Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 231
Offentligt
1384899_0001.png
Notat
J.nr. 14-3034350
27. juni 2014
Inddrivelse
SBT
Offentlige restancer
status pr. marts 2014
Indledning
I dette notat oplyses om restancesituationen ved udgangen af marts 2014.
Endvidere gives der en status på implementeringen af det fælles inddrivelses-
system EFI.
EFI
Et fælles inddrivelsessystem
SKAT har fuldt fokus på implementeringen af Et fælles inddrivelsessystem
(EFI), der blev idriftsat 1. september 2013 som en trinvis idriftsættelse for at
minimere risici. En trinvis og kontrolleret idriftsættelse som stadig er i gang.
Udfordringerne med at få systemets mange funktionsområder leveret fejlfrit
har været flere og større end forventet.
Der eksisterer fortsat en række udfordringer med den fulde brug af EFI, men
systemet modnes, og udviklingen går mod flere automatiske processer. De
næste milepæle omfatter funktionalitet til udlæg, afskrivning af fordringer og
særlig lønindeholdelse, hvor særligt afskrivning af fordringer er væsentlig at få
til at fungere for at undgå utilsigtede forældelser af fordringer.
Parallelt øges anvendelsen af EFI til automatiske rykkerforløb, betalingsord-
ninger og lønindeholdelser.
Modregning i bl.a. børne- og familieydelsen kører automatisk og en stor mile-
pæl blev nået, da modregningen i overskydende skatter for kort tid siden blev
gennemført. Mere end 300.000 skatteydere, som skulle have overskydende
skat tilbage, havde også gæld til det offentlige. EFI muliggjorde, at 97 pct. af
sagerne kunne behandles maskinelt og sikre hurtig modregning og udbetaling
af restbeløb. Kun 3 pct. skulle sagsbehandles manuelt. Året før blev 34 pct.
behandlet automatisk, og hele 66 pct. skulle sagsbehandles manuelt.
Primo december 2014 forventes EFI samlet set at have alle automatiserede
funktioner i drift, hvorefter projektafslutning af EFI påbegyndes.
1/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384899_0002.png
Måltal på finansloven
På finansloven fremgår måltal for restanceinddrivelsesopgaven. Måltallet for
restanceinddrivelsesopgaven i 2014 udgør 110 i inddrivelsesprocent beregnet
som et simpelt gennemsnit for årets måneder. Måltallet omfatter inddrivelige
restancer fra andre offentlige fordringshavere end SKAT. Måltallet blev i sin
tid fastsat ud fra en forventning om, at EFI i 2014 var fuldt implementeret og
funktionsdygtigt for så vidt angår alle automatiske processer. Inddrivelsespro-
centen for disse inddrivelige restancer kan for månederne januar til marts 2014
opgøres til 77,1 pct.
Ny restancestatistik
SKAT er fortsat i færd med at udvikle en ny restancestatistik på baggrund af
datanavne og datastruktur mv. i EFI. Ændringen i datanavne og datastruktur
mv. betyder imidlertid, at det ikke i alle sammenhænge er muligt at sammen-
ligne med opgørelser, fra før EFI blev idriftsat i september 2013.
Samlede offentlige restancer
De samlede offentlige restancer udgør ved udgangen af marts 2014 65,5 mia.
kr. jf. tabel 1. Restancerne er således steget med 0,3 mia. kr. (PL-2014 niveau)
siden ultimo 2013. I løbende priser er de samlede offentlige restancer steget
ca. 1,0 mia. kr. Det bemærkes, at opgørelserne i tabel 1 og i de efterfølgende
tabeller skal tages med forbehold. Det skyldes, at der fortsat sker kvalitetssik-
ring og fejlrettelse som følge af konvertering af data fra de gamle systemer til
EFI og EFI´s idriftsættelse. Derudover sker der fortsat kvalitetssikring af stati-
stikkerne. Især opgørelsen af inddrivelige og ikke inddrivelige restancer er un-
der udvikling.
