Horsens, d 29. april 2014Åbent brev til:
Skatteminister Morten Østergaard
Medlemmerne af Folketingets Skatteudvalg
Pressen
Umuligt at få svar om leasing-kontrakter til specialbiler
Det kan være en jungle at lease biler ud. Især hvis man er et lille firma, der vil specialisere sig ibiler, der er lidt ud over det sædvanlige. Så møder man en mur af afvisninger, skuldertræk ogen lang ventetid – alt imens store leasing-firmaer kører glat igennem.Vi startede nemlease.dk i efteråret 2013. Målet var at lease brugte biler, så ”almindelige”mennesker kunne finansiere deres drømmebil i en periode.I forvejen driver vi Dinitrol, som udfører undervognsbehandling på alle typer biler. Derforrettede vi vores branchekode til, så den også dækker leasingvirksomhed.Vi kontaktede naturligvis SKAT, som oplyste, at vi bare skulle indsende kontrakten på voresførste kunde – og så var vi i gang. Vi benyttede en standard-leasingkontrakt (udarbejdet afFDM) og lavede enkelte tilrettelser, så den passede præcist til nemlease.dk.Efter ca. 4-5 uger får vi svar fra SKAT: Vore kontrakter er udtaget til kontrol. Efter yderligereto uger meddeler SKAT, at alle kontrakter indeholder fejl og at de derfor er afvist.Bl.a. kalder de vores engangsydelse ”forholdsmæssig usædvanlig”. Men vi kan ikke få at vide,hvor stor denne ydelse så må være – og det står heller ikke beskrevet nogle steder.Imidlertid ønsker vi ikke at lade denne detalje bremse os. Derfor retter vi kontrakterne til ogbeder om at få dem godkendt af SKAT, så vore kunder kan få dem til underskrift.Men vi kan ikke få svar. I stedet ryger vi bag i køen. Igen.I mellemtiden er ventetiden steget fra fem til otte uger. Og siden er sagen gået fuldstændig istå.Vi kan simpelthen ikke få at vide, om vore kontrakter er korrekte eller hvor langt i ”systemet”,de er. Trods gentagne rykkere, trods mange møder hos SKAT er svaret det samme:Desværre. Vi kan ikke hjælpe jer. I kan læse jer til svarene på hjemmesiden (hvilket ikke erkorrekt).Det betyder naturligvis, at vi ikke tør lave og indsende flere kontrakter, fordi vi fortsat ikkekan få at vide, om de kan godkendes.