Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 179
Offentligt
Notat5. maj 2014J.nr. 14-0087478
Til Folketingets Europaudvalg(Kopi til Folketingets Skatteudvalg)
Moms, Afgifter og ToldHMH
Grund- og nærhedsnotatForslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets for-ordning (EF) nr. 515/97 af 13. marts 1997 om gensidig bistand mellem medlems-staternes administrative myndigheder og om samarbejde mellem disse og Kom-missionen med henblik på at sikre den rette anvendelse af told- og landbrugsbe-stemmelserne, KOM (2013) 796 final.
0. ResuméEU-Kommissionen har den 25. november 2013 (dansk sprogversion dateret 29. november 2013) frem-sat forslag til en ændring af forordning (EF) nr. 515/97. EU-Kommissionen mener, at der inden for enrække områder skal gøres en ekstra indsats for at bekæmpe svig på toldområdet og forbedre toldrisikofor-valtning på såvel nationalt plan som på EU-plan. Dette skal ske i samarbejde mellem medlemsstaterneog mellem medlemsstaterne og Kommissionen.For at afsløre toldrelateret svig foreslår EU-Kommissionen en række ændringer til den eksisterende for-ordning, herunder:at databasen indeholdende data om containerbevægelser (dog kun vedrørende såkaldte deepseacontainers, hvor transporttiden er mindst 24 timer) gøres obligatorisk for virksomhederne atsende informationer tilat EU-Kommissionen gives hjemmel til at kopiere dataom import, eksportog transit til brug forOLAF´s analyser m.v.at OLAF får bemyndigelse til direkte, og udenom de nationale toldmyndigheder, at indhentedokumentation vedrørende indførsel- og udførsel hos virksomhederneat forenkle og harmonisere reglerne for tilsyn med de databehandlingsregler, der gælder for DenEuropæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse og Den fælles Tilsynsmyndighedat medlemsstaterne fremover kan, men ikke skal,anvende dokumenter, som er indhentet i med-før af denne forordning, som bevismidler i straffesager.
1. BaggrundForanstaltninger til bekæmpelse af overtrædelser af toldbestemmelserne er en integreretdel af beskyttelsen af Unionens finansielle interesser og udviklingen af toldsamarbejdet.
Toldbestemmelserne kan overtrædes på forskellig vis, fx ved falsk beskrivelse af indførtevarer for at opnå lavere afgifter, eller falsk angivelse af varens oprindelse for at omgåantidumpingbestemmelserne og/eller undgå kvantitative restriktioner for indførsel ellerved misbrug af transitsystemet, når de indførte varer angives, som om de er i transit for atundgå at betale told m.v. For at bekæmpe sådanne overtrædelser af toldbestemmelserneer det nødvendigt med en omfattende informationsudveksling inden for rammerne afsamarbejdet mellem medlemsstaterne og mellem medlemsstaterne og EU-Kommissionen. Et sådan samarbejde har allerede vist sig at være en succes, men der fin-des områder, hvor den evaluering, som er foretaget af de nuværende regler,har vist, at derkan gøres en yderligere indsats. EU-Kommissionen foreslår derfor en række ændringer afde eksisterende regler i forordning (EF), nr. 515/97, og ikke mindst i de analysemulighe-der, som EU-Kommissionens kontor for bekæmpelse af svig (OLAF) har.
