Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 141
Offentligt
1352269_0001.png
1352269_0002.png
1352269_0003.png
1352269_0004.png
1352269_0005.png
1352269_0006.png
1352269_0007.png
1352269_0008.png
1352269_0009.png
28. marts 2014J.nr. 13-0578850
Til Folketinget – SkatteudvalgetTil udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-rende forslag tillov om ændring af lov om en børne- og ungeydelse og lov om børnetil-skud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (Lovfæstelse af ændret anvendelse af op-tjeningsprincippet).
Morten Østergaard/ Søren Schou
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen foreslår, at det i sel-ve ikrafttrædelsesbestemmelsenanføres – og således ikke alenefremgår af bemærkningerne til be-stemmelsen – at administrationenaf optjeningsprincippet blev æn-dret med tilbagevirkende kraft alle-rede ved Skatteministeriets skrivel-se nr. 9353 af 9. juli 2013 om æn-dret administration og genoptagel-se af sager afgjort i henhold til lovnr. 1609 af 22. december 2010 omændring af lov om en børnefami-lieydelse, lov om børnetilskud ogforskudsvis udbetaling af børnebi-drag og lov om et indkomstregi-ster.Ankestyrelsen har ikke i øvrigtbemærkninger til lovudkastet.
Skatteministeriet vil tage højde forbemærkningerne ved udformnin-gen af det endelige lovforslag.
Børnesagens Fællesråd
Børnesagens Fællesråd har ingenbemærkninger til forslaget.
Danmarks Vejlederfor-ening
Danmarks Vejlederforening haringen bemærkninger til forslaget.
Dansk Aktionærforening
Dansk Aktionærforening har ingenbemærkninger til forslaget.
Dansk Arbejdsgiverfor-ening
Den fri bevægelighed af kapital,tjenesteydelser, varer og arbejds-kraft er af stor værdi for Danmarkog danske virksomheder. Dan-mark skal fortsat være fortaler forfri bevægelighed og forsvare den-ne.
Side 2af 2
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
En del af accepten af den fri be-vægelighed er, at man lever op tilde lovgivningsmæssige krav, sommedlemslandene i enighed harvedtaget i EU. Krav som under-støtter den fri bevægelighed ved, atlønmodtagere ikke står udenrettig-heder, blot fordi de arbejder i etandet EU-land, og samtidig re-spekterer medlemslandenes ret tilat fastlægge deres velfærdssyste-mer. Danmark skal naturligvis ha-ve nationale regler, der ikke kon-flikter med lovgivningen på EU-niveau.DA afgav i forbindelse med indfø-relse af optjeningsprincippet et hø-ringssvar i november 2010, hvorafdet fremgår, at DA kan tilslutte sigintentionerne om indførelse af etoptjeningsprincip for børneydelseog børnetillæg.Regeringen vurderer nu, at todomme afsagt i henholdsvis 2011og 2013 har bidraget til en ny for-ståelse af rækkevidden af sammen-lægningsprincippet iforordning883/2004. DA har derfor forståel-se for, at den danske lovgivningsnarest muligt bringes i overens-stemmelse med EU-retten.DA henleder opmærksomhedenpå, at såfremt et flertal i Folketin-get finder behov for et stærkereværn mod utilsigtet udbetaling afbørnecheck end det, somEU-retten muliggør i forhold til dennuværende indretning som en delaf skattesystemet, kan et udred-ningsarbejde f.eks. afklare om deter muligt at omlægge ordningen, så
Lovforslaget har til formål at sikre,at danske nationale regler ikke er ikonflikt med lovgivningen på EU-niveau. Regeringen deler såledesDA’s holdning hertil.
Skatteministeriet har noteret sigDAs forslag.
Side 3af 3
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den i stedet bliver en social foran-staltning.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri henviser til DAshøringssvar.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv henviser DAs hø-ringssvar.
Dansk Industri
Dansk Industri henviser til DAshøringssvar.
Danske Erhvervsskoler
Danske Erhvervsskoler – Bestyrel-serne (DE-B) og Danske Er-hvervsskoler – Lederne (DE-L)har ingen bemærkninger til forsla-get.
Danske Universiteter
Danske Universiteter har ingenbemærkninger til forslaget.
Datatilsynet
Datatilsynet har ingen bemærknin-ger til forslaget.
Departementet for Fami-lie og Justitsvæsen i Grøn-land
Departementet for Familie og Ju-stitsvæsen har ingen bemærkningertil forslaget.
Det KriminalpræventiveRåd
Det Kriminalpræventive Råd haringen bemærkninger til forslaget.
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen (herunder TER)har ingen bemærkninger til forsla-get.
Side 4af 4
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finanssektorens Ar-bejdsgiverforening
Finanssektorens Arbejdsgiverfor-ening støtter, at den danske lov-givning bringes i overensstemmel-se med EU-retten. Finanssekto-rens Arbejdsgiverforening skal iden forbindelse pege på, at der kanvære behov for lovgivningsmæssi-ge tiltag, der i højere grad sikrer, atmodtagerne af de pågældendeydelser reelt opfylder betingelsernefor at modtage ydelsen, herunderkravet om ophold i Danmark. Derkan i den forbindelse peges på mu-ligheden for at omlægge udbeta-lingen til månedsvis bagud.
Skatteministeriet er enig i, at enomlægning af udbetalingen til atvære månedsvis og bagudrettetkan medvirke til i højere grad atsikre, at modtagerne opfylder be-tingelserne for at modtage ydelsen.Skatteministeriet vil undersøgemuligheden nærmere.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-ninger til forslaget.
FSR – danske revisorer
FSR – danske revisorer har ingenbemærkninger til forslaget.
IT-Universitet i Køben-havn
IT-Universitet i København haringen bemærkninger til forslaget.