Tabel 1. Samlede offentlige restancer
Mio. kr. (PL-2014)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Underholdsbidrag - Udbetaling Danmark
Statslige restancer eksl. underholdsbidrag
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
Ultimo
2010
55.979
2.570
5.596
11.133
0
75.279
Ultimo
2011
59.364
2.391
6.024
11.089
211
79.078
Ultimo
2012
60.267
2.470
5.715
11.640
239
80.331
Ultimo
2013
43.643
2.656
6.546
10.680
1.649
65.174
mar-14
43.658
2.757
6.597
10.855
1.625
65.492
Anm.: Ved opgørelsen af restancerne fra ultimo 2013 og senere anvendes en ny opgørelsesmetode. Restanceopgørelserne ultimo
2013 og senere kan derfor ikke direkte sammenlignes med tallene for 2010 til 2012. Hovedændringerne vedrører:
- Skatte- og afgiftsrestancer, herunder ligningsmæssig henstand, hvor kravene skal være inddrivelsesmodne for at være overført
til EFI til inddrivelse og dermed indgå i restanceopgørelsen.
- Udbetaling Danmark har overtaget flere opgaver fra kommunerne. Flere restancer indgår derfor nu og fremover som statslige
restancer mod tidligere som kommunale restancer.
- Med idriftsættelsen af EFI er der sket ændring i opdelingen i statslige restancer og andre offentlige restancer. Statslige selska-
ber f.eks. DSB indgår nu under Andre offentlige restancer.
Ekstraordinære forhold, der vil påvirke restancebeholdningen
Restancebeholdningen, som opgjort ultimo marts 2014, er påvirket af to eks-
traordinære forhold. Det første forhold vedrører, at krav fra SKAT, som for-
dringshaver på væsentlige områder, ikke er sendt til inddrivelse i EFI. Det
andet vedrører, at ophobningen af personskattekrav, som ikke var overført til
EFI pr. december 2013, blev overført i februar 2014.
-
Skattekontoen, der håndterer opkrævning af virksomhedsskatter, var
på enkelte punkter fejlbehæftet. Bl.a. kunne systemet i en periode ikke
foretage renteberegning og underrette skyldneren om, at et ikke betalt
2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
krav oversendes til restanceinddrivelsesmyndigheden til inddrivelse i
EFI.
I forbindelse med rykkerkørsel den 17. maj 2014 blev der overført
krav for 1,9 mia. kr. til inddrivelse i EFI for virksomheder, der i forve-
jen var registreret med skatterestancer i EFI. Herudover blev der ud-
sendt rykkere til virksomheder, der ikke i forvejen var restanter på 3,3
mia. kr. En del af disse krav vil ikke blive betalt, og vil derefter blive
overført til inddrivelse i EFI.
Der vil i forbindelse med normalisering af driften omkring rentetil-
skrivning og rykkerprocedure fremadrettet ske udligning af den reste-
rende masse af krav på skønsmæssigt 4-5 mia. kr. på skattekontoen,
hvor rentetilskrivning og rykning ikke er sket. Rentetilskrivning og
rykning af disse krav sker løbende.
-
Kvalitetssikring og videreudvikling af SKATs it-systemer i forbindelse
med systemmoderniseringen har resulteret i op til 1,0 mia. kr. i motor-
afgifter, som der ikke er rykket for i opkrævningsfasen, da der er sket
en ressourceallokering til udvikling af EFI. Rykningen af disse fordrin-
ger er igangsat og første bølge udgør ca. 11.000 rykkere. Krav vedrø-
rende motorafgifter kan automatisk overføres til EFI efter nødvendig
systemudvikling. Det sker tidligst i 2015 efter udbud af involverede
SAP-systemer. Registrerede forhandlere, der efter rykning ikke betaler
registreringsafgift, vil efter indfrielse af sikkerhedsstillelse manuelt bli-
ve overført til inddrivelse i EFI.