2. Formål og indholdForslaget til ændring af forordning (EF), nr. 515/97 medfører ændring af en række afforordningens bestemmelser.Behov for at fjerne smuthuller i de eksisterende systemer til afsløringaf toldrelateret svig. Oplysninger om containerbevægelser ogkopieringaf data vedrørende import, eksport og transit (artikel 18a, ny artikel18c, 18d, 18e, 18f og 18g)
Der foreslås en række ændringer i artikel 18 vedrørende oprettelse og anvendelse af EU-databaseløsninger, der gør det muligt at gennemføre tværgående analyser mere effektivtmed henblik på at bekæmpe svig.EU-Kommissionen vurderer, at oplysninger om containerbevægelser (Container StatusMessages,kaldet CSM) for containere, der transporteres i mere end 24 timer (såkaldte-deepsea containers), har stor betydning for afsløring af urigtig information om indførtevarers oprindelse, og dermed vil kunne bidrage til afsløring af for lidt angivet told.I dagfindes en regel om afgivelse af sådanne oplysninger, men den er frivillig for virksomhe-derne at anvende. Det foreslås at reglen gøres obligatorisk. Samtidig bemyndiges EU-Kommissionen til, via en delegeret retsakt, at fastsætte de præcise begivenheder, for hvil-ke der skal indberettes CSM til EU-Kommissionen, de minimumsdata, der skal indberet-tes i CSM, samt hyppigheden af indberetningerne.EU-Kommissionen bemyndiges til, viagennemførelsesretsakter, at fastsætte bestemmelser om oplysningernes format og frem-sendelsesmåde.Med henblik på at opnå mere målrettet kontrol og gøre bekæmpelsen af toldsvig mereeffektiv foreslås der endvidere indført en hjemmel for OLAFtil at kopiere data om im-port, eksport og transit og anvende disse til analyseformål. OLAF modtager i dag i et vistomfang automatisk oplysninger om bevægelser for varer i transit i henhold til en admini-strativ aftale fra 2011 mellem EU-Kommissionen og medlemsstaterne. Den foreslåede
Side 2af 2
hjemmel erstattersåledes den nuværende administrative aftale. De foreslåede databaser vilkun kunne bruges af EU-Kommissionen og medlemsstaternes toldadministrationer, ogadgang og brug vil være overvåget af Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse(EDPS) mv.Behov for at takle forsinkelserne i OLAF’s undersøgelser (ny artikel
18h)
Dokumentation vedrørende indførsel og udførsel (faktura, oprindelsescertifikater osv.)opbevares i henhold til toldlovgivningen af de økonomiske operatører og ikke af told-myndighederne. EU-Kommissionen mener, at det i visse tilfælde fører til forsinkelser iundersøgelserne, at EU-Kommissionen i dag skal gå via de nationale toldmyndigheder forat få disse dokumenter. For at fremme undersøgelsesprocedurerne foreslås det derfor,atEU-Kommissionen (OLAF) bemyndiges til direkte, og udenom de nationale toldmyn-digheder, at indhente dokumentation vedrørende ind- og udførsel hos virksomhederne.Behov for at afklare muligheden for at begrænse datasynligheden
(artikel 29 og 30)
EU-Kommissionen mener, at det eksisterende system vedrørende transitoplysninger pånuværende tidspunkt anvendes utilstrækkeligt, da den medlemsstat, der har indlagt infor-mationerne, ikke kan begrænse, hvem der har adgang til oplysningerne, og derfor i vissetilfælde helt undlader at indlægge data i systemet.EU-Kommissionen foreslår derfor, atden toldadministration, der har lagt data ind, får mulighed for at begrænse adgangen forandre til disse data. Derudover foreslår EU-Kommissionen,efter anbefaling fra EDPS, enmere smidig tilgang til at offentliggøre ajourførte lister over relevante myndigheder mv.Behov for at strømline tilsynet med databeskyttelse (artikel 18b, 33,
37 og 38)
I overensstemmelse med den nuværende lovgivning foretager to forskellige organer, DenEuropæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse og Den fælles Tilsynsmyndighed på told-området, overvågning i forhold til beskyttelse af data. Der er tilfælde, hvor manglendekoordinering mellem disse organer fører til forskellige henstillinger, hvilket medførerineffektiv ressourceanvendelse i EU-Kommissionen og medlemsstaterne. EU-Kommissionen foreslår derfor, at reglerne om tilsyn med databehandlingsreglerne forenk-les og harmoniseres. Formålet er at sikre sammenhæng i tilsynsprocessen og opfordre tilbrug af fælles revisioner, der kan føre til fælles rapporter.Det præcisereres endvidere i forslaget, at Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyt-telse er ansvarlig for tilsyn med databeskyttelse for it-systemer, som EU-Kommissionenopretter på grundlag af denne forordning.
