Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 217
Offentligt
1381601_0001.png
Enhed
INTOKO, Interna-
tional Økonomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat til SAU til ECOFIN 20. juni 2014
1.
Udkast til EU’s budget for 2015
- Præsentation fra Kommissionen
KOM (2014) 357
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Økonomi- og In-
denrigsministeriet.
Moder-/datterselskabsdirektivet
- Politisk enighed
KOM(2013) 814
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Forberedelse af DER den 26.-27. juni 2014: Det europæiske se-
mester: Udtalelser om EU-landenes stabilitets- og konvergenspro-
grammer og nationale reformprogrammer samt anbefalinger til
landenes økonomiske politik og anbefalinger til euroområdet
-Vedtagelse
KOM(2014) 400-408, 410-413, 415-426, 428-429
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Rådsbeslutninger vedrørende implementering af Stabilitets- og
Vækstpagten
-Vedtagelse
KOM(2014) 430,433,434,435,436,437
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Kommissionens og ECB’s konvergensrapporter samt udvidelse af
euroområdet
-Vedtagelse
KOM(2014) 324
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Forordning om langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 20.
juni 2014, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt råds-
møde med henblik på politisk enighed.
KOM(2013) 462
Side 3
Sagsnr.
2014 - 15920
Doknr.
141085
Versionsnr.
1
Dato
17-06-2014
2.
3.
Taget af
dagsor-
denen
4.
5.
6.
7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381601_0002.png
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381601_0003.png
Dagsordenspunkt 2: Moder-/datterselskabsdirektivet
KOM(2013) 814
Resumé
Kommissionen fremsatte den 25. november 2013 et forslag om ændring af det eksi-
sterende moder- og datterselskabsdirektiv. Kommissionens forslag indeholder tre
ændringer af direktivet:
1. Det foreslås, at medlemslandene skal beskatte moderselskabet i et givet EU
land af modtagne udbytter, i det omfang betalingen er fradragsberettiget for
datterselskabet i et andet EU-land. Dette forslag skal sikre, at direktivet ikke
fører til situationer med dobbelt ikke-beskatning, f.eks. som følge af forskellig
skattemæssig behandling af hybride finansielle instrumenter i forskellige EU-
medlemslande (mismatch).
2. Det foreslås, at det bliver obligatorisk for medlemslandene at vedtage en fæl-
les bestemmelse om bekæmpelse af misbrug.
3. Det foreslås, at direktivets anvendelsesområde udvides til nye selskabsformer
i Rumænien.
Formandsskabet har herudover foreslået, at direktivets anvendelsesområde udvides til
nye selskabsformer i Polen.
ECOFIN ventes den 20. juni 2014 at drøfte mulighederne for at få vedtaget de dele af
forslaget, der vedrører beskatningen af udbytter, hvor datterselskabet har haft fradrag
for udbyttebetalingen (udlodningen), og udvidelsen af anvendelsesområdet til nye
selskabsformer i Polen og Rumænien. En vedtagelse heraf vil medføre behov for min-
dre tilpasninger af dansk selskabsskattelovgivning. Medlemsstaterne vil fortsætte ar-
bejdet med den resterende del af Kommissionens forslag under italiensk formands-
skab.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2013) 814 af 25. november 2013 fremsendt forslag om
ændring af direktiv 2011/96/EU om en fælles beskatningsordning for moder- og dat-
terselskaber fra forskellige medlemsstater (moder-/datterselskabsdirektivet). Forslaget
er oversendt til Rådet den 3. december 2013 i dansk sprogversion.
Et selskab betegnes som et moderselskab, når det ejer mindst 10 pct. af aktiekapita-
len i et selskab hjemmehørende i et andet medlemsland.
Det nuværende moder-/datterselskabsdirektiv blev indført for at undgå dobbelt be-
skatning i forbindelse med udbetaling af udbytte mellem moder- og datterselskaber.
Et moderselskab i et EU-land (moderselskabslandet), som modtager udbytter fra sit
datterselskab i et andet EU-land (datterselskabslandet), skal derfor kunne modtage
udbyttet skattefrit eller kunne fratrække den del af datterselskabets skat, der vedrører
udbyttet, i moderselskabets egen skattebetaling i moderselskabslandet. Herudover
medfører direktivet, at moderselskabet skal fritages fra beskatning af udbyttet i datter-
selskabslandet.
