget styrker konkurrenceevnen for danske udbydere af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 12 -
hotelovernatninger over for konkurrenter i udlandet. Denne effekt forventes at føre til, at et
antal danske og udenlandske virksomheder, der i dag lægger deres forbrug af
hotelovernatninger i udlandet, vil flytte en del af dette forbrug til Danmark.
6.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Omkostningerne i taxierhvervet vil blive forøget svarende til det umiddelbare merprovenu på
ca. 235 mio. kr. årligt, når ændringerne er fuldt indfaset, og ca. 225 mio. kr. årligt i varig
virkning. Meromkostningen skyldes afskaffelsen af frikørselsordningen, mens omvendt
afskaffelsen af registreringsafgiften isoleret set resulterer i reducerede omkostninger.
Meromkostningerne bæres af de dele af erhvervet, der har biler, der er omfattet af
frikørselsordningen efter gældende regler, dvs. taxier og limousiner. Omvendt reduceres
omkostningerne i erhverv, der udøver sygetransport, idet registreringsafgiften afskaffes for
biler til sygetransport samtidig med, at der ikke er mulighed for at frikøre disse biler, hverken
efter gældende regler eller ifølge lovforslaget. For så vidt angår kørestolstaxier og OST-biler
(biler til offentlig servicetrafik) er der ikke nævneværdige økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Det er usikkert, om meromkostningerne kan overvæltes i priserne for taxiydelser, idet
taximarkedet er et reguleret marked, hvor kommunerne fastsætter bl.a. maksimale takster for
kørslen. I den udstrækning, der er mulighed for hel eller delvis overvæltning, vil
meromkostningerne blive båret af andre typer virksomheder samt af private. De samlede
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet kan således evt. blive reduceret gennem hel eller
delvis overvæltning.
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
7.1. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
Ændringen medfører, at der kan foretages fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger, mens
fradragsbegrænsningen i forhold til restaurationsydelser bevares. Efter gældende regler kan
der foretages fradrag for 25 pct. af afgiften, som er pålagt restaurationsydelser.
En differentieret momsfradragssats på henholdsvis restaurations- og hotelydelser medfører
administrative omkostninger for virksomheder, der tilbyder begge ydelser i pakkeform. En
differentiering i momsfradragssatsen eksisterer dog allerede i dag, og det vurderes på denne
baggrund, at fuld fradragsret for virksomheders momsudgifter til hotelovernatninger ikke vil
give øgede administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget sendes i høring hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR).
7.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Forslaget medfører en administrativ byrde i form af ændringer i proceduren for vurdering og
afgiftsberigtigelse i forbindelse med de omhandlede personbilers omregistrering til anden
anvendelse.
Samtidig medfører ophævelsen af frikørselsordningen for taxier og limousiner dog, at
vognmændene fremover ikke skal dokumentere deres kørsel via elektroniske kørebøger m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 13 -
for SKAT, hvilket vurderes som en administrativ lettelse.
Forslaget vurderes samlet set ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget sendes i høring hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR).
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
9.1. Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Afgiftsændringerne for taxier m.v. trækker på den ene side i retning af anskaffelse af billigere
biler. Billigere biler har generelt en kortere levetid og kan køre færre kilometer over levetiden
for den enkelte bil. På den anden side gør afgiftsændringerne det mere attraktivt at beholde en
dyrere bil i længere tid. Det er vanskeligt at skønne over afgiftsændringernes samlede
virkning på taxiernes type, alder, udskiftningshastighed samt antal kørte kilometer for
taxivognparken.
Hvis meromkostningerne for taxierhvervet kan overvæltes helt eller delvist i priserne, vil
efterspørgslen efter taxiydelser blive reduceret og erstattet af efterspørgsel efter transport med
andre transportmidler eller efter helt andre typer varer og tjenesteydelser. Det er vanskeligt at
opgøre miljøeffekten ved en sådan ændring i efterspørgslen. Det er desuden usikkert, om
meromkostningerne kan overvæltes i priserne, idet taximarkedet er et reguleret marked, hvor
kommunerne fastsætter bl.a. maksimale takster for kørslen.
