Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 150
Offentligt
København 15.01.2014
Forsyningssikkerhedsafgift på brændefyring
Det Økologiske Råd bakker 100 % op om, at brændefyring skal afgiftsreguleres. Dels i forbindelsemed, at forsyningssikkerhedsafgiften indføres, men også for at minimere den sundhedsskadeligeluftforurening fra brændefyring. Brændefyring står for ca. 65 % af den danske partikeludledning,. Brændefyringder ifølge Göteborg-protokollen skal reduceres 33 % i 2020 og ifølge det nye NECprotokollen2020,NEC-direktiv skalreduceres 64 % i 2030. Beskatning af brændefyring motiverer til isolering og brug af renere energi.Energiforbruget til brændefyring afhænger af, hvor ofte fyringsenheden1er i drift Forurening fradrift.brændefyring afhænger af, hvor meget fyringsenheden forurener under drift og hvor ofte den er idrift,drift. Derfor foreslår Det Økologiske Råd, at regeringen og Folketinget i de videre drøftelserovervejer en timebaseret afgift på brændefyring, hvor opkrævning af forsyningssikkerhedsafgifteni stedet sker med udgangspunkt i antal driftstimer. Derudover foreslår Det Økologiske Råd, at derDerudoverindføres en beskatning af den voldsomme partikelforurening fra brændefyring der ligeledesforureningbrændefyring,opkræves ud fra antallet af driftdriftstimer, men differentieret efter fyringsenhedens forurening Daforurening.skaderne fra brænderøg er mindre på landet, og da brændefyring let kan undværes i byer medkollektiv varmeforsyning, så foreslå Det Økologiske Råd samtidig at lade partikelforeslårpartikelafgiften afhængeaf, om der er tilgængelig kollektiv varmeforsyning i området.Fyringsenhedens forureningsniveau kan let afgøres af skorstensfejeren ud fra fyringsenhedensmiljøklasse (partikelforurening pr. kg træ). Det foreslås, at der arbejdes med tre miljøklasser. Dettedergør skorstensfejerens arbejde let, da de ikke-Svanemærkede brændeovne falder i klassen ”Svanemærkede”storforurening”, de Svanemærkede brændeovne (og ovne, hvor producenten kan dokumentere, at devil kunne opfylde de tekniske krav til svanemærkede oovne) under en ”middel forurening”, menstræpillefyr, træpilleovne og nogle to-kammer brændeovne falder under en ”l forurening”.lilleDet antal timer fyringsenheden bruges årligt kan registreres i en lille plomberet temperaturmålermed en temperaturføler i skorstenen. En sådan måler til brændefyring er ikke på markedet, da denikke efterspørges. Men teknologileverandøren C.B. Svendsen, der producerer måleinstrumentermåleinstrumenter,angiver at måleren kan produceres i næsten samme prisleje som en elmåler Måleren registrererelmåler.og gemmer kun det antal timer, hvor temperaturen i skorstenen er over en grænse på f.eks. 60 �C,hvilket kun forekommer, når fyringsenheden anvendes2. Det vil være en fordel med en fjernaflæstmåler for at nedbringe omkostningerne til aflæsning og kontrol, og for at minimere mulighedernefor snyd. Alternativt kan måleren aflæses og målingen indtastes/indtelefoneres en gang årligt af./indtelefoneresbeboeren (ligesom ved vand- og varmemålere) og målingen kan så kontrolleres og indberettes afvarmemålere),skorstensfejeren i forbindelse med, at han alligevel er på obligatorisk tilsyn en gang om åretåret.Det Økologiske Råds afgiftsforslag er skitseret i tabel 1 med brændeovne som eksempeleksempel.Forslaget indeholder indfasning af den planlagte forsyningssikkerhedsafgift (FSA) på træ pr. GJ ogen afgift for partikelforurening, partikelforureningsafgiften (PFA) PFA indfases gradvis over 5 år,(PFA).(2015-2017-2019), så der kan ske en løbende udskiftning af fyringsenheder.),
Fyringsheder dækker brændeovne, pejse, brændekbrændekedler, halmfyr, træpillefyr m.v. sluttet til skorsten.260oC er her valgt, fordi man så også registrerer den tid, hvor brugeren evt. skruer ned for lufttilførsel og laderovnen brænde/gløde ved lav temperatur, hvorved forureningen øges voldsomt. Samtidig er 60oC så højt, at deteratur,ikke forekommer, selv om solen f.eks. skinner på skorstensrøretskorstensrøret.1
Afgiftssatserne i tabellen er vist for brændeovne og fastsat ud fra et træforbrug på 2,5 kg (0,036 GJsatved 20 % fugt) pr. time. PFA dækker alene de skader (kaldet eksternaliteter), som forureningenmed partikler forårsager i byer og på landet3. For brændekedler og halmfyr er forbruget højereligesom forureningen kan være meget højere pr. kg brændsel (særlig for halmfyr) og både FSA ogPFA skal fastsættes specifikt derefter i overensstemmelse med nedenstående principefterprincip.Det Økologiske Råd har tidligere foreslået en afgift på fyringsenheden uafhæuafhængig af energiforbrug.Denne afgiftsmodel blev afvist af skatteeksperter, da EU ønsker en afgift, der afhænger specifikt afden indfyrede energimængde, altså af træforbruget. Ved at anvende Det Økologiske Råds nyeforbruget.forslag med en temperaturmåler