Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 364
Offentligt
1396019_0001.png
NOTAT
Uddybning af KL´s holdning til EU’s
forordning om databeskyttelse
Baggrund
Den 29. august 2014
Sags ID: SAG-2014-04215
Dok.ID: 1900954
[email protected]
Direkte 3043 8254
Mobil 3043 8254
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1/10
Europa-Kommissionen har foreslået, at det nuværende persondatadirektiv
1
skal opdateres som en forordning. Persondatadirektivet er i Danmark
implementeret via persondataloven.
Sagen er meget vigtig for kommunerne, som både behandler borgernes
persondata som myndighed og persondata som arbejdsgiver for de ca.
500.000 kommunalt ansatte.
Den hastige digitale udvikling, som er sket siden 1995, har givet
kommunerne helt nye muligheder for at yde borgerne bedre og hurtigere
service - ikke mindst via digital selvbetjening. Og for KL er det væsentligt,
at de nye muligheder ikke betyder dårligere sikkerhed omkring borgernes
data.
I dette holdningspapir kan du læse KL’s forslag til, hvordan borgernes og
medarbejdernes data kan sikres på en måde, hvor borgerne reelt oplever en
styrkelse af sikkerheden omkring deres data.
1
(Direktiv 95/46/EF)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KL’s holdning – kort fortalt
For at hverdagen skal kunne fungere for de danske kommuner, er det KL´s
holdning, at forslaget til forordningen om databeskyttelse bør justeres
væsentligt. Ifølge KL er der særligt fem temaer, som kræver
opmærksomhed:
1.
Forslaget til forordning gælder både den private og den offentlige
sektor og vil harmonisere databehandling i alle medlemslandene.
Det er uhensigtsmæssigt, da forordningsforslaget ikke tager højde
for den offentlige sektors særlige opgaver samt den i forvejen høje
grad af regulering af den offentlige sektors håndtering af persondata.
KL arbejder derfor for, at en kommende regulering sikrer den
nødvendige fleksibilitet for den offentlige sektor.
2. På det ansættelsesretlige område giver forslaget til forordning ikke
rum for den danske aftalemodel.
KL arbejder derfor for at sikre rum for den danske
aftalemodel.
3. Der lægges op til meget administrativt tunge regler, som ikke ser ud
til at tilføje værdi for borgerne i et omfang, der opvejer
omkostningerne.
KL arbejder derfor for, at der er en rimelig balance mellem
de nye administrative byrder og den datasikkerhed de nye
regler giver borgerne.
4.
Der lægges op til meget høje bøder i forslaget til forordning.
– Det ønsker KL ændret og arbejder derfor for, at det skal være
op til medlemslandene at beslutte, hvilke sanktioner de
offentlige myndigheder pålægges.
5. Forslaget til forordning indeholder en lang række delegerede
retsakter og uklare formuleringer, som skaber utryghed og
usikkerhed for både borgere og myndigheder ift., hvad der er det
gældende regler.
– KL arbejder derfor for at sikre en klar lovtekst, der vil give
både myndigheder og borger større tryghed.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De fem temaer uddybes i de følgende afsnit.
Tema 1 - Fleksibilitet for den offentlige sektor
KL’s holdning
er, at forordningsforslaget rammer uhensigtsmæssigt i
forhold til offentlige myndigheder og i forhold til det ansættelsesretlige
område, hvor hovedparten af de persondatabehandlinger, der foretages, er
rent nationale. Reglerne i forordningen, fx retten til at blive glemt, er i vidt
omfang udformet med henblik på at løse problemer, som omhandler
internethandel, sociale netværk og dataoverførsler på tværs af landegrænser,
hvor det er rigtigt, at en forordning, der gælder for alle virksomheder i EU,
vil være en hensigtsmæssig reguleringsform.
Virksomheder behandler persondata med henblik på at opnå profit.
Kommunerne indsamler persondata med henblik på at yde service til
borgerne og ansætte medarbejdere. Det følger af offentligretlige
grundsætninger, at kommuners behandling af oplysninger skal være saglig
og proportional.
