Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 200
Offentligt
1374967_0001.png
Klimatilpasning, vandsektor
og grundvand
J.nr. NST-4601-00403
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål stillet den 30. april
2014 af Troels Lund Poulsen (V) til
skatteministeren og miljøministeren:
Spørgsmål
Ministrene bedes redegøre for de private
vandværkers værdiansættelse af deres aktiver
og den forskellige opfattelse som henholdsvis
Forsyningssekretariatet og SKAT praktiserer.
Ministrene bedes ligeledes redegøre for om, de
vil sikre, at værdiansættelsen af de private
vandværkers aktiver sker efter samme
principper hos ovenstående to myndigheder.”
Svar
Jeg vil også gerne takke for spørgsmålet.
Som skatteministeren svarede, fastslås det klart
i forligsaftalen bag vandsektorloven fra 2007, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forsyningerne skal underlægges de almindelige
regler for selskaber om skattepligt.
På baggrund af forligsaftalen vedtog Folketinget
som bekendt i 2009 vandsektorloven og den
såkaldte konsekvenslov. Jeg formoder, at
spørgeren er helt klar over dette, eftersom det
var spørgeren selv som miljøminister, der
fremsatte de to lovforslag.
Af konsekvenslovens bemærkninger fremgår
det omkring selskabernes skattepligt, at dette
medfører, at selskabernes aktiver skal opgøres
til handelsværdien, jævnfør de almindelige
bestemmelser i selskabsskattelovens § 5 D.
Det fremgår altså klart af det lovforslag, som
spørgeren fremsatte som miljøminister, at den
skattemæssige værdifastsættelse skulle fortages
på den måde, som det i dag praktiseres af
SKAT.
Af bemærkningerne til vandsektorloven, som jo
også blev fremsat af spørgeren som daværende
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
miljøminister, er der herudover redegjort for
den reguleringsmæssige værdifastsættelse, som
ligger til grund for Forsyningssekretariatets
praksis.
Det fremgår af bemærkningerne, at der skal
fastsættes enhedspriser og levetider for de
enkelte komponenter i forsyningernes
infrastruktur til brug for prisloftsfastsættelsen.
Miljøministeren fik med vandsektorloven
bemyndigelse til at fastsætte de nærmere regler
om disse enhedspriser og levetider, hvilket
spørgeren gjorde i et bilag til den såkaldte
prisloftsbekendtgørelse.
Det forhold, at den skattemæssige og den
reguleringsmæssige værdifastsættelse ikke er
ens, er således klart beskrevet i de to lovforslag,
som spørgeren fremsatte og fik vedtaget som
miljøminister.
I behandlingen af lovforslaget fremsatte
DANVA og KL det synspunkt, at
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vandselskaberne skulle fritages. Dette afviste
den daværende miljøminister, dvs. spørgeren,
med henvisning til, at var i fuld
overensstemmelse med
vandsektorforligsaftalen, at selskaberne
undergives de samme betalingsregler som
almindelige aktieselskaber.
Spørgeren stod således selv som miljøminister
fast på, at selskaberne skulle være omfattet af
de almindelige bestemmelser om skattemæssig
værdifastsættelse, og det gør denne regering
også.
Jeg vil meget gerne uddybe og drøfte denne
linje yderligere i forligskredsen, hvis der skulle
være ønske herom. Ligesom jeg også gerne i
opfølgningen på evalueringen af vandsektoren
vil se på, om der er hjørner i sammenhængen
mellem vandsektorloven og skattelovgivningen,
der kan justeres.
Her kan jeg nævne, at regeringen jo allerede
sidste år fik gennemført ændringer i
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skattelovgivningen, der sikrer, at skattepligtige
vandforsyningsselskaber kan overtage et
skattefrit vandforsyningsselskab uden
beskatning. Dermed fjernede regeringen en
vigtig barriere for fusioner i sektoren.
Regeringen er således meget opmærksom på at
sikre det bedst mulige samspil mellem
vandsektorloven og skattelovgivningen, men vi
ønsker ikke at ændre på den grundlæggende
beslutning om, at vandselskaberne er underlagt
de almindelige bestemmelser om skattepligt.
Herudover vil jeg foreslå at drøftelser af de
mere tekniske detaljer fortsættes i
vandsektorforligskredsen, hvis den ønsker
dette.
5