Samlet set vurderes der for så vidt angår afgiftsharmonisering af taxier m.v. ikke at være
nævneværdige miljømæssige effekter ved lovforslaget.
10. Forholdet til EU-retten
10.1 Fuldt fradrag for moms på hotelovernatninger
Den gældende fradragsbegrænsning for moms på hotelovernatninger har hjemmel i EU’s
momssystemdirektivs artikel 176 (2), hvorefter Danmark kan opretholde begrænsningen på de
betingelser, som var gældende, da 6. momsdirektiv trådte i kraft i 1978. Ophæves
fradragsbegrænsningen som foreslået, kan den ikke senere genindføres.
10.2. Afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Lovforslaget notificeres som udkast efter direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
med senere ændringer. Der er tale om en skattemæssig foranstaltning, som ikke er omfattet af
en stand still periode.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396516_0014.png
- 14 -
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 5. september 2014 til den 3. oktober 2014
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, 3F Privat Service, Hotel og Restauration, Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark, Borger- og
retssikkerhedschefen i SKAT, Business Danmark, CAD, CEPOS, Cevea, Danish Operators,
Danmarks Motor Union, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Dansk Aktionærforening, Dansk Automat
Brancheforening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Automobilforhandler Forening,
Dansk Bilforhandler Union, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Lokalsyn, Dansk
Rejsebureau Forening, Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Advokater, Danske Maritime, Danske Speditører, Danske Synsvirksomheder, DANVA,
Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Bilbranche, Den Danske
Skatteborgerforening, DI, ERFAgruppen-Bilsyn, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv
Regulering, FDM, Finans og Leasing, Finansrådet, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen, Frie
Funktionærer, FSR - danske revisorer, Greenpeace Danmark, HORESTA, Håndværksrådet,
International Transport Danmark, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka, Landbrug
& Fødevarer, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, LO, Miljøstyrelsen, Mineralolie Brancheforeningen,
Moderniseringsstyrelsen, Motorcykel Forhandler Foreningen, Motorhistorisk Samråd,
Nationalt Center for Miljø og Energi, Naturstyrelsen, Noah, Rejsearrangører i Danmark,
Restaurationsbranchen.dk, Sammenslutningen af Karosseribyggere og Autooprettere i
Danmark, SKAT, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening, Vedvarende Energi,
VisitDenmark og WWF.
12. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre
udgifter
1. Hotelmoms
Ingen
2. Taxier m.v.
Lovforslaget medfører samlet
set et merprovenu, når det er
fuldt indfaset i 2018, på ca.
135 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd. Den varige virkning
udgør ca. 130 mio. kr. årligt
efter tilbageløb og adfærd.
Negative
konsekvenser/merudgifter
1. Hotelmoms
Forslaget om hotelmoms
skønnes at medføre et
umiddelbart varigt
mindreprovenu på ca. 220
mio. kr. svarende til et varigt
mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca.
105 mio. kr. Hertil kommer,
at forslaget skønnes at
medføre en besparelse i det
danske bidrag til EU´s egne
indtægter på ca. 3 mio. kr. om
året.
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396516_0015.png
- 15 -
Administrative
konsekvenser for det
offentlige
Ingen
2. Taxier m.v.
Afskaffelsen af
registreringsafgiften for taxier
m.v. medfører isoleret set et
umiddelbart mindreprovenu
på ca. 35 mio. kr. årligt. I
2015 og 2016, hvor forslaget
om afskaffelse af
frikørselsordningen endnu
ikke er indfaset, forventes
således et mindreprovenu på
ca. 30 mio. kr. efter tilbageløb
og adfærd. Finansårseffekten
i 2015 er et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 30 mio.
kr.
1. Hotelmoms
Ingen
2. Taxier mv.
Systemtilretninger hos SKAT
for ca. 500.000 kr.
1. Hotelmoms
Ingen
2. Taxier m.v.
Omkostningerne i
taxierhvervet vil blive forøget
svarende til det umiddelbare
merprovenu på 235 mio. kr.,
årligt, når ændringerne er
fuldt indfaset, og 225 mio. kr.
årligt i varig virkning.
Det er usikkert, om
meromkostningerne kan
overvæltes i priserne for
taxiydelser, idet taximarkedet
er et reguleret marked, hvor
kommunerne fastsætter bl.a.
maksimale takster for kørslen.
