Fra:
Lene Bach Madsen
Sendt:
21. maj 2014 12:58
Til:
Karen Munk Christensen
Emne:
Fordækt privatisering?
Kære Karen Munk Christensen
D. 22. apdril sendte jeg en mail rundt til flere folketingsmedlemmer, samt journalister. Jeg har fået
en del svar på min fortælling og er nu blevet opfordret ligeledes at sende mailen til jer i
Skatteudvalget.
Min mail er blevet offentliggjort i
www.denkorteavis.dk,
og jeg har fået et svar fra SKAT, til trods
for jeg ikke har sendt mailen til dem.
Det der stod i mailen var følgende:
Kære folketingsmedlemmer og journalister.
Det hele startede med at jeg kørte til Tyskland for at købe en bil, som skal indregistreres på danske plader.
Dette har vi, i min familie, gjort op til flere gange. Det plejer at gå ret smertefrit. At få nummerplader på en
sådan bil har tidligere kunnet gøres på få dage. Bilen skal synes, der skal betales afgift (depositum) og BUM
så er der plader på den.
Denne gang har det dog vist sig at reglerne er blevet ændret, således at noget der for 2 år siden kunne gøres
på et par dage, nu tager minimum 8 uger. SKAT siger der er normal behandlingstid på 8 uger, men at
garantien siger det skal være klaret indenfor 90 dage, så i princippet kan jeg jo risikere at vente så længe.
Før i tide fu gerede det på de
åde at a via SKAT’s hje
eside ku e ereg e e a. afgift so
a
så kunne betale i depositum og derved få sine nummerplader udleveret med det samme. Derefter kunne
man så bruge sin bil, mens man gik og ventede på at SKAT behandlede sagen og man fik sin nøjagtige afgift
at vide.
Denne praksis er ikke længere lovlig. Der er nu mulighed for at forhandlere som har CVR-nummer og som er
godkendt af SKAT til at selvanmelde importerede biler, kan klare hele opgaven på 2-5 arbejdsdage (det er
ihvertfald hvad de reklamerer med på deres hjemmesider). Dette system fungerer på den måde at disse
selvanmeldere vurderer bilen og udregner afgiften. Kunden betaler denne afgift som selvanmelderen så
betaler videre til SKAT og transaktionen mellem bilejer og selvanmelder er afsluttet.
SKAT har i princippet ikke noget med vurderingen af afgiften at gøre, men der laves stikprøver (omkring
hver 3. bil bliver genvurderet af SKAT, fik jeg oplyst af en selvanmelder). Har selvanmelderen ikke vurderet
bilen højt nok er det ham der hæfter for at måtte betale den ekstra afgift der pålægges. I praksis betyder
dette at han formodentlig bedømmer bilen en smule højere end SKAT ville, således at han er sikker på ikke
at få en efterregning. Udover det tager han jo ligeledes et gebyr for at udføre arbejdet.
I princippet ligner dette en privatisering af motorcentrenes opgaver med import af biler. Kan det være
rigtigt at regeringen på denne måde, fordækt, privatiserer områder som landets borgere tror er offentlige,
reelle instanser, som netop ikke ligger under for den egoistiske tilgang til penge, som en erhvervsdrivende
nødvendigvis må, for at overleve?
Jeg var af den overbevisning at udregning af afgift foregår via faste retningslinjer, og at denne sum ikke
differentieres ved at jeg ringer til den ene eller anden forhandler og får forskellige tilbud? Det vil sige hvis
jeg er god til at handle så får jeg måske min bil indregistreret billigere end naboen? Er det virkelig på denne
måde tingene skal foregå? I så fald synes jeg man burde tage tyren ved hornene og så rent faktisk få hele
ordningen privatiseret og ikke forsøge at holde det i denne gråzone som det er lige nu?