KL
Det har ikke været muligt at fåKLs høringssvar politisk behandletinden fristen. KL har derfor frem-sendt et foreløbigt høringssvar ogvil fremsende eventuelle yderligerebemærkninger, når sagen har væretpolitisk behandlet.KL tager forbehold for de øko-nomiske konsekvenser i henholdtil DUT princippet.KL har ingen bemærkninger til
Side 5af 5
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forslaget.
Kommunale Tjeneste-mænd og Overenskomst-ansatte
KTOhar ingen bemærkninger tilforslaget, idet det skønnes, at æn-dringerne ikke har løn- og ansæt-telsesmæssige konsekvenser foransatte i kommuner og regioner.KTO henviser til eventuelle hø-ringssvar fra LO, FTF og Akade-mikerne samt fra KTOs medlems-organisationer.
LO
LO har modtaget lovforslag ved-rørende børne- og ungeydelsesamt lov om børnetilskud og for-skudsvis udbetaling af børnebidragi høring.Lovforslaget lovfæster den alleredeændrede administration af optje-ningsprincippet. Den ændredepraksis skyldtes en EU-forordning,der betød, at man ikke længerekunne opretholde et krav om be-skæftigelse- eller bopælsperiode iDanmark.En forordning har forrang for na-tional lovgivning, hvorfor admini-strationen allerede er ændret. Denændrede administration bibeholderkravet til beskæftigelse og bopæl.Men man kan nu medregne bo-pælsperiode og beskæftigelse ihjemlandet.Dermed får langt de fleste EØS-borgere, der kommer til Danmark,fuld ydelse, hvis de i øvrigt opfyl-der betingelserne (forældremyn-dighed over barn og fuld skatte-pligtig i Danmark).
Skatteministeriet skal gøre op-mærksom på, at det ikke er muligtat håndhæve kravet om fuld skat-
Side 6af 6
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
LO er opmærksom på sager, hvoransatte fra Østeuropa er blevetmodregnet i lønnen, når de harmodtaget børne- og ungeydelse.Eftersom udgifterne til børn bo-ende i hjemlandet typisk er megetlavere, end i Danmark, så vil bør-ne- og ungeydelsen kunne medvir-ke til unfair konkurrence på ar-bejdsmarkedet.Der er dog dokumentation for, atdet stadig er et meget begrænsetantal, der modtager de pågældendeydelser. Der blev således i 2012kun udbetalt 60 mio. kr. i børne-og ungeydelse til borgere fra EUeller EØS, der boede uden forDanmark, og som havde børn bo-ende uden for Danmark. Udbeta-ling Danmark har oplyst, at manhar ca. 9.000 sager, hvor man ud-betaler børnecheck til EU/EØS-borgere. Omkring halvdelen afmodtagerne er svenskere, en tred-jedel er polakker, mens resten ertyskere og øvrige EØS-borgere.I lovforslaget vurderes den ændre-de praksis at have betydning for enendnu mindre gruppe af personer.Den samlede merudbetaling vur-deres at udgøre 20 mio. kr., hvorafnogle vil returnere til de offentligekasser gennem et øget forbrug.Nettoeffekten for den offentligeøkonomi skønnes derfor kun atvære 15 mio. kr.LO kan dog være bekymret for etstadigt større pres på de danskevelfærdsydelser fremadrettet.Det taler for, at man skal følge
tepligt overfor personer omfattetaf forordning nr. 883/04 om ko-ordinering af sociale sikringsydel-ser. Dette er for god ordens skyldfastsat i lov om en børne-og unge-ydelse § 13, stk. 1, jf. bekendtgø-relse om børne- og ungeydelsens §15.
Side 7af 7
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
området tæt. Det skal sikres, atreglerne ikke bliver misbrugt til atunderbyde danske arbejdskraftgennem social dumping.I debatten er der blevet fremsat enlang række hurtige løsninger påproblemet. Det skal selvfølgeligsikres, at den danske velfærdsmo-del ikke undergraves; Men der ertid til at analysere problemstillin-gen grundigt, og der er tid til atsikre fornuftige løsninger. Løsnin-gerne skal samtidig have fokus påat fastholde og styrke tryghed oglighed i det danske velfærdssam-fund.LO mener desuden, at kontrollenmed udbetaling af ydelser til van-drede arbejdstagere skal være såeffektiv som muligt, selvfølgeligunder hensyntagen til EU-reglerne,og at de danske myndigheder i tætsamarbejde med oprindelseslandetsikrer, at ydelserne beregnes kor-rekt til de personer, der har ret tilden.Regeringen er enig i, at kontrollenskal være så effektiv som mulig.Regeringen har fokus på dette. Se-nest har regeringen bebudet enskærpelse af kontrollen på dag-pengeområdet.
Regeringen er enig i, at områdetskal følges tæt og vil i øvrigt arbej-de for at fremme at arbejde iDanmark udføres efter danskeløn- og arbejdsvilkår.
Rigsrevisionen
Rigsrevisionen har gennemgåetudkastet for bestemmelser omregnskab, revision samt placeringaf ansvar for økonomistyring.Rigsrevisionen har konstateret, atder ikke er sådanne bestemmelser i
Side 8af 8
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udkastet til lovforslag.Rigsrevisionen har herefter ingenbemærkninger til udkastet.
Rådet for Socialt Udsatte
Rådet for Socialt Udsatte har in-gen bemærkninger til forslaget.
SRF Skattefaglig For-ening
SRF Skattefaglig Forening har in-gen bemærkninger til forslaget.
Statsforvaltningen
Statsforvaltningen har ingen be-mærkninger til forslaget.
Udbetaling Danmark
Udbetaling Danmark har ingenbemærkninger til forslaget.
Side 9af 9