Side 3af 3
Behov for at afklare anvendelsen af bevismidler indsamlet inden for
rammerne af gensidig bistand (artikel 12)
Nogle nationale anklagemyndigheder tøver på nuværende tidspunkt med at anvende do-kumenter indhentet via gensidig bistand som bevismidler i straffesager, da bestemmelser-ne i forordning (EF) nr. 515/97 ikke er tilstrækkelige klare vedrørende denne mulighed.Forslaget søger at fjerne denne retsusikkerhed ved at anføre, at dokumenter indhentet imedfør af denne forordning kan (men skal ikke) anvendes som bevismidler i straffesager,hvis den pågældende medlemsstat ønsker det.Tilpasning til Lissabontraktaten (artikel 23, stk. 4, artikel 25, stk. 1,
artikel 33, artikel 38, artikel 43 og artikel 43a)
Da den eksisterende forordning indeholder henvisning til udvalgsproceduren med kon-trol, foreslås visse tilpasningeraf forordningen, således at der i stedet anvendes enten de-legerede beføjelsereller gennemførelsesbeføjelser.Der foreslås en mulighed for at anvende delegerede retsakter til fastlæggelse af operatio-ner, som i relation til anvendelsen af landbrugsbestemmelser kræver registrering af oplys-ninger i toldinformationssystemet (CIS).Derudover foreslås, at der anvendesgennemførelsesretsakter til fastlæggelse af bestem-melser om elementer, der skal indgå i toldinformationssystemet (CIS).I artikel 33 og artikel 38 indskrives hele regelteksten i selve forordningen, således at derikke er behov for yderligere retsakter vedrørende længden af den tid, data kan opbevares iCIS, ligesom listen over de foranstaltninger, som henholdsvis medlemsstaterne og EU-Kommissionen træffer i forhold til adgangen til systemet.I artikel 43 henholdsvis 43a fastlægges de nærmere bestemmelser omkring delegerederetsakter og gennemførelsesretsakter.Andre ændringer
EU-Kommissionen foreslår, at data i en række eksisterende systemer skal kunne opbeva-res i op til 10 år, samt at de hidtidige årlige vurderinger af, om data fortsat er relevant atopbevare, bortfalder.Dertil kommer ændringer i definitionen af definitionen af ”toldbestemmelser” i artikel 2for at tilpasse terminologien i denne forordning til den anvendte terminologi i EU-Toldkodeksmv.I artikel 2 foreslåsindføjet en definition af ”tjenesteydere”, som er aktive inden for deninternationale forsyningskæde for at afklare, hvem der er omfattet af forpligtelsen i artikel18c, stk. 1.
Side 4af 4
Forslaget træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske UnionsTidende.Da visse tjenesteydere vil være bundet af privatretlige kontrakter, der forhindrerdem i at opfylde de forpligtelser, der er nævnt i artikel 18c, stk. 1, om afgivelse af infor-mationer om containere, foreslår EU-Kommissionen, at forordningen først får virkninget år, efter at den træder i kraft, for dermed at give tid til, at kontrakterne ændres.Hjemmelsgrundlag
Forslaget om ændring af forordning (EF) nr. 515/97 er baseret på traktaten om DenEuropæiske Unions funktion (TEUF), særligt artikel 33 og 325.
