Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 248
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J. nr. 14-3331457
Forslag
til
Lov om ændring af kildeskatteloven
(Nedsættelse af vederlagskravet i skatteordningen for udenlandske forskere og
nøglemedarbejdere)
§1
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret
bl.a. ved § 1 i lov nr. 1565 af 21. december 2010, § 5 i lov nr. 792 af 28. juni 2013 og senest
ved § 3 i lov nr. 274 af 26. marts 2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 48 E, stk. 3, nr. 3,
ændres ”69.300 kr.” til: ”59.500 kr.”
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2.
Loven har virkning fra og med indkomståret 2015.
Stk. 3.
Ved opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for indkomståret 2015 efter § 16
i lov om kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede virkning
af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2015, der følger
af bestemmelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 3, jf. denne lovs § 1, nr. 1.
Stk. 4.
Den beregnede korrektion af kommunens slutskat og kirkeskat efter stk. 3 fastsættes af
økonomi- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2015, der foreligger pr. 1. maj 2017.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-2-
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti har den 26. juni 2014
indgået
Aftale om en reform af international rekruttering – Lettere adgang til højtkvalificeret
arbejdskraft.
Aftaleparterne er bl.a. blevet enige om følgende:
”Lempelse
af bruttoskatteordningen for forskere og nøglemedarbejdere
Danske virksomheder konkurrerer med virksomheder i udlandet om at tiltrække
højtkvalificeret arbejdskraft. Højt specialiseret arbejdskraft medvirker til, at danske
virksomheder kan udvide deres aktiviteter i Danmark.
Forskerskatteordningen gør det lettere for danske virksomheder at rekruttere højtkvalificerede
udenlandske nøglemedarbejdere og forskere, da ordningen indebærer lempeligere
indkomstskatteforhold. Dette gælder også højtkvalificerede danskere, der efter en vis periode
ude flytter hjem. Forskerskatteordningen forbedrer dermed danske virksomheders
konkurrenceposition.
Aftalepartierne er på den baggrund enige om at lempe forskerskatteordningen, så det
månedlige vederlagskrav nedsættes med 10.000 kr. Dermed nedsættes vederlagskravet for
nøglemedarbejdere fra 70.600 kr. månedligt til ca. 60.600 kr. ekskl. pensionsbidrag.”
Lovforslaget udmønter denne del af aftalen.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Forslaget har til formål at tiltrække flere personer til vigtige nøglefunktioner i Danmark. Flere
højt kvalificerede nøglemedarbejdere vil styrke danske virksomheders konkurrenceposition i
en stadigt mere global verden og dermed øge vækstmulighederne i dansk økonomi.
Danske virksomheder konkurrerer med virksomheder i udlandet om at tiltrække højt
kvalificeret arbejdskraft. En af de vigtigste faktorer, når det gælder om at tiltrække højt
kvalificeret arbejdskraft, er de økonomiske vilkår, som danske virksomheder kan tilbyde.
Forskerskatteordningen indebærer lempeligere indkomstskatteforhold og gør det dermed
lettere for danske virksomheder at rekruttere højt kvalificerede udenlandske
nøglemedarbejdere og forskere. Det gælder også højtkvalificerede danskere, der – efter en vis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-3-
periode ude – flytter hjem.
Dermed gør forskerskatteordningen det også lettere for danske og udenlandske virksomheder
at udvide deres aktiviteter i Danmark. Lovforslaget lemper på betingelserne for at anvende
forskerskatteordningen og bidrager dermed til at gøre det lettere for danske og udenlandske
virksomheder at udvide deres aktiviteter i Danmark og forbedrer dermed konkurrenceevnen
for virksomheder i Danmark.
3. Gældende ret
Den særlige skatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere – ofte kaldet
”forskerskatteordningen” – kan anvendes af enhver, der opfylder en række objektivt fastsatte
betingelser. Der er intet skønselement og ingen dispensationsmuligheder i ordningen.
Hovedbetingelserne for at kunne anvende ordningen er følgende:
-
Medarbejderen skal blive skattepligtig til Danmark samtidig med påbegyndelse af et
ansættelsesforhold hos en dansk arbejdsgiver.
Medarbejderen må ikke inden for de seneste 10 år have været skattepligtig til
Danmark af lønindkomst eller indkomst ved selvstændig virksomhed.
