TilFolketingets RetsudvalgVedr. Forslag om bortfald af særlige bestemmelser for fornyelse af kørekort til
personer, der er fyldt 70 år, jf. Færdselsloven §59 stk. 1 og 2.
Personer, der er fyldt 70 år, skal iht. Færdselslovens § 59 forny kørekortet medkortere gyldighed end andre borgere. Kørekort udstedes normalt med engyldighedstid på 15 år, men personer over 70 skal forny deres kørekort hyppigereend resten af befolkningen, efter en særregel fastsat af Justitsministeren. Det skalaktuelt ske ved det fyldte 70 år, og derefter når personen fylder 74, 76, 78, 80 år –og herefter hvert år. Fornyelse forudsætter bl.a. en lægeundersøgelse.Danske Seniorer har undersøgt årsagerne til denne særbehandling af bilister på 70+,senest ved en høring på Christiansborg den 29. oktober 2013, hvori deltog trafik- oglægefaglige eksperter.Konklusionen er entydigt, at der ikke er belæg for at fastsætte en aldersgrænse udfra hensyn til trafiksikkerheden. Endvidere at særbehandlingen er diskriminerendeog formentlig i strid med internationale konventioner om menneskerettigheder.Ældre bilister er med deres lange erfaring gode til at regulere deres kørsel efterforholdene. Danske undersøgelser viser da også, at ældre forårsager langt færreulykker end fx unge mænd under 25 år, Bilister på 70 år og derover udgør på ingenmåde en særlig risikogruppe i trafikken.De danske undersøgelser bekræftes internationalt. Tværnationale undersøgelserviser, at ældre bilisters andel i trafikulykker er den samme i Danmark som i lande,der ikke har særregler for kørekortfornyelse. Kort sagt: De danske særregler haringen positiv indflydelse på trafiksikkerheden.Omkostningerne forbundet med særreglen er ganske betydelige. I 2013 er derskønsmæssigt 223.000 personer, som af egen lomme, betaler 100-125 mio. kr. tilpraktiserende læger for den obligatoriske lægeundersøgelse. Tidsforbruget svarer til70 helårs læger. Embedslæger, politi og især kommunernes Borgerservice er ogsåbelastet af ordningen i et betydeligt omfang.