Dette skaber vanskeligheder i forbindelse med fradragsberettigede udbyttebetalinger,
f.eks. hybride lånearrangementer. Hybride lånearrangementer er finansielle instru-
menter, som har elementer af både gæld og egenkapital. Dette er f.eks. tilfældet hvor
långiver (kreditor) har ret til en andel af overskuddet hos låntager (debitor) (såkaldte
profit participating loans (ppl)). Hvis det hybride lånearrangement skattemæssigt ka-
rakteriseres forskelligt i to medlemslande, fx gæld i datterselskabslandet, og egenkapi-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381601_0004.png
tal i moderselskabslandet, kan det resultere i en utilsigtet dobbelt ikke-beskatning.
Betalinger fra datterselskabet til moderselskabet i forbindelse med det hybride lånear-
rangement kan således blive behandlet som en fradragsberettiget renteudgift i datter-
selskabslandet og som en skattefri udbetaling af udbytte i moderselskabslandet.
Kommissionen varslede det nu fremsatte forslag i dens handlingsplan til styrkelse af
bekæmpelsen af skattesvig og skatteunddragelse, KOM(2012) 722 af 6. december
2012. Det fremgik af handlingsplanen, at Kommissionen i 2013 ville fremsætte et for-
slag til revision af Rådets direktiv om moder- og datterselskaber fra forskellige med-
lemsstater til håndtering af landenes forskellige skattemæssige behandling af finan-
sielle instrumenter og styrkelse af bestemmelser til bekæmpelse af misbrug.
Forslaget skal ses i forbindelse med problemerne med udhuling af selskabsskatte-
grundlaget, som står meget højt på den politiske dagsorden i mange EU-lande og
lande uden for EU. G20 og OECD har igangsat et initiativ, der ser nærmere på udhu-
ling af skattegrundlaget og overførsel af overskud (BEPS
base erosion and profit
shifting).
Medlemslandene har diskuteret Kommissionens forslag på fire arbejdsgruppemøder.
Diskussionerne har vist, at der er bred tilslutning til at få vedtaget den del af direktiv-
forslaget, der vedrører beskatningen af udbytter, hvor datterselskabet har haft fradrag
for udlodningen, så hurtigt som muligt. Derimod er en række lande af den opfattelse,
at værnsreglen til bekæmpelse af misbrug kræver yderligere diskussioner.
Indhold
Beskatning af fradragsberettigede udlodninger
Formålet med denne del af direktivforslaget er at sikre, at anvendelsen af moder- og
datterselskabsdirektivet ikke utilsigtet fører til dobbelt ikke-beskatning som følge af
fradragsberettigede udlodninger. Herved sikres det, at der ikke skattemæssigt diskri-
mineres mellem moder- og datterselskaber baseret i forskellige EU-lande og moder-
og datterselskaber baseret i samme land.
Medlemslandene er - for at løse dette problem - i adfærdskodeksgruppen på er-
hvervsskatteområdet blevet enige om, at moderselskabslandet skal følge den samme
skattemæssige behandling af fradragsberettigede udlodninger som anvendes i datter-
selskabslandet. Hvis f.eks. betalinger under et hybridt finansielt instrument i dattersel-
skabslandet behandles som en fradragsberettiget renteudgift, må moderselskabslan-
det således ikke behandle disse betalinger som skattefri udlodninger af udbytte. Det
undgås dermed at der gives skattefritagelse for hybride lånebetalinger i modersel-
skabslandet, som er fradragsberettigede i datterselskabslandet.
Kommissionen ønsker med forslaget at sikre, at denne løsning kan implementeres på
sikker vis under moder- og datterselskabsdirektivet. Kommissionen foreslår derfor, at
moderselskabslandet skal beskatte udbyttebetalinger, der modtages fra dattersel-
skabslandet, i det omfang betalingen er fradragsberettiget for datterselskabet.
Formandsskabet har foreslået en tydeliggørelse af den foreslåede bestemmelse. Æn-
dringsforslaget ændrer ikke på forslagets indhold.