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
1. Hotelmoms
Forslaget om hotelmoms
skønnes at give erhvervslivet
en umiddelbar lempelse på 220
mio. kr.
3. Taxier m.v.
Ingen
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget sendes i høring
hos
Erhvervs-
og
Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR).
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396516_0016.png
- 16 -
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Der vurderes ikke at være nævneværdige miljømæssige
konsekvenser ved lovforslaget.
1. Hotelmoms
Forslaget om at ophæve fradragsbegrænsningen på
hotelovernatninger betyder, at der ikke senere kan indføres en
begrænsning.
2. Taxier m.v.
Lovforslaget notificeres som udkast efter direktiv 98/34/EF
(informationsproceduredirektivet) med senere ændringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 17 -
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget om ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold indebærer
udelukkende en forøgelse af fradragssatsen fra 75 til 100 pct. Med forslaget bliver der ikke
ændret ved afgiftsgrundlaget eller betingelserne for at kunne foretage fradrag for moms på
hotelovernatninger, herunder at udgifterne skal være af streng erhvervsmæssig karakter.
Til nr. 2, 3 og 5
Som følge af lovforslagets § 1, nr. 1, foretages konsekvensændringer.
Til nr. 4
Det forslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at fradragsbegrænsningen for momsudgiften til
hotelovernatninger ophæves. Af konkurrencemæssige hensyn har kursusvirksomheder samme
ret til fradrag for momsudgifter til kursisters overnatninger, som almindelige virksomheder
har for hotelovernatninger. Forslaget betyder, at der også fremover er ens fradragsmuligheder.
Til § 2
Til nr. 1
Køretøjer, der udfører offentlig servicetrafik, dvs. OST-biler, er fritaget for registreringsafgift
efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 6.
Det foreslås, at denne bestemmelse gøres generel, så alle personbiler med tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport, og som udelukkende anvendes til dette formål, bliver
fritaget for registreringsafgift. Efter forslaget vil registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1. nr. 6,
således gælde for både taxier, herunder kørestolstaxier, samt limousiner, sygetransportbiler og
OST-biler.
Til nr. 2
Sygetransportkøretøjer er fritaget for registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 2,
stk. 1, nr. 7, litra c. Denne fritagelsesbestemmelse vil efter forslaget være overflødig, fordi
fritagelsen for registreringsafgift efter forslagets § 2, nr. 1, vil gælde alle køretøjer med
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, herunder sygetransportkøretøjer. Det foreslås
derfor, at bestemmelsen ophæves.
Til nr. 3
Taxier, som er godkendt til persontransport af mindst én person siddende i kørestol, er fritaget
for registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 15. Disse taxier kan ikke
frikøres.
Fritagelsesbestemmelsen i § 2, stk. 1, nr. 15, vil efter forslaget være overflødig, fordi
fritagelsen for registreringsafgift efter forslagets § 2, nr. 1, vil gælde alle køretøjer med
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, herunder kørestolstaxier. Det foreslås derfor, at
bestemmelsen ophæves.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 18 -
Til nr. 4
Som følge af § 2, nr. 3, hvor det foreslås at ophæve registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr.
15, ændres nummereringen af de efterfølgende numre, således at nr. 17 og 18 fremover vil
være nr. 16 og 17. Som konsekvens heraf tilrettes § 2, stk. 4.
Til nr. 5
Det foreslås, at bestemmelserne om registreringsafgift af taxier, limousiner og
sygetransportbiler udgår. Disse køretøjskategorier vil efter forslaget være fritaget fra
registreringsafgift efter § 2, stk. 1, nr. 6, jf. forslagets § 2, nr. 1.
Det foreslås videre, at frikørselsordningerne for taxier og limousiner udgår. Det medfører
således, at der ved omregistrering til andet formål end erhvervsmæssig persontransport
fremover skal beregnes registreringsafgift efter bilens afgiftspligtige værdi på
salgstidspunktet.
Til nr. 6
I registreringsafgiftslovens § 7, stk. 1, er fastsat grænser for, hvor omfattende en
færdselsskade kan være, uden at der skal betales registreringsafgift af den genopbyggede bil.
