Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 407
Offentligt
1405429_0001.png
NOTITS
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Retsudvalg
J.nr.:
Bilag:
34.DAN.4.LIS.
Ambassaden i Lissabon
Dato:
15. september 2014
Retsudvalgets studietur til Lissabon den 21. - 23. september 2014
Afkriminalisering af narkotika i Portugal
Resumé:
Den portugisiske model for nakotika-håndtering består af afkriminalisering,
men ikke legalisering af besiddelse af narkotika.
Modellen har virket i 14 år, og resultaterne studeres af mange andre lande.
Resultater: Halvering af antallet af stofmisbrugere, men stigning i antal
brugere. Der foreligger ikke ny statistik over virkningerne på følge-
kriminalitet. Tidlige studier peger på en stigning i antallet af narko-relaterede
forbrydelser, dog ikke de mere komplekse.
Indledning
I 1990'erne blev brugen af narko i Portugal set som nationens mest presserende sociale
problem. Portugal havde en af Europas højeste forekomster af problematisk stofbrug, især
indenfor heroin, og omkring 100.000 personer på tværs af alle samfundslag vurderedes at være
afhængige. Den PS-ledede regering tog en uventet tilgang i forsøget på at dæmme op for
problemet og udfordrede et udvalg bestående af specialister, læger, sociologer, psykologer,
advokater og sociale aktivister i at formulere en ny national strategi. I 2001 kom en dramatisk
afvigelse fra den internationale norm - Portugal afkriminaliserede besiddelse og brug af
narkotika og betragtes i dag som havende én af verdens mest progressive lovgivninger på
området. I dag vurderes godt 50.000 at være afhængige af stoffer, særlige af de nye
designerdrugs.
Retsgrundlag
Portugal indførte den 1. juli 2001 en lov, der afkriminaliserer alle narkotiske stoffer til eget brug.
Begrebet ”afkriminalisering” anvendes i den afsluttende § 29 for at beskrive den med loven
indførte retstilstand. Lovens § 2, stk. 1 definerer, hvad afkriminaliseringen indebærer: ”Forbrug,
køb og besiddelse til eget brug af planter, substanser eller præparater opregnet i tabellerne
omtalt i de forrige paragraffer udgør en administrativ forseelse”. Der gøres i loven ingen forskel
på de forskellige typer narkotiske stoffer. ”Til eget brug” defineres i § 2, stk. 2 som den
gennemsnitlige mængde tilstrækkelig til 10 dages forbrug for en person.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405429_0002.png
Køb, besiddelse og forbrug af alle narkotiske stoffer til eget brug er fortsat forbudt ifølge
portugisisk lov, men forseelser mod forbuddet betragtes som administrative, ikke strafferetlige,
forseelser. Der er således ikke tale om legalisering. Politiet konfiskerer fortsat fundne stoffer og
noterer forseelser med henblik på administrativ bedømmelse.
I april 2013 blev der indført en ny lov, på linje med andre lande, som forbyder produktionen og
salget af NPS-stoffer. NPS er laboratorieproducerede stoffer
1
. Et simpelt forbrug bliver henvist
til ”dissuasions-kommissionerne”.
Administrative sanktioner
Loven indfører de såkaldte ”dissuasions-kommissioner” (i alle Portugals 18 administrative
distrikter samt på Madeira og Azorerne), der har til opgave at pådømme de administrative
narkoforseelser og beslutte evt. sanktioner. Kommissionerne har 3 medlemmer, hvoraf én har
juridisk baggrund, mens de øvrige to medlemmer normalt har en baggrund som læge, psykolog,
socialarbejder eller anden faglig ekspertise.
Ifølge lovens § 15, stk. 1 kan ikke-afhængige brugere idømmes bøde eller alternativt en anden
(ikke-pengemæssig) sanktion. Hvis brugeren ikke har begået tidligere forseelser og ikke skønnes
at være afhængig, skal kommissionen ifølge § 11, stk. 1 suspendere kommissionsprocessen
provisorisk, hvorved der ikke pådømmes sanktioner.
