Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 364
Offentligt
1396025_0001.png
RETSPOLITISK FORENING
Retspolitisk Forenings kommentar til udkast til beretning nr. 3 fra Folketingets
Retsudvalg og Kulturudvalg.
Indledende bemærkninger og problemstilling.
Retspolitisk Forening (RPF) har noteret sig, at udvalgenes overvejelser tager udgangspunkt i
sagen om videregivelse og offentliggørelse af fortrolige oplysninger i ugebladet Se og Hør.
Således som Foreningen vurderer problemstillingen også i udgangspunktet, er den langt
bredere og omfatter enhver registrering, behandling og videregivelse af personfølsomme
oplysninger. Dette synes da også at kunne læses ud fra de bemærkninger udvalgene er
fremkommet med under afsnittet ”politiske bemærkninger”, hvori det bl.a. hedder:
” At regeringen pålægges at udvide det af ministeren nedsatte tværministerielle
embedsmandsudvalg, der skal kortlægge sikkerhedsproblemer, for så vidt angår
betalingskort m.v., til at omfatte alle områder, hvor der opbevares personfølsomme
oplysninger og data. Dette kan eventuelt ske i flere etaper, hvor forskellige områder
afdækkes løbende, så hastigheden fremmes”.
Tillige kan navnlig de efterfølgende pålæg til regeringen forstås som en erkendelse af, at
problemstillingen er langt bredere og væsentligt mere kompliceret end et om end klart
retsstridigt brud på fortrolighedsreglerne for NETS. Det hedder bl.a, at regeringen: skal
” ..aktivt at arbejde for, at persondatabeskyttelsen vægtes højt i det kommende EU-direktiv/
forordning på databeskyttelsesområdet. Regeringen opfordres til at samarbejde aktivt med
bl.a. Tyskland og Frankrig, der i modsætning til Danmark har været særdeles aktive i den
forløbne proces, for så vidt angår sikringen af personfølsomme data, herunder offentlige
data”.
Et brud på de gældende regler, således som det er sket i Se og Hør sagen, er i realiteten
umuligt at gardere sig i mod, men skal naturligvis retsforfølges. Det skal desuden bemærkes,
at konsekvensen af disse ulovlige handlinger både for så vidt angår NETS og Se og Hør
forekommer behersket, objektivt set uinteressant og forholdsvis uskyldigt. Hvorvidt et
medlem af kongehuset har benyttet sit kreditkort et eller andet sted i verden, synes at være en
oplysning, der hverken er særligt overraskende eller interessant ud fra en generel synsvinkel
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om beskyttelse af privatlivets fred. Se og Hørs brug af oplysninger fra NETS kan
sammenlignes med videregivelse af såkaldte trafikdata, men i de mange tilfælde, hvor Se og
Hør har benyttet oplysningerne, har anvendelsen været kendt, idet de benyttede data har
været grundlag for offentliggørelse af journalistisk bearbejdede meddelelser. Dette indebærer
selvsagt ikke en accept af de begåede ulovligheder, men retter fokus mod den behandling og
videregivelse, der finder sted på et helt lovligt grundlag.
EU’s arbejde med et nyt direktiv om databeskyttelse må imidlertid forventes kun i særdeles
begrænset og kun indirekte omfang at tage stilling til indsamling, bearbejdning og
videregivelse af data indsamlet af medlemslandendes efterretningstjenester eller
retshåndhævende myndigheder, da disse myndigheders virksomhed ikke umiddelbart er
omfattet af unionens traktatbestemmelser og derfor heller ikke er dækket af bestemmelserne
i unionens menneskerettighedscharter.
RPF læser opgavebeskrivelsen i beretningsudkastet s. 2 for de foreslåede parlamentariske
arbejdsgrupper, således, at disse alene skal tage stilling til indsamling, behandling og
videregivelse af personoplysninger, der befinder sig i private eller koncessionerede
databaser. Det anføres således:
” afdækning af beskyttelsen af borgernes personfølsomme oplysninger og forventes konkret
at se på i hvert fald følgende områder:
– Logningsreglerne og personoplysningsloven.
– EU’s nye databeskyttelsesforordning og forbedringer af persondataloven, herunder retten
til at blive glemt på nettet.
– Eksternt tilsyn med overholdelse af gældende lovgivning, herunder Datatilsynets
kompetencer og ressourcer, samt andre tilsynsorganer af relevans for området og behovet for
eventuel oprettelse af nye organer.
– Behovet for samling af it- og datasikkerhed ved en ansvarlig ressortminister.
– Internt tilsyn, herunder sikkerhedsgodkendelse af personer med adgang til personfølsomme
data, samt opdeling af medarbejdere i flere sikkerhedsniveauer, der regulerer adgangen til
oplysninger.
– Erfaringen med anonymisering af data, således at fordelene ved store datasæt til brug f.eks.
forskning eller
kommerciel udnyttelse af big data ikke umuliggøres, men at det samtidig sikres, at data ikke
kan føres tilbage til en kendt identitet.”
