Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 154
Offentligt
TilSkatteminister Morten ØstergaardSkatteudvalgets medlemmerCC: de bornholmske folketingsmedlemmer Jeppe Kofod (S) og Peter Juel Jensen (V)
Bornholm, den 4. april 2014Bornholmske distancependlere har brug for ligestilling og ikke yderligere begrænsninger af befordringsfradraget
Pendlergruppen under Bornholms Passagerforening retter hermed henvendelse direkte til Dem, hr. skatteministerMorten Østergaard, og til medlemmerne af Skatteudvalget på baggrund af rygter i dagpressen om, at der er opstået etpolitisk ønske om begrænsninger af befordringsfradraget for personer, fx fra Polen og andre Østeuropæiske lande,som arbejder i Danmark. Senest i en artikel i Bornholms Tidende, den 1. april 2014, nævnes et forslag om et genereltloft for befordringsfradraget.Ved regeringens seneste tiltag mod social dumpning blev rejsefradraget væsentlig reduceret, idet rejsefradraget medskattereformen i 2012 blev reduceret til maks. kr. 25.000,- kr. årligt mod oprindeligt 98.000,- kr. årligt. I den forbindel-se var Bornholm den eneste kommune i Danmark, som blev alvorlig berørt af dette. Dette erkendte tidligere skatte-minister Thor Möger Pedersen – ved foretræde den 29. juni 2012 – over for Pendlergruppen og stillede os i udsigt, at1ministeriet ville se på, hvordan distancependleres udfordringer kunne udlignes i stedet. Efterfølgende har skattemini-ster Holger K. Nielsen i brev af den 25. oktober 2013 til Pendlergruppen bekræftet, ”at ministeren og regeringen eropmærksom på de udfordringer, som pendlere bosat i yderområderne – herunder Bornholm – har og de omkostnin-ger, der er forbundet med pendling til og fra Bornholm og andre yderområder, kan hæmme mobiliteten for pendler-ne. Og omkostningerne kan modvirke mulighederne for at fastholde ressourcestærke familier i yderområderne.”Desværre er udfordringerne for os distancependlere kun blevet større de seneste år, og mange har opgivet pendlingentil og fra Bornholm. DI Bornholm har opgjort, atseks
arbejdsdygtige personer fraflytter Bornholm pr. uge. Det udhulerdet bornholmske samfunds overlevelsesmuligheder. Seneste regeringstiltag i forbindelse med FL2014 betyder, atpendlere til og fra Bornholm bør tegne privat erhvervsmæssig rejseforsikring, når de rejser til og fra deres arbejde ihovedstaden via Ystad (Sverige). Direkte omkostninger forbundet med arbejde, som ikke er fradragsberettiget i lighedmed andre pendleromkostninger, som kun distancependlere har, beløber sig årligt til en størrelsesorden, som betyderat kun personer med indtægter langt over gennemsnit har mulighed for distancependling.Nu frygter Pendlergruppen, at distancependlerne bliver yderligere urimeligt ramt af politisk iver efter at ”lukke et hul iskatteloven” og tillader os derfor at gøre opmærksom på, at distancependlere typisk har en årlig omkostning ved fx atvære bosat på Bornholm og have arbejde i vores nærmeste nabokommune i Region Hovedstaden på et sted mellemkr. 50.000,- til 80.000,- netto årligt efter kompensation for skattefradrag. Dette beløb har igennem årene kun væretstigende efterhånden, som fradrag i tilknytning til arbejde er reduceret (svarer til en reducering af pendlernes brutto-løn med gennemsnitlig kr. 200.000,- årligt).Såfremt det politisk anses for nødvendigt, at begrænse den udenlandske arbejdskrafts muligheder for skattefradrag,anmoder vi indtrængende om at indenlandske distancependlere ikke rammes af sådanne tiltag, men i højere grad kankompenseres og ligestilles med øvrige borgere i Danmark ikke mindst vores arbejdskollegaer, der pendler til og fraarbejde, som også er bosat i samme region.1
En distancependler defineres som: En ansat, der har job i nabokommunen inden for samme region, hvor det er nødvendigt enten at anvende
flytransport for at komme frem og tilbage fra arbejdet samme dag (børnefamilie) eller hvor overnatning i nærheden af arbejdspladsen er nødven-dig, for at kunne passe arbejdet til arbejdsgiverens fulde tilfredshed (ikke brofast ø).
Pendlergruppens løsningsforslag
Skal fx Bornholm kunne fastholde ressourcestærke familier – samtidig med at det for ledige og kontanthjælpsmodta-gere overhovedet skal være muligt at pendle til arbejde uden for øen – anser Pendlergruppen det som den enestepraktiske løsning, at der indføres et ligningsmæssigt fradrag for distancependling, der delvis kompenserer for de eks-traordinære udgifter, som pendleren har for at kunne varetage jobbet. Dette ligningsmæssige fradrag bør bestå afet
særligt skattemæssigt pendlerfradrag for distancependling på kr. 650,- kr. pr. arbejdsdag jobbet varetages hos ar-
bejdsgiveren.
Dette fradrag skal kun anvendes, når der – for at varetage arbejdet efter arbejdsgiverens berettigedekrav – kræves daglig pendling med fly eller pendling, hvortil der er forbundet overnatning (befordring eller befordringkombineret med logi hjemmefra bopæl).Pendlergruppen beder ligeledes med denne henvendelse om foretræde for Skatteudvalget, for at redegøre for destigende udfordringer distancependlerne nu oplever, og som er yderste problematiske, hvis ikke pendlere skal følgeden løbende lovgivnings incitamenter om fraflytning.På forhånd tak for positiv modtagelse og udvist forståelse.
Medunderskriver:Kim KettnerNæstleder af PendlergruppenPreben HolmPendlergruppens ambassadør
PS:Alene transportomkostningen for en distancependler – fx bosiddende på Bornholm med små børn, der daglig skal følgeog/eller hente deres børn i børneinstitution – andrager udgift til fly pt. ca. 120.000,- kr. årligt. Fly er eneste muligetransportform, når jobbet på arbejdspladsen skal passes og man samtidig ønsker at opholde sig på bopælen sammenmed familien om aftenen/natten. Dette er komplet umuligt ved brug af offentlige transportformer (færge, bus og tog).