Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 156
Offentligt
1356668_0001.png
1356668_0002.png
Jørn Holger Christensen09.04.2014
Til Folketingets Skatteudvalg og TransportudvalgFORORD:Skulle Jeres parti have skiftet ordfører på skatte- eller transportområdet, vil jeg anmode Jer om, atvideresende denne mail til rette vedkommende, samt til den/de person(er) i Jeres parti, derarbejder med disse sager.
BAGGRUND:Jeg synes ikke, at det er rimeligt, at man kan få befordringsfradrag for at køre fra Danmark tilKrakow i Polen 3 gange om måneden og benytte sig af de danske befordringsfradrag, Særligt nårbefordringsfradraget er beregnet på, hvad det koster at have bil i Danmark.Men er befordringsfradraget beregnet på, hvad det koster at have bil i Danmark? Svaret må være:Nej, absolut ikke for alle danskere!Hvis man er pendler og bosiddende på Bornholm, ser situationen helt anderledes ud!FØLGESKRIVELSE:I henhold til Ligningsloven -https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=146323§ 9 CVed opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrag for befordring frem og tilbagemellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads foretages med et beløb, som beregnes på grundlag afden normale transportvej ved bilkørsel efter en kilometertakst, der fastsættes af Skatterådet. Vedfastsættelsen af denne takst lægges udgiften til befordring med bil til grund.Stk. 2. Fradrag kan dog kun foretages for den del af befordringen pr. arbejdsdag, der overstiger 24kilometer.I henhold til den juridiske vejledning -http://www.tax.dk/jv/ca/C_A_4_3_3_1_3.htmBenyttelse af offentlige transportmidler begrænser eller udvider ikke fradragetopgjort efterLL § 9 C, stk. 1-3. Det afgørende er længden af normal transportvej ved bilkørsel, ogfradraget beregnes uden hensyn til faktiske, afholdte udgifter.Der kan opstå spørgsmål ombenyttelse af motorveje, omfartsveje, hovedveje og lignende frem for en måske kortere strækningad mindre veje.SKAT udgav i februar 2012 denne folder -http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=93485- hvor dergives forskellige eksempler for bornholmske pendlere, der ikke følger kilometertaksten for brug afoffentlige transportmidler.Jeg er af den overbevisning, at der i Grundloven står: Alle er lige for Loven, men i detteovenstående tilfælde, ser det ikke ud til at være tilfældet.For at gøre del helt synligt og tydeligt har jeg lavet 2 eksempler på et regneark. Det ene eksempeler for bornholmske pendlere, der jo kun har færge eller fly som transportmuligheder, for at kommetil København eller andet steds på Sjælland, den anden er for en pendler der kan køre med toghele vejen fra hjemmet til København.
Thorkildsvej 19, 3700 Rønne – tlf. 86 42 48 59 – e-mail: [email protected]
Jørn Holger ChristensenAnn Hartls månedlige udgifter tiltransportKollegaens månedlige udgifter til transport
Afstand fra hjem til arbejdsplads = 165kmAfstand fra hjem til arbejdsplads = 165 kmGælder for Bornholmske pendlere!Anvender flyKr.Kan ikke anvendes af Bornholmske pendlere!Anvender togKr.3.300,008.583,602.609,16Der er regnet med 20 dage pr.måned24-120 km = 2,13 pr. km 4.089,60120-330 km = 1,07 pr.km4.494,00
Bruttopris pr. månedSkattefradragFradragsværdi (31%)
10.000,0010.000,003.100,00
Bruttopris pr. månedSkattefradragFradragværdi (31%)
Nettoudgift pr. måned(faktisk egen udgift)
6.900 kr.
Nettoudgift pr. måned(faktisk egen udgift)
690,84 kr.
8.583,60
Efter min bedste overbevisning kan dette da kaldes fornegativ særbehandling,som ingen af deberørte pendlere kan – eller efter min mening skal – være tjent med i et velorganiseret demokratiskland, der i sinForfatninghar stående, at der er lighed for loven.I dette tilfælde har man lavet speciallove for bl.a. bornholmske pendlere, det må og skal der lavesom på.

Venlig hilsen

Jørn Holger Christensen
Thorkildsvej 19, 3700 Rønne – tlf. 86 42 48 59 – e-mail [email protected]