I dansk lovgivning findes endvidere en række særregler, der regulerer den
offentlige sektors behandling af personoplysninger. Fx er behandling af
personnumre i dag reguleret i persondataloven - ligesom der også er en
særlig beskyttelse af oplysninger om væsentlige, sociale problemer og andre
private forhold, som ikke i forordningen er karakteriseret som følsomme
oplysninger. Der er ligeledes en række særlige regler i dansk lovgivning, der
regulerer behandling af personoplysninger på det sociale område og på
sundhedsområdet.
Europa-Parlamentet støtter Kommissionens forslag om en forordning.
Rådet har endnu ikke lagt sig fast på reguleringsform.
KL støtter
derfor den danske regering i, at det i en kommende regulering af
behandling af persondata skal sikres, at medlemslandene for den offentlige
sektor kan fastsætte nationale regler, der regulerer behandling af
personoplysninger på særlige områder.
KL foreslår
derfor, at den nødvendige fleksibilitet for den offentlige sektor
skal sikres, og KL mener, at den nødvendige fleksibilitet sikres bedst ved et
direktiv for den offentlige sektor. Det nuværende forordningsforslag er
målrettet den private sektor.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396019_0004.png
Den offentlige sektor er i EU-landene meget forskelligt
opbygget, fx er det ikke alle som har et cpr-register. Det gør, at
der er store forskelle på, hvordan forordningen om
databeskyttelse vil ramme de enkelte medlemslande.
En forordning og et direktiv er to meget forskellige retlige
instrumenter. Kort sagt gælder en forordnings bestemmelser
direkte og umiddelbart i medlemslandene, uden at der skal
vedtages national lovgivning. Direktiver fastlægger som
udgangspunkt et mål, der skal nås, men det er overladt til
medlemslandene selv at bestemme form og midler til
gennemførelse af direktivet, fx om direktivet skal gennemføres
ved lov eller bekendtgørelse. Et direktiv vil derfor give
medlemslandene et større råderum i forhold til at tilpasse
lovgivningen de nationale forhold.
Tema 2 – sikre rum for den danske model
Hvis Kommissionens forslag til forordning vedtages, vil det være vanskeligt
at bevare den danske arbejdsmarkedsmodel, og der vil fx ikke ved kollektiv
aftale kunne vedtages en mere vidtgående beskyttelse af personoplysninger.
Endvidere vil det ikke være muligt at opretholde den måde, man håndterer
personoplysninger i ansættelsesforhold i dag.
Europa-Parlament har forsøgt at imødekomme arbejdsmarkedets parters
kritik af Kommissionens forordning og Europa-Parlamentets forslag åbner
derfor op for, at medlemsstaterne kan tillade, at der kan vedtages specifikke
bestemmelser vedrørende ansættelsesforhold i kollektive overenskomster.
Det fremgår dog samtidig, at det skal ske i overensstemmelse med
bestemmelserne i forordningen og under overholdelse af
proportionalitetsprincippet.
Derudover fremgår det af Parlamentets forslag, at hvis der vedtages
nationale bestemmelser vedrørende behandling af oplysninger i
ansættelsesforhold, skal disse bestemmelser leve op til en række
minimumsnormer.
Selvom det er positivt, at de kollektive overenskomster er nævnt, er det
KL’s holdning, at Europa-Parlamentets forslag er for uklart, og det er stadig
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396019_0005.png
usikkert, om arbejdsgiveres behandling af persondata i ansættelsesforhold
fortsat kan forhandles ved kollektive overenskomster.
KL mener,
at
Danmark skal have mulighed for at opretholde det kollektive
arbejdsretlige aftalesystem, som det kendes i dag. Det skal sikres, at
rammerne for behandling af personoplysninger i ansættelsesforhold kan
aftales ved kollektive overenskomster, således at arbejdsmarkedets parter
fortsat kan mere vidtgående beskyttelsesforanstaltninger.