Retspolitisk Forening finder det væsentligt og positivt, at udvalgene er opmærksomme
på disse problemstillinger, men skal tillige anføre, at de angivne problemstillinger ikke
forekommer dækkende for behovet for en grundig bearbejdning af samtlige spørgsmål,
der vedrører data, der omfatter oplysninger, der kan henføres til grundlovens
bestemmelser om brud på meddelelseshemmeligheden (§ 72), der alene hjemler en
særegen
lovfæstet undtagelse fra kravet om retskendelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreningen skal herefter bemærke:
Offentligt indsamlede oplysninger, herunder oplysninger indhentet af
efterretningstjenesterne. Den relevante lovgivning er lovene om politiets og forsvarets
efterretningstjenester, lov om center for cybersikkerhed samt persondataloven.
I tilslutning hertil bør tillige nævnes den såkaldte logningsbekendtgørelse, der
forpligter teleselskaberne til opbevaring og registrering af ganske betydelige
datamængder (ifl. Justitsministeriet alene i 2008 450 mia. posteringer).
Logningsbekendtgørelsen ændres dog, således, at de såkaldte sessionslogninger
(internetlogninger) glider ud. Det må imidlertid forventes, at bekendtgørelsen helt
ændres som følge af EU-domstolens dom af 8. april 2014, der erklærer
bekendtgørelsens underliggende EU-retsakt (det europæiske logningsdirektiv
(2006/24/EC)) for et for omfattende og alvorligt indgreb i retten til privatlivets fred
og ikke i tilstrækkelig grad tager hensyn til beskyttelse af personoplysninger.
1. Loven om Forsvarets Efterretningstjeneste
Forsvarets Efterretningstjeneste kan
indsamle og indhente
oplysninger, der
kan
have
betydning for tjenestens efterretningsmæssige virksomhed (FE-lovens §3). Som
udgangspunkt er persondataloven ikke gældende for tjenestens virksomhed. Tjenesten kan
behandle
enhver personoplysning vedrørende en i Danmark hjemmehørende fysisk person,
hvis behandlingen…. må antages at have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver
efter lovens § 1, stk. 1 og 4, eller er nødvendig for varetagelsen af tjenestens opgaver efter §
1, stk. 2. Disse opgaver er i lovteksten beskrevet bredt, men skal selvsagt forstås i lyset af
tjenestens funktion som Danmarks udenrigsefterretningstjeneste og militære
efterretningstjeneste.
Tjenesten kan
behandle
oplysninger vedrørende en i Danmark hjemmehørende fysisk person
efter samme kriterier.
Videregivelse,
herunder videregivelse til udenlandske myndigheder og
private, af sådanne oplysninger kan bl.a. ske, såfremt videregivelsen sker til varetagelse af
private eller offentlige interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der
begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen angår. Bestemmelsen
skal formentlig forstås i snæver forstand. Men til gengæld kan der i så fald også videregives
private fortrolige oplysninger om strafbare forhold, politisk observans m.m.
Det vil i denne sammenhæng være væsentligt, at få præciseret, hvilket anvendelsesområde
denne videregivelsesmulighed har, da de specielle bemærkninger til bestemmelsen i
forslaget til lov om forsvarets efterretningstjeneste ikke forholder sig til dette spørgsmål.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Retspolitisk Forening anbefaler, at lovene om politiets og forsvarets
efterretningstjenester ændres, således, at videregivelse af private fortrolige oplysninger
uden samtykke til udenlandske myndigheder eller private fysiske eller juridiske
personer alene kan som led i et ske internationalt samarbejde om forebyggelse og
bekæmpelse af forbrydelser, der er strafbare i Danmark. Oplysninger, der kan
indebære en risiko for tortur eller anden umenneskelig behandling, skal dog ikke
kunne videregives.
Der har i offentligheden, efter RPF’s opfattelse med rette, været fokus på
videregivelse
af
såkaldte rådata, der kan indeholde oplysninger om danske statsborgere eller personer, der har
lovligt ophold her i landet. Samarbejdet med udenlandske efterretningstjenester rejser en
lang række problemer navnlig ved videregivelse af data vedrørende danske fysiske og
juridiske personer. (FE)Lovforslagets bemærkninger (pkt. 4.4.3.) anfører herom, at der: ”
skal være mulighed at der for at videregive rådata, idet videregivelsen samtidig bør bero på
en afvejning af behovet for at videregive og de risici, der kan være forbundet hermed. I
forbindelse med videregivelse af rådata bør det derfor indgå som en afgørende faktor, om
videregivelsen af data kan indebære en risiko for tortur eller anden umenneskelig
behandling. ”I betragtning af, at der er tale om rådata, der netop er karakteriseret ved at være
data, der hverken er erkendte eller behandlet, forekommer bemærkningerne om afgørende
vægt på risiko for tortur m.m. i forbindelse med videregivelse at være et usikkert kriterium,
da anvendelsen af en sådan faktor forudsætter en databehandling, som ikke finder sted.
