Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 227
Offentligt
1384548_0001.png
Notat
26. juni 2014
J.nr. 14-1816983
Afregning Person
JB
Redegørelsen om forløb omkring Værdipapirsystem
SKAT har konstateret, at den automatiske skatteberegning af aktieavancer på årsopgørel-
sen, på grund af mangler og fejl i beregningsgrundlaget, har været fejlbehæftet i perioden
2010-2013. Dette notat redegør for baggrunden for disse fejlbehæftede årsopgørelser,
samt forløbet siden forholdet blev erkendt.
Baggrund for Værdipapirsystemet
Som led i finansieringen af skattereformen
Forårspakke 2.0
fra 2009 blev der taget initiativ
til skabelsen af et IT-system, der skulle foretage automatisk opgørelse og beregning af
avancer og tab ved aktiehandler. Undersøgelser fra tiden før Værdipapirsystemet (VPS)
viste, at der var en manglende regelefterlevelse. Det blev bl.a. oplevet som kompliceret og
tidskrævende for skatteyderne selv at skulle opgøre avancer og tab. Målet var at udvikle et
system, der kunne bistå og hjælpe skatteyderne med at løfte selvangivelsespligten på dette
område.
Udviklingen af Værdipapirsystemet
Der blev i 2009 nedsat et projekt og en styregruppe. Arbejdet i projektgruppen og styre-
gruppen, som ledes af SKAT, er fortsat i gang, og alle væsentlige spørgsmål omkring
udvikling og implementering håndteres i disse grupper. Udviklingen af selve IT-systemet
skete og sker fortsat i samarbejde med firmaet CSC.
Trinvis implementering af Værdipapirsystemet
Lovgivningen i Danmark omkring opgørelse og beskatning af aktieindkomst er komplice-
ret, og et værdipapirsystem skal i princippet kunne håndtere værdipapirer og selskabs-
hændelser i hele verden.
Projektet arbejdede på den baggrund på at udvikle og idriftsætte en simpel løsning, som
korrekt kunne håndtere mere enkle køb og salg, og hvor skatteyderne selv skulle korrigere
oplysninger ved eksempelvis selskabshændelser som fusioner. Efterfølgende ville yderli-
gere moduller blive udviklet og idriftsat eksempelvis omkring selskabshændelser.
Alternativet til dette havde været at fortsætte i flere år uden et digitalt hjælpeværktøj til
skatteyderne, og dermed afvente en fuldt udviklet fortrykløsning, der i princippet kunne
håndtere alle situationer for køb og salg af værdipapirer. Dette ville i så fald også udskyde
realiseringen af initiativet, som indgik som finansieringselement af skattelettelser i
Forårs-
pakke 2.0.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384548_0002.png
Den simple løsning blev idriftsat i samarbejde med CSC i 2011 for indkomståret 2010.
Løsningen kunne alene håndtere simple forhold vedr. værdipapirer. Andre mere kompli-
cerede forhold såsom selskabshændelser mv. blev derimod ikke fra starten indarbejdet i
systemet. Fra starten har der været gjort forsøg på at vejlede skatteyderne omkring disse
begrænsninger i afregningsprocessen vedrørende værdipapirer. Ud over tekst og vejled-
ning om begrænsningerne på de udsendte årsopgørelser, har der været vejledning mv. på
skat.dk og i de faglige vejledninger om værdipapirer.
Indkomståret 2010
For indkomståret 2010 blev der i årsopgørelsesforløbet 2011 idriftsat en simpel løsning.
Udfordringen for skatteyderne og SKAT for indkomståret 2010 var primært at få registre-
ret alle køb og salg af værdipapirerne fra tidligere år, så systemet fremadrettet kunne fore-
tage opgørelsen automatisk på så mange værdipapirområder som muligt.
Indførelsen af systemet gav et forventet pres på SKATs Kundeservice. Der blev i vejled-
ningen til skatteyderne bl.a. lagt vægt på, at når først køb og salg fra tidligere år var regi-
steret korrekt, ville det fremadrettet give en betydelig lettelse for de berørte skatteydere.
Der var lejlighedsvist synspunkter fra medarbejdere bl.a. i skattecentre, der bl.a. udtrykte
tvivl omkring, hvorvidt skatteyderne kunne håndtere at registrere selskabshændelser kor-
rekt i systemet. Disse synspunkter havde ikke på det tidspunkt en sådan karakter, at de
alene gav anledning til at ændre implementeringsstrategien.
Indkomståret 2011
Efter frigivelsen af årsopgørelsen for indkomståret 2011 i maj 2012 kunne SKAT bl.a.
registrere, at der var mange telefonopkald og mails fra skatteydere vedrørende brugen af
systemet. Derudover blev der registreret et antal mulige fejl i visse årsopgørelser for ind-
komståret 2011.