Det er ligeledes meget væsentligt for KL, at arbejdsgiverens ledelsesret ikke
begrænses. KL lægger meget vægt på, at datasikkerheden sikres i
kommunerne, og KL er enig i, at det i nogle tilfælde kan være
hensigtsmæssigt - som det foreslås i forordningsforslaget - at ansætte en
databeskyttelsesansvarlig, men KL finder, at det bør være op til den enkelte
myndighed at beslutte, hvordan opgaven vedrørende databeskyttelse skal
organiseres.
KL foreslår
derfor, at det skal være frivilligt, om der skal ansættes en
databeskyttelsesansvarlig, ligesom KL ikke finder, at den
databeskyttelsesansvarliges opgaver skal reguleres i detaljer i en forordning.
KL foreslår endvidere, at det klart fremgår, at behandling af
personoplysninger kan ske på grundlag af et samtykke i ansættelsesforhold,
og at rammerne for behandling af oplysninger kan aftales ved
overenskomst.
En forordning vil betyde, at de aftaler, der i dag forhandles mellem
LO/DA og KL/KTO ikke vil kunne opretholdes. I dag kan
arbejdsmarkedets parter aftale at vedtage mere vidtgående
beskyttelsesforanstaltninger af personoplysninger end det, som er
angivet i det nuværende direktiv. Fx har arbejdsmarkedets parter via
KTO´s kontrolaftale aftalt krav om længere varsling ved
iværksættelse af kontrolforanstaltninger end de krav, som i dag
bliver udstukket af det nuværende databeskyttelsesdirektiv.
Tema 3 – reel datasikkerhed frem for mere administration
Formålet med forordningsforslaget er, at der skal være større sikkerhed
omkring borgernes data, sådan at borgerne oplever større tryghed ved at
overlade deres data til private og offentlige aktører.
Borgerne har allerede stor tiltro den offentlige sektors behandling af deres
data. KL mener derfor, at behovet for større datasikkerhed primært handler
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396019_0006.png
om den private sektor. Den offentlige sektor er allerede reguleret af en lang
række love, fx forvaltningsloven, cpr-loven og sundhedsloven, som sikrer,
at borgerne kan være trygge ved at overlade deres data til det offentlige.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at 94 % af de danske
internetbrugere føler sig trygge ved at indsende blanketter eller
indtaste personlige oplysninger på de offentlige myndigheders
hjemmesider.
Derimod er det hver tredje internetbruger, som undlader at
indtaste personlige oplysninger på sociale eller professionelle
online netværkstjenester pga. utryghed i forhold til, hvad der
sker med deres data.
Samtidig er det KL´s holdning, at forordningsforslaget lægger op til samme
form for pseudodatasikkerhed som ”Cookie-direktivet”. Forordningen tager
udgangspunkt i tanken om, at jo flere oplysninger borgerne gives om
behandlingen af deres data, og jo flere gange borgerne skal give deres
samtykke -fx ved at klikke "ok" på en hjemmeside, jo tryggere føler
borgeren sig.
Fakta er, at borgerne springer de mange informationer om behandlingen af
deres data over - både på papirblanketter og i selvbetjeningsløsninger. Og at
klikke "ok" for at få adgang til fx en selvbetjeningsløsning blot gør borgeren
irriteret.
Når det samtidig er særdeles omkostningsfuldt for kommunerne at give
borgerne alle disse oplysninger uopfordret og indarbejde
samtykkefunktioner i alle selvbetjeningsløsninger, kan KL kun være
utilfredse med forordningens øgede oplysnings- og samtykkekrav.
I dag forventer borgerne tværtimod af den offentlige sektor, at når borgerne
én gang har afgivet oplysninger fx i forbindelse med en sag, så kan alle dele
af den offentlige sektor tilgå disse oplysninger og bruge dem i forbindelse
med fx en ny sag. I regi af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
arbejdes der intenst på at tilvejebringe et sæt "grunddata" om borgere og
virksomheder, som alle offentlige myndigheder kan anvende i forbindelse
med deres sagsbehandling.
