Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 364
Offentligt
1396001_0001.png
=
12. august 2014
Folketinget
Att.: Birgitte Toft-Petersen
Christiansborg
1240 København K
Vedr. høring over beretning nr. 3
DI har modtaget ”Høring over beretning nr. 3” om bedre beskyttelse af personfølsomme
oplysninger og effektivt tilsyn. DI takker for muligheden for at afgive bemærkninger og
har i den anledning nedenstående kommentarer.
Overordnet er det af stor betydning at sikre en bedre beskyttelse af personoplysninger.
Gentagne sager med tab af personoplysningers fortrolighed bidrager til at underminere
tagne
tilliden til digitaliseringen. Dette har konsekvenser for såvel den offentlige som den
private sektor. DI noterer sig derfor med tilfredshed, at Folketingets Kultur og
Kultur-
Retsudvalg har sat fokus på området.
udvalg
Bredt fokus på sikkerhed
DI bakker op om, at arbejdet ikke begrænses til at kortlægge sikkerhed
sikkerheden ved
betalingskort. De tab af personoplysninger, der er sket gennem de seneste år, omfatter
mange andre områder – f.eks. hack
hacking mod kørekortregisteret, SSIs fejlagtige udlevering
af sundhedsoplysninger, mange sager med fejlagtig offentliggørelse af personoplysninger
i kommuner og på uddannelsesinstitutioner samt udtræk af personoplysninger fra
tingbog.dk og fra bibliotekerne. Der er derfor behov for at se på, hvordan man
Der
grundlæggende kan forbedre sikkerheden ved behandling af personoplysninger i hele
den offentlige sektor.
Moderne metoder og teknologier
En række moderne metoder og teknologier lover særdeles godt for at beskytt
beskytte
personoplysninger.
Der er for det første tale om analyse af om en given teknologisk løsning beskytter
personoplysningerne godt og om oplysningerne behandling i overensstemmelse med
lovens krav om formål, dataminimering, m.v. Dette kaldes en Privacy Imp
Impact
Assessment (PIA). Der bør udarbejdes en skabelon for PIA og denne bør gøres
PIA,
obligatorisk at anvende ved alle større offentlige it projekter. Skabelonen bør tage
it-projekter.
udgangspunkt i, om det overhovedet er nødvendigt at identificere borgeren for at
behandle vedkommendes personoplysninger
personoplysninger, og i givet fald hvornår i
behandlingsprocessen identifikation er nødvendig. Dette vil i nogle sammenhænge give
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en bedre beskyttelse af personoplysninger, end man kan opnå ved at anvende den
skabelon for PIA, som Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet
For det andet bør god sikkerhed designes ind i it-løsningerne fra starten. Der bør
opstilles en række helt overordnede designprincipper, som skal være grundlaget for
behandling af personoplysninger. Dette kaldes Privacy by Design.
For det tredje bør der indarbejdes nye såkaldt privatlivsfremmende teknologier i de
offentlige it-løsninger. Disse teknologier spænder over en bred vifte af muligheder og
inkluderer i den ene ende af spektret anonymisering og pseudonymisering og i den
anden ende logning og rollebaseret adgangskontrol. Der bør allerede når en løsning
designes stilles krav om, at disse teknologier anvendes.
En god proces for sikker omgang med personoplysninger er derfor som følger: Man laver
en analyse af, hvordan et it-system under udarbejdelse påvirker privatlivet, hvis/når der
skal behandles personoplysninger. På baggrund af analysen vælges et sikkert design
baseret på en gruppe af teknologier, som i særlig grad understøtter privatlivets fred. Der
er behov for at disse metoder og teknologier i langt højere grad end i dag tages i
anvendelse, og dette skal sikres politisk.
Persondataforordning
Lovgivning på området er en central forudsætning for at sikre en god beskyttelse af
personoplysninger. Der er behov for at modernisere lovgivningen på området, som EU
Kommissionen med forslaget til ny persondataforordning, har lagt op til. Der er behov
for, at Danmark er langt mere imødekommende overfor EU Kommissionens forslag til
persondataforordning, end det er tilfældet i dag.
For det første er det vigtigt, at forslaget bæres igennem som en forordning, der
harmoniserer reglerne i Europa. Det nuværende direktiv er implementeret på 28
forskellige måder i de forskellige lande. Det betyder, at borgerne ikke kan forvente ens
behandling af deres personoplysninger i Europa, og at virksomhederne skal
implementere beskyttelse af personoplysninger på en ny måde, for hvert land de driver
virksomhed i. De forskellige nationale implementeringer betyder også, at de europæiske
nationalstater står svagere overfor at påvirke tilblivelsen af standardiserede it-løsninger.
Det er en barriere overfor teknologioptag i den offentlige sektor. Hvis der var ens regler
for beskyttelse af personoplysninger ville hele markedet af offentlige nationalstaters
efterspørgsel kunne bidrage til at sikre optag af nye effektive teknologier med høj
sikkerhed som f.eks. cloud computing.
For det andet indebærer forslaget bl.a., at der skal udarbejdes en Privacy Impact
Assessment og at der arbejdes med Privacy by Design, som omtalt ovenfor. Moderne
metoder og teknologier som disse kan bidrage væsentligt til at forbedre sikkerheden ved
behandling af personoplysninger, hvis de implementeres korrekt. Det er derfor
betydningsfuldt at bakke op bag forslaget. Der er naturligvis forhold i Kommissionens
udkast, som bør justeres. DI har ved tidligere lejligheder udtalt sig mere detaljeret om
forslaget til Forordning til bl.a. Folketingets Europaudvalg, og DI henviser til mere
detaljerede bemærkninger i disse henvendelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tilsyn
Der findes flere forskellige tilsyn på sikkerhedsområdet. Datatilsynet fører tilsyn med
behandling af personoplysninger efter Lov om behandling af personoplysninger,
Finanstilsynet fører tilsyn med behandling og videregivelse af personoplysninger i den
finansielle sektor, Tilsynet med Efterretningstjenesterne fører tilsyn med FE og PETs
behandling af personoplysninger, osv.
Man kan ikke opnå god sikkerhed alene gennem tilsyn. Men især Datatilsynet synes at
kunne have behov for en styrkelse. Sagsomfanget er i takt med digitaliseringen steget
betydeligt. Det er mængden af nye teknologier, som behandