Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 230
Offentligt
1384892_0001.png
Redegørelse
27. juni 2014
Håndtering af momsopkrævning ved import af visse
forsendelser fra lande uden for EU
1. Sammenfatning
De nuværende momsregler indebærer, at det er muligt at sælge magasiner uden moms til
private, hvis de er trykt i lande uden for EU. Der er derimod altid moms på magasiner
trykt inden for EU. Det har medført en konkurrenceforvridning og ”udflagning” af grafi-
ske aktiviteter til skade for virksomheder inden for EU.
På den baggrund fremsatte regeringen i efteråret 2011 et lovforslag om at indføre im-
portmoms på alle magasiner trykt uden for EU. Forslaget mødte massiv kritik, fordi Post
Danmark ville tage et gebyr på 160 kr. (inkl. moms) for at opkræve importmoms af maga-
siner, som blev sendt direkte til privatpersoner i Danmark fra lande uden for EU. Kritik-
ken gik på, at gebyret kunne være i uoverensstemmelse med internationale regler og var
uforholdsmæssigt højt i forhold til værdien af et magasin.
Lovforslaget blev udskudt med henblik på at afklare gebyrets overensstemmelse med
internationale regler, og samtidig blev det besluttet at se på, om håndteringen af moms-
opkrævningen i forbindelse med import af visse forsendelser kan ske på en mindre om-
kostningstung måde.
I overensstemmelse med kommissoriet har Transportministeriet og Skatteministeriet
derfor med bistand fra Post Danmark A/S og SKAT undersøgt håndteringen af moms-
opkrævning ved import af visse forsendelser nærmere. Kommissoriet vedlægges som
bilag 1.
Endvidere har Grafisk Arbejdsgiverforening, HK/Privat og Bladkompagniet påpeget en
mulighed for, hvordan importmoms kan opkræves billigere ved import af en stor del af
de magasiner m.v., som udgives af udgivere i lande uden for EU.
Undersøgelsen viser i hovedtræk følgende:
Lovgrundlaget for småforsendelser til private fra lande uden for EU er relativt
omfattende og kompliceret. Endvidere er der bindinger til internationale regler,
hvilket begrænser løsningsmulighederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0002.png
Der er tale om et væsentligt antal forsendelser under toldgrænsen på 150 EUR,
som skal håndteres, såfremt der pålægges importmoms på magasiner, hvis værdi
ikke overstiger 80 kr., og som dermed vil blive pålagt et gebyr på 160 kr. inkl.
moms af Post Danmark A/S. I henhold til et skøn fra Post Danmark A/S, drejer
det sig om op til ca. 9 mio. magasiner, heraf ca. 7,1 mio. fra Norge og 1,9 mio.
magasiner fra øvrige lande, hvoraf ca. halvdelen skønnes at være til private. Hertil
kommer op til 120.000 øvrige forsendelser.
Det vurderes ikke umiddelbart at være muligt at forenkle Post Danmarks proces-
ser i et omfang, der kan få væsentlig betydning for omkostningerne til håndtering
af opkrævning af importmoms.
På det foreliggende grundlag er der ikke noget, der indikerer, at Post Danmark
A/S' importgebyr overstiger virksomhedens omkostninger til opkrævningen af
importmoms.
Importgebyret opkræves ifølge Post Danmark A/S i overensstemmelse med
Verdenspostkonventionen, og det er Post Danmark A/S' vurdering, at denne
konvention ikke giver mulighed for differentiering af gebyrets størrelse afhængig
af den indførte vares værdi.
På baggrund af undersøgelsen kan det konstateres, at det ved ændring af reglerne
i et vist omfang vil være muligt at forenkle Post Danmark A/S' processer og
dermed reducere omkostningerne til opkrævning af importmoms. Omkostnings-
reduktionen vil dog ikke have et sådant omfang, at det vil kunne påvirke gebyrets
størrelse i nævneværdigt omfang.
Muligheden for at indføre importmoms alene på dansksprogede magasiner vil
kunne medvirke til at reducere omkostningerne til opkrævning af importmoms,
da det må forventes, at dansksprogede magasiner, i det omfang de fortsat trykkes
i lande uden for EU, vil blive sendt til Danmark i samlede forsendelser. Herved
vil gebyret pr. magasin blive reduceret.
Den løsning, som Bladkompagniet har tilkendegivet at være interesseret i at til-
byde, såfremt magasiner fra lande uden for EU fremover bliver momspligtige
uanset værdi, er umiddelbart egnet til at reducere omkostningerne til opkrævning
af importmoms for de ca. 1.100 magasintitler fra internationale udgivere, der vil
blive omfattet af ordningen. Løsningen vil dog kun delvist løse problemet med
importgebyret.
Side 2 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0003.png
2. Beskrivelse af lovgrundlaget
I henhold til kommissoriets punkt 3.1 skal undersøgelsen bl.a. omfatte en beskrivelse af
det lovgrundlag, som gælder i forbindelse med privates import af forsendelser, hvis værdi
ikke overstiger 80 kr. Formålet hermed er at få fastlagt den juridiske ramme, som håndte-
ringen af momsopkrævning ved sådanne forsendelser skal finde sted indenfor.
Med samme formål skal undersøgelsen endvidere omfatte en beskrivelse af det lovgrund-
lag, som gælder i forbindelse med privates import af forsendelser, hvis værdi overstiger 80
kr., men ikke overstiger 150 EUR (1.125 kr.).
Beskrivelsen af lovgrundlaget skal omfatte alle relevante regler indenfor både Transport-
ministeriets og Skatteministeriets ressort, herunder grundlaget for Post Danmark A/S’
importgebyr og hæftelsesreglerne for importmoms. Begrebet ”lovgrundlag” skal i denne
sammenhæng forstås bredt således, at dette dækker både danske regler, EU regler og
regler i relevante internationale konventioner.
I det følgende beskrives således de relevante momsbestemmelser, toldbestemmelser og
postbestemmelser.