Grænserne følger størrelsen af registreringsafgiften for de enkelte køretøjskategorier.
Som konsekvens af, at det foreslås at fritage taxier m. fra registreringsafgift, udgår grænsen
for disse.
Til nr. 7
Registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 2, angiver beregningsgrundlaget for godtgørelse af
registreringsafgift ved udførsel af biler og motorcykler.
Som konsekvens af, at det foreslås at fritage taxier m.v. fra registreringsafgift, udgår reglerne
for beregning af godtgørelse for disse.
Til nr. 8
Da det foreslås, at registreringsafgiftslovens §§ 6, 6a og 6 b udgår, omformuleres § 27, stk. 1,
nr. 4, så der ikke længere henvises til disse bestemmelser.
Til § 3
Til nr. 1
Benzindrevne taxier, herunder kørestolstaxier, samt limousiner og sygetransportbiler er
fritaget for brændstofforbrugsafgift, jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 6. stk. 1, nr. 5.
Fritagelsen gælder ikke for OST-biler, som derfor afregner brændstofforbrugsafgift efter
samme regler som almindelige personbiler.
Da reglerne efter forslaget ensrettes for alle personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport, foreslås det herefter, at fritagelsen udvides til også at gælde OST-biler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 19 -
Reglerne om OST-biler blev vedtaget i 2011, jf. lov nr. 633 af 14. juni 2011. Indtil da fandtes
et lignende regelsæt i lov om buskørsel, de såkaldte EP-tilladelser. Af forarbejderne til lov nr.
633 af 14. juni 2011 § 2, stk. 4, fremgår følgende:
”Tidspunktet for udløbet af tilladelser efter lov om buskørsel begrænset til kørsel i tilknytning
til kontrakt med et trafikselskab om almindelig rutekørsel, de såkaldte EP-tilladelser, er fastsat
efter tidspunktet for udløbet af vognmandens øvrige tilladelser efter busloven og således ikke
efter udløbet af virksomhedens kontrakt med et trafikselskab om offentlig servicetrafik.
De vognmænd, hvis EP-tilladelser udløber før udløbet af virksomhedens kontrakt med et
trafikselskab om offentlig servicekørsel, vil derfor kunne komme i klemme, hvis de ikke
opfylder kravet om at have en taxitilladelse for at få udstedt en tilladelse til offentlig
servicetrafik.
For at afhjælpe denne særlige situation vil en virksomheds EP-tilladelser kunne forlænges
indtil udløbet af den kontrakt, som virksomheden inden den 15. juni 2011 har indgået med et
trafikselskab om offentlig servicetrafik. Det samme gælder, hvis der er afgivet bindende bud
om offentlig service trafik inden den 15. juni 2011, selv om der ikke er indgået endelig
kontrakt herom. Her vil en eksisterende tilladelse kunne forlænges eller en ny tilladelse
tildeles, såfremt der efterfølgende indgås kontrakt.”
Da brændstofforbrugsafgiften er en løbende afgift, skal det understreges, at den foreslåede
bestemmelse også omfatter de personbiler, som stadig anvendes til erhvervsmæssig
persontransport på baggrund af en EP-tilladelse.
Til nr. 2.
Dieseldrevne taxier, herunder kørestolstaxier, samt limousiner og sygetransportbiler betaler
det dobbelte i udligningsafgift i forhold til almindelige personbiler, jf.
brændstofforbrugsafgiftslovens § 6, stk. 2. Denne bestemmelse gælder ikke for OST-biler.
Da reglerne efter forslaget ensrettes for alle personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport, foreslås det således, at § 6, stk. 2, udvides til også at omfatte OST-biler.
Da udligningsafgiften er en løbende afgift, skal det understreges, at den foreslåede
bestemmelse også omfatter de personbiler, som stadig anvendes til erhvervsmæssig
persontransport på baggrund af en EP-tilladelse, jf. bemærkningerne til nr. 1.
Til § 4
Til nr. 1
Taxier, herunder kørestolstaxier, samt limousiner og sygetransportbiler er fritaget for
vægtafgift, jf. vægtafgiftslovens § 3, stk. 1, tabelafsnit D. OST-biler betaler derimod
vægtafgift efter de samme regler som almindelige personbiler.
