Klima-, energi- og bygningsminister Martin LidegaardMiljøminister Ida AukenSkatteminister Holger K. NielsenErhvervs-, Vækst- og EksportudvalgetKlima-, Energi- og BygningsudvalgetMiljøudvalgetSkatteudvalgetHalvtomme vindmølletestcentre er en hån mod el-forbrugerne
Trods utallige protester gennemtrumfede ideologiske vindmølleentusiaster og grådige magthavere ifællesskab opførelse af to centre til såkaldt forskning og forsøg med store vindmøller ved henholdsvisHøvsøre med 5 pladser og Østerild med 7 pladser.Allerede efter nu ca. 15 år står der på Høvsøre stadig 2 gabende tomme vindmøllepladser.Én mølle har i månedsvis stået stille og uvirksom.Kun på 2 af de 5 pladser står producerende møller.Ved Østerild, som absolut skulle idriftsættes i 2012, kører kun tre møller.Det forlyder, at der er givet tilladelse til opførelse af endnu en forsøgsmølle.Det forventes, at Vestas opnår tilladelse til opførelse af en meget omtalt mølle på 8 MW med en højde på250 m og med en vingediameter på 164 m.Risø ( del af DTU og Københavns Universitet ) forestår udlejningen og forventer, at det trods dystreudsigter vil lykkes at få de sidste to pladser udlejet inden for nærmest kommende år.Nu da standpladser på forsøgscentre for store vindmøller er kommet i overflod, går det vel som med andreoverflødige produkter, at de kan erhverves / lejes for brøkdele af den oprindelige pris.Et beløb, som kan være langt fra det, der var grundlag for beslutningstagernes vurdering og tilladelse forat tvinge landets skatteborgere / el-forbrugere til at betale etableringen af de to store forsøgscentre.Nu ender det vel med, at de selv samme også skal betale kompensation for manglende lejeindtægter.Næppe noget andet land i verden har pålagt forbrugerne at betale legepladser for vindmøllesektorensidealister og til polstring af investorers pengetanke.Ligegyldigt hvor grønne eller grådige de så end er, kan det kun være en hån mod betalerne.Etablering af legepladserne betales af landets skatteborgere/el-forbrugere.De er også pålagt at betale for fremkommelighed med tunge komponenter og lange vindmøllevinger tilcentrene.Dette har nødvendigvis krævet udvidelse og / eller nyetablering af vejnet med store gennemskårnerundkørsler, forstærkning eller nybygning af broer.Milliarder af gode danske kroner er gået til betaling for ny eller udvidet infrastruktur for transport afproduktionen fra centrene til forbrugere.Dertil kommer, at denne såkaldte VE-produktion betales med en garanteret pris, der ofte er mange gangehøjere end den gældende markedspris, hvorefter forbrugerne betaler differencen i form af PSO-afgift.Vindmøller produceres og testes over den ganske verden.
LM-WindPower har produceret verdens hidtil længste vindmøllevinger med en længde på 73,5 m og har iaugust 2013 fået kørt tre af disse fra fabrikken i Lunderskov til havnen i Esbjerg.Herfra sejledes de videre til Skotland.