Forordningen understøtter ikke disse visioner, og dette skyldes i høj grad, at
EU-Kommissionen har glemt at indtænke, hvordan den offentlige sektor
arbejder. KL ønsker, at der skabes en balance mellem modernisering og
effektivisering af sektoren og et fælles ønske om sikkerhed omkring
borgernes data. Det er ikke nok, at Kommissionen har fokus på "den
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
digitale økonomi" - "den effektive, digitale offentlige sektor" bør også
komme i spil.
Et andet eksempel er, at kommunerne på både beskæftigelsesområdet og
social- og sundhedsområdet bruger såkaldt profilering af borgerne for at
kunne hjælpe borgerne hurtigst muligt med at blive raske eller komme i
arbejde. Profilering (digital udarbejdelse af en profil på borgeren) medvirker
til at kunne give borgerne en individuel og målrettet indsats.
Forordningsforslaget lægger op til, at dette ikke skal være muligt i en form,
som er brugbar for kommunerne. Efter KL´s vurdering vil dette være et
væsentligt tilbageskridt for mulighederne for at modernisere og forbedre
kommunernes indsats for at hjælpe borgerne.
Når forordningsforslaget så oveni stiller krav om, at kommunerne bl.a. skal
udarbejde såkaldte "konsekvensanalyser" af deres it-systemer. Det er KL´s
erfaring, at disse ikke er de mange penge værd, som det vil koste
kommunerne at udarbejde disse analyser. Det er derfor på tide at efterlyse
"value for money".
At forordningen også kræver, at kommunerne skal opretholde indholdet i
den nugældende, effektløse anmeldelsesordning ved fortsat at skulle
udarbejde særskilt skriftlig dokumentation for alle behandlinger af
persondata gør ikke tingene bedre. Og nye krav til indretningen af
kommunernes it-systemer og blanketter giver heller ikke borgerne synligt
bedre datasikkerhed i en offentlig sektor, hvor brud på datasikkerheden sker
sjældent og alene skyldes menneskelig uagtsomhed.
KL vurderer,
at borgerne er meget trygge ved den offentlige sektors
behandling af deres data, og at forslaget til forordningen ikke i væsentlig
grad vil øge sikkerheden omkring borgernes data, men blot fordyre
kommunernes administration.
KL mener,
at vejen frem i stedet er mere uddannelse af de kommunale
medarbejdere, der behandler persondata som en del af deres arbejde. Idéen
om at have en databeskyttelsesansvarlig ansat til særskilt at holde fokus på
datasikkerheden i den enkelte myndighed synes KL også er en god idé. Blot
mener KL ikke, at dette skal være et krav, men at kommunerne skal have
mulighed for at organisere deres arbejde med datasikkerhed, som det passer
bedst til den enkelte kommunes organisation.
Forslaget til forordning vil besværliggøre og fordyre realiseringen af
potentialerne i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi særligt ift.
kommunikationen med borgerne, da kommunerne skal indrette deres it-
løsninger efter de ovenstående krav.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396019_0008.png
KL foreslår
derfor, at kravene til behandlingen af borgernes data bliver
proportional med den øgede sikkerhed og den tryghed som borgerne vil
opleve.
Tema 4 - lavere bøder
Kommissionen foreslår dernæst et uforholdsmæssigt højt bødeniveau i
forordningen.
Det betyder, at de danske kommuner, hvis de laver fejl, og dermed ikke
overholder reglerne, vil kunne blive straffet med bøder på 250.000 EUR
(1.875.000 kr.), hvis reglerne om den registreredes rettigheder ikke
overholdes og bøder på 1.000.000 EUR (7.500.000 kr.), hvis der ikke
udpeges en databeskyttelsesansvarlig.
Europa-Parlamentet er også her enig med Kommissionen i, at de nationale
databeskyttelsesmyndigheder skal kunne give effektive sanktioner i tilfælde
af lovbrud. Europa-Parlamentet har både lempet sanktionerne ved at foreslå
brug af advarsler og periodiske revisioner, men også styrket sanktionerne
ved at foreslå bøder til virksomheder på 100.000.000 EUR eller 5 % af den
årlige omsætning.