Medarbejderen må ikke inden for de seneste fem år have haft direkte eller indirekte
del i ledelsen af, kontrollen med eller have haft væsentlig indflydelse på den
virksomhed, hvor den pågældende ansættes.
Medarbejderen må ikke udføre arbejde uden for Danmark i et sådant omfang, at
beskatningsretten til lønnen overgår til udlandet i medfør af en
dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Medarbejderen skal efter ansættelseskontrakten være garanteret en løn på i gennemsnit
69.300 kr. om måneden (2010-niveau). Der er tale om et grundbeløb, som reguleres
efter personskattelovens § 20 og for 2014 udgør 70.600 kr. Dette vederlagskrav gælder
ikke for personer, hvis kvalifikationer som forskere er godkendt af en offentlig
forskningsinstitution eller Det Frie Forskningsråd.
-
-
-
-
Når disse betingelser er opfyldt, kan forskeren eller nøglemedarbejderen vælge at blive
bruttobeskattet med 26 pct. plus arbejdsmarkedsbidrag i en eller flere perioder af indtil fem
års samlet varighed. Der kan, med undtagelse af dokumenterede udgifter til obligatoriske
udenlandske sociale bidrag og udenlandske sociale arbejdsgiverbidrag, ikke foretages fradrag
i indkomst omfattet af forskerskatteordningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394763_0004.png
-4-
4. Lovforslaget
Det foreslås at nedsætte det vederlagskrav, der giver adgang til beskatning under
forskerskatteordningen. Vederlagskravet foreslås nedsat med 10.000 kr. fra 70.600 kr. til
60.600 kr. (2014-niveau) månedligt.
Formålet med forslaget er at tiltrække flere personer til vigtige nøglefunktioner i Danmark.
Flere højt kvalificerede nøglemedarbejdere vil styrke danske virksomheders
konkurrenceposition i en stadigt mere global verden og dermed øge vækstmulighederne i
dansk økonomi.
5. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede nedsættelse af vederlagskravet for nøglemedarbejdere under
forskerskatteordningen skønnes at medføre et årligt umiddelbart mindreprovenu på ca. 255
mio. kr. i 2015,
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb og adfærd skønnes lovforslaget at medføre et årligt
mindreprovenu på ca. 35 mio. kr. i 2015.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en nedsættelse af vederlagskravet med 10.000 kr.
Varig
virkning
Mio. kr. (2015-niveau)
2015
2016
2017
2018
2019
Umiddelbart mindreprovenu
255
255
255
255
255
255
Mindreprovenu efter tilbageløb
215
215
215
215
215
215
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
35
35
35
35
35
35
Provenuvirkning for
kommunerne
-255
-255
-255
-255
-255
-255
2020
255
215
35
-255
Finansårs
virkning
120
-
-
-
Anm: Det er beregningsteknisk forudsat, at adfærdseffekten har fuld effekt i 2015. Desuden er forudsat en tilbageløbsprocent på 15 pct.,
hvilket er noget lavere end normalt, idet en del af personkredsens forbrug forudsættes at foregå i udlandet. I finansårsvirkningen er indregnet
de adfærdsmæssige konsekvenser (eksklusiv afledte effekter på moms og afgifter).
I provenuskønnet er der forudsat, at der sker øget anvendelse af forskerskatteordningen fra to
forskellige personkredse. Den
ene
kreds omfatter personer, der beskattes efter de almindelige
skatteregler og under alle omstændigheder ville være kommet til Danmark, uanset
nedsættelsen af vederlagskravet. Antalsmæssigt er det forudsat, at denne personkreds svarer
til de personer, der i dag arbejder i Danmark og opfylder de gældende adgangskrav for
anvendelse af forskerskatteordningen med undtagelse af det nugældende vederlagskrav på
70.600 kr. pr. måned. Den
anden
kreds er personer, som udelukkende kommer til landet, fordi
nedsættelsen af vederlagskravet gør det mere attraktivt for udlændinge at udbyde deres
arbejdskraft i Danmark. Denne personkreds øger dermed det samlede arbejdsudbud i
Danmark og skatteindtægterne.
