Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 171
Offentligt
1363592_0001.png
1363592_0002.png
Horsens, d 29. april 2014

Åbent brev til:

Skatteminister Morten Østergaard

Medlemmerne af Folketingets Skatteudvalg

Pressen

Umuligt at få svar om leasing-kontrakter til specialbiler

Det kan være en jungle at lease biler ud. Især hvis man er et lille firma, der vil specialisere sig ibiler, der er lidt ud over det sædvanlige. Så møder man en mur af afvisninger, skuldertræk ogen lang ventetid – alt imens store leasing-firmaer kører glat igennem.Vi startede nemlease.dk i efteråret 2013. Målet var at lease brugte biler, så ”almindelige”mennesker kunne finansiere deres drømmebil i en periode.I forvejen driver vi Dinitrol, som udfører undervognsbehandling på alle typer biler. Derforrettede vi vores branchekode til, så den også dækker leasingvirksomhed.Vi kontaktede naturligvis SKAT, som oplyste, at vi bare skulle indsende kontrakten på voresførste kunde – og så var vi i gang. Vi benyttede en standard-leasingkontrakt (udarbejdet afFDM) og lavede enkelte tilrettelser, så den passede præcist til nemlease.dk.Efter ca. 4-5 uger får vi svar fra SKAT: Vore kontrakter er udtaget til kontrol. Efter yderligereto uger meddeler SKAT, at alle kontrakter indeholder fejl og at de derfor er afvist.Bl.a. kalder de vores engangsydelse ”forholdsmæssig usædvanlig”. Men vi kan ikke få at vide,hvor stor denne ydelse så må være – og det står heller ikke beskrevet nogle steder.Imidlertid ønsker vi ikke at lade denne detalje bremse os. Derfor retter vi kontrakterne til ogbeder om at få dem godkendt af SKAT, så vore kunder kan få dem til underskrift.Men vi kan ikke få svar. I stedet ryger vi bag i køen. Igen.I mellemtiden er ventetiden steget fra fem til otte uger. Og siden er sagen gået fuldstændig istå.Vi kan simpelthen ikke få at vide, om vore kontrakter er korrekte eller hvor langt i ”systemet”,de er. Trods gentagne rykkere, trods mange møder hos SKAT er svaret det samme:Desværre. Vi kan ikke hjælpe jer. I kan læse jer til svarene på hjemmesiden (hvilket ikke erkorrekt).Det betyder naturligvis, at vi ikke tør lave og indsende flere kontrakter, fordi vi fortsat ikkekan få at vide, om de kan godkendes.
Det betyder også, at mange af vore kunder går andre steder hen, fordi de selvsagt ikke vilvente ca. 8 uger på en levering. Det skal dog nævnes, at vi heldigvis har trofaste og tålmodigekunder, som lige nu har ventet ca. tre måneder på at lease deres drømmebil hos os.Hvis ventetiden var den samme for alle leasingselskaber, kunne vi måske forstå det. Men storeforhandlere, der laver over 200 leasing-kontrakter om året, har selv mulighed for at vurdereafgiften på bilerne. De kan derfor indregistrere med det samme uden ventetid. Den mulighedhar vi ikke hos nemlease.dk.Vi har ikke noget imod, at der er krav til nye virksomheder på dette område. De krav vil vinaturligvis også leve op til. Men vi har svært ved at forstå, at det er så svært at få svar pårelativt enkle spørgsmål. Trods flere personlige henvendelser og masser af telefonsamtaler fårvi ingen hjælp.Samtidig vil vi understrege, at de ansatte hos SKAT alle har været meget imødekommende. Vihar stor forståelse for deres frustrationer i forbindelse med fyringsrunder, som forsinkerprocessen yderligere. Vi kan blot konstatere, at ingen af de medarbejdere, vi har talt med, harden viden, der skal til. Og ingen kan svare på, hvem der kan træffe afgørelsen.Derfor er vi fanget i et tomrum, som efterhånden er trukket ud i månedsvis. Det er et tomrum,der i sidste ende kan betyde, at vi må opgive forretningen, inden den overhovedet er kommet igang. Ikke fordi kunderne ikke er der (for det er de), men fordi det offentlige ikke er i stand tilat besvare et par relativt enkle spørgsmål.Lige nu er det kun vores stædighed, der holder os i gang. Det vil koste os et større, sekscifretbeløb at opgive forretningen nu. Men det kan blive den pris, vi må betale for ventetiden.Vores spørgsmål er derfor ganske enkelt:Er det rimeligt?Er det rimeligt, at leasingregler tilsyneladende er så komplicerede, at der fortsat ikke er nogen– endda efter et par måneders ventetid – som tør komme med et svar?Er det rimeligt, at de ansatte i SKAT pga. nedskæringer må sende ”aben” videre på skift?Er det rimeligt, at en institution, der opkræver så store milliardbeløb hvert år, ikke kan levereen ordentlig service, når en ny virksomhed skal i gang?Og for god ordens skyld:Hos nemlease.dk ønsker vi

ikke

særbehandling. Vi vil naturligvis følge reglerne. Vi kan bareikke få at vide, hvilke regler vi skal følge.Med venlig hilsenNemlease.dk v/Lars SkovgaardLunavej 18700 HorsensTlf. 52 09 19 42[email protected]www.nemlease.dk