3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentetbesluttede på plenarforsamlingen den 15. april 2014 at tilslutte sig deændringsforslag, som Europa-Parlaments udvalg for Indre Marked og Forbrugerbeskyt-telse (IMCO) har stillet. Europa-Parlamentet foreslår således en række ændringer til EU-Kommissionens oprindeligeforslag. Europa-Parlamentet stiller spørgsmålstegn ved nød-vendigheden af de mange databaser, der synes at være omfattet af forslaget, og særligthvad merværdien er ved at inkluderede eksportdata. Ligeledes foreslår Europa-Parlamentet blandt andet,at det præciseres, at data skal beskyttes og alene må anvendes tilde formål, der er beskrevet i forordningen. Det foreslås samtidig, at erhvervslivet skalinvolveres i udformningen af de delegerede retsakter/gennemførelsesretsakterne. Detforeslås blandt andet desuden, at kontakten omkring supplerende dokumentation somhovedregel fortsat skal gå via medlemsstaternes toldmyndigheder og ikke direkte fra EU-Kommissionen til virksomhederne, sådan som EU-Kommissionen foreslår.
4. NærhedsprincippetEU-Kommissionen har udarbejdet en selvstændig vurdering af nærhedsprincippet. EU-Kommissionen konkluderer, at handling på EU-plan for at indsamle, lagre, behandle,anvende og give medlemsstaterne adgang til de data, der er identificeret i denne forord-ning med henblik på at bekæmpe svig og andre toldrisici, er nødvendig og proportionel iforhold til arten og omfanget af de omhandlede risici, og forslaget opfylder derfor nær-hedsprincippet.Det er regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Således vurderer rege-ringen, at formålet om bekæmpelse af svig inden for toldområdet bedst opnås ved hjælpaf ensartede regler og vilkår, der fastsættes på EU-niveau.
Side 5af 5
5. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforEU-Kommissionens forslag har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
6. KonsekvenserEU-Kommissionen angiver,at forslaget i betydelig grad vil forbedre afsløring, undersøgel-se og forebyggelse af toldrelateret svig ved:at øge udvekslingen af oplysninger og tilgængeligt bevismaterialeat forbedre driften af det eksisterende systemat gøre indsatsen mere effektiv.
Forslaget vil således styrke beskyttelsen af Unionens finansielle interesser, forbedre risiko-forvaltningen og yderligere fremme toldsamarbejdet.EU-Kommissionen har dog ikkekvantificeret/kvalificeret dette yderligere.Forslaget skønnes at kunne få visse, omend forventeligt begrænsede, økonomiske ogadministrative konsekvenser for rederier, der håndterer deepsea containers på grund af deoplysninger, de skal afgive til EU-Kommissionen. EU-Kommissionen er dog i dialog medbranchen for at finde de mest økonomisk fornuftige løsninger, henset til at disse aktørerallerede leverer tilsvarende data til bl.a. USA.Afhængig af udformningen af reglerne omkring indhentelse af dokumentation direkte hosvirksomhederne, vil der potentielt også kunne være administrative konsekvenser forbun-det hermed.Det vurderes, at det kun er forholdsvis få danske data, der ikke allerede er tilgængelige forEU-Kommissionen via eksisterende systemer og overførsler. SKAT vurderer på denbaggrund, at der må forventes meromkostninger i størrelsesordenen 0,5 mio. kr. forSKAT i forbindelse med at etablere it-løsninger, således at de resterende data kan overfø-res til den nye database.Samtidig ventes der ikke at ske væsentlig ændring af arbejdsgange mv. omkring indhent-ning af dokumentation i forhold til, hvad der sker i dag.Det er ikke muligt at skønne præcist over, hvad de nye/forbedrede analyser, som OLAFfremover forventes at kunne lave, vil kunne medføre af henholdsvis øgede indtægter pågrund af mere korrekt opkrævning mv., og ændringer i ressourceforbrug som følge af, atflere tilfælde af svig opdages og dermed afleder sagsbehandling mv. hos SKAT, hen-holdsvis at der bliver et bedre analysegrundlag for eksisterende sager. SKAT vurderer, atder kan blive tale om et mindre merforbrug af ressourcer på 1-2 årsværk som følge afforslaget.