Værnsregel til bekæmpelse af misbrug
Den 6. december 2012 vedtog Kommissionen en henstilling om aggressiv skatteplan-
lægning, C(2012) 8806. I henstillingen siges det bl.a., at medlemsstaterne bør vedta-
ge en generel regel (værnsregel) om bekæmpelse af misbrug for at modvirke aggres-
siv skatteplanlægning. Ved misbrug forstås et kunstigt arrangement eller en kunstig
serie af arrangementer, fx selskabskonstruktioner, som er tilrettelagt med det hoved-
formål at opnå en uretmæssig skattefordel og som virker mod målet for, ånden i og
formålet med direktivet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381601_0005.png
Det nuværende moder- og datterselskabsdirektiv indeholder allerede en klausul om
bekæmpelse af misbrug, som medfører, at medlemsstaterne kan indføre værnsregler
mod misbrug. Denne klausul er imidlertid efter Kommissionens opfattelse uklar og kan
give anledning til forvirring. Kommissionen foreslår derfor at indsætte en obligatorisk
værnsregel til bekæmpelse af misbrug i direktivet. Problemerne vedrørende uklarhed
vil dermed kunne fjernes, idet det vil fremgå, at medlemslandene skal have en gene-
relt formuleret værnsregel til bekæmpelse af misbrug i deres nationale lovgivning.
Samtidig sikres det, at direktivets fordele, skattefritagelse, ikke finder anvendelse i
tilfælde af et kunstigt arrangement eller en kunstig serie af arrangementer, som er
tilrettelagt med det hovedformål at opnå en uretmæssig skattefordel og som virker
mod målet for, ånden i og formålet med direktivet.
Det vil også sikre, at værnsreglen vil være i overensstemmelse med frihedsrettighe-
derne i traktaten, som de er fortolket af Domstolen for Den Europæiske Union (EU-
Domstolen).
Formandsskabet har foreslået, at arbejdet med denne del af Kommissionens forslag
fortsættes under Italiensk formandskab.
Rumænske selskaber omfattet af direktivet
Kommissionen foreslår - efter anmodning fra Rumænien
en opdatering af, hvilke
rumænske selskabstyper, der skal være omfattet af direktivet. Der foreslås en udvi-
delse, således at interessentskaber (societate in nume colectiv) og kommanditselska-
ber (societate in comandita simpla), som efter rumænsk skatteret behandles som
selvstændige skattesubjekter, omfattes af direktivet.
Formandsskabet har foreslået, at der tilsvarende sker en opdatering af, hvilke polske
selskabstyper, der skal være omfattet af direktivet. Forslaget indebærer, at polske
partnerselskaber (spolka kommandytowo-akcyjna), der efter polsk skatteret behandles
som selvstændige skattesubjekter, omfattes af direktivet.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEUF-traktatens artikel 115, som kræver enstemmig vedta-
gelse af medlemsstaterne.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Der henvises af Kommissionen til, at initiativets formål ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes alene af medlemsstaterne. Det er netop forskellene i national lovgivning ved-
rørende skattebehandlingen af hybrid finansiering, som gør, at skatteyderne, især
selskabskoncerner, kan benytte grænseoverskridende skatteplanlægningsstrategier,
som fører til fordrejninger af kapitalstrømme og af konkurrencen i det indre marked.
Kommissionen mener derfor, at de foreslåede ændringer er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF artikel
115. Europa-Parlamentet har ved beslutning af 2. april 2014 godkendt Kommissionens
forslag med enkelte mindre ændringsforslag, der vedrører værnsreglen mod misbrug.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381601_0006.png
Det Økonomiske og Sociale Udvalg støtter forslaget og mener, at det er et stort skridt
fremad i gennemførelsen af handlingsplanen for at styrke bekæmpelsen af skattesvig
og skatteunddragelse. Udvalget støtter Kommissionens forslag om at indføre en gene-
rel anti-misbrugsregel og støtter bestræbelserne på at begrænse brugen af hybride
finansielle instrumenter med grænseoverskridende koncerner for at opnå skatteforde-
le, der undergraver konkurrencen på det indre marked.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Beskatning af fradragsberettigede udlodninger
Implementeringen af moder- og datterselskabsdirektivet, for så vidt angår de situatio-
ner, hvor moderselskabet er hjemmehørende i Danmark, findes i sel-
skabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2. Danske moderselskaber er efter denne bestem-
melse ikke skattepligtige af datterselskabsudbytter, når beskatningen af udbytter skal
frafaldes eller nedsættes efter bestemmelserne i moder- og datterselskabsdirektivet.