Da reglerne efter forslaget ensrettes for alle personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport, foreslås det herefter, at fritagelsen for betaling af vægtafgift udvides til også
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 20 -
at gælde OST-biler.
Da vægtafgiften er en løbende afgift, skal det understreges, at den foreslåede bestemmelse
også omfatter de personbiler, som stadig anvendes til erhvervsmæssig persontransport på
baggrund af en EP-tilladelse, jf. bemærkningerne til § 3.
Til § 5
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Til stk. 2
Det foreslås, at taxier og limousiner, der er afgiftsberigtiget efter de hidtil gældende
bestemmelser i registreringsafgiftsloven, fortsat vil kunne frikøres efter de hidtil gældende
bestemmelser herom.
Til stk. 3
Bestemmelsen præciserer, at ændringerne sker ved en løbende overgang, idet ændringerne
først får virkning for det enkelte køretøj for den først kommende afgiftsperiode i 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 21 -
Bilag
Bilag 1 –
Andre bilag (EU-direktiver, forordninger, tekniske redegørelser)
Bilag 2 –
Paralleltekster
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 22 -
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 23.
januar 2013, som ændret ved § 4 i lov nr. 789 af
28. juni 2013, § 7 i lov nr. 903 af 4. juli 2013, § 2
i lov nr. 1637 af 26. december 2013 og § 1 i lov
nr. 554 af 2. juni 2014, foretages følgende
ændringer:
§ 42.
Virksomheder kan ikke fradrage afgift af
indkøb mv., som vedrører
1) … 5) ---
6) hotelovernatning, jf. dog stk. 2,
7) ---
Stk. 2-7
---
§ 42 ---
Stk. 2.
Virksomheder kan uanset bestemmelsen i
stk. 1, nr. 5, fradrage 25 pct. af afgift af
restaurationsydelser. Virksomheder kan uanset
bestemmelsen i stk. 1, nr. 6, fradrage 75 pct. af
afgift af hotelovernatning. I begge tilfælde er det
en forudsætning, at udgifterne hertil er af strengt
erhvervsmæssig karakter.
Stk. 3-7
---
§ 42 ---
Stk. 2.
Virksomheder kan uanset bestemmelsen i
stk. 1, nr. 5, fradrage 25 pct. af afgift af
restaurationsydelser. Virksomheder kan uanset
bestemmelsen i stk. 1, nr. 6, fradrage 75 pct. af
afgift af hotelovernatning. I begge tilfælde er det
en forudsætning, at udgifterne hertil er af strengt
erhvervsmæssig karakter.
Stk. 3-7
---
§ 42 ---
Stk. 3.
Virksomheder, der driver
kursusvirksomhed efter § 13, stk. 1, nr. 3, 2. pkt.,
kan fradrage 25 pct. af afgift af indkøb m.v., som
vedrører bespisning af virksomhedens
kursusdeltagere, og 75 pct. af afgift af indkøb
m.v., som vedrører virksomhedens
kursusdeltageres hotelovernatning, i det omfang
indkøbet heraf står i rimeligt forhold til de
afholdte kurser.
1.
§ 42, stk. 1, nr. 6,
ophæves.
Nr. 7 bliver herefter nr. 6.
2.
§ 42, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves.
3.
I
§ 42, stk. 2, 3. pkt.,
der bliver
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »I begge tilfælde er det en forudsætning«
til: »Det er en forudsætning«.
4.
I
§ 42, stk. 3,
udgår »og 75 pct. af afgift af
indkøb m.v., som vedrører virksomhedens
kursusdeltageres hotelovernatning,«.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 23 -
Stk. 4-7
---
§ 42 ---
Stk. 4.
Virksomheder, der lejer
personmotorkøretøjer i mere end 6 måneder i
sammenhæng, kan uanset bestemmelsen i stk. 1,
nr. 7, fradrage afgiften af lejen, dog højst med 25
pct. af fradragsgrundlaget efter stk. 5. Det er en
betingelse, at mindst 10 pct. af den årlige kørsel
med det lejede køretøj anvendes i forbindelse
med virksomhedens fradragsberettigede levering
af varer og ydelser.