2.1 Momsbestemmelser
Opsummering
Reglerne om importmoms er i vid udstrækning fastsat i EU lovgivning, der dog indehol-
der visse valgmuligheder for medlemsstaterne.
Generelt er småforsendelser, hvis værdi ikke overstiger 80 kr. fritaget for importmoms i
Danmark. For gaver mellem private er grænsen dog 360 kr.
Alkoholholdige varer, parfume og tobaksvarer er aldrig fritaget for importmoms ved
forsendelse til Danmark fra steder uden for EU.
Det er endvidere muligt at undtage varer, der indføres som led i postordresalg for frita-
gelsen for importmoms således, at disse bliver momspligtige uanset værdi.
Den nuværende bestemmelse om magasiner og det udskudte forslag om magasinmoms er
baseret på denne mulighed.
Formål
Formålet med momsreglerne er udelukkende af fiskal karakter. Momsindtægterne tilfalder
den danske stat.
Side 3 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0004.png
Den juridiske ramme
Af hensyn til det indre markeds funktion er momsreglerne harmoniserede inden for EU,
hvorfor der som udgangspunkt gælder fælles momsregler inden for EU. Der er dog en vis
fleksibilitet i reglerne bl.a. i form af, at medlemsstaterne kan vælge at anvende visse regler.
Den juridiske ramme består overordnet af EU direktiver, der i Danmark primært er im-
plementeret ved momsloven og momsbekendtgørelsen, men også toldloven indeholder
bestemmelser om moms, der implementerer EU direktiver.
Reglernes indhold
Der skal beregnes moms ved (næsten) enhver levering af varer, der er produceret inden
for EU.
For momsmæssigt at sidestille varer produceret uden for EU med varer produceret inden
for EU, skal der som altovervejende hovedregel beregnes moms ved import af varer fra
steder uden for EU, jf. momslovens § 12, stk. 1, der er en implementering af momssy-
stemdirektivets art. 2, stk. 1, litra d) og art. 30.
Som en undtagelse fra hovedreglen gælder, at import af erhvervsmæssige forsendelser,
hvis værdi ikke overstiger 80 kr., er fritaget for importmoms. Undtagelsen gælder dog
ikke for alkoholholdige varer, parfume m.v., tobaksvarer samt for magasiner, som efter
trykning i EU sendes ud af EU for derfra at blive sendt til privatpersoner i Danmark.
Denne regel følger af momslovens § 36, stk. 1, nr. 3), og er en implementering af art. 143,
stk. 1, litra b) i momssystemdirektivet.
Indholdet af bl.a. nævnte art. 143, stk. 1, litra b) er delvist fastsat ved direktiv
2009/132/EF om området for momsfritagelse ved visse former for import af varer, og
det følger af art. 23 i dette direktiv, at medlemsstaterne skal fritage indførsel af varer for
importmoms, hvis varernes samlede værdi ikke overstiger 10 EUR.
I henhold til sidstnævnte bestemmelse kan medlemsstaterne vælge også at fritage import
af varer, hvis værdi ikke overstiger 22 EUR. Denne mulighed har Danmark dog valgt ikke
at benytte.
Herudover fremgår det af art. 23, at medlemsstaterne kan undtage varer, der indføres i
forbindelse med postordresalg, herunder salg via internettet, fra fritagelsen for import-
moms, hvilket vil sige, at der skal betales moms ved import af sådanne varer uanset vær-
dien af disse. Den nuværende bestemmelse om magasiner og det udskudte forslag om
magasinmoms er baseret på denne valgmulighed.
Endelig fremgår det af art. 24 i direktiv 2009/132/EF, at alkoholholdige varer, parfume
og tobaksvarer aldrig er fritaget for importmoms.
Side 4 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0005.png
Efter dansk praksis forstås ved begrebet
”samlede værdi” i art. 23, varernes værdi med
tillæg af skatter, afgifter og told m.v., der er opkrævet inden importen eller opkræves i
forbindelse med importen
med undtagelse af importmomsen.
Biomkostninger, eksempelvis emballage- og transportomkostninger skal dog ikke med-
regnes ved afgørelse af, om varens værdi overstiger 80 kr.
Hvis varernes værdi overstiger 80 kr., og der derfor skal betales importmoms, skal biom-
kostningerne dog også medtages i beregningsgrundlaget for importmomsen, således at
der også bliver betalt importmoms af sådanne biomkostninger.
Gaver
Der gælder en yderligere undtagelse for importmoms i relation til gaver givet af privatper-
soner uden for EU til privatpersoner inden for EU, jf. § 9 i momsbekendtgørelsen.
Følgende betingelser skal være opfyldt for, at der indrømmes momsfrihed ved import af
sådanne gaver: 1)gaver kan kun gives lejlighedsvis, 2)gavers indhold skal være bestemt til
privat brug for modtageren eller dennes familie, 3)den samlede værdi af de varer, som en
gave består af, må ikke overstige 360 kr., og 4)en gave skal sendes til modtageren uden
nogen form for vederlag.
Hvis en gaves indhold består af varer, hvis samlede værdi overstiger 360 kr., skal der beta-
les importmoms af hele indholdet, og der er således ikke adgang til momsfrihed op til en
værdi af 360 kr.
Endvidere er gaver bestående af tobaksvarer, alkoholholdige drikkevarer eller parfume
aldrig fritaget for importmoms i Danmark, og der skal således altid betales importmoms
af sådanne gaver.
Momsbekendtgørelsens § 9 er også en implementering af momssystemdirektivets art. 143,
stk. 1, litra b), hvis indhold er delvist fastsat ved direktiv 2006/79/EF om fritagelse for
moms og punktafgifter ved import af gaver.
Grænsen for momsfrie gaver er i dette direktiv fastsat til 45 EUR, og Danmark har valgt
at benytte direktivets mulighed for at udelukke alkoholholdige drikkevarer, tobaksvarer og
parfume m.v. fra momsfritagelse.