Ifølge § 15, stk. 2 skal afhængige brugere idømmes (ikke-pengemæssige) sanktioner. Ifølge § 11,
stk. 2 skal kommissionen suspendere kommissionsprocessen provisorisk for en stofafhængig
bruger uden tidligere forseelser, hvis denne indvilger i at gå i behandling. § 11, stk. 3 giver
kommission mulighed for at suspendere kommissionsprocessen selv for en stofafhængig bruger
med tidligere forseelser, hvis den pågældende indvilger i at gå i behandling.
§ 17 anfører de (ikke-pengemæssige) sanktioner, som kommissionen kan anvende. Ifølge § 17,
stk. 1 og § 18 kan kommissionen i stedet for en bøde udstede en advarsel, hvis den konkret
vurderer, at brugeren vil afholde sig fra fremtidigt forbrug. § 17, stk. 2 opregner en række
sanktioner, som kommissionen kan beslutte, herunder inddragelse af offentlige autorisationer,
forbud mod at besøge særlige steder, tilhold i forhold til konkrete personer, rejseforbud,
regelmæssig mødepligt for kommissionen m.v.
Det bemærkes, at loven ikke skelner mellem nationale og udlændinge. Turister, der pågribes af
politiet undergår samme procedure.
Systemet bag lovgivningen
Adskillige myndigheder er omfattet af ”National
Coordination Structure for Drugs”.
På et
tværministerielt niveau påhviler det overordnede ansvar for godkendelse, koordinering og
1
https://www.unodc.org/documents/drugs//printmaterials2013/NPS_leaflet/WDC13_NPS_leafle
t_EN_PRINT.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405429_0003.png
evaluering af narkotikapolitikken ”Interministerial
Council for Drugs, Drug Addiction and Alcohol
Related Problems”.
Det ledes af premierministeren og består af ministerierne for justits, sundhed,
uddannelse, videnskab og videregående uddannelse, beskæftigelse, indenrigs, udenrigs, forsvar,
finans, miljø, landbrug, økonomi og social sikkerhed.
Efter en regeringsbeslutning om omstrukturering i 2011, blev Instituttet for Narkotika og
Narkotikamisbrug (IDT) nedlagt. En ny struktur med Generaldirektoratet for ”Intervention
on
Addictive Behaviours and Dependencies”
(SICAD), blev etableret. Knyttet til Sundhedsministeriet, er
SICAD’s mission at fremme en reduktion i brugen af psykoaktive stoffer, forebyggelse af
vanedannende adfærd og en reduktion i afhængigheder. Dets specifikke opgave er at støtte
regeringen i at levere den nationale strategi og planlægning samt evaluering af programmer for
interventioner i begrænsning i området for efterspørgslen. SICAD fungerer som EMCDDA’s
(Det Europæiske Narkotikaagentur) nationale kontaktpunkt og indsamler nationale data om
narkotika-anliggender.
Kriminalpolitiet (Policia Judiciária) under Justitsministeriet koordinerer indsatser og
information på området for en begrænsning af udbuddet.
Der findes 73 specialiserede behandlingscente (offentlige og private), 14 afvænningscentre, 70
offentlige transportable faciliteter og 13 akkrediterede dagcentre. Portugal er opdelt i 18
distrikter. Der er fuld dækning af medicinsk ambulant behandling på tværs af alle, på nær fire
distrikter.
Narkotikarelaterede offentlige udgifter
Narkotikarelaterede offentlige udgifter blev anslået til at udgøre mellem 0,06% og 0,05% af
BNP i perioden 2009-11. De foreliggende oplysninger giver ikke mulighed for at rapportere om
den nuværende samlede størrelse og tendenser i narkotikarelaterede offentlige udgifter i
Portugal.
2
Virkningen af afkriminalisering
Den generelle virkning af afkriminaliseringen i Portugal er vidt diskuteret blandt eksperter. Fx
steg antallet af folk i behandling i perioden 1999-2005 med 147 %, på trods af at brugen af
narko i flere kategorier er faldet eller stadig befinder sig på samme niveau. Død som følge af
narkotika samt antallet af registrerede HIV/AIDS tilfælde er faldet markant. Det vurderes, at
der i dag er 50.000 afhængige mod 100.000 inden lovens vedtagelse. Én af hovedudfordringen
fremadrettet retter sig mod at begrænse stigningen i brugen af narkotika.