Stk. 5 ---
Stk. 6.
Virksomheder, der forhandler eller udlejer
motorkøretøjer, eller som driver køreskole, kan
uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 7, fradrage
afgiften af indkøb mv. til disse formål.
Stk. 7.
Virksomheder kan uanset bestemmelsen i
stk. 1, nr. 7, fradrage merværdiafgiften på
passagen af den faste forbindelse over Øresund.
5.
I
§ 42, stk. 4, 1. pkt., § 42, stk. 6, og § 42, stk. 7,
ændres »stk. 1, nr. 7« til: »stk. 1, nr. 6«.
§2
I registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 29 af 10. januar 2014, foretages følgende
ændringer:
§ 2.
Fritaget for afgift er:
1) … 5) ---
6) køretøjer, der med tilladelse til offentlig
servicetrafik efter lov om taxikørsel m.v.
udelukkende benyttes til udførelse af almindelig
rutekørsel for et trafikselskab omfattet af lov om
trafikselskaber,
7) … 21) ---
Stk. 2-4 ---
§ 2.
Fritaget for afgift er:
1) … 6) ---
7) køretøjer, som omhandlet i § 5 a, stk. 1, der
a) … b) ---
c)eventuelt med reduceret sædeantal udelukkende
benyttes til erhvervsmæssig befordring af
patienter og donorer (sygetransportkøretøjer),
d) … e) ---
8) … 21) ---
Stk. 2-4 ---
§ 2.
Fritaget for afgift er:
1) … 14) ---
15) køretøjer som omhandlet i § 6 a, stk. 1, som
er godkendt til befordring af mindst én person
siddende i kørestol. Disse køretøjer kan ikke
senere afgiftsberigtiges efter § 6 a,
1.
§ 2, stk.1, nr. 6,
affattes således:
»
6) personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport, som udelukkende anvendes
hertil,
«
2.
§ 2, stk. 1, nr. 7, litra c,
ophæves.
Litra d og e bliver herefter litra c og d.
3.
§ 2, stk.1, nr.15,
ophæves.
Nr. 16–21 bliver herefter nr. 15–20.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 24 -
16) … 21) ---
Stk. 2-4 ---
§ 2 ---
Stk. 4.
Skatteministeren fastsætter nærmere regler
vedrørende afgørelser om afgiftsfritagelse efter
stk. 1, nr. 17 og 18.
§ 6.
For køretøjer, som udelukkende benyttes til
erhvervsmæssig befordring af patienter og
donorer, udgør afgiften 0 pct. af de første 12.100
kr. af den afgiftspligtige værdi og 20 pct. af
resten, jf. dog § 2, stk. 1, nr. 7, litra c..
Stk. 2.
Køretøjets afgiftspligtige værdi forhøjes
med 7.450 kr. for nye køretøjer, der ikke er
forsynet med sikkerhedspude, og med 3.725 kr.
for nye køretøjer, der kun er forsynet med én
sikkerhedspude.
Stk. 3.
For brugte køretøjer beregnes afgiften på
samme måde som for nye. Beløbene i stk. 1 og 2,
§ 3, stk. 2, og § 8, stk. 7, nedsættes med samme
procentdele, som køretøjets værdi inklusive afgift
er ændret, sammenholdt med tilsvarende
køretøjer, der er afgiftsberigtiget som nye. Et
brugt køretøjs alder bestemmes efter § 4, stk. 8.
Stk. 4.
Et køretøj, som er afgiftsberigtiget efter
stk. 1, afgiftsberigtiges efter § 4, hvis betingelsen
for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere
opfyldes. Afgiften nedsættes dog med 20 pct. af
den del af køretøjets værdi, der overstiger 12.100
kr.
§ 6 a.
For køretøjer, som har tilladelse til
taxikørsel efter § 1, stk. 1, i lov om taxikørsel,
udgør afgiften 0 pct. af de første 230.000 kr. af
den afgiftspligtige værdi og 70 pct. af resten, hvis
køretøjet alene benyttes til erhvervsmæssig
personbefordring og herudover alene
1) til lejlighedsvis kørsel med hastende
småforsendelser uden ledsager, men efter taksten
for passagertransport, eller
2) til kørsel af hastende karakter for de sociale
myndigheder.