KL mener,
at Kommissionen og Europa-Parlamentet har haft
internetgiganterne, de sociale medier og de store virksomheder, der benytter
borgernes data med henblik på profit, for øje med denne forordning. De
har således ikke taget højde for, at kommunerne indsamler borgernes data
for at hjælpe borgeren og i borgerens interesse - og ikke med profit for øje.
Samtidig er det vigtigt at understrege, at kommunerne ikke tjener penge på
eventuelle sikkerhedsbrud. Men hvis persondata ulovligt udnyttes for
kommerciel vinding skyld kan høje bøder give mening.
Det er yderst beklageligt, når der sker fejl i behandlingen af persondata og
der skal gøres alt for, at det ikke sker. Menneskelige fejl kan dog ikke helt
undgås. Det er derfor tvivlsomt, om et så højt bødeniveau vil give borgeren
en bedre sikkerhed for, at der ikke sker brud ved behandlingen af dennes
persondata.
KL foreslår
derfor, at sanktionerne lempes og tilpasses konsekvenserne af
de fejl, der eventuelt begås. KL foreslår desuden, at det bør være op til
medlemsstaterne selv at fastsætte sanktionerne ved brud på lovgivningen -
på samme måde som i det nugældende persondatadirektiv.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tema 5 – klarere regler
Kommissionen har i forslaget til forordningen givet sig selv bemyndigelse
til at udstede nye regler (delegerede retsakter) med krav til databeskyttelsen
efter forordningens vedtagelse. Helt praktisk betyder det, at Kommissionen
efterfølgende vil have mulighed for at ”efterjustere” lovgivningen, og det vil
betyde, at de investeringer som kommunerne har gjort for at efterleve
forordningen kan være spildt, hvis der efter et år kommer et nyt
lovgrundlag der fx kræver andre foranstaltninger for at afgive samtykke i
elektroniskform.
Desuden indeholder forordningsforslaget en række uklarheder, som åbner
op for at lovgivningen kan fortolkes på flere forskellige måder. Det er
hverken myndigheder eller borgerne tjent med.
Europa-Parlamentet går imod Kommissionen på dette punkt, da det ikke
mener, at Kommissionen skal have mulighed for efterfølgende at kunne
justere i lovgivningen.
KL vurderer,
at uklarhederne i forordningsforslaget vil skabe usikkerhed
og uforudsigelighed om, hvordan datahåndteringen skal foregå.
Eksempelvis medfører forordningen, at borgeren skal have en ”garanti” for
afgivet samtykke. Det er uklart, hvordan garanti skal forstås, og om det vil
medføre en yderligere administrativ opgave for kommunerne.
KL mener,
at det er uhensigtsmæssigt, hvis Kommissionen får mulighed
for at udstede delegerede retsakter. Det vil medføre usikkerhed om, hvad
der er og vil blive gældende ret. Konsekvenserne kan blive, at der
efterfølgende indføres yderligere krav til kommunerne. Dette kan både blive
dyrt, hvis det betyder krav om nye it-løsninger eller administrative
procedurer og kan forsinke arbejdet med digitaliseringen af den offentlige
sektor i regi af den fælleskommunale og fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi.
KL foreslår derfor,
at reglerne gøres klare og letforståelige fra begyndelsen
af. Det vil mindske behovet for at bruge delegerede retsakter.
Kommissionens muligheder for efterfølgende at udstede delegerede
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396019_0010.png
retsakter bør fjernes, ligesom uklarhederne i lovgivningen bør udbedres.
Det er KL’s opfattelse, at hverken Kommissionen eller Europa-
Parlamentet har leveret en klar lovgivningstekst i forhold til, at
lovgrundlaget er en forordning – og derfor skal være meget klar.
Derfor er det vigtigt, at Rådet tager den tid, der skal til for at
sikre et klar lovgrundlag, som ikke åbner op for alt for mange
fortolkningsmuligheder.
10