Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 402
Offentligt
1403838_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. september 2014
Politikontoret
Rebekka Høj-Jørgensen
2014-19000-0305
1290651
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om oprettelse af Den Europæiske Unions agentur for uddannelse in-
den for retshåndhævelse (Cepol) og om ophævelse og erstatning af
Rådets afgørelse 2005/681/RIA
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2014) 465 endelig
Resumé
Sagen er omfattet af retsforbeholdet. Forordningsforslaget opretter Den
Europæiske Unions agentur for uddannelse inden for retshåndhævelse
(Cepol) med henblik på at fremme en sammenhængende europæisk uddan-
nelsespolitik inden for retshåndhævelse. Forslaget erstatter den eksiste-
rende rådsafgørelse om Cepol. Cepol får med forslaget til opgave at udby-
de relevant uddannelse og udveksling på EU-plan samt at koordinere gen-
nemførelsen af den europæiske ordning for uddannelse i retshåndhævelse
(LETS). Da forslaget er omfattet af retsforbeholdet, har det hverken lov-
givningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Det er regeringens
foreløbige vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvri-
ge medlemslandes holdninger til forslaget. Fra dansk side er man over-
ordnet positivt indstillet over for forslaget.
1. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 16. juli 2014 forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske Unions agentur for
uddannelse inden for retshåndhævelse (Cepol) og om ophævelse og erstat-
ning af Rådets afgørelse 2005/681/RIA, der udgør det hidtidige retsgrund-
lag for Cepol.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det Europæiske Politiakademi (Cepol) blev oprettet som et EU-agentur i
2005 ved Rådets afgørelse 2005/681/RIA og er ansvarligt for aktiviteter i
forbindelse med uddannelse af ledende personale ved de retshåndhævende
myndigheder. Det har til formål at fremme samarbejdet mellem de natio-
nale politikorps ved at arrangere kurser om politiarbejde med en europæisk
dimension. Det opstiller ligeledes fælles læseplaner for bestemte emner,
udbreder kendskabet til relevant forskning og bedste praksis, koordinerer
et udvekslingsprogram for ledende politifolk og undervisere og kan optræ-
de som partner i forbindelse med tilskud fra Unionen til konkrete projek-
ter.
Den 27. marts 2013 fremlagde Kommissionen et forslag til forordning om
Den Europæiske Politienhed (Europol). Forslaget indeholdt bl.a. et forslag
til sammenlægning af Cepol og Europol med henblik på at skabe synergi
mellem operationelle retshåndhævelsesaktiviteter og uddannelsesaktivite-
ter og sikre administrative besparelser, som kunne investeres i uddannelse.
Europa-Parlamentet og Rådet kunne imidlertid ikke godkende den foreslå-
ede sammenlægning af Cepol og Europol, hvorfor sammenlægningen blev
skrevet ud af Europol-forslaget.
Cepol har siden oprettelsen haft hjemsted i Bramshill, Storbritannien, men
Storbritannien meddelte i 2013, at man ikke længere ønskede at huse Ce-
pol. Cepols hjemsted blev derfor ved forordning (EU) nr. 543 af 15. maj
2014 midlertidigt flyttet fra Bramshill til Budapest i Ungarn. Hjemstedet i
Budapest fastholdes i det foreliggende forordningsforslag.
I forordningen om flytning af Cepols hjemsted blev Kommissionen opfor-
dret til at fremlægge en rapport om effektiviteten af Cepol-afgørelsen, om
nødvendigt ledsaget af et lovgivningsforslag for agenturet. Det foreliggen-
de forordningsforslag er et svar på denne opfordring.
Forordningsforslaget afspejler ligeledes opfordringen i Stockholm-
programmet om at intensivere uddannelsen inden for EU-relaterede
spørgsmål og gøre den systematisk tilgængelig for relevante erhverv inden
for retshåndhævelse samt Europa-Parlamentets efterspørgsel efter en euro-
pæisk uddannelsespolitik for retshåndhævende personale. Kommissionen
har endvidere anført, at forslaget forbedrer forvaltningen af Cepol og brin-
ger den i overensstemmelse med bestemmelserne i den fælles tilgang til
EU's decentraliserede agenturer fra 2012.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403838_0003.png
Forslaget pålægger Cepol to opgaver: 1) at udbyde relevant uddannelse og
udveksling på EU-plan og 2) at koordinere gennemførelsen af den europæ-
iske ordning for uddannelse i retshåndhævelse (LETS).
Kommissionen offentliggjorde sin meddelelse om LETS den 27. marts
2013. Det fremgår af meddelelsen, at uddannelsesordningen sigter mod at
gøre EU’s svar på fælles sikkerhedsmæssige udfordringer mere effektivt,
hæve standarderne for politiarbejde i EU og fremme udviklingen af en fæl-
les retshåndhævelseskultur som et middel til at øge samarbejdet og den
gensidige tillid. Uddannelsesordningen skal endvidere identificere og af-
hjælpe mangler i den eksisterende uddannelse for retshåndhævende perso-
nale inden for grænseoverskridende anliggender ved at støtte og – når det
er relevant – samordne undervisningen i europæiske og nationale eksperti-
secentre.