Side 6af 6
Meromkostningerne for SKAT forbundet med forslagets gennemførelse og administrati-ve konsekvenser afholdes inden for Skatteministeriets eksisterende bevilling, jf. gældenderegler herom.Datatilsynet har oplyst, at de ikke har ressourcer til at øge tilsynet på området uanset denforventede øgede aktivitet på dette område. EU-Kommissionen har dog tilkendegivet, atdet vil være EDPS, der får øgede opgaver i forbindelse med tilsyn, mens de nationalemyndigheder kan vælge at føre tilsyn med EU-Kommissionens databaser, hvis de ønskerdet.
7. HøringForslaget har fra EU-Kommissionens side været drøftet indgående med World ShippingCouncil, der repræsenterer de deepsearederier mv., der vil skulle afgive containeroplys-ninger til CSM databasen. Disse rederier afgiver allerede lignende informationer til blandtandet USA og har derfor – referererEU-Kommissionen – ikke problemer med at givedata til EU også. Branchen lægger vægt på, at der bliver mulighed for at afgive data somet såkaldt ”global dump” – dvs. at data kan leveres usorteret, og at det samme ”dump”,som i dag anvendes overfor USA,også kan anvendes i forhold til EU.Danmarks Rederiforening har givet udtryk for samme holdning og understreget, at det ervæsentligt, at forslaget omkring CSM kun kommer til at dække data om deepsea containe-re og således bl.a. ikke omfattercontainere i intern EU-trafik.Forslaget har ikke været sendt i høring hos yderligere eksterne høringsparter, idet detfortrinsvis omhandler samarbejde mellem myndighederne i EU.
8. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er generelt en bred skepsis fra medlemslandene i forhold til EU-Kommissionensforslag. Dette skyldes overordnet, at EU-Kommissionens formuleringer i forslaget erupræcise og giver anledning til en lang række misforståelser. Derudover er der skepsis irelation til behovet for, at EU-Kommissionen skal opbevare kopi af alle disse mange data,og ikke mindst,at opbevaringen skal finde sted i så lang tid. Medlemslandene vil desudengerne sikre, at handelsdata beskyttes (databeskyttelsesreglerne i EU omfatter alene per-sondata).
9. Foreløbig dansk holdningRegeringen støtter generelt tiltag, der sigter mod at begrænse svig, og støtter derfor gene-relt formålet med det fremlagte forslag.Regeringen mener dog, at forslaget generelt er uklart formuleret og derfor i dets nuvæ-rende udformning medfører en række misforståelser.
Side 7af 7
Regeringen mener desuden, at de midler, der anvendes, skal stå mål med de problemer,der søges løst. Regeringen kan derfor fx ikke umiddelbart støtte, at OLAF kan tage direk-te kontakt til konkrete europæiske virksomheder for at få udleveret dokumenter mv., menmener, at dette bør ske via medlemsstaternes toldmyndigheder, der i forvejen har dendaglige kontakt med virksomhederne.Tilsvarende bør kopiering af data kun foregå, hvisdet er fagligt/sagligt begrundet og skaber en merværdi i form af forbedret analysearbejde.Ligeledes bør afgivelse af containerinformationer alene vedrøre de såkaldte deepsea con-tainere (dvs. containere, der fragtes mellem EU og oversøiske destinationer, hvor sejltidenoverstiger 24 timer), mens fxcontainere i trafik internt i EU ikke bør være omfattet.Forslaget bør desuden have et udskudt virkningstidspunkt. Dette dels for at tage højdefor indgåelse af eventuelt nye kontrakter mellem de økonomiske aktører, dels for at sikretilstrækkelig tid til udvikling af de nødvendige it-løsninger hos såvel EU-Kommissionensom EU-medlemsstaterne.I forhold til anvendelsen af delegerede retsakter og implementerende retsakter vil regerin-gen nøje sammen med de andre medlemsstater vurdere EU-Kommissionens forslag.
10.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 8af 8