Portugal er fortsat et vigtigt transitpunkt i international narkotikahandel for mange stoffer, men
især for kokain. Størstedelen af de ulovlige stoffer kommer ind i Portugal via søveje, imens
jord-(Spanien) og flyruter benyttes i et mindre omfang. I 2012 blev kokain smuglet mest fra
Argentina og Brasilien. Heroin og ecstasy kommer fra Holland, cannabis fra Marokko. En stor
2
http://www.emcdda.europa.eu/publications/country-overviews/pt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405429_0004.png
del af de stoffer, der beslaglægges i Portugal, er bestemt til det europæiske marked; kokain er
for eksempel hovedsageligt bestemt til Spanien.
I 2012 blev i alt 14 779 mennesker indrapporteret ifm. narkotika-lovovertrædelser. Størstedelen
af lovovertrædelserne var forbundet med cannabis (69,2%), efterfulgt af kokain-relaterede
lovovertrædelser (9,2%) og heroin-relaterede lovovertrædelser (7,5%).
Udvikling i anden narkokriminalitet
Antallet af forbrydelser, stærkt knyttet til narkotika (tyveri, røverier, offentlige overfald og visse
typer svig) steg med 9 procent mellem 1995-1999 og 2000-2004
3
. De mest markante stigninger
er ved gaderøverier, tyveri fra biler og tyveri af biler, der er steget med hhv. 66, 30 og 15 %.
Omvendt er andre former for tyveri, såsom røverier fra posthuse og tyverier fra private hjem
og virksomheder (som blev anset for stærkt knyttet til narkotika) faldet med hhv. 60, 8 og 10 %.
Rapporten fra de centrale politimyndigheder konkluderede, at der havde været en stigning i de
mere opportunistiske forbrydelser, men en reduktion af forbrydelser, som er mere komplekse.
3
Nyere tal forligger ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405429_0005.png
Bilag
Øvrige rapporter
SICAD udgiver imidlertid årlige rapporter, hvor et omfattende statistisk materiale, bl.a.
sammenligninger og tidsserier, for en række relevante indikatorer indgår. Den seneste
årsrapport, 2013 National Report (2012 data) to the EMCDDA, kan findes på -
http://www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_228494_EN_EMCDDA_NR%202013_
Portugal.pdf
Glenn Greenwald har for den amerikanske tænketank Cato Institute i 2009 udgivet en rapport
om den portugisiske afkriminaliseringslov, Drug Decriminalization in Portugal: Lessons for
creating
fair
and
successful
drug
policies
kan
findes
-
http://www.cato.org/sites/cato.org/files/pubs/pdf/greenwald_whitepaper.pdf
Andre rapporter:
WHAT CAN WE LEARN FROM THE PORTUGUESE DECRIMINALIZATION OF
ILLICIT DRUGS? -
http://www.beckleyfoundation.org/bib/doc/bf/2010_Caitlin_211621_1.pdf
University of the District of Columbia - David A. Clarke School of Law - A DECADE AFTER
DRUG DECRIMINALIZATION: WHAT CAN THE UNITED STATES LEARN FROM
THE PORTUGUESE MODEL? -
http://www.udclawreview.com/wp-
content/uploads/2012/03/UDC-DACSL-L.-Rev-Vol.-15.-No.-1cropped-1.pdf
THE EFFECTS OF DECRIMINALIZATION OF DRUG USE IN PORTUGAL -
http://kar.kent.ac.uk/13325/1/BFDPP_BP_14_EffectsOfDecriminalisation_EN.pdf.pdf
EXECUTIVE SUMMARY OF THE NATIONAL PLAN AGAINST DRUGS AND DRUG
ADDICTION 2005-2012
http://www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_35503_EN_Portugal%20Summary%20
Strategic%20Plan%202005-2012%20English.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405429_0006.png
Bilag