Det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat under henvisning til TEUF artikel 87, stk. 2, litra b, og
skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel
294).
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke
i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,
tredje del, afsnit V, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foran-
staltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, bin-
dende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”rets-
forbeholdet”).
2. Indhold
2.1. Generelt
Forordningsforslaget har til formål at tillægge Cepol det nødvendige man-
dat og de nødvendige ressourcer til at gennemføre de uddannelsesaktivite-
ter, der er fastsat i LETS. Derudover forbedres forvaltningen af Cepol,
bl.a. således at retsgrundlaget er i tråd med tilsvarende for øvrige EU-
agenturer.
Cepols mandat styrkes, så agenturet kan støtte, udvikle, udbyde og koordi-
nere uddannelsesaktiviteter for retshåndhævende personale på alle niveau-
er samt ansatte i toldvæsen og andre relevante forvaltningsgrene (uddan-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403838_0004.png
nelse i den nuværende Cepol-afgørelse er alene rettet mod ledende politi-
folk).
I det følgende er hovedvægten lagt på forslagets centrale dele.
2.2. Cepols mål og opgaver (forslagets kapitel I)
Det fremgår af forslaget, at der med forordningen oprettes et EU-agentur
for uddannelse inden for retshåndhævelse (Cepol) for at fremme en sam-
menhængende europæisk uddannelsespolitik inden for retshåndhævelse.
Det nye Cepol erstatter og efterfølger det nuværende Cepol.
2.2.1. Cepols mål
Det nye Cepols målsætninger er ifølge forslaget tredelt:
For det første skal Cepol støtte, udvikle og koordinere uddannelse af rets-
håndhævende personale i henhold til LETS, navnlig på områderne be-
kæmpelse af grov kriminalitet, der berører to eller flere medlemslande, ter-
rorisme, afvikling af begivenheder med stor risiko for den offentlige orden
og sportsbegivenheder, planlægning og ledelse af EU-missioner samt le-
delse inden for retshåndhævelse og sprogkundskaber. Uddannelsen har
bl.a. til formål at øge kendskabet til EU-instrumenter om samarbejde samt
tilskynde til bilateralt samarbejde mellem medlemslandene og udveksling
af god læringspraksis.
Cepol skal for det andet udvikle og ajourføre læringsredskaber og -
metoder og anvende dem med henblik på at styrke kvalifikationerne hos
det retshåndhævende personale.
For det tredje skal Cepol fungere som et netværk, der samler de nationale
uddannelsesinstitutioner for retshåndhævende personale via et enkelt kon-
taktpunkt i hvert medlemsland.
2.2.2. Cepols opgaver
Cepols opgaver består bl.a. i at udarbejde flerårige strategiske analyser af
uddannelsesbehovet og flerårige læringsprogrammer samt i at udvikle og
gennemføre uddannelsesaktiviteter og læringsprodukter som eksempelvis
kurser, konferencer, e-læringsaktiviteter, tematiske uddannelsesmoduler og
udvekslingsprogrammer for retshåndhævende personale.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403838_0005.png
Derudover skal Cepol arbejde på at sikre en sammenhængende EU-
uddannelsespolitik til at støtte missioner og kapacitetsopbygning i tredje-
lande, herunder ved at tilbyde udvikling og gennemførelse af uddannelse
af retshåndhævende personale fra tredjelande.
Cepol skal endvidere fremme gensidig anerkendelse af uddannelse inden
for retshåndhævelse i medlemslandene samt deltage i kommunikationsak-
tiviteter på de områder, der er omfattet af agenturets mandat.
Endelig skal Cepol bidrage til udviklingen af relevant forskning og frem-
me partnerskaber mellem uddannelsesinstitutioner for retshåndhævelse i
medlemslandene.
2.3. Samarbejde mellem medlemslande og Cepol (forslagets kapitel II)
Forslaget viderefører den eksisterende ordning, hvorefter hvert medlems-
land opretter en national enhed, der fungerer som det nationale kontakt-
punkt. Den nationale enhed skal på eget initiativ forsyne Cepol med de op-
lysninger, der er nødvendige for udførelsen af agenturets opgaver, bidrage
til en effektiv kommunikation for Cepol og samarbejde med alle relevante
uddannelsesinstitutioner, herunder relevante forskningsinstitutioner i med-
lemslandene, bidrage til og fremme Cepols arbejdsprogrammer, årlige ak-
tivitetsprogrammer og website samt svare på anmodninger om oplysninger
og råd fra Cepol.