På grund af fejl i kommunikationen fra EFI til fordringshaversystemet
KOBRA var der ultimo december 2013 ca. 1,7 mia. kr. i personskatter,
der ikke var rykket for. Det er sket i januar 2014. Ca. 1,4 mia. kr. blev
ikke betalt og blev derfor overført til EFI til inddrivelse i februar 2014.
Disse restancer indgår således i restancebeholdningen pr. marts 2014.
Derefter blev der rutinemæssigt overført krav til EFI til og med april
måned 2014. En fejl i beregningsmodulet imellem fordringshaversy-
stemet KOBRA og EFI har medført, at udsendelse af rykkere i maj
måned 2014 ikke blev gennemført, og rykkere for juni sker medio juni
2014. Der overføres således ikke personskattekrav til EFI i maj og juni
2014. Der vil i juli måned derfor blive overført krav for 2 måneder
svarende til ca. 1 mia. kr.
-
Disse ekstraordinære forhold, som også blev fremhævet i sidste redegørelse,
vil påvirke de kommende restancer, hvorved den samlede restancebeholdning
potentielt vil kunne stige til omkring 75 mia. kr.
Omvendt er der ekstraordinære forhold, som vil påvirke restancebeholdningen
i nedadgående retning:
-
Ved udgangen af finansåret 2013 havde SKAT en beholdning af re-
stancer på ca. 1,8 mia. kr. vedrørende afsluttede bobehandlingssager
(typisk fra selskaber under konkurs/selskabsopløsning), hvor det of-
fentliges tilgodehavende har mistet retskraften som følge af bobehand-
lingen. Der er foretaget en efterpostering på SKATs regnskab for 2013
på de nævnte 1,8 mia. kr., og den reelle afskrivning vil blive foretaget i
3/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2014 i takt med, at de konkrete krav afskrives i EFI og i forhold til
skyldnerne.
-
Ved udgangen af finansåret 2013 havde SKAT en beholdning af re-
stancer i EFI med overskreden forældelsesfrist. Der er foretaget en ef-
terpostering på SKATs regnskab for 2013 på 508 mio. kr., der tager
højde for mulig forældelse. Ved den konkrete gennemgang og opgørel-
se af sagerne blev beløbet til afskrivning opgjort til 333 mio. kr. Kra-
vene
er nærmere beskrevet under ”Undersøgelsesområde
3
Over-
skredne forældelsesdatoer i EFI” i notat af 13. maj 2014, som er sendt
til Skatteudvalget den 26. maj 2014, jf. SAU almindelig alm. del, bilag
199. Den reelle afskrivning vil blive foretaget i 2014 i takt med, at de
konkrete krav afskrives i EFI og i forhold til skyldnerne.
Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
Med idriftsættelsen af EFI er det muligt at give en bedre vurdering end hidtil
af inddrivelige og ikke inddrivelige restancer. Af totalrestancen på 65,5 mia. kr.
er 33,2 mia. kr. opgjort som inddrivelige, mens 32,3 mia. kr. er opgjort som
ikke inddrivelige. Restancestatistikken på dette område er fortsat under kvali-
tetssikring og udvikling. Det drejer sig især om restancer, hvor der er særlige
inddrivelsesmuligheder. Det er krav, hvor der er mulighed for særlig løninde-
holdelse, ejendomsskattekrav mv. med fortrinsret og daginstitutionsrestancer,
hvor der er særlig modregningsadgang.
Af de 32,3 mia. kr. ikke inddrivelige restancer kan ca. 20,3 mia. kr. henføres til
godt 240.000 personlige skyldnere, som ikke har betalingsevne, dvs. hvor
SKAT efter lovgivningen kun har begrænsede inddrivelsesmuligheder. Disse
skyldnere er under maskinel overvågning, og inddrivelsen genoptages,
hvis/når inddrivelse kan iværksættes. Sker dette, flyttes restancerne fra ikke
inddrivelige til inddrivelige restancer. For så vidt angår krav, hvor der er mu-
lighed for at inddrive restancen med særlige inddrivelsesmidler, fx særlig løn-
indeholdelse, vil der ske inddrivelse af disse krav, uanset at skyldneren er i den
såkaldte lavindkomstgruppe.