Hæftelsesbestemmelser for moms
Når private importerer varer fra steder uden for EU, skal importmoms afregnes efter de
samme regler, som gælder ved afregning af told ved privates import, jf. momslovens § 61,
som henviser til toldlovens kapitel 4.
Side 5 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0006.png
Told og dermed også importmoms af varer, som er i Post Danmark A/S’ varetægt, skal
betales i forbindelse med varernes udlevering, jf. toldlovens § 32, som er indeholdt i told-
lovens kapitel 4.
Dette betyder, at en privatperson først kan råde over importerede varer, når importmom-
sen er betalt, hvilket for nuværende sker til Post Danmark A/S, der udleverer varerne til
privatpersonen.
Post Danmark A/S skal efterfølgende afregne den opkrævede importmoms til SKAT.
2.2 Toldbestemmelser
Opsummering
Småforsendelser er som udgangspunkt underlagt de almindelige toldmæssige krav om, at
varer skal frembydes, angives og frigives, men måden dette kan finde sted på, er lempet
betydeligt for postforsendelser i forhold til de almindelige bestemmelser.
I relation til magasiner, tidskrifter og lignende er der således i realiteten ingen toldformali-
teter, der skal iagttages ved import fra lande uden for EU af sådanne tryksager, når disse
transporteres af postvæsenet, jf. EU-Kommissionens brev af 11. februar 2013, oversendt
til Folketingets Skatteudvalg den 22. maj 2013 i forbindelse med svar på spørgsmål 403
alm. del.
Formål
De overordnede formål med toldreglerne er at varetage handelspolitiske og sikkerheds-
mæssige forhold i relation til varehandel med lande udenfor EU.
Den materielle told hører under EU’s enekompetence og told opkræves på vegne af EU.
Toldindtægterne tilfalder derfor også EU som egne indtægter, bortset fra en mindre del,
som medlemsstaterne modtager for at administrere tolden på vegne af EU.
Den juridiske ramme
Told reguleres overordnet af forordninger vedtaget i EU regi, herunder forordning
(EØF)
2913/92 om indførelse af en toldkodeks (herefter benævnt ”toldkodeks”), der har
særlig betydning. Bestemmelser i en forordning er direkte gældende i Danmark, og skal
derfor ikke gennemføres ved dansk lovgivning.
Side 6 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0007.png
Toldforordningerne giver dog i et vist omfang medlemsstaterne mulighed for at fastsætte
nationale regler, og endvidere hører kontrol- og straffebestemmelser som udgangspunkt
under national kompetence.
På denne baggrund er der fastsat danske regler i toldloven og toldbehandlingsbekendtgø-
relsen.
EU har herudover tiltrådt en række internationale konventioner, som er afspejlet i EU’s
toldregler. Af særlig betydning i denne sammenhæng er Firenze-aftalen, der bl.a. indehol-
der et forbud om, at magasiner og tidsskrifter og bøger pålægges told.
Der blev under behandlingen af det udskudte forslag om magasinmoms stillet spørgsmål
ved, om det gebyr, som Post Danmark A/S opkræver i forbindelse med opkrævning af
importmoms i sig selv udgør en told, som er i strid med Firenze-konventionen.
Dette spørgsmål blev i sin tid forelagt EU-Kommissionen til besvarelse. EU-
Kommissionen tager dog i sit svar ikke specifikt stilling til denne problemstilling. EU-
Kommissionens besvarelse er oversendt til Folketingets Skatteudvalg som bilag til svar på
spørgsmål 403 2012/13 (Alm. del).
Det skal bemærkes, at den nuværende toldkodeks i nær fremtid vil blive afløst af en ny
toldkodeks med tilhørende nye gennemførelsesbestemmelser, men det endelige indhold
af disse nye bestemmelser kendes p.t. ikke, da bestemmelserne er under forhandling.
I det følgende beskrives derfor alene de nugældende bestemmelser.
Reglernes indhold
Sikkerhedsmæssige bestemmelser
Med henblik på at sikre en ensartet sikkerhedsmæssig kontrol med indførsel af varer med
farlige egenskaber, eksempelvis våben, medicin og fødevarer, til EU, skal alle varer som
udgangspunkt anmeldes til toldmyndighederne før varerne føres ind i EU, jf. art. 36 a i
toldkodeks.
Forpligtelsen påhviler den transportør, som fører varerne ind i EU.
Som en undtagelse herfra gælder dog, at der ikke skal ske anmeldelse af breve, postkort
og tryksager, herunder på elektronisk medium, samt varer, der forsendes i henhold til
bestemmelserne i Verdenspostforeningens konvention, før varerne føres ind i EU, jf. art.
181 c, litra c) og litra d) i forordning (EØF) 2454/93 om gennemførelsesbestemmelser til
toldkodeks (herefter benævnt GB).
Side 7 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0008.png
I det omfang småforsendelser består af breve, postkort og tryksager eller forsendes i hen-
hold til Verdenspostforeningens konvention (UPU konventionen), skal der således ikke
ske anmeldelse, forud for varernes ankomst til EU.
Handelspolitiske bestemmelser
Overordnet gælder, at alle varer fra steder uden for EU, der ankommer til EU som ho-
vedregel
omgående skal føres til et af toldmyndighederne anvist toldsted eller til et andet
anvist eller godkendt sted, jf. art. 38, stk. 1, litra a) i toldkodeks,
skal frembydes, det vil sige som udgangspunkt skal fremvises fysisk for toldmyn-
dighederne, jf. art. 40 i toldkodeks, og efter frembydelsen,
skal angives til toldmæssig bestemmelse, jf. art. 48 i toldkodeks.
I denne sammenhæng vil den relevante toldmæssige bestemmelse være angivelse til fri
omsætning.
Som udgangspunkt, skal der indgives en toldangivelse, og hvis denne indeholder fyldest-
gørende oplysninger og varerne er frembudt, vil toldmyndighederne antage toldangivelsen
og efterfølgende frigive varerne til fri omsætning, jf. art. 63 og art. 73 i toldkodeks.
