Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1293350_0001.png
1293350_0002.png

SKATTEUDVALGET

STUDIEREJSE TIL DEN HAAG

Sted:

Tidspunkt:

Deltagere:

Den Haag, Nederlandene23.-24. september 2013Skatteudvalget:Mads Rørvig (V) (formand), Torsten Schack Pedersen (V), Thomas Jensen (S) og HansKristian Skibby (DF).Skatteministeriet:Skatteminister Holger K. Nielsen, ministersekretær Helene Skovsted, afdelingschef MadsDiness Jensen og kontorchef Lene Skov Henningsen.

Ledsaget af:

Udvalgssekretær Tina Grønlund, udvalgssekretær Liza Christensen og udvalgsassistentJette Marlene Hansen.

1. Formål

Formålet med studierejsen var i lyset af regeringens overvejelser om en reform af det danskebilafgiftssystem at få nærmere indsigt i indretningen af den nederlandske registreringsafgift, og hvilkeadfærds-, provenu-, og miljøeffekter Nederlandene har kunnet konstatere efter omlægningen af dennederlandske registreringsafgift til overvejende at være baseret på bilernes CO2-emission. Udvalgetønskede endvidere at høre nærmere om de oprindelige nederlandske planer om at etablere et megetavanceret roadpricingsystem, som Nederlandene måtte opgive for nogle år siden, og hvilke udfordringer detsiden hen har givet anledning til.Udvalget mødtes med embedsmænd fra Finansministeriet, CPB Netherlands Bureau for Economic PolicyAnalysis (regeringens uafhængige sekretariat for politiske, økonomiske analyser), ANWB (bilejerforening) ogRAI Vereniging (brancheforeningen for fabrikanter og importører af køretøjer).Program for studierejsen er vedlagt. Baggrundsmateriale findes på sagen.

2. Væsentligste punkter fra besøgene/rejsen

Udvalget har konstateret, at omlægningen af den nederlandske registreringsafgift har givet anledning til storeadfærds- og provenuændringer: Således er bilparkens sammensætning ændret som følge af, at salget af demindre og billigere miljøvenlige biler er steget meget. Dette har medført en større reducering af dennederlandske stats provenuindtægter fra bilafgifterne. Det blev fra flere sider påpeget, at denne udvikling måforventes at fortsætte som følge af den fortsatte teknologiske udvikling og bilfabrikanternes løbende arbejdemed at gøre bilerne endnu mere miljøvenlige, herunder at minimere CO2-udslippet yderligere.Det blev ligeledes påpeget, at omlægning af registreringsafgifterne er sket over en indfasningsperiode på 4år med henblik på at give markedet en passende tid til at indrette sig på nye regler.
Udvalget kunne endvidere konstatere, at spørgsmålet om trafiksikkerhed forbundet med, atbilparksammensætningen som følge af omlægningen nu domineres af flere mindre og billigere biler, ikke harværet genstand for større overvejelser i forbindelse med den nederlandske omlægning af bilafgifterne.For så vidt angår roadpricing var der ikke for nærværende aktuelle politiske planer i Nederlandene om atbringe dette på banen igen.

3. Udvalgets opfølgning på studierejsen

På udvalgets kommende studierejser vil nogle af hovedtemaerne ligeledes være bilafgifter og roadpricing.