2.4. Cepols organisation (forslagets kapitel III)
Det foreslås, at Cepols forvaltnings- og ledelsesstruktur skal bestå af en
bestyrelse, en eksekutivdirektør og et videnskabeligt udvalg samt om for-
nødent andre rådgivende organer, som bestyrelsen måtte oprette.
2.4.1. Bestyrelsen
Bestyrelsen skal bestå af én repræsentant for hvert medlemsland og to re-
præsentanter for Kommissionen. Bestyrelsesmedlemmerne udnævnes på
grundlag af deres viden inden for uddannelse af retshåndhævende persona-
le. Medlemmerne udnævnes for 4 år ad gangen og kan forlænges.
Bestyrelsen skal bl.a. vedtage Cepols årlige budget, kontrollere dets gen-
nemførelse og vedtage de nødvendige finansielle bestemmelser og plan-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403838_0006.png
lægningsdokumenter. Herudover udnævner bestyrelsen eksekutivdirektø-
ren og medlemmerne af det videnskabelige udvalg samt foretager i øvrigt
en række dispositioner af betydning for Cepols organisation og drift.
2.4.2. Eksekutivdirektøren
Eksekutivdirektøren forestår ledelsen af Cepol og har ansvaret for den dag-
lige forvaltning. Eksekutivdirektøren er bl.a. ansvarlig for gennemførelse
af bestyrelsens beslutninger, gennemførelse af det flerårige og det årlige
arbejdsprogram samt udarbejdelse af årsberetning om Cepols aktiviteter.
Eksekutivdirektøren er fuldstændig uafhængig i udførelsen af sine opga-
ver.
2.4.3. Videnskabeligt udvalg for uddannelse
Som noget nyt foreslås indført et videnskabeligt udvalg for uddannelse.
Udvalget er et uafhængigt, rådgivende organ, der skal sikre og styre den
videnskabelige kvalitet af Cepols arbejde med uddannelse. Udvalget sam-
mensættes af 11 personer fra universitetsverdenen eller erhvervslivet, som
udnævnes af bestyrelsen for en 5-årig periode. Medlemmerne kan ikke
genudnævnes.
Udvalget skal rådgive eksekutivdirektøren i forbindelse med udarbejdelsen
af det årlige arbejdsprogram og andre strategiske dokumenter for at sikre
videnskabelig kvalitet samt sikre sammenhæng med relevante EU-
politikker og -prioriteter. Udvalget skal endvidere afgive uafhængige udta-
lelser og yde rådgivning til bestyrelsen vedrørende spørgsmål inden for
dets ansvarsområde.
2.5. Øvrige emner (forslagets kapitel IV-VIII)
I kapitel IV fastsættes finansielle bestemmelser, og kapitel V omhandler
personale.
Kapitel VI indeholder forskellige bestemmelser om bl.a. retlig status, pri-
vilegier og immuniteter, gennemsigtighed, bekæmpelse af svig og ansvar.
Det foreslås bl.a., at Kommissionen senest 5 år efter forordningens ikraft-
træden og herefter hvert femte år skal bestille en evaluering af Cepols ar-
bejde og arbejdsmetoder. I evalueringen skal der særligt tages stilling til,
om der er behov for at ændre agenturets mandat.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kapitel VII-VIII indeholder overgangsbestemmelser og afsluttende be-
stemmelser, herunder om at forordningen erstatter rådsafgørelse
2005/681/RIA.
3. Gældende dansk ret
Der er ikke vedtaget dansk lovgivning i anledning af rådsafgørelse
2005/681/RIA om Cepol, og der er heller ikke i øvrigt dansk lovgivning af
relevans for forslaget.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget er som nævnt fremsat efter TEUF artikel 87, stk. 2, litra b, der er
omfattet af det danske retsforbehold. Danmark deltager således ikke i ved-
tagelsen af forslaget, som ikke vil være bindende for eller finde anvendelse
i Danmark.
Forslaget har derfor hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
5. Høring
Der er endnu ikke foretaget høring over forslaget.
Forslaget vil blive sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Den Danske Dommerfor-
ening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige Anklage-
re, Politiforbundet, Advokatrådet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Danske Advokater, Amnesty International, Institut for Menneskerettighe-
der, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden.
Høringsfristen vil blive fastsat til den 3. november 2014.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen ses ikke i forslaget at have taget stilling til spørgsmålet om
nærhedsprincippet.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslagets formål – oprettelse af en europæisk enhed med ansvar for ud-
dannelse inden for retshåndhævelse – ses imidlertid ikke i tilstrækkelig
grad at kunne opfyldes af medlemslandene, hvorfor det er regeringens fo-
reløbige vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemslandes holdning til forslaget.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man overordnet positivt indstillet over for forslaget. På
nuværende tidspunkt – hvor der endnu ikke er foretaget høring af forslaget
– findes der imidlertid ikke at burde tages endelig stilling til de enkelte
elementer i forslaget.
9. Orientering af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folke-
tingets Retsudvalg.
8