”At antage” en toldangivelse betyder, at toldmyndighederne kan konstatere, at toldangi-
velsen indeholder alle fornødne oplysninger, og at varerne samtidig er frembudt.
Efter antagelsen vurderer toldmyndighederne, om varerne er omfattet af forbud eller
begrænsninger, eksempelvis i form af indførselsforbud, og om varerne fysisk skal under-
søges nærmere.
Hvis dette ikke er tilfældet og en eventuel told er betalt eller der er stillet sikkerhed for
betaling af denne, frigiver toldmyndighederne varerne, som herefter kan omsættes frit
inden for EU i lighed med varer fremstillet inden for EU.
For posttrafikken gælder dog, at hvis der er tale om tryksager fritaget for told, anses told-
angivelse for at ske ved indpassagen i EU, jf. GB art. 237, stk. 1, afsnit A, litra a).
For andre varer omfattet af posttrafik gælder, at hvis
varerne er fritaget for told, og
varerne er ledsaget af en CN22 og/eller en CN23 angivelse,
anses toldangivelse for at ske ved frembydelsen for toldmyndighederne, jf. GB art. 237,
stk. 1, afsnit A, litra b).
Side 8 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0009.png
CN22 og CN23 angivelser anvendes af postvæsenet og består af mærkater, som sættes
uden på de enkelte vareforsendelser.
Angivelserne indeholder oplysning om, hvorvidt forsendelser indeholder en gave, en
vareprøve, et dokument eller andet. Endvidere er der en detaljeret beskrivelse af antal og
indhold, samt oplysning om mængde, vægt og værdi heraf. Oplysningerne skal gives af
afsenderen, som ved sin underskrift samtidig skal bekræfte, at oplysningerne er korrekte.
Endvidere anses både tryksager og andre varer
for at være frembudt i henhold til art. 63 i toldkodeks,
toldangivelsen for at være antaget og
for at være frigivet
i forbindelse med varernes udlevering til modtageren, jf. GB art. 237, stk. 3.
Varer fritaget for told
Varer, herunder tryksager, der generelt er fritaget for told, og dermed er omfattet af GB
art. 237, stk. 3, fremgår af forordning (EF) 1186/2009 om en fællesskabsordning vedrø-
rende fritagelse for import- og eksportafgifter, i hvilken småforsendelser er behandlet i
kapitel V og VI. Den nævnte forordning er fastsat i medfør af art. 184 i toldkodeksen.
Varer, hvis samlede egenværdi ikke overstiger 150 EUR (svarende til ca. 1.125 kr.), og
som forsendes direkte fra et land uden for EU til en modtager i EU, er således fritaget for
told, jf. art. 23 i forordning (EF) 1186/2009.
Alkoholholdige varer, parfume m.v. og tobaksvarer er dog aldrig fritaget for told, jf. art.
24 i samme forordning.
Endvidere er gaver efter næsten tilsvarende regler, som er gældende for momsfritagelse,
fritaget for told.
Følgende betingelser skal være opfyldt for, at der indrømmes toldfrihed ved import af
gaver: 1)gaver kan kun gives lejlighedsvis, 2)gavers indhold skal være bestemt til privat
brug for modtageren eller dennes familie, 3)den samlede værdi af de varer, som en gave
består af, må ikke overstige 45 EUR (svarende til ca. 360 kr.), og 4)en gave skal sendes til
modtageren uden nogen form for vederlag, jf. art. 25 i forordning (EF) 1186/2009 om
fritagelse for import- og eksportafgifter.
Hvis en gaves indhold består af varer, hvis samlede værdi overstiger 45 EUR. skal der
betales told af den del af indholdet, som overstiger 45 EUR. Dette gælder dog kun, hvis
gaven består af varer, der hver især ikke overstiger 45 EUR, da en vares værdi ikke kan
opdeles, jf. art. 26, stk. 2 i forordning (EF) 1186/2009.
Side 9 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0010.png
Hvis en gave eksempelvis består af en enkelt vare, hvis værdi overstiger 45 EUR, er gaven
ikke fritaget for told
heller ikke delvist.
Endvidere gælder der mængdemæssige begrænsninger for, hvor meget en gave toldfrit
kan indeholde af tobaksvarer, alkoholholdige drikkevarer og parfume m.v., jf. art. 27 i
forordning (EF) 1186/2009.
Varer, der ikke er ledsaget af en CN22 eller CN23
Hvis en brevforsendelse eller en postpakke frembydes uden en CN22 og/eller CN23
angivelse, eller denne angivelse er ufuldstændig, bestemmer toldmyndighederne, hvordan
toldangivelsen skal foretages eller suppleres, jf. GB art. 237, stk. 4.
Bestemmelsen i GB art. 237, stk. 4 er suppleret af en dansk bestemmelse, hvorefter post-
forsendelser, som en postvirksomhed, der er godkendt af told-og skatteforvaltningen, kan
udleveres direkte til modtagerne efter fastsatte bestemmelser, jf. § 3, stk. 1, nr. 4 i toldbe-
handlingsbekendtgørelsen.
2.3 Postbestemmelser
Opsummering
Sammenfattende kan det siges, at Post Danmark A/S efter den danske postlovgivning har
en befordringspligt på forsendelser fra udlandet, men postlovgivningen indeholder ikke
bestemmelser, der regulerer Post Danmark A/S’ gebyr vedrørende de omkostninger,
virksomheden har i forbindelse med importbehandling af forsendelser. Transportministe-
riet er dermed ikke i lovgivningen tillagt beføjelser i relation til gebyret. Transportministe-
riet skal ikke godkende dette og kan heller ikke eventuelt forlange størrelsen af gebyret
ændret.
Formål
Det overordnede formål med postloven er at sikre en landsdækkende befordring af god
kvalitet af adresserede forsendelser til overkommelige priser og tilpasset brugernes behov.
EU’s
postdirektiv (Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 97/67/EF med senere æn-
dringer) er implementeret i postloven.
Den globale postudveksling sker efter regler fastsat af Universal Postal Union (UPU).