Stk. 2.
Køretøjets afgiftspligtige værdi forhøjes
med 7.450 kr. for nye køretøjer, der ikke er
forsynet med sikkerhedspude, og med 3.725 kr.
for nye køretøjer, der kun er forsynet med én
sikkerhedspude.
Stk. 3.
For brugte køretøjer beregnes afgiften på
samme måde som for nye. Beløbene i stk. 1 og 2,
§ 3, stk. 2, og § 8, stk. 7, nedsættes med samme
procentdele, som køretøjets værdi inklusive afgift
er ændret, sammenholdt med tilsvarende
4.
I
§ 2, stk. 4,
ændres
»
nr. 17 og 18” til:
»
nr. 16
og 17
«
.
5.
§ 6, § 6 a og § 6 b
ophæves.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 25 -
køretøjer, der er afgiftsberigtiget som nye. Et
brugt køretøjs alder bestemmes efter § 4, stk. 8.
Stk. 4.
Et køretøj, som er afgiftsberigtiget efter
stk. 1, afgiftsberigtiges efter § 4, hvis betingelsen
for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere
opfyldes. Afgiften nedsættes dog med 70 pct. af
den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der
overstiger 230.000 kr. Afgiften bortfalder, hvis
omregistrering sker, efter at køretøjet her i landet
har kørt
1) mindst 3 år og mindst 210.000 km, heraf
mindst 97.000 besatte kilometer, eller
2) mindst 2 år og mindst 250.000 km, heraf
mindst 115.000 besatte kilometer.
Stk. 5.
Taxameterattest og trafikbog skal føres
som dokumentation for, at de i stk. 4 og 5 nævnte
betingelser er opfyldt. Skatteministeren kan
fastsætte særlige kontrolregler som betingelse for
afgiftsfritagelsen.
§ 6 b.
For køretøjer, som har tilladelse til
limousinekørsel efter § 2, stk. 3, i lov om
taxikørsel, udgør afgiften 0 pct. af de første
12.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 20 pct.
af resten, hvis køretøjet alene benyttes til
erhvervsmæssig befordring af personer i
overensstemmelse med tilladelsen til
limousinekørsel.
Stk. 2.
Køretøjets afgiftspligtige værdi forhøjes
med 7.450 kr. for nye køretøjer, der ikke er
forsynet med sikkerhedspude, og med 3.725 kr.
for nye køretøjer, der kun er forsynet med én
sikkerhedspude.
Stk.3. For brugte køretøjer beregnes afgiften på
samme måde som for nye. Beløbene i stk. 1 og 2,
§ 3, stk. 2, og § 8, stk. 7, nedsættes med samme
procentdele, som køretøjets værdi inklusive afgift
er ændret, sammenholdt med tilsvarende
køretøjer, der er afgiftsberigtiget som nye. Et
brugt køretøjs alder bestemmes efter § 4, stk. 8.
Stk. 4.
Et køretøj, som er afgiftsberigtiget efter
stk. 1, afgiftsberigtiges efter § 4, hvis betingelsen
for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere
opfyldes. Afgiften nedsættes dog med 20 pct. af
den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der
overstiger 12.100 kr. Afgiften bortfalder, hvis
omregistreringen sker, efter at køretøjet her i
landet har kørt
1) mindst 3 år og mindst 125.000 km, heraf
mindst 112.000 besatte kilometer, eller
2) mindst 2 år og mindst 150.000 km, heraf
mindst 135.000 besatte kilometer.
Stk. 5.
Taxameterattest og trafikbog skal føres
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 26 -
som dokumentation for, at de i stk. 4 og 5 nævnte
betingelser er opfyldt. Skatteministeren kan
fastsætte særlige kontrolregler som betingelse for
afgiftsfritagelsen.
§ 7.