Ca. 8,4 mia. kr. vedrører skyldnere, der er under bobehandling, fx selskaber
under konkursbehandling, hvor SKAT må afvente konkursbehandlingens af-
slutning med normalt en meget lav eller ingen dividende. Når boet afsluttes,
afskrives den del af restancen, som ikke bliver dækket. De resterende ca. 3,6
mia. kr. af de ikke inddrivelige restancer omfatter forskellige forhold, bl.a.
skyldnere, der er udvandret til udlandet, hvor adressen er ukendt. Disse skyld-
nere er løbende under overvågning i bl.a. cpr. registret i op til 10 år.
I nedenstående tabel 2 er restancerne opdelt på inddrivelige og ikke inddriveli-
ge restancer i hovedgrupper ved udgangen af december 2013 og ved udgangen
af marts 2014. Efterhånden, som der foreligger historiske data fra EFI, vil det
være muligt at følge udviklingen mere præcist i de inddrivelige og ikke inddri-
velige restancer.
4/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384899_0005.png
Tabel 2. Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
dec-13
Mio. kr. (PL-2014)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
Inddrivelige
25.152
1.489
8.866
854
36.361
Ikke inddri-
velige
18.491
1.167
8.360
795
28.813
Total
43.643
2.656
17.226
1.649
65.174
Inddrivelige
22.409
1.564
8.395
798
33.166
mar-14
Ikke inddri-
velige
21.249
1.193
9.057
827
32.326
Total
43.658
2.757
17.452
1.625
65.492
Anm.: Den relativt store forskydning mellem inddrivelige restancer til ikke inddrivelige restancer fra december 2013 til marts
2014 kan især henføres kvalitetssikring af data vedrørende bobehandlingsområdet.
I tabel 3 til 6 fremgår inddrivelige og ikke inddrivelige restancer opdelt på for-
dringstyper:
5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384899_0006.png
Tabel 3. SKATs krav
dec-13
Mio. kr. (PL-2014)
Personskat
Personskat - restskat mv.
Personskat - b-skat
AM-bidrag - restbidrag mv.
AM bidrag
aconto
I alt
Virksomhedsskatter
Moms
A-skat
Selskabsskat- og fondsskat
Punktafgifter
AM-bidrag
Lønsum
Told
Øvrige skatte- og afgiftskrav
I alt
Vægtafgift
Vægtafgift
I alt
Renter
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
I alt
Civilretlige krav
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
SKAT i alt
8
222
230
25.152
3
171
174
11
393
404
8
200
208
22.409
3
162
165
11
362
373
6.227
608
6.835
4.511 10.736
445
1.053
5.092
818
5.910
5.470 10.562
780
1.598
43
43
40
40
84
84
37
37
40
40
77
77
4.317
1.319
1.627
336
192
12
297
1.731
9.831
3.968
1.372
30
297
254
7
204
775
8.285
2.691
1.657
633
445
19
501
2.506
3.531
1.120
955
205
164
11
230
872
7.088
4.681
1.494
496
258
271
8
249
695
8.212
2.614
1.451
463
435
19
479
1.567
5.851
1.329
778
255
8.212
4.802 10.653
760
681
173
2.089
1.458
427
6.441
1.755
734
236
9.166
4.991 11.432
799
678
174
2.554
1.412
410
Inddrivelige
Ikke inddri-
velige
Total
Inddrivelige
mar-14
Ikke inddri-
velige
Total
6.416 14.628
6.642 15.808
6.906 16.738
8.152 15.240
4.955 11.790
6.250 12.160
18.491 43.643
21.249 43.658
Anm:
Der er sket afrunding af beløb ved fordelingen mellem inddrivelige og ikke inddrivelige restancer.
Den relativt store forskydning mellem inddrivelige og ikke inddrivelige restancer kan især henføres til kvalitetssikring af data
vedrørende krav under bobehandling.
