Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 62
Offentligt
KATASTROFEALARM for landets retshjælpsinstitutioner
Med Finanslovaftalen af 26. november 2013 ligger det nu fast, at Retshjælpspuljen i Finans-lovsforslaget for 2014 er på 14,2 mio.kr., eller 7,5 mio.kr. mindre end for indeværende år.Med den måde som Retshjælpspuljen fordeles på jf. Tilskudsbekendtgørelsen, bekendtgørelsenr. 100 af 30. januar 2012 (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=140162)og praksis, Beretning om Tilskud til Retshjælpsinstitutioner 2013 (http://civilstyrelsen.dk/~/media/Beretning_retshjaelpsinstitutioner_2013.ashx) hvor Rets-hjælpspuljen fordeles forholdsmæssigt mellem de godkendte retshjælpsinstitutioners rimeligedriftsudgifter og uddeles primo maj i bevillingsåret bliver konsekvensen alt andet lige at samt-lige retshjælpskontorer og en stor del af advokatvagterne omkring 1. maj 2014 får besked omat deres bevilling for 2014 alene bliver på 2/3 af bevillingen for 2013.Det bliver hårdt for advokatvagterne og katastrofalt for retshjælpskontorerne.At situationen bliver katastrofal for retshjælpskontorerne skyldes bl.a.:1.Det aktuelle antal retshjælpskontorer og deres aktivitetsniveau er en følge af en 2-årigtillægsbevilling aftalt i en finanslovsaftale mellem regeringen og Enhedslisten gældende for2011 og 2012,Som følge af retshjælpskontorernes bevillingsgrundlag har de ikke, eller kun i meget be-skedent omfang, været i stand til at opbygge en egenkapital, der vil kunne anvendes isærlige krisesituationer,Langt hovedparten af retshjælpskontorernes indtægter anvendes til kontraktslige forplig-telser, f.eks. husleje og lønninger, der har opsigelsesvarsel. De mulige tilpasningsmulighe-der, når der 1. maj allerede er gået 1/3 af bevillingsåret og årets bevilling bliver kendt, erderfor på grund af nødvendige opsigelsesperioder yderst begrænsede, nærmest ikke-eksisterende. (Hvis opsigelsesperioden i gennemsnit sættes til 3 mdr., og hvis ikke ned-skæringen er forudset og indarbejdet, vil situationen blive at 8/12 = 2/3 allerede erbrugt/disponeret når det i maj 2014 bliver muligt at reagere (med 3 mdr.s opsigelse tiludgangen af august) ved kendskab til, at bevillingen for hele 2014 kun bliver på 2/3 af detforventede.
2.
3.
Situationen vil ramme alle de godkendte retshjælpsinstitutioner – gamle såvel som nye, da denye retshjælpsinstitutioner, som er tilkommet som følge af tillægsbevillingen, er godkendt pålinje med de ældre, og dermed har fuldt samme støtteberettigede status som de ældre.Det må således forventes, at et stort antal retshjælpsinstitutioner enten lukker omkring 1. sep-tember 2014, eller, hvis muligt, er nødt til at beskære deres aktivitetsniveau til det helt ubety-delige i forhold til det nuværende niveau.
Og dermed sættes den ellers igangværende positive situation og udvikling af retshjælp i Dan-mark fuldstændig i stå. Det må tillige påregnes, at de frivillige og andre ildsjæle, der er og harværet hovednerven i retshjælpsindsatsen, bliver mere eller mindre definitivt ”tabt” for rets-hjælpsindsatsen ved lukning af retshjælpsinstitutioner.Hvis Retsudvalgets bestræbelser, derunder med høringen den 2. april 2013 om retshjælp, ermere og måske bedre retshjælp, må Finansministeriets tildeling af økonomiske rammer forområdet anses for at skrinlægge disse bestræbelser fuldstændig og endda sætte udviklingenmeget tilbage.oo0oo
Silkeborg, den 29. november 2013Silkeborg Retshjælpadvokat Ole Dueholm, daglig leder