Det førte til drøftelser i styregruppen for Værdipapirsystemet om, hvorvidt den trinvise
implementering var hensigtsmæssig. Imidlertid fungerede systemet tilfredsstillende for de
mange skatteydere, hvor der ikke havde været selskabshændelser, og for de skatteydere,
der ikke havde vanskeligheder med selv at registrere selskabshændelser korrekt i systemet.
Som konsekvens af, at værdipapirsystemet ikke var fuldt udviklet, var det heller ikke mu-
ligt at benytte systemet til at finde frem til, hvor mange, og præcis hvilke årsopgørelser,
der var fejlbehæftet. Disse kunne derfor heller ikke genoprettes maskinelt. Derfor blev
det besluttet at gennemføre en yderligere udvikling af VPS, således at man med under-
støttelse fra systemet senere i forløbet kunne udsøge de fejlbehæftede årsopgørelser og
herfra foretage en maskinel genopretning af disse årsopgørelser.
En viderevikling af VPS var således også nødvendigt for, at man mere præcist kunne
opgøre omfanget heraf, herunder om der var tale om SKAT initierede fejl, og om det
drejede sig om fejl af mere systemisk karakter.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384548_0003.png
Beslutningen om videreudviklingen af VPS blev bl.a. gennemført efter, at man i april
2012 havde rådført sig med et eksternt konsulentfirma, der i sin anbefaling gav sin støtte
til det tekniske set-up af løsningen og en fortsat udbygning af VPS.
Indkomståret 2012
Efter frigivelsen af årsopgørelserne for indkomståret 2012 i maj 2013 kunne der igen
konstateres fejl i en række årsopgørelser, og i et større omfang end indkomståret 2011.
Det kunne med stor sikkerhed konstateres i maj 2013, at skatteyderne i praksis havde
vanskeligt ved selv at registrere fx selskabshændelser korrekt i systemet, men der var ikke
på det tidspunkt klarhed over problemets omfang og eksempelvis antal berørte skatteyde-
re.
Håndtering af problemet
Siden maj 2013 har der været arbejdet på at afdække problemets omfang. Det første
skridt i afdækningen var et analysearbejde med bistand fra udviklingsleverandøren CSC,
der skulle kvantificere omfanget af berørte borgere. Resultatet af analysen var, at alle sa-
gerne ikke umiddelbart kunne løses ved almindelig manuel genoptagelse.
Projektet og styregruppen overvejede forskellige løsningsmodeller, der ikke blev skønnet
anvendelige, og i efteråret 2013 blev der nedsat en arbejdsgruppe med den opgave sidelø-
bende med analyserne at genoprette prioriterede sager manuelt. Som følge af det manuel-
le arbejde med prioriterede sager blev omfanget og kompleksiteten af sagerne tydeliggjort
yderligere.
Der blev arbejdet med handleplaner og løsningsmodeller, der tillige indeholdt et element
af maskinel genoptagelse, og planen var at forelægge sagen for SKATs direktion med
præsentation af en maskinel model for håndteringen.
Den planlagte maskinelle model blev dog grundet usikkerhed om en række juridiske og
processuelle spørgsmål ikke gennemført. Disse spørgsmål blev drøftet i styregruppen for
værdipapirsystemet, uden at det dog førte til sikre konklusioner omkring håndteringen.
SKAT anmodede den 13. marts 2014 Kammeradvokaten om dennes vurdering også i
lyset af de potentielt meget voldsomme konsekvenser, som det vil kunne få for SKAT at
foretage udelukkende manuelle genoptagelser af alle sager. Den 28. marts 2014 kom
Kammeradvokaten med en udtalelse, som efter en nærmere sagsbehandling efterfølgende
har været drøftet i SKATs direktion den 8. april 2014. Løsningen, som SKATs direktion
har fundet nødvendig, og som nu er ved at blive implementeret for at genoprette årsop-
gørelserne, sker i henhold til den vurdering, der er foretaget af Kammeradvokaten.
På baggrund af Kammeradvokatens vurdering udarbejdede SKAT et styresignal, som
forlænger fristen for genoptagelse til gunst for den skattepligtige.
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384548_0004.png
Ministeren blev orienteret af SKAT ved ministerforelæggelse af 28. april 2014 med et
medfølgende notat, der er oversendt til Skatteudvalget. Den 30. april udsendte SKAT et
styresignal, der har suspenderet fristerne for skatteydernes genoptagelse.
I forbindelse med genopretningen har Kammeradvokaten bl.a. påpeget, at tekst og vej-
ledning om begrænsningerne i VPS ikke har været tilstrækkelig.
Der er nu taget initiativ til at ændre disse tekster således, at begrænsningerne bl.a. fremstår
mere tydeligt for skatteyderne i det første møde med årsopgørelsen, og før skatteyderen
eventuelt tager VPS i brug.
Side 4 af 4