6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384899_0007.png
Tabel 4. Kommunale krav
dec-13
Inddrivelige
restancer
330
91
167
330
51
250
88
31
67
84
1.489
Ikke inddri-
velige
restancer
321
84
35
255
35
226
66
29
44
72
1.167
Total
651
175
202
585
86
476
154
60
111
156
2.656
Inddrivelige
restancer
326
101
194
336
49
259
87
56
69
88
1.565
mar-14
Ikke inddri-
velige
restancer
311
89
46
248
37
230
66
45
49
71
1.192
Total
637
190
240
584
86
489
153
101
118
159
2.757
Mio. kr. (PL-2014)
Boligstøtte
Daginstitution mv.
Ejendomsskat mv.
Kontanthjælp mv.
Parkeringsafgift
Øvrige kommunale krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm:
For så vidt angår daginstitution, ejendomsskat og parkeringsafgift er der særlige inddrivelsesmuligheder. Det betyder, at en
betydelig andel af de angivne ikke inddrivelige restancer for disse krav i realiteten er inddrivelige. En ændret opgørelsesmetode,
der tager hensyn hertil er under udvikling.
Der er sket afrunding af beløb ved fordelingen mellem inddrivelige og ikke inddrivelige restancer.
Tabel 5. Statslige krav
dec-13
Inddrivelige
restancer
3.907
2.351
1.589
189
56
2
91
449
135
60
37
8.866
Ikke inddri-
velige
restancer
2.639
3.145
1.719
131
66
2
59
425
119
24
31
8.360
Total
6.546
5.496
3.308
320
122
4
150
874
254
84
68
17.226
Inddrivelige
restancer
3.836
2.084
1.426
158
57
2
97
414
228
57
36
8.395
mar-14
Ikke inddri-
velige
restancer
2.761
3.568
1.737
183
63
2
67
413
201
28
34
9.057
Total
6.597
5.652
3.163
341
120
4
164
827
429
85
70
17.452
Mio. kr. (PL-2014)
Underholdsbidrag
Politibøder
Statsgaranteret studielån og
for meget udbetalt studie-
støtte
Statslån/garanti fra erhverv
Gæld til fiskeribanken
Parkeringsafgift 1)
Øvrige statslige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
1)
Der er særlige inddrivelsesmuligheder. Det betyder, at en betydelig andel af de angivne ikke inddrivelige restancer for
disse krav i realiteten er inddrivelige. En ændret opgørelsesmetode, der tager hensyn hertil, er under udvikling.
Anm: Der er sket afrunding af beløb ved fordelingen mellem inddrivelige og ikke inddrivelige restancer.
7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384899_0008.png
Tabel 6. Krav fra andre offentlige virksomheder mv.
dec-13
Mio. kr. (PL-2014)
Inddrivelige
restancer
319
128
115
1
131
5
82
19
14
-
39
854
Ikke inddri-
velige
restancer
305
86
194
1
58
2
64
20
24
-
42
795
Total
624
214
309
2
189
7
145
39
38
-
81
1.649
Inddrivelige
restancer
285
112
113
2
130
1
77
29
12
-
38
798
mar-14
Ikke inddri-
velige
restancer
289
101
209
1
59
5
62
32
25
-
44
827
Total
574
213
322
3
189
6
139
61
37
-
82
1.625
Licensgæld fra DR 1)
Gæld til A-kassen
Kontrolafgifter personbe-
fordring 1)
Gæld til regioner
Forsyningsselskaber 1)
Øvrige offentlige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Opkrævningsrente civil
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
1) Der er særlige inddrivelsesmuligheder. Det betyder, at en betydelig andel af de angivne ikke inddrivelige restancer for disse
krav i realiteten er inddrivelige. En ændret opgørelsesmetode, der tager hensyn hertil, er under udvikling.
Anm: Der er sket afrunding af beløb ved fordelingen mellem inddrivelige og ikke inddrivelige restancer.
8/8