Der findes ikke umiddelbart tal for den personkreds, der beskattes efter de almindelige
skatteregler og under alle omstændigheder ville være kommet til Danmark. Derfor er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-5-
provenuskønnet forbundet med stor usikkerhed. Forudsættes det imidlertid, at en nedsættelse
af vederlagskravet med 10.000 kr. (2014-niveau) vil medføre, at ca. 2.500 personer fremover
vil kunne blive omfattet af forskerskatteordningen fremfor at blive beskattet efter de
almindelige skatteregler, skønnes det umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca. 255 mio. kr.
årligt. Efter tilbageløb skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 215 mio. kr. årligt.
Nedsættelsen af vederlagskravet vil umiddelbart indebære, at det bliver mere attraktivt for
personer med indkomst mellem den nuværende og den nye vederlagsgrænse at komme til
Danmark for at arbejde, ligesom det vil blive lettere for danske virksomheder at rekruttere
udenlandsk arbejdskraft. Dermed vil det samlede arbejdsudbud stige. Det skønnes med stor
usikkerhed, at nedsættelsen af vederlagskravet vil kunne tiltrække ca. 550 nye personer med
samlet skattebetaling på ca. 180 mio. kr. (inkl. moms og afgifter). Samlet set skønnes
lovforslaget efter tilbageløb og adfærd således at medføre et årligt mindreprovenu på ca. 35
mio. kr. fra 2015.
At flere fremover vil kunne blive omfattet af forskerskatteordningen medfører to
modsatrettede provenueffekter. På den
ene
side medfører forslaget faldende indkomstskatter
og på den
anden
side øgede indtægter fra forskerskatten. Da den kommunale andel af de
indkomstskatter, som bortfalder ved forslaget, er noget større end kommunernes andel af
forskerskatten, der udgør 1/3 af provenuet, skønnes lovforslaget at medføre et samlet
mindreprovenu for kommunerne på ca. 255 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
De faldende
indkomstskatter skønnes at udgøre ca. 455 mio. kr., mens merprovenuet fra den kommunale
andel af forskerskatten skønnes at udgøre ca. 200 mio. kr. Det bemærkes, at der i skønnet
indgår øgede indtægter fra forskerskatten som følge af øget arbejdsudbud, jf. ovenfor.
Forslaget får ingen umiddelbare økonomiske virkninger for kommunerne for indkomståret
2015, da det af tidsmæssige grunde ikke har været muligt at indarbejde virkningen af forslaget
i det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2015. I den forbindelse vil der, for så vidt
angår indkomstskatterne for de kommuner, der vælger at selvbudgettere deres
udskrivningsgrundlag i 2015, ske en neutralisering af lovforslagets virkning i forbindelse med
afregningen af de kommunale skatter vedrørende indkomståret 2015 i 2018. Der vil ikke ske
justeringer af den særskilte afregning af den kommunale andel af forskerskatten for
indkomståret 2015, idet afregningen først sker i november 2016.
Lovforslaget har ingen provenumæssige konsekvenser for regionerne.
For finansåret 2015 skønnes forslaget at medføre et mindreprovenu på ca. 120 mio. kr.
Personer på forskerskatteordningen er omfattet af særlige gunstige skatteregler. Derfor
betragtes skattereglerne knyttet til forskerskatteordningen som en skatteudgift. Med forslaget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394763_0006.png
-6-
skønnes den eksisterende skatteudgift på området at blive forøget, svarende til ca. 300 mio.
kr. årligt.
6. Administrative konsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at der vil være engangsomkostninger på 100.000 kr. til systemtilretninger.
7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Danske virksomheder konkurrerer med virksomheder i udlandet om at tiltrække højt
kvalificeret udenlandsk arbejdskraft. Den højt kvalificerede arbejdskraft medvirker til, at
danske og udenlandske virksomheder kan udvide deres aktiviteter i Danmark. Nedsættelsen af
vederlagskravet for nøglemedarbejdere under forskerordningen forbedrer dermed danske
virksomheders konkurrenceposition.
8. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Cevea,
Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Danske Advokater, Den Danske Skatteborgerforening, DI, Foreningen Danske
Revisorer, FSR-danske revisorer, FTF, KL, KRAKA, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, LO, SKAT, Skatteankestyrelsen, SRF-Skattefaglig Forening.
13. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre
udgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Forslaget skønnes at medføre
et årligt umiddelbart
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394763_0007.png
-7-
mindreprovenu på ca. 255
mio. kr. og ca. 35 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd.
Det varige mindreprovenu
udgør ca. 35 mio. kr. årligt
efter tilbageløb og adfærd.
Forslaget medfører et årligt
mindreprovenu for
kommunerne på ca. 255 mio.
kr.
Engangsomkostninger på
100.000 kr. til
systemtilretning
Nedsættelsen af
vederlagskravet for
nøglemedarbejdere under
forskerordningen forbedrer
danske virksomheders
konkurrenceposition.
Ingen
Administrative
konsekvenser for det
offentlige
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Vederlagskravet, som efter gældende regler udgør et grundbeløb på 69.300 kr. (2010-niveau),
foreslås nedsat til 59.500 kr. (2010-niveau). For 2014 svarer det til en nedsættelse med 10.000
kr. fra 70.600 kr. til 60.600 kr. månedligt ekskl. pensionsbidrag.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Det foreslås i stk. 2, at loven får virkning fra og med indkomståret 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-8-
De foreslåede bestemmelser i stk. 3 og 4 indebærer, at de økonomiske virkninger af
lovforslaget for indkomståret 2015 neutraliseres for kommunerne og folkekirken, for så vidt
angår de kommuner, der for 2015 vælger at budgettere med deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for den personlige indkomstskat.
Det skyldes, at det tidsmæssigt ikke har været muligt at indarbejde konsekvenserne af
lovforslaget i det statsgaranterede kommunale udskrivningsgrundlag for 2015.
Den foreslåede nedsættelse af vederlagskravet vil medføre et fald i udskrivningsgrundlaget i
forhold til det udmeldte statsgaranterede udskrivningsgrundlag, jf. også bemærkningerne om
de økonomiske konsekvenser for kommunerne i lovforslagets afsnit 5.
For de af kommunerne, der evt. for 2015 vælger at budgettere med deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget, vil efterreguleringen af indkomstskatten, herunder også kirkeskatten,
for 2015, som opgøres i 2017 og afregnes i 2018, blive korrigeret efter denne bestemmelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-9-
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 48 E.
Stk. 3.
Det er en betingelse for
anvendelsen af stk. 1, at
1. den skattepligtige ikke inden
for de seneste 10 år forud for
ansættelsen har været
skattepligtig efter § 1 eller § 2,
stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9-29, eller
stk. 2, jf. dog stk. 5,
2. den skattepligtige ikke har eller
inden for de seneste 5 år forud
for ansættelsen har haft direkte
eller indirekte del i ledelsen af,
kontrollen med eller væsentlig
indflydelse på den virksomhed,
med hvilken
ansættelsesforholdet er indgået,
jf. § 43, stk. 2, litra i, 3.-6. pkt.
1.
I § 48 E, stk. 3, nr. 3,
ændres
3. vederlaget i penge i henhold til ”69.300” til: ”59.500”.
ansættelseskontrakten som et
gennemsnit inden for samme
kalenderår udgør et grundbeløb
på mindst 69.300 kr. (2010-
niveau) om måneden, hvilket
reguleres efter
personskattelovens § 20,
hvortil kommer bidrag efter lov
om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, jf. dog stk. 4.
§1
I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7.
december 2010, som ændret bl.a. ved
§ 1 i lov nr. 1565 af 21. december
2010, § 5 i lov nr. 1395 af 23.
december 2012, § 5 i lov nr. 792 af
28. juni 2013 og senest ved § 3 i lov
nr. 274 af 26. marts 2014, foretages
følgende ændring:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 10 -
§2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
januar 2015.
Stk. 2. Loven har virkning fra og med
indkomståret 2015.
Stk. 3.
Ved opgørelsen af en
kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2015 efter § 16 i lov om
kommunal indkomstskat korrigeres
den opgjorte slutskat for den
beregnede virkning af de ændringer i
udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2015,
der følger af bestemmelsen i
kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 3,
jf. denne lovs § 1.
Stk. 4.
Den beregnede korrektion af
kommunens slutskat og kirkeskat efter
stk. 3 fastsættes af økonomi- og
indenrigsministeren på grundlag af de
oplysninger vedrørende indkomståret
2015, der foreligger pr. 1. maj 2017.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 11 -