Der svares afgift af tidligere
afgiftsberigtigede motorkøretøjer, medmindre
disse er omfattet af § 10, stk. 4, der er
genopbygget efter at have været ødelagt ved
færdselsuheld, eksplosion, ildebrand m.m.,
såfremt disse er omfattet af en skadesforsikring,
og såfremt udgiften indbefattet merværdiafgift til
fuldstændig udbedring af de ved færdselsuheld
m.v. skete skader overstiger 75 pct. af
handelsværdien før uheldet for køretøjer
afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 1, 65 pct. for
køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 2,
80 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5,
stk. 1, 90 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter
§ 5, stk. 2, 85 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget
efter § 5 a og 90 pct. for køretøjer
afgiftsberigtiget efter § 6. Der beregnes dog ikke
afgift i tilfælde, hvor udgiften til skadens
udbedring er under 25.000 kr. indbefattet
merværdiafgift. Afgiften beregnes som for nye
køretøjer, dog uden tillæg eller fradrag for
eventuelt manglende sikkerhedspuder.
Stk. 2-9 ---
§ 7 b ---
Stk. 2.
Godtgørelsesbeløbet fastsættes i medfør af
§ 10 således:
1) … 4) ---
5) For hyrevogne og sygetransportkøretøjer
afgiftsberigtiget efter § 6, stk. 1, som afgiften
efter § 6, stk. 1.
Stk. 3-7 ---
§ 27.
Med bøde straffes den, der forsætligt eller
groft uagtsomt
1) … 3) ---
4) anvender et afgiftspligtigt køretøj, der er
fritaget for afgift, eller hvoraf der er betalt afgift
efter bestemmelserne i § 5, § 5 a, stk. 1 og 2, § 6,
stk. 1, § 6 a, stk. 1, eller § 6 b, stk. 1, i strid med
de betingelser, der gælder for fritagelsen eller
afgiftsberigtigelsen efter den pågældende
bestemmelse,
5) … 6) ---
Stk. 2-5 ---
6.
§ 7, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Der svares afgift af tidligere afgiftsberigtigede
motorkøretøjer, medmindre disse er omfattet af §
10, stk. 4, der er genopbygget efter at have været
ødelagt ved færdselsuheld, eksplosion, ildebrand
m.m., såfremt disse er omfattet af en
skadesforsikring, og såfremt udgiften indbefattet
merværdiafgift til fuldstændig udbedring af de
ved færdselsuheld mv. skete skader overstiger 75
pct. af handelsværdien før uheldet for køretøjer
afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 1, 65 pct. for
køretøjer afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 2,
80 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5, stk.
1, 90 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget efter § 5,
stk. 2, og 85 pct. for køretøjer afgiftsberigtiget
efter § 5 a.«
7.
§ 7 b, stk. 2, nr. 5,
ophæves.
8.
§ 27, stk. 1, nr. 4,
affattes således:
»
4) anvender et afgiftspligtigt køretøj, der er
fritaget for afgift, eller hvoraf der er betalt afgift
efter bestemmelserne i § 5 eller § 5 a, stk. 1 og 2, i
strid med de betingelser, der gælder for fritagelsen
eller afgiftsberigtigelsen efter den pågældende
bestemmelse,
«
§3
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 27 -
lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014,
foretages følgende ændringer:
§ 6.
Fritaget for afgiften er:
1) … 4) ---
5) Benzindrevne hyrevogne og
sygetransportbiler, som udelukkende benyttes til
erhvervsmæssig befordring af siddende patienter.
Stk. 2-4 ---
§ 6 ---
Stk. 2.
Af dieseldrevne hyrevogne og
dieseldrevne sygetransportbiler, som
udelukkende benyttes til erhvervsmæssig
befordring af siddende patienter, betales det
dobbelte af de i § 3, stk. 1, under B fastsatte
satser for udligningsafgift.
Stk. 3-4 ---
1.
§ 6, stk. 1, nr. 5,
affattes således:
»
5) Benzindrevne personbiler med tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport.
«
2.
§ 6, stk. 2,
affattes således:
»
Stk. 2. Af dieseldrevne personbiler med
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport
betales det dobbelte af de i § 3, stk. 1, under B
fastsatte satser for udligningsafgift.
«
§4
I lov om vægtafgift af motorkøretøjer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 185 af 18. februar 2014,
som ændret ved § 2 i lov nr. 745 af 25. juni 2014,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 3, stk. 1, tabelafsnit D,
ændres
»
D.
Hyrevogne og sygetransportbiler.
«
til:
»
D.
Personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport.
«