Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 114
Offentligt
1338681_0001.png
24. februar 2014J.nr. 13-0578850

Resumé af Forslag til Lov om ændring af lov om en

børne- og ungeydelse og lov om børnetilskud og for-

skudsvis udbetaling af børnebidrag (Lovfæstelse af

ændret anvendelse af optjeningsprincippet)

Det foreslås at lovfæste den allerede ændrede administration af optjeningsprincippet,hvorefter sammenlægningsprincippet for personer omfattet af forordning nr. 883/04 omkoordinering af de sociale sikringsordninger anvendes.Regeringen har efter en grundig juridisk vurdering måttet konkludere, at Danmark ikkekan opretholde den tidligere administration af optjeningsprincippet for børne- og unge-ydelsen og ydelser efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag(børnetilskudsloven). Dette er sket i forlængelse af, at Kommissionen ligeledes har vurde-ret, at den tidligere administration er i strid med Danmarks EU-retlige forpligtelser.Danmark har herefter en forpligtelse til at sikre, at den danske lovgivning er i overens-stemmelse med EU-retten.Det er således ikke muligt at opretholde et krav om en vis beskæftigelses- eller bopælspe-riode alene her i riget overfor EU/EØS-borgere omfattet af forordningen. Perioder medbopæl eller beskæftigelse i andre EU/EØS-lande skal også tælles med, når optjenings-princippet skal opfyldes.Praksis er allerede ændret i overensstemmelse hermed, da en forordning har forrang fornational lovgivning, og således er umiddelbart gældende i Danmark.Da lovforslaget lovfæster den allerede gældende administration af optjeningsprincippet,medfører lovforslaget i sig selv ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige. Deøkonomiske konsekvenser kan således henføres til, at administrationen af optjeningsprin-cippet er ændret.Den ændrede administration af optjeningsprincippet skønnes at medføre merudgifter påca. 20 mio. kr. årligt før tilbageløb og ca. 15 mio. kr. årligt efter tilbageløb.