Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 381
Offentligt
1399728_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. september 2014
Færdselskontoret
Jessika Heltberg Auken
2014-809-0047
1298046
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Udenlandske myndigheders behandling af oplysninger om kørekort)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som
senest ændret ved § 12 i lov nr. 736 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 61 indsættes før overskriften før § 62:
»Udenlandske myndigheders behandling af oplysninger om kørekort
§ 61 a.
Rigspolitiet kan give den kompetente myndighed i et andet EU- el-
ler EØS-land elektronisk adgang til oplysninger fra kørekortregisteret til
brug for behandlingen af sager om kørekort, herunder til brug for behand-
lingen af sager om udstedelse og inddragelse af kørekort.«
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Udenlandske myndigheders behandling af oplysninger om kørekort
3.1. Gældende ret
3.1.1. Kørekortbekendtgørelsen og kørekortcirkulæret
3.1.2. Persondataloven
3.2. Indholdet af tredje kørekortdirektiv
3.3. Justitsministeriets overvejelser
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder, organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at foretage de ændringer af færdselsloven,
som er nødvendige for at gennemføre de dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort (tredje kø-
rekortdirektiv), som pålægger medlemsstaterne at udveksle oplysninger
om udstedte, ombyttede, erstattede, forlængede eller annullerede kørekort
via det europæiske kørekortnetværk, RESPER (Reseau
Permis de Condui-
re).
2. Lovforslagets baggrund
Tredje kørekortdirektiv har bl.a. til formål at mindske mulighederne for
forfalskning af kørekort og kørekortturisme og indeholder bestemmelser
om udveksling af oplysninger om kørekort, kørekorts udseende og indhold
samt om kørekorts administrative gyldighedstid.
Direktivets bestemmelser om administrativ gyldighedstid for kørekort er
gennemført ved lov nr. 1551 af 21. december 2010 om ændring af færd-
selsloven (Implementering af dele af tredje kørekortdirektiv, ændring af
gyldighedstid for kørekort), mens direktivets bestemmelser om kørekortets
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udseende er gennemført ved bekendtgørelse nr. 12 af 10. januar 2013 om
kørekort med senere ændringer (kørekortbekendtgørelsen).
Med lovforslaget etableres det retlige grundlag for gennemførelsen af de
dele af direktivet, som pålægger medlemsstaterne at udveksle oplysninger
om kørekort via det europæiske kørekortnetværk, RESPER.
Med lovforslaget foreslås det således at indføre en bestemmelse i færdsels-
loven, som giver kompetente myndigheder i andre EU- og EØS-lande ad-
gang til oplysninger fra kørekortregisteret til brug for behandlingen af sa-
ger om kørekort, herunder til brug for behandlingen af sager om udstedelse
og inddragelse af kørekort i det pågældende land.
3. Udenlandske myndigheders behandling af oplysninger om kørekort
3.1. Gældende ret
3.1.1. Kørekortbekendtgørelsen og kørekortcirkulæret
Det fremgår af § 1 i bekendtgørelse nr. 12 af 10. januar 2013 om kørekort
med senere ændringer (kørekortbekendtgørelsen), at ingen person må være
i besiddelse af mere end ét kørekort.
Det fremgår endvidere af § 4, stk. 1, i cirkulære nr. 9045 af 1. februar 2013
om kørekort (kørekortcirkulæret), at hvis der i forbindelse med udstedelse
af kørekort er begrundet mistanke om, at ansøgeren har et kørekort i forve-
jen, har kommunen som ansvarlig for behandlingen af ansøgninger om kø-
rekort pligt til via Rigspolitiet at forespørge hos andre EU- eller EØS-
lande med henblik på at undersøge, om ansøgeren har et kørekort i forve-
jen.
Hvis der er begrundet mistanke om, at ansøgeren er underlagt restriktioner
eller er frakendt førerretten i et EU- eller EØS-land, har kommunen pligt
til via Rigspolitiet at forespørge hos andre EU- eller EØS-lande, om dette
er tilfældet, jf. kørekortcirkulærets § 4, stk. 2.
