Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 370
Offentligt
1397309_0001.png
Teknisk gennemgang i Retsudvalget
Justitsministeriets bidrag til finanslovsforslaget for 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0002.png
Overordnet fordeling af Justitsministeriets rammer i 2015
Mio. kr.
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
10.637,1
5.405,8
2.435,2
2.000
0
Driftsrammen: Løn
Budgetteringsrammerne
1.510,6
Driftsrammen: Øvrige udgifter
Indtægtsbudgettet (nettotal)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0003.png
Udgiftsudvikling fra 2014 til 2015
Mia.kr.
20
I alt 17,9 mia. kr.
I alt 17,6 mia. kr.
1,5
15
1,5
10
16,4
5
16,0
0
2014
2015
Budgetteringsrammerne
Driftsudgifter
Note: Alle beløb er i 2015-pl
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0004.png
DRIFTSUDGIFTERNE
16,0 MIA. KR.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0005.png
Sammensætningen af driftsrammen i 2015 (I)
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0006.png
Sammensætningen af driftsrammen i 2015 (2)
Årsværk
23.251
14.396
5.603
2.382
350
520
Mio. kr.
Driftsrammen i alt
Politi og anklagemyndighed
Kriminalforsorgen
Domstolene
Udlændingeområdet
Øvrige (departementet,
Civilstyrelsen, mv.)
16.042,9
9.364,6
3.138,5
1.819,3
1.271,1
449,4
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0007.png
Væsentlige bevægelser på driftsrammen i 2015 i
forhold til finansloven for 2014 (I)
• Forøgelse af bevillingen til domstolene på ca. 17 mio. kr. i
2015, herunder midler i perioden 2015-2018 til:
– Øget sagsproduktion ved landsretterne mhp. at nedbringe
sagsbehandlingstiderne (i alt 29,4 mio. kr. i perioden 2015-2018)
– Finansiering af en ny domsdatabase (i alt 14,9 mio. kr. i perioden
2015-2018)
– Nye lokaler til Østre Landsret ( i alt 70 mio. kr. i perioden 2015-
2018)
– Derudover effektiviseringer (25 mio. kr. i 2015 stigende til 77 mio.
kr. i 2018)
Note: Alle beløb er i 2015-pl
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0008.png
Væsentlige bevægelser på driftsrammen i 2015 i
forhold til finansloven for 2014 (II)
• Bevillingsforhøjelse på ca. 42 mio. kr. til kriminal-
forsorgen, hvilket primært kan henføres til:
– Budgetteringen er sket i henhold til ’Aftale om
kriminalforsorgens økonomi i 2013-2016 ’mellem
Regeringen, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti, og forhøjelsen vedrører bl.a.
etablering af nye fængselspladser.
– Derudover skyldes forhøjelsen strafskærpelser
bandepakken, der blev vedtaget i foråret.
fra
Note: Alle beløb er i 2015-pl
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0009.png
Væsentlige bevægelser på driftsrammen i 2015 i
forhold til finansloven for 2014 (III)
• Bevillingsreduktion på ca. 275 mio. kr. på udlændingeområdet:
– Budgetteringen er efter fast praksis udarbejdet på baggrund af en prognose fra
foråret, som på det tidspunkt indeholdt en forventning om 7.500 indrejste
asylansøgere i 2015. Henover sommeren har der været et stigende antal
asylansøgere, og regeringen vil efter sædvanlig praksis derfor opdatere
prognosen for antallet af indrejste i 2015 inden finanslovens endelige vedtagelse.
– Det er i budgetteringen lagt til grund, at det vil være færre indkvarterede i 2015
bl.a. pga. faldende sagsbehandlingstider i asylsagsbehandlingen (de såkaldte
’helårs-personer’).
– Der er indbudgetteret effektiviseringer på baggrund af aftale om finansloven for
2014. Baggrunden er en gennemført budgetanalyse og en efterfølgende
konsolidering af analysens resultater. Der er i alt indbudgetteret effektiviseringer
for ca. 78 mio. kr. årligt i 2015 og frem.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0010.png
BUDGETTERINGSRAMMERNE
1,5 MIA. KR.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0011.png
Sammensætningen af budgetteringsrammerne i 2015 (I)
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0012.png
Sammensætningen af budgetteringsrammerne i 2015
(II)
Mio. kr.
Budgetteringsrammerne
- Strafferetspleje mv.
- Fri proces
- Erstatning til ofre for forbrydelser
- Kontante ydelser mv. til asylansøgere
- Sagsgodtgørelse mv.
- Øvrige (Rådet for Sikker Trafik,
retshjælpsinstitutioner mv., erstatninger mv.)
1.510,6
482,1
475,0
192,6
122,0
90,1
148,8
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0013.png
INDTÆGTSBUDGETTET
2,5 MIA. KR.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0014.png
Sammensætning af indtægtsbudgettet i 2015 (I)
(bruttotal)
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0015.png
Sammensætningen af indtægtsbudgettet i 2015 (II)
(nettotal)
Mio. kr.
Indtægtsbudgettet i alt
- Bøder
- Retsafgifter (sagsomkostninger )
- Pas
- Kørekort mv.
- Øvrige (bl.a. våbentilladelse, konfiskationer, mv.)
- Nedskrivninger (fordringer til SKAT/inddrivelse)
2.435,2
2.071,8
485,0
216,0
148,1
304,5
- 790,2
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0016.png
Væsentlige bevægelser på indtægtsbudgettet i 2015 i
forhold til finansloven for 2014 (I)
• Nettoindtægten på
§ 11.23.02. Bøder, parkeringsafgifter,
salg af pas, køreprøver og kørekort mv.,
stiger med ca. 415
mio. kr. (2015-pl), hvilket bl.a. kan henføres til følgende:
– En forventet stigning i bødeindtægter som følge af fuld
indfasning af udvidelsen af Automatisk Trafik Kontrol
(ATK) som led i regeringens trafiksikkerhedspakke fra 2012.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397309_0017.png
Væsentlige bevægelser på indtægtsbudgettet i 2015 i
forhold til finansloven for 2014 (II)
• Baggrund for indbudgetteringen af udvidet brug af
Automatisk Trafik Kontrol (ATK):
– I forbindelse med finansloven for 2013 blev der budgetteret
med forhøjede indtægter på 340 mio. kr. i 2013 og 680 mio.
kr. fra og med 2014 som følge af udvidet brug af ATK.
– Imidlertid blev indtægterne nedjusteret med 480 mio. kr. i
2014 pga. en forsinkelse af udvidelsen af ATK.
– Forhøjelsen fra 2015 og frem blev således oprindeligt
allerede indbudgetteret i forbindelse med finansloven for
2013. Ved efterfølgende bevillingslove er skønnet blevet
justeret.
17