Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 99
Offentligt
1320892_0001.png
1320892_0002.png
21. november 2013
TilFolketingets Retsudvalg

Vedr. Forslag om bortfald af særlige bestemmelser for fornyelse af kørekort til

personer, der er fyldt 70 år, jf. Færdselsloven §59 stk. 1 og 2.

Personer, der er fyldt 70 år, skal iht. Færdselslovens § 59 forny kørekortet medkortere gyldighed end andre borgere. Kørekort udstedes normalt med engyldighedstid på 15 år, men personer over 70 skal forny deres kørekort hyppigereend resten af befolkningen, efter en særregel fastsat af Justitsministeren. Det skalaktuelt ske ved det fyldte 70 år, og derefter når personen fylder 74, 76, 78, 80 år –og herefter hvert år. Fornyelse forudsætter bl.a. en lægeundersøgelse.Danske Seniorer har undersøgt årsagerne til denne særbehandling af bilister på 70+,senest ved en høring på Christiansborg den 29. oktober 2013, hvori deltog trafik- oglægefaglige eksperter.Konklusionen er entydigt, at der ikke er belæg for at fastsætte en aldersgrænse udfra hensyn til trafiksikkerheden. Endvidere at særbehandlingen er diskriminerendeog formentlig i strid med internationale konventioner om menneskerettigheder.Ældre bilister er med deres lange erfaring gode til at regulere deres kørsel efterforholdene. Danske undersøgelser viser da også, at ældre forårsager langt færreulykker end fx unge mænd under 25 år, Bilister på 70 år og derover udgør på ingenmåde en særlig risikogruppe i trafikken.De danske undersøgelser bekræftes internationalt. Tværnationale undersøgelserviser, at ældre bilisters andel i trafikulykker er den samme i Danmark som i lande,der ikke har særregler for kørekortfornyelse. Kort sagt: De danske særregler haringen positiv indflydelse på trafiksikkerheden.Omkostningerne forbundet med særreglen er ganske betydelige. I 2013 er derskønsmæssigt 223.000 personer, som af egen lomme, betaler 100-125 mio. kr. tilpraktiserende læger for den obligatoriske lægeundersøgelse. Tidsforbruget svarer til70 helårs læger. Embedslæger, politi og især kommunernes Borgerservice er ogsåbelastet af ordningen i et betydeligt omfang.
-2-
Den diskriminerende regel blev indført i 1950’erne i forbindelse med fastsættelsen af fem-årigegyldighedstider for kørekort for resten af befolkningen. De generelle gyldighedsstider for kørekort ersiden ændret, senest til 15 år. Men diskriminationen af bilister på 70 år og derover består uforklarligvis,fortsat.Danske Seniorer anbefaler på denne baggrund, at Færdselsloven bør være den samme for både ældre ogyngre bilister. Særreglen er diskriminerende og uden videnskabeligt belæg. Den kan derfor ikkeforsvares på nogen måde. En alder på 70 år og derover gør ikke en person til en dårligere bilist.Tværtimod.Vi ser frem til at uddybe forslaget ved foretræde for Retsudvalget snarest belejligt.Med venlig hilsen

Danske Seniorer

Jørgen FischerLandsformand
Gerda KlemensenDirektør