Hverken kørekortbekendtgørelsen eller kørekortcirkulæret indeholder reg-
ler om videregivelse af oplysninger til brug for andre landes behandling af
sager om kørekort.
3.1.2. Persondataloven
Der er i persondatalovens § 5 fastsat en række grundlæggende principper
for behandling af personoplysninger, herunder at behandling af personop-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399728_0004.png
lysninger skal ske i overensstemmelse med god databehandlingsskik, jf. §
5, stk. 1.
Persondatalovens § 6, stk. 1, indeholder de generelle betingelser for, hvor-
når behandling, herunder videregivelse, af personoplysninger må finde
sted. Af bestemmelsen følger, at behandling af personoplysninger kun må
finde sted, hvis en af de betingelser, der er angivet i bestemmelsens nr. 1-
7, er opfyldt, herunder at den registrerede har givet sit samtykke, at be-
handlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave i samfun-
dets interesse, eller at behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen
af en opgave, der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har
fået pålagt.
Anden behandling af oplysninger, herunder videregivelse af oplysninger
om enkeltpersoners rent private forhold er reguleret i persondatalovens §§
7 og 8.
For så vidt angår oplysninger om strafbare forhold, fremgår det af lovens §
8, stk. 2, at sådanne oplysninger ikke må videregives. Videregivelse kan
dog bl.a. finde sted, hvis den registrerede har givet sit udtrykkelige sam-
tykke til videregivelsen, jf. bestemmelsens nr. 1, hvis videregivelsen sker
til varetagelse af private eller offentlige interesser, der klart overstiger hen-
synet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet
til den oplysningen angår, jf. bestemmelsens nr. 2, eller hvis videregivel-
sen er nødvendig for udførelsen af en myndigheds virksomhed eller på-
krævet for en afgørelse, som myndigheden skal træffe, jf. bestemmelsens
nr. 3.
3.2. Indholdet af tredje kørekortdirektiv
3.2.1.
Tredje kørekortdirektivs artikel 7, stk. 5, indeholder de nærmere reg-
ler om udstedelse af kørekort og udveksling af oplysninger mellem med-
lemsstaterne.
Det følger af artikel 7, stk. 5, litra b, at en medlemsstat skal nægte at ud-
stede et kørekort, hvis den konstaterer, at ansøgeren har et kørekort i forve-
jen.
Medlemsstaterne skal træffe de nødvendige foranstaltninger i forbindelse
med udstedelse, erstatning, fornyelse eller udskiftning af et kørekort ved at
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forhøre sig hos andre medlemsstater, når der er begrundet mistanke om, at
ansøgeren har et andet kørekort i forvejen, jf. artikel 7, stk. 5, litra c.
Med henblik på at lette kontrollen skal udvekslingen af oplysninger mel-
lem medlemsstaterne ske gennem EU’s kørekortnetværk, når det er opera-
tivt, jf. artikel 7, stk. 5, litra d.
Ifølge direktivets artikel 11, stk. 4, skal en medlemsstat desuden nægte at
udstede et kørekort til en ansøger, hvis kørekort er begrænset, suspenderet
eller inddraget i en anden medlemsstat. En medlemsstat skal endvidere
nægte gyldigheden af ethvert kørekort, der er udstedt af en anden med-
lemsstat til en person, hvis kørekort er begrænset, suspenderet eller ind-
draget på den anden medlemsstats område.
Direktivets artikel 15 indeholder herudover en generel forpligtelse for
medlemsstaterne til at bistå hinanden ved gennemførelsen af direktivet og
til at udveksle oplysninger om udstedte, ombyttede, erstattede, forlængede
eller annullerede kørekort. I bestemmelsen gentages forpligtelsen om, at
udvekslingen af oplysninger skal ske gennem EU’s kørekortnetværk, RE-
SPER, når det er operativt.
3.2.2.
Rigspolitiet er i øjeblikket ved at forberede den tekniske tilknytning
til RESPER netværket. Tilknytningen foregår via det europæiske køretøjs-
og kørekortsinformationssystem EUCARIS, der indeholder standarder for
udveksling af kørekortinformationer.
