Redegørelse
27. juni 2014
Håndtering af momsopkrævning ved import af visse
forsendelser fra lande uden for EU
1. Sammenfatning
De nuværende momsregler indebærer, at det er muligt at sælge magasiner uden moms til
private, hvis de er trykt i lande uden for EU. Der er derimod altid moms på magasiner
trykt inden for EU. Det har medført en konkurrenceforvridning og ”udflagning” af grafi-
ske aktiviteter til skade for virksomheder inden for EU.
På den baggrund fremsatte regeringen i efteråret 2011 et lovforslag om at indføre im-
portmoms på alle magasiner trykt uden for EU. Forslaget mødte massiv kritik, fordi Post
Danmark ville tage et gebyr på 160 kr. (inkl. moms) for at opkræve importmoms af maga-
siner, som blev sendt direkte til privatpersoner i Danmark fra lande uden for EU. Kritik-
ken gik på, at gebyret kunne være i uoverensstemmelse med internationale regler og var
uforholdsmæssigt højt i forhold til værdien af et magasin.
Lovforslaget blev udskudt med henblik på at afklare gebyrets overensstemmelse med
internationale regler, og samtidig blev det besluttet at se på, om håndteringen af moms-
opkrævningen i forbindelse med import af visse forsendelser kan ske på en mindre om-
kostningstung måde.
I overensstemmelse med kommissoriet har Transportministeriet og Skatteministeriet
derfor med bistand fra Post Danmark A/S og SKAT undersøgt håndteringen af moms-
opkrævning ved import af visse forsendelser nærmere. Kommissoriet vedlægges som
bilag 1.
Endvidere har Grafisk Arbejdsgiverforening, HK/Privat og Bladkompagniet påpeget en
mulighed for, hvordan importmoms kan opkræves billigere ved import af en stor del af
de magasiner m.v., som udgives af udgivere i lande uden for EU.
Undersøgelsen viser i hovedtræk følgende:
Lovgrundlaget for småforsendelser til private fra lande uden for EU er relativt
omfattende og kompliceret. Endvidere er der bindinger til internationale regler,
hvilket begrænser løsningsmulighederne.