Den juridiske ramme
Post Danmark A/S’ håndtering af postforsendelser fra steder udenfor EU er reguleret
både af danske regler og af Verdenspostkonventionen, også benævnt UPU-konventionen.
Side 10 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0011.png
Nedenfor gennemgås derfor en række bestemmelser i henholdsvis lov om Post Danmark
A/S, postloven samt Post Danmark A/S’ individuelle tilladelse til postbefordring for at
beskrive, i hvilken kontekst Post Danmark A/S agerer i relation til modtagelse af postfor-
sendelser fra udlandet.
Reglernes indhold
Lov om Post Danmark A/S (LBK nr. 844 af 6.7.2011)
Efter lov om Post Danmark A/S skal selskabet drives på forretningsmæssigt grundlag, jf.
§ 2, stk. 3.
Det følger endvidere af lovens § 2, stk. 2, at hvis transportministeren efter § 14, stk. 1, i
postloven ved individuel tilladelse udpeger Post Danmark A/S til at være befordringsplig-
tig virksomhed, vil Post Danmark A/S være forpligtet heraf.
Postloven (lov nr. 1536 af 21.12 2010 som ændret ved lov nr. 172 af 26.2 2014)
Det følger af § 14, stk. 1, at transportministeren udpeger en virksomhed, som meddeles
en individuel tilladelse til postbefordring og pålægges en pligt til bl.a. i indlandet at befor-
dre forsendelser fra udlandet, jf. § 14, stk. 3, nr. 5.
Transportministeren kan i tilladelsen til den befordringspligtige virksomhed fastsætte
regler om, at virksomheden skal overholde beslutninger fra Universal Postal Union
(UPU) og internationale aftaler, herunder vedtagne standarder, jf. § 15, stk. 5.
Post Danmark
A/S’ individuelle tilladelse
Der blev den 28. marts 2011 udstedt en individuel tilladelse til Post Danmark A/S. Den-
ne tilladelse er den 27. februar 2014 afløst af en ny tilladelse til virksomheden for perio-
den 2014-2016. Det fremgår
som tidligere - heraf bl.a. i pkt. 2, at
”Post Danmark A/S er forpligtet til at sikre befordring på dansk område af følgende
indenlandske forsendelser og forsendelser fra udlandet, Færøerne og Grønland til adres-
sater i Danmark samt forsendelser til udlandet, Færøerne og Grønland:
1. Adresserede breve på op til 2 kg.
2. Adresserede dag- uge og månedsblade og lignende, tidsskrifter samt adresserede
forsendelser med et ensartet indhold, trykt indhold, f.eks. kataloger og brochurer,
på op til 2 kg.
3.
Adresserede pakker………….”
Side 11 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0012.png
Det fremgår videre af tilladelsen, at ”Befordringspligten for forsendelser til og fra udlan-
det, Færøerne og Grønland er reguleret af Verdenspostkonventionen med tilhørende
regler (reglerne i UPU).”
I tilladelsens pkt. 11.5 er det yderligere fastlagt, at Post Danmark A/S skal efterleve for-
pligtelser i henhold til bindende beslutninger truffet af UPU og andre aftaler indgået af
den danske stat i UPU-regi.
Internationale regler, herunder reglerne i UPU
Verdenspostkonventionens artikel 20 (tidligere artikel 18) fastslår, at den befordringsplig-
tige postvirksomhed i modtagerlandet er berettiget til at kræve omkostninger, forbundet
med en fortoldning, dækket af modtageren.
EU-Kommissionen har i sit svar til Skatteministeriet anført, at gebyret ikke vedrører
toldbehandling.
Post Danmark A/S’ advokat Plesner har udarbejdet et notat om gebyret,
hvori det bl.a. konkluderes,
at begrebet ”toldbehandling” i konventionen forstås bredt og
således også omfatter importmoms, og at gebyret ikke er i strid med UPU-konventionen,
EU-traktaten, EU forordning nr. 1186/2009 (som implementerer visse regler fra Firenze-
konventionen) samt GATT-aftalen.
Notatet er oversendt til Folketingets Skatteudvalg den 22. februar 2012 som bilag til svar
på spørgsmål 53 til L 12 (2011/12).
3. Det talmæssige grundlag for
Post Danmark A/S’ mængde
af magasiner og øv-
rige småforsendelser til private.
Det følger af kommissoriets punkt 3.2, at det talmæssige grundlag for mængden af maga-
siner og øvrige forsendelser, henholdsvis med en værdi i intervallet 0 kr. til 80 kr. og med
en værdi i intervallet < 80 kr. til 150 EUR, der importeres til Danmark af private fra ste-
der uden for EU, skal undersøges nærmere. Formålet er at skabe et mere solidt talmæssigt
grundlag for den mængde af magasiner og øvrige forsendelser, der skal håndteres i relati-
on til importmoms og toldformaliteter.
Post Danmark A/S har oplyst følgende skøn over mængden af magasiner og øvrige små-
forsendelser:
Side 12 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0013.png
Tabel 1. Antal magasiner og øvrige småforsendelser til private og erhverv
Værdi
Antal magasiner pr. år
Antal øvrige forsendelser pr. år
Fra Norge
0
150 EUR
ca. 7,1 mio.
Fra øvrige 3. lande
ca. 1,9 mio.
ca. 119.000
Over 150 EUR
I alt til private og erhverv
Heraf forudsat til priva-
te
1)
1)
Post
-
ca. 9 mio.
ca. 4,5 mio.
ca. 51.000
ca. 170.000
Danmark foretager i dag ikke registreringer over fordelingen mellem forsendelser til private og til erhverv.
Transportministeriet har i svar på spørgsmål nr. 44 til L 12 (2011/12) forudsat, at fordelingen for magasiner er 50/50.]
Kilde: Post Danmark.
Post Danmark A/S har oplyst, at magasinerne fra Norge modtages direkte i separate
forsendelser (såkaldte afslutninger) i Post Danmark A/S’ sorteringscenter i København.