Det er Rigspolitiets forventning, at den tekniske tilslutning til RESPER vil
være på plads i løbet af efteråret 2014.
Når RESPER er fuldt operativt, vil myndighederne i EU- og EØS-lande
via netværket kunne søge oplysninger i andre EU- og EØS-landes køre-
kortregistre om, hvorvidt et kørekort er gyldigt (valid) eller ugyldigt (inva-
lid).
Hvis søgningen viser, at kørekortet er ugyldigt, vil svaret på søgningen be-
stå af en såkaldt RESPER-kode, som angiver årsagen til, at kørekortet er
ugyldigt, herunder f.eks. om kørekortet er stjålet, frakendt, suspenderet,
udløbet eller inddraget.
Videregivelse af oplysninger om kørekort sker således udelukkende gen-
nem RESPER-koder, og der skabes ikke direkte online adgang til de andre
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU- og EØS-landes kørekortregistre. Andre landes myndigheder vil lige-
ledes ikke få direkte online adgang til det danske kørekortregister efter
dansk tilslutning til RESPER.
Der kan ikke gennem RESPER videregives oplysninger om baggrunden
for, at et kørekort er ugyldigt (f.eks. oplysninger om årsagen til, at førerret-
ten er frakendt). Sådanne oplysninger vil derfor skulle indhentes på bag-
grund af en almindelig forespørgsel hos myndighederne i det land, hvor
afgørelsen er truffet.
3.3. Justitsministeriets overvejelser
Tredje kørekortdirektiv pålægger medlemsstaterne en forpligtelse til at ud-
veksle oplysninger om udstedte, ombyttede, erstattede, forlængede eller
annullerede kørekort.
Videregivelse af oplysninger til brug for andre EU- og EØS-landes be-
handling af sager om kørekort sker i dag på baggrund af en anmodning fra
de pågældende landes myndigheder og i overensstemmelse med personda-
talovens almindelige regler om videregivelse, jf. nærmere ovenfor under
pkt. 3.1.2.
Med tilslutningen til EU’s kørekortnetværk, RESPER, vil andre EU- og
EØS-landes myndigheder fremover få elektronisk adgang til en række op-
lysninger, som findes i kørekortregisteret. Nogle af disse oplysninger er
afgørelseskoder, som stammer fra Kriminalregisteret (kørekortet frakendt,
førerretten ikke generhvervet, kørselsforbud, kørekort ej fornyet - udskudt
frakendelse og kørekort administrativt inddraget).
Som det fremgår af pkt. 3.1.1 gives der ikke direkte online adgang til kø-
rekortregisteret, men adgangen via RESPER indebærer en automatisk vi-
deregivelse af såkaldte RESPER-koder på baggrund af oplysninger, som
findes i kørekortregisteret, herunder som anført af oplysninger, som stam-
mer fra kriminalregisteret.
På grund af den automatiske videregivelse af oplysninger og karakteren af
de oplysninger, der videregives, er det Justitsministeriets opfattelse, at der
bør fastsættes en udtrykkelig hjemmel til videregivelse af oplysninger fra
kørekortregisteret via RESPER til de kompetente myndigheder i andre
EU- og EØS-lande.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås derfor, at der indsættes en bestemmelse i færdselsloven, hvor-
efter Rigspolitiet kan give den kompetente myndighed i et andet EU- eller
EØS-land elektronisk adgang til oplysninger fra kørekortregisteret til brug
for behandlingen af sager om kørekort, herunder til brug for behandlingen
af sager om udstedelse og inddragelse af kørekort.
Justitsministeriet vil samtidig gennemføre de nødvendige ændringer af
kriminalregisterbekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 881 af 4. juli 2014
om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister (Kri-
minalregisteret).
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[Endnu ikke afklaret]
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslagets § 1, nr. 1, indeholder de lovændringer, som er nødvendige
for at gennemføre de dele af tredje kørekortdirektiv, jf. Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om
kørekort, som pålægger medlemsstaterne at udveksle oplysninger om ud-
stedte, ombyttede, erstattede, forlængede eller annullerede kørekort via det
europæiske kørekortnetværk, RESPER).
