Indhold
Executive summary............................................................................................................................................ 2
1.0 Konklusioner og anbefalinger ...................................................................................................................... 3
1.1 Indledning .................................................................................................................................................... 4
2.0 Kontekst ....................................................................................................................................................... 4
2.1 Grænsehandlen udgør kun 4% af danskernes samlede køb i supermarkeder og varehuse ................... 4
2.2 Grænsehandlen er konstant og upåvirket af stigninger og fald i afgifter ............................................... 5
2.3 På trods af grænsehandlens størrelse og omfang skaber grænsebutikkerne nødvendig og sund
konkurrence til dansk detail .......................................................................................................................... 6
2.4 Prisforskellen mellem Danmark og Tyskland skyldes ikke afgifter .......................................................... 7
2.5 Grænsehandelskunderne er ikke en homogen gruppe ........................................................................... 7
2.6 Grænsebutikkerne sælger primært danske produkter ........................................................................... 8
3.0 Afgifter og konsekvenser ............................................................................................................................. 8
3.1 Afgiftslettelsernes effekt på salget i Danmark og i grænsehandlen........................................................ 9
3.1.1 Udvikling i salget af sodavand i Fleggaard ........................................................................................ 9
3.1.2 Udvikling i salget af øl i Fleggaard .................................................................................................. 10
3.1.3 Afgiftslempelser ændrer kun marginalt på prisforskellen mellem Danmark og Tyskland ............. 11
4.0 Konklusion og anbefalinger ....................................................................................................................... 13
Bibliografi......................................................................................................................................................... 14