Danske moderselskaber er derimod skattepligtige ifølge bestemmelsens 3. pkt., når
det udbyttegivende selskab (datterselskabet) har fradrag for udlodningen. I disse til-
fælde beskattes danske moderselskaber af datterselskabsudbytter, hvorved dobbelt
ikke-beskatning undgås. Det er dog med det forbehold, at skattefriheden for moder-
selskabet opretholdes, hvis datterselskabslandet anser betalingen for omfattet af mo-
der-/datterselskabsdirektivet.
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for en mindre tilpasning af dansk sel-
skabsskattelovgivning, idet det omtalte forbehold for datterselskabslandets anvendel-
se af moder- og datterselskabsdirektivet vil kunne fjernes ved vedtagelse af direktiv-
ændringen.
Værnsregel til bekæmpelse af misbrug
Der findes ikke en generel lovbestemt værnsregel til bekæmpelse af misbrug i dansk
skattelovgivning. I dansk ret sker beskatning efter en i (rets)praksis udviklet realitets-
grundsætning, hvorefter der foretages en bedømmelse af, hvad der faktisk er sket.
Det betyder, at tomme og kunstige skattebetingede dispositioner kan tilsidesættes,
således at beskatningen i stedet foretages i forhold til den modstående realitet. Dansk
skatteret er altså grundlæggende helt på linje med internationalt gældende principper
om ’substans over form’.
Det følger af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, at der skal ske beskatning i
Danmark, medmindre det må konkluderes, at der efter moder- og datterselskabsdirek-
tivet er en pligt til at frafalde beskatning.
I dansk ret og hidtidig praksis er udgangspunktet, at det er afgørende, om en udbyt-
temodtager er retmæssig ejer (”beneficial owner”) i dobbeltbeskatningsoverenskom-
sternes forstand. Er dette er ikke tilfældet, er der efter de danske myndigheders opfat-
telse tale om misbrug, jf. direktivets artikel 1, stk. 2. Det skal bemærkes at der verse-
rer en række sager ved domstolene om dette spørgsmål.
Der vil skulle indsættes en generelt formuleret værnsregel til bekæmpelse af misbrug
af moder- og datterselskabsdirektivet i skattelovgivningen. Det vurderes, at en sådan
værnsregel vil kunne have et bredere anvendelsesområde end den nuværende reali-
tetsgrundsætning.
Rumænske og polske selskaber omfattet af direktivet
Efter selskabsskatteloven skal udbyttebeskatningen frafaldes, når beskatningen skal
frafaldes eller nedsættes efter bestemmelserne i moder- og datterselskabsdirektivet.
Bestemmelserne opregner ikke de enkelte typer af selskaber.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381601_0007.png
Udvidelsen for så vidt angår rumænske og polske selskabstyper vil ikke kræve lovgiv-
ning.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige provenumæssige konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Direktivforslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, AE Rådet, ATP, Børs-
mæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskredit-
fond, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Danske Advokater, Dan-
ske Regioner, Den Danske Fondsmæglerforening, Den danske Skatteborgerforening,
DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet, FSR
danske revisorer, For-
sikring & Pension, InvesteringsForeningsRådet, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Lokale Pengeinstitutter, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Realkredit-
foreningen, Realkreditrådet, SRF Skattefaglig forening og Videnscentret for Landbrug.
Resultatet af høringen fremgik af grund- og nærhedsnotatet af 19. december 2013.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har den 2. maj 2014 været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for
ECOFIN den 6. maj 2014.
Holdning
Dansk holdning
Danmark støtter formandsskabets kompromisforslag, dvs. vedtagelse af den del af
forslaget, der vedrører beskatningen af udbytter, hvor datterselskabet har haft fradrag
for udbetaling af udbytter, og hvor moderselskabet således skal beskatte udbyttebeta-
lingen, samt den del af forslaget, der vedrører rumænske og polske selskabstyper.
Danmark kan endvidere støtte, at der fortsat arbejdes med den resterende del af di-
rektivforslaget under italiensk formandskab.
Andre landes holdning
EU-landene forventes at støtte vedtagelsen af den del af forslaget, der vedrører be-
skatningen af udbytter, hvor datterselskabet har haft fradrag for udlodningen, og hvor
moderselskabet således skal beskatte udbyttebetalingen, samt den del af forslaget,
der vedrører rumænske og polske selskabstyper.
EU-landene ventes også at støtte det fortsatte arbejde med den resterende del af
forslaget.
7