24. juni 2014
Resumé af Forslag til Lov om ændring af skatteforvalt-
ningsloven, lov om inddrivelse af gæld til det offentli-
ge, opkrævningsloven og momsloven (Hurtig afslut-
ning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i fle-
re retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbi-
drag, restanceforebyggelse samt momsregistrering af
visse virksomheder m.v.)
Lovforslaget har til formål:
At gøre det muligt at etablere smidigere procedurer i klagesager, når klageren og
SKAT er enige om resultatet i klagesagen, således at denne kan afsluttes hurtige-
re. Der er tale om en justering af de nye klagestrukturregler, hvor en hurtig af-
slutning af klagesagen i dag er betinget af, at den skattepligtige opnår fuldt med-
hold.
At sikre, at der - som tilsigtet ved indførelsen af de nye klagestrukturregler - kan
ydes omkostningsgodtgørelse i retssager om bl.a. ejendomsvurdering og motor-
registrering.
At lovfæste gældende administrativ praksis for at yde omkostningsgodtgørelse i
hjemvisningssager og for afsluttende arbejder som opfølgning på en afgjort godt-
gørelsesberettiget klage- eller retssag. En dom fra Højesteret fra oktober 2013 har
sat spørgsmålstegn ved denne praksis, som blev etableret i 2004.
At sikre adgang for pantefogeden til at gøre udlæg for et tilbagebetalingskrav om
omkostningsgodtgørelse.
At ændre dækningsrækkefølgen ved SKATs inddrivelse af krav på underholdsbi-
drag. Forslaget skal rette en fejl i den gældende regel, der ikke sondrer mellem
private og offentlige krav på underholdsbidrag. Denne regel trådte i kraft 1. au-
gust 2013 i forbindelse med idriftsættelsen af Ét Fælles Inddrivelsessystem (EFI).
Indtil ikrafttrædelsen fik private krav på underholdsbidrag en prioriteret dækning
ved inddrivelsen, og det var forudsat, at denne prioriterede dækning skulle vide-
reføres.
At foretage enkelte justeringer i reglerne om SKATs restanceforebyggende arbej-
de for at modernisere reglerne og fjerne nogle konstaterede omgåelsesmulighe-
der. Ændringerne vedrører primært regler i opkrævningsloven, der trådte i kraft
1. januar 2001.
At det i overensstemmelse med hidtidig praksis og for at undgå tvivl om moms-
registreringsmuligheder for virksomheder, der ikke har leverancer her i landet,
fastsættes, at virksomheder, der ikke har leverancer her i landet, kun kan registre-
res her, hvis de er etableret her.
Lovforslaget vurderes samlet at trække i retning af et begrænset merprovenu.
J.nr. 14-0357670