9. Hørte myndigheder, organisationer mv.
Advokatrådet, Chaufførernes Fagforening, Danmarks Knallert Union,
Danmarks Motor Union, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening, Dansk Metal, Dansk
Sidevogns Klub, Dansk Transport & Logistik, Danske Advokater, Danske
Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske Kørelæreres Landsforbund,
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399728_0008.png
Danske Motorcyklisters Råd, Danske Regioner, Danske Speditører, Data-
tilsynet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, DTU Transport, Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbru-
gerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af offentlige anklagere, For-
eningen for Trafikofre, Forsikring og Pension, Frie Danske Lastbilvogn-
mænd, Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, International
Transport Danmark, KL, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, MC-
Touring Club Danmark, Politiforbundet i Danmark, Retssikkerhedsfonden,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Østre Landsret og
Vestre Landsret samt samtlige byretter.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven- Negative konsekvenser/
ser/
merudgifter
mindreudgifter
Økonomiske konse- Endnu ikke afklaret
kvenser
for
stat,
kommuner og regio-
ner
Administrative konse- Endnu ikke afklaret
kvenser
for
stat,
kommuner og regio-
ner
Økonomiske konse- Ingen
kvenser for erhvervs-
livet
Administrative konse- Ingen
kvenser for erhvervs-
livet
Miljømæssige konse- Ingen
kvenser
Administrative konse- Ingen
kvenser for borgerne
Forholdet
retten
til
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
EU- Lovforslagets § 1, nr. 1, indeholder de lovæn-
dringer, som er nødvendige for at gennemføre de
dele af tredje kørekortdirektiv, jf. Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF af
20. december 2006 om kørekort, som pålægger
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399728_0009.png
medlemsstaterne at udveksle oplysninger om
udstedte, ombyttede, erstattede, forlængede eller
annullerede kørekort via det europæiske køre-
kortnetværk, RESPER).
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen fastsætter det retlige grundlag for, at andre EU- eller EØS-
landes myndigheder kan få adgang til oplysninger fra det danske kørekort-
register gennem søgninger foretaget i EU’s kørekortnetværk, RESPER.
Adgangen til oplysningerne gives af Rigspolitiet, som er ansvarlig for den
tekniske tilslutning til RESPER.
Der vil med hjemmel i bestemmelsen blive givet elektronisk adgang til op-
lysninger fra kørekortregisteret til brug for behandlingen af sager om køre-
kort, herunder til brug for behandlingen af sager om udstedelse og inddra-
gelse af kørekort. Opregningen af sager er ikke udtømmende, og det forud-
sættes i overensstemmelse med tredje kørekortdirektiv, at der via RESPER
gives adgang til kørekortoplysninger til brug for myndighedernes behand-
ling af sager om f.eks. ombytning, erstatning og fornyelse af kørekort.
Med bestemmelsen sikres det således i overensstemmelse med direktivets
hensigt, at netværket generelt kan anvendes til at kontrollere gyldigheden
af kørekort, som er udstedt i et andet EU- eller EØS land.
Der henvises i øvrigt til punkt 3.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Bestemmelsen fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det foreslås,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende med hen-
blik på snarest muligt at tilvejebringe det retlige grundlag for Danmarks
tilslutning til RESPER, der forventes at være på plads i løbet af efteråret
2014.
Der henvises til pkt. 3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1386 af 11. december
2013, som senest ændret ved § 12
i lov nr. 736 af 25. juni 2014, fo-
retages følgende ændring:
1.
Efter § 61 indsættes før over-
skriften før § 62:
»Udenlandske myndigheders be-
handling af oplysninger om køre-
kort
§ 61 a.
Rigspolitiet kan give den
kompetente myndighed i et andet
EU- eller EØS-land elektronisk
adgang til oplysninger fra køre-
kortregisteret til brug for behand-
lingen af sager om kørekort, her-
under til brug for behandlingen af
sager om udstedelse og inddragel-
se af kørekort.«
§2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
11