Grundlaget for tallet på 7,1 mio. er registreringer af modtagne betalinger fra Norge (så-
kaldte terminalafgifter) i Post Danmark A/S’ regnskabssystem.
Post Danmark A/S har endvidere oplyst, at magasiner fra øvrige lande uden for EU
modtages sammen med den øvrige brevpost. Brevpost, herunder magasiner fra øvrige
lande uden for EU, blandes umiddelbart efter ankomsten med henblik på sortering til
adressaterne. Den almindelige post bliver endvidere ikke opgjort i antal men i vægt, og
det er derfor ikke muligt at give et bud på præcise mængder på magasiner fra lande uden
for EU.
Tallet på 1,9 mio. er estimeret på baggrund af nogle få stikprøveundersøgelser af den
almindelige post.
Post Danmark A/S har endelig oplyst, at det på grund af den måde, som toldbehandlin-
ger registreres på ikke er muligt at oplyse, hvilke lande de øvrige småforsendelser kommer
fra, ligesom det ikke umiddelbart ud fra de nuværende registreringer er muligt at give
mere præcise tal.
Selvom det oplyste om mængden af magasiner og øvrige småforsendelse beror på et skøn
og er behæftet med en ikke ringe grad af usikkerhed, kan det sammenfattende anføres, at
der er tale om et betydeligt antal forsendelser, som skal håndteres i relation til import-
moms.
4. De nuværende arbejdsprocesser hos Post Danmark A/S
Ifølge kommissoriets punkt 3.3 skal de nuværende arbejdsprocesser vedrørende forsen-
delser til private fra lande uden for EU henholdsvis med en værdi i intervallet 0 kr. til 80
Side 13 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0014.png
kr. og med en værdi i intervallet < 80 kr. til 150 EUR beskrives. Det skal herunder vurde-
res om, og i givet fald hvordan, der er mulighed for forenklinger af arbejdsprocesserne,
herunder om der kan foreslås nye måder at gøre tingene på. Vurderingen skal omfatte
såvel de postmæssige som de told- og afgiftsmæssige aspekter i arbejdsprocesserne.
Post Danmark A/S har overfor Transportministeriet og Skatteministeriet beskrevet ind-
holdet af sine arbejdsprocesser. Endvidere har repræsentanter fra Transportministeriet,
Skatteministeriet og SKAT været på besøg hos Post Danmark A/S’ internationale afde-
ling i Kastrup, og har der fået demonstreret arbejdsprocesserne i praksis.
I hovedtræk kan arbejdsprocesserne, der er godkendt af SKAT, og som overvejende er
manuelle, skitseres som følger:
Post Danmark A/S skal indledningsvis have identificeret de forsendelser, der skal opkræ-
ves importmoms af.
Dette sker manuelt og som udgangspunkt på grundlag af oplysningerne i en særlig mær-
kat benævnt CN22, der er påsat den enkelte forsendelse. CN22 mærkaten anvendes af alle
lande, der har tilsluttet sig Verdenspostkonventionen.
Særligt i relation til magasiner, der forsendes enkeltvis, har Post Danmark A/S oplyst, at
identificeringsprocessen vil være meget ressourcekrævende. Sådanne magasiner vil an-
komme blandet med øvrige brevforsendelser, og hele denne mængde skal manuelt gen-
nemgås for at få frasorteret magasinerne.
Der vil i de fleste tilfælde ikke være en CN 22 på magasiner, da de betragtes som tryksa-
ger af afsender. Dette vil formentlig også i et vist omfang være tilfældet, selvom Post
Danmark A/S i overensstemmelse med Verdenspostkonventionen meddeler de øvrige
lande, at dette er påkrævet i Danmark.
Medarbejdere hos Post Danmark A/S vurderer rigtigheden af oplysningerne på CN22
mærkaten, der er givet af afsenderen.
Hvis oplysningerne vurderes at være tilstrækkelige og ikke giver anledning til spørgsmål,
beregner Post Danmark A/S momsbeløbet og sender en opkrævning til modtageren med
oplysning om, at forsendelsen kan afhentes på modtagerens lokale postkontor mod beta-
ling af importmomsen. Samtidig medtages den opkrævede importmoms i et dagligt regn-
skab, som aflægges til SKAT.
Hvis oplysningerne på CN22 mærkaten er ufuldstændige eller der er tvivl om rigtigheden
af disse, beder Post Danmark A/S modtageren af forsendelsen om dokumentation for
oplysningernes rigtighed, eksempelvis i form af faktura.
Side 14 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0015.png
Tvivl om rigtigheden opstår ifølge Post Danmark A/S jævnligt. Eksempelvis forekommer
det relativt hyppigt, at det af CN22 mærkaten fremgår, at der er tale om en gave, selvom
den er afsendt af en erhvervsdrivende.
Når tilstrækkelig dokumentation er modtaget, sender Post Danmark A/S en opkrævning
til modtageren som beskrevet ovenfor.
Indenfor de nuværende rammer vurderes det ikke umiddelbart at være muligt at forenkle
arbejdsprocesserne i et omfang, der kan få væsentlig betydning for omkostningernes stør-
relse.
5. Vurdering af om Post Danmark A/S’ importgebyr udelukkende dækker om-
kostninger til opkrævning af importmoms og opfyldelse af toldformaliteter
Ifølge kommissoriets punkt 3.4 skal det vurderes, om gebyrets beløbsmæssige størrelse
udelukkende dækker de omkostninger, som Post Danmark A/S har i forbindelse med
opkrævning af importmoms og opfyldelse af toldformaliteter.
Post Danmark A/S har fremlagt regnskabstal for de driftsomkostninger, der relaterer sig
til gebyret, og har endvidere givet oplysning om det årlige antal småforsendelser til private
fra lande uden for EU.
Når der endvidere henses til omfanget af det involverede arbejde, er der på det forelig-
gende grundlag ikke noget, der indikerer, at gebyret overstiger omkostningerne til op-
krævningen.