tages højde for dette, da træforbruget afhænger direkte af, hvorofte fyringsenheden benyttes. Vi erkender, at der er lidt usikkerhed i omsætningen fra drifttimertil indfyret mængde træ, men usikkerheden skønnes at være begrænset – og den opvejes langt af,de mange fordele ved denne metode herunder at al brændefyring bliver afgiftsbelagt, uanset omordelemetode,det er importeret, købt eller sanket på egen grund, og tilskyndelse til at fyre med affald undgås.grund,Samtidig undgås beskatning af raftehegn og brænde til spejdernes lejrbål og Skt. Hans.Tabel 1: Afgiftsforslag for brændeovne:Miljøklasse:2014Stor forureningMiddel forureningLille forureningStor forureningMiddel forureningLille forureningStor forureningMiddel forureningLille forureningStor forureningMiddel forureningLille forureningStor forureningMiddel forureningLille forureningStor forureningMiddel forureningLille forureningStor forureningMiddel forureningLille forureningPartikelforurening(g pr. kg træ)Over 51-5Under 1Over 51-5Under 1Over 51-5Under 1Over 51-5Under 1Over 51-5Under 1Over 51-5Under 1Over 51-5Under 1Byer med kollektivvarmeforsyning(kr pr. times fyring)FSA0,4PFA03,61,20,33,61,20,37,22,40,67,22,40,6113,51113,51I alt0,44,11,70,84,21,80,983,21,48,13,31,5124,5212,14,62,1Landzone uden kollektivvarmeforsyning(kr pr. times fyring)FSA0,4PFA01,40,50,31,40,50,32,810,52,810,54,31,50,84,31,50,8I alt0,41,910,821,10,93,61,81,32,71,91,45,32,51,85,42,61,9
2015
0,5
0,5
2016
0,6
0,6
2017
0,8
0,8
2018
0,9
0,9
2019
1
1
2020
1,1
1,1
FSA: Forsyningssikkerhedsafgift. PFA: PartikelforureningsafgiftPartikelforureningsafgift.
Når FSA og PFA er fuldt ud indfaset i 2020 svarer det til en afgift på en brændeovn i byzonen meden middel forurening på 4,6 kr/time (1,1 kr. fra FSA og 3,5 kr. fra PFA) svarende til 46 øre/kWh (11øre fra FSA og 35 øre fra PFA). Dette er samme størrelsesorden som afgifterne på fjernvarme ogordengas. Brændefyring vil dog forsat være lempeligt beskattet rent miljømæssigt, da en brændeovnmed middel forurening forurener over 50 gange mere end fjernvarme og gas.3
Eksternaliteter for partikler er taget fra Miljøprojekt 1164 (2007) og fremskrevet til 20132013-priser.
-2-
Hvis 25 % af brændeforbruget sker i byer og 75 % på landet i ovne med middel forurening og deråforurening,afbrændes ca. 40.000.000 GJ træ i 2020 (som i dag), så fås et samlet afgiftsprovenu på 4,25 mia. kræafgiftsprovenuårligt (incl. moms), hvorfra der så skal fratrækkes et mindre beløb til et indberetningssystem ogkontrol (brugeren betaler måleren) FSA og PFA vil isoleret set reducere omfanget af brændefyringmåleren).men omvendt, så vil samtidig udfasning af olie og gasfyr få forbruget af brænde til at stige. Alt i altolie-forventes et provenu på 2-4 mia kr årligt og en reduktion i partikelforurening fra brændefyring på470-80 % sammenholdt med baseline. Indføres kun FSA (uden PFA) vil afgifts80afgiftsprovenuet kun være1,5 mia. kr årligt (incl. moms) og reduktionen af partikelforureningen meget laverelavere.
10 gode grunde til at indføre DØRs afgiftsforslag:1) De mest forurenende fyringsenheder udskiftes og derved reduceres forureningen markant.e2) Brugen af brændefyring bliver mindre attraktiv og derved reduceres forureningen markant.3) Der skabes grønne jobs ved salg og opsætning af nye fyringsenheder og temperaturmålere.4) Afgiftsforslaget øger ikke grænsehandlen med brænde eller stimulerer sort brændehandel.5) Forslaget motiverer ikke til at fyre med affald og skrue ned for ilttilførslen for at spare træ.tilførslen6) Forslaget omfatter alt brænde (ikke kun brænd købt i Danmark) og er derved retfærdigbrænderetfærdigt.7) Forslaget er med til at sidestille brændefyring med andre varmekilder der er afgiftsbelagt.varmekilder,8) Forslaget giver et direkte incitament til at udvikle bedre ovne og røgrensningsteknologi4røgrensningsteknologi.9) Forslaget giver en sundhedsgevinst på 1-2 mia. kr. årligt i Danmark pga. mindre forureningforurening.10) Forslaget kan let indføres ud fra skorstensfejernes registre over fyringsenheder i Danmark.
Forurening fra varmekilderBrændefyring forurener uforholdsmæssig meget sammenholdt med de fleste andre varmekilder.Paradoksalt nok er brændefyring som eneste forurenende varmekilde fritaget for afgifter. Ca. 65 %af den samlede danske partikeludledning stammer fra brændefyring. Til sammenligning kommerca. 2 % fra alle landets kraftværker ttilsammen.
Gammel lastbil udenfilter: 5,5 g/GJ
Stramme emissionsnormer oghøje miljøafgifter
Yderligere informationer:Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver, Det Økologiske Råd, tlf. 22 81 10 27Kristensen,Der findes allerede én danskproduceret toto-kammer brændeovn, der falder under ”lille forurening”. Den erilleimidlertid dyr, men netop den lille afgift på denne ovnovntype vil gøre den mere økonomisk attraktiv.4
-3-