Retspolitisk Forening anbefaler, at der i forbindelse med egen videregivelse eller
bistand til videregivelse til udenlandske myndigheder eller private fysiske eller
juridiske personer indsættes en spærring, således at oplysninger om danske
statsborgere og herboende udlændinge med lovligt ophold, alene kan videregives som
led i et ske internationalt samarbejde om forebyggelse og bekæmpelse af forbrydelser,
der er strafbare i Danmark. Videregivelse af data, der kan indebære en risiko for
tortur eller anden umenneskelig behandling, skal dog ikke kunne videregives. Dette
indebærer, at trafikdata vedrørende den nævnte gruppe, må analyseres med henblik
på at vurdere, hvorvidt videregivelse opfylder de nævnte betingelser.
2. Lov om Center for Cybersikkerhed.
Den nyligt vedtagne lov definerer i modsætning til dens forgænger en sikkerhedshændelse
som: ” En hændelse, der negativt påvirker
eller vurderes
at ville kunne påvirke
tilgængelighed, integritet eller fortrolighed af data, informationssystemer, digitale netværk
eller digitale tjenester. ”Den oprindelige definition i L 197 (GovCert-loven) (2010-11 1.
samling) § 3 lød:
”Sikkerhedshændelse:
Hændelse, der
påvirker
tilgængelighed, integritet
eller fortrolighed af information eller tjenester på internettet. ”Definitionen er altså
betragteligt udvidet til nu også at omfatte
vurderede
hændelser. Centrets virksomhed er som
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udgangspunkt ikke omfattet af persondataloven. Offentlighedsloven og forvaltningsloven
finder i det væsentligste heller ikke anvendelse.
De data (såvel trafikdata som pakkedata), som centrets netsikkerhedstjeneste kommer i
besiddelse af, kan bl.a. behandles når behandlingen vurderes at kunne bidrage væsentligt til
Center for Cybersikkerheds muligheder for at sikre informations- og
kommunikationsteknologisk infrastruktur, som samfundsvigtige funktioner er afhængige af
(§§ 6 nr. 2 og 7 nr.2).
Behandling
af alle typer personoplysninger kan bl.a. finde sted ved
begrundet mistanke om en sikkerhedshændelse jf. § 10 nr. 7. Tilsvarende gælder
videregivelse.
Videregivelse til udenlandske samarbejdspartnere kan dog kun finde sted for
så vidt angår trafikdata eksempelvis navne, IP-adresser, betalingskorttransaktioner m.m.
Da Center for Cybersikkerhed er henlagt til FE, er der fri udveksling af oplysninger mellem
netsikkerhedstjenesten og den øvrige del af efterretningstjenesten.
Retspolitisk Forening skal anbefale, at det overvejes, hvorvidt der er behov for den
udvidede definition af en sikkerhedshændelse. Det bør tillige overvejes, hvorvidt der er
behov for at undtage centrets virksomhed fra persondataloven og i stedet lade denne
lov være gældende med de modifikationer, der følger af netsikkerhedstjenestens behov
for effektivitet og samarbejde med danske og udenlandske myndigheder. Endelig
forekommer det som et væsentligt spørgsmål, hvorvidt den givne begrundelse for
placeringen under FE, synergieffekten, er tilstrækkelig fyldestgørende, når henses til
behovet for at understøtte et højt informationssikkerhedsniveau i den informations- og
kommunikationsteknologiske infrastruktur, som samfundsvigtige funktioner er
afhængige af. Endelig bør det genovervejes, hvorvidt der er behov for de stærkt
forlængede sletningsfriste eller, hvorvidt det er tilstrækkeligt at fastholde
sletningsfristerne i GovCert-loven fra 2011.
3.Tilsynet.
Tilsynet med såvel forvaltningen af lovene om efterretningstjenesterne og lov om center for
cybersikkerhed er henlagt til det nye tilsyn med efterretningstjenesterne, jf. § 16 i lov om
Politiets Efterretningstjeneste. Dette tilsyn har kun beskedne beføjelser, og der er ikke nogen
transparens i tilsynets virksomhed bortset fra en årlig redegørelse til forsvarsministeren.
Retspolitisk Forening skal anbefale, at tilsynet får mulighed for at give
efterretningstjenesterne og Center for Cybersikkerhed pålæg vedrørende behandling
af personoplysninger.
Endelig anbefaler foreningen, at der sker en generel kortlægning af omfanget af
samarbejdet med udenlandske efterretningstjenester og IT-sikkerhedstjenester,
herunder angivelser af omfanget af videregivne personoplysninger, herunder rådata.
Kortlægningen skal tillige omfatte Center for Cybersikkerheds virksomhed fra
oprettelsen i 2011 til ikrafttrædelsen af den nye lov.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
København, den 28. august 2014
Bjørn Elmquist
Formand
Leif Hermann
Bestyrelsesmedlem
6