Transportministeriet og Skatteministeriet har ikke foretaget en egentlig revision af geby-
rets størrelse, men Post Danmark A/S´ revisor (PricewaterhouseCoopers) har udstedt en
erklæring vedrørende opgørelse af omkostninger forbundet med fortoldning af ankom-
mende forsendelser ved det internationale postcenter for 2012.
Det fremgår af erklæringen, at Post Danmarks opgørelse af omkostningerne forbundet
med fortoldning af ankommende forsendelser ved det internationale postcenter for 2012
viser en gennemsnitlig omkostning på 162, 33 kr. pr. stk.
6. Vurdering af muligheden for at differentiere gebyrets størrelse afhængig af den
indførte vares værdi.
Det følger af kommissoriets punkt 3.5, at det skal vurderes, om der er mulighed for at
differentiere gebyrets størrelse således, at der opkræves et lavere gebyr ved opkrævning af
importmoms af varer med lavere værdi, og et højere gebyr ved opkrævning af import-
moms af varer med højere værdi.
Post Danmark A/S har oplyst, at det nuværende gebyr på 160 kr. inklusive moms opkræ-
ves på baggrund af bestemmelser i Verdenspostkonventionen (UPU konventionen).
Side 15 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0016.png
Denne konvention giver postvirksomheder mulighed for at opkræve et gebyr for toldbe-
handling, der svarer til de faktiske omkostninger, som er forbundet med opgaven.
Ifølge Post Danmark A/S’
advokat
Plesner
skal begrebet ”toldbehandling” i konventio-
nen forstås bredt og omfatter således også importmoms.
Det arbejde, der er forbundet med toldbehandling er det samme uanset en vares værdi, og
Post Danmark
A/S’ vurdering er derfor, at Verdenspostkonventionen ikke giver mulig-
hed for differentiering af gebyrets størrelse afhængig af den indførte vares værdi.
7. Forslag til hvordan håndtering af momsopkrævning ved privates import kan ske
på en mindre omkostningstung måde
I henhold til kommissoriets punkt 4 skal Transportministeriet og Skatteministeriet kom-
me med forslag til, hvordan håndtering af momsopkrævning og opfyldelse af toldformali-
teter i forbindelse med privates import kan ske på en mindre omkostningstung måde.
7.1 Sammenfatning af forslag
På det foreliggende grundlag kan det konstateres, at det i et begrænset omfang vil være
muligt at forenkle Post Danmark A/S’ processer og dermed reducere omkostningerne til
opkrævning af importmoms. Det vil dog forudsætte lovændringer.
Omkostningsreduktionen vil dog ikke kunne påvirke gebyrets størrelse i nævneværdigt
omfang.
Indførelse af importmoms alene på dansksprogede magasiner vil kunne medvirke til at
reducere omkostningerne til opkrævning af importmoms, da det må forventes, at dansk-
sprogede magasiner, i det omfang de forsat trykkes i lande uden for EU, vil blive sendt til
Danmark i samlede forsendelser. Herved vil gebyret pr. magasin blive reduceret.
Den løsning som Bladkompagniet har tilkendegivet at være interesseret i at tilbyde, så-
fremt magasiner fra lande uden for EU fremover bliver momspligtige uanset værdi, er
umiddelbart egnet til at reducere omkostningerne til opkrævningen af importmoms for de
flere end 1.100 magasintitler, der vil blive omfattet af ordningen.
7.2 Beskrivelse af forslag
Som et led i arbejdet med at undersøge om importmoms kan opkræves på en mindre
omkostningstung måde, blev det besluttet at nedsætte en teknisk arbejdsgruppe bestående
af repræsentanter fra Post Danmark A/S, SKAT, Transportministeriet og Skatteministe-
riet.
Side 16 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0017.png
Arbejdsgruppen fik til opgave nærmere at belyse, hvilke dele af
Post Danmark A/S’
pro-
cesser, der er særligt ressourcekrævende, og om det er muligt at forenkle disse processer
således, at omkostningerne hertil kan reduceres.
Dette arbejde har resulteret i følgende 4 konkrete forslag fra Post Danmark. Derudover
er beskrevet et forslag fra Grafisk Arbejdsgiverforening, HK/Privat og Bladkompagniet.
Endelig er beskrevet et forslag om indførelse af en mulighed for at private selv kan angive
og betale importmoms af småforsendelser via internettet.
Forslag 1
Ændring af reglerne for godtgørelse af betalt importmoms i forbindelse med returnering
af forsendelser til lande uden for EU.
Det forekommer jævnligt, at en forsendelse fra lande uden for EU ikke bliver afhentet af
modtageren, eksempelvis hvis modtageren har fortrudt bestillingen. Efter de nugældende
regler kan Post Danmark A/S i sådanne tilfælde få den betalte importmoms retur efter
reglerne for toldgodtgørelse, der er relativt ressourcekrævende
Forslaget vil forudsætte en ændring af momsloven, der dog umiddelbart vurderes at kun-
ne være realistisk.
Post Danmark A/S kan ikke vurdere de økonomiske konsekvenser heraf, da omfanget af
forenklingen ikke kendes.
Forslag 2
Indførelse af et fast importmomsbeløb (flat rate) på eksempelvis 20 kr. pr. magasin, der
indføres fra lande uden for EU.
Gennemførelse af forslaget vil formentlig kunne nedbringe ressourceanvendelsen til op-
krævning af importmoms med ca. 20 % svarende til en reduktion af gebyret fra de nuvæ-
rende 160 kr. inkl. moms til knap 130 kr. inkl. moms.
Forslagets gennemførelse forudsætter enten, at EU’s momsregler bliver ændret generelt,
hvilket ikke vurderes at være realistisk, da der hidtil ikke har kunnet opnås enighed om et
lignende forslag fra EU-Kommissionen
om en momsmæssig ”flat rate” model for små-
forsendelser.
Alternativt vil forslaget kunne gennemføres, hvis Danmark får en tilladelse til at fravige
EU reglerne. Det er usikkert, om Danmark vil kunne få en tilladelse til at fravige EU-
reglerne ud fra et forenklingssynspunkt. En sådan proces forventes at tage ca. 1 år.
Side 17 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0018.png
Forslag 3
Ændring af fremgangsmåden for opkrævning af importmoms således, at importmoms
opkræves via et indbetalingskort, der vedlægges ved fremsendelsen til den private modta-
ger, og hvor Post
Danmark A/S’ hæftelse for importmoms ophører samtidig med frem-
sendelsen.
Forslagets gennemførelse vil forudsætte en grundlæggende ændring af reglerne, der næp-
pe vil være realistisk.
De nugældende regler sikrer, at den der hæfter for moms, herunder importmoms, til en-
hver tid éntydigt kan identificeres.
Ved import af varer fra lande uden for EU til Danmark hæfter den, der transporterer
varerne ind i Danmark således, indtil modtageren overfor myndighederne via en angivelse
har overtaget hæftelsen.
En gennemførelse af forslaget vil indebære, at det ikke altid vil være muligt at afgøre,
hvem der hæfter for importmomsen.
Forslag 4
Der indføres importmoms på dansksprogede magasiner, som sendes til private fra lande
uden for EU således, at ikke-dansksprogede magasiner, hvis værdi ikke overstiger 80 kr.,
fortsat vil være momsfritaget.
EU’s momsregler vurderes ikke at være til hinder for at begrænse undtagelsen til alene at
omfatte dansksprogede magasiner. Reglerne overlader det til medlemsstaterne at beslutte,
om de vil lægge moms på varer i forbindelse med postordresalg, når disse har en værdi,
der ligger under bagatelgrænsen på 10 EUR (80 kr.), og i givet fald i hvilket omfang.
Danmark har endvidere tiltrådt en række internationale konventioner, som forbyder
sproglig diskrimination, men ingen af disse eller internationale regler vurderes at være til
hinder for at diskriminere eget sprog ved at indføre importmoms udelukkende på dansk-
sprogede magasiner.
Post Danmark har herudover oplyst, at indførelse af importmoms på dansksprogede
magasiner ikke vil give Post Danmark nævneværdige administrative eller håndteringsmæs-
sige problemer.
Et sådant forslag vil momsmæssigt sidestille dansksprogede magasiner trykt uden for EU
med dansksprogede magasiner trykt inden for EU.
Samtidig vil ændringen dog medføre en diskrimination mellem sprog til skade for det
danske sprog set i forhold til magasiner trykt uden for EU.
Side 18 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0019.png
Forslag 5
Herudover har Grafisk Arbejdsgiverforening og HK/Privat sammen med Bladkompagni-
et præsenteret en mulig løsning, som vil gøre opkrævningen af importmoms mindre om-
kostningstung ved privates køb af magasiner udgivet af udgivere i lande uden for EU.
Bladkompagniet har kontakt til stort set alle internationale udgivere, og dermed til flere
end 1.100 forskellige internationale magasiner.
Selve identificeringen af magasiner vil ikke være meget ressourcekrævende for Bladkom-
pagniet, da magasiner fra disse udgivere sendes til Bladkompagniet, der herefter bringer
magasinerne ud til køberne af disse.
Hvis der er tale om private købere vil Bladkompagniet på vegne af den udenlandske udgi-
ver kunne angive og betale importmomsen af magasinerne til SKAT, og herefter opkræve
dette udlæg for moms hos den udenlandske udgiver samtidig med fakturering af prisen
for udbringning af magasinerne. Den udenlandske udgiver vil kunne indregne import-
momsen i den pris, som de private købere betaler for magasinerne.
Bladkompagniet har oplyst, at løsningen vil være langt billigere og har endvidere tilkende-
givet at være interesseret i at tilbyde denne, såfremt magasiner fra lande uden for EU til
private, fremover bliver momspligtige uanset værdi.
Forslag 6
SKAT kan introducere en mulighed for at private kan angive og betale importmoms af
småforsendelser via internettet. Repræsentanter fra Skatteministeriet og SKAT har været
på besøg i et andet EU land, hvor en sådan løsning allerede er gennemført. Overordnet
kan en sådan løsning beskrives som følger.
Når Post Danmark A/S har identificeret en forsendelse, hvoraf der skal betales import-
moms, meddeler Post Danmark A/S modtageren af forsendelsen, at denne er kommet,
og at importmoms kan betales via internettet.
Modtageren af forsendelsen kan herefter angive og betale importmomsen via internettet.
Når SKAT kan konstatere at importmoms af den pågældende forsendelse er betalt, med-
deler SKAT Post Danmark A/S dette, hvorefter Post Danmark A/S kan udlevere den
pågældende forsendelse.
En sådan løsning vil kunne anvendes til alle småforsendelser fra lande uden for EU til
private med en værdi under 150 EUR svarende til ca. 1.125 kr.
Side 19 af 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384892_0020.png
Løsningen vil indebære, at Post Danmark ikke længere vil skulle angive, beregne og op-
kræve importmoms og indbetale denne til SKAT for de private, der vælger at benytte
løsningen.
Forslaget forudsætter, at SKAT investerer i en IT–løsning, hvilket dog umiddelbart vur-
deres at kunne være realistisk.
Selvom SKAT introducerer en sådan løsning, har Post Danmark A/S oplyst, at der fort-
sat vil blive beregnet et gebyr på 160 kr. pr. forsendelse, da omfanget af virksomhedens
arbejde ikke reduceres.
Gebyret vil således dække omkostninger til at identificere forsendelsen, lægge den på
lager, underrette modtageren om forsendelsens ankomst, sikre sig momsbetalingen er
sket, efterfølgende fremfinde forsendelsen fra lageret og sende den til modtageren.
Plesner Advokater har på foranledning af Post Danmark i et notat konkluderet, at Post
Danmark også ved en tast-selv løsning vil være berettiget til at opkræve et gebyr, og
Transportministeriet er enig i denne vurdering. Notatet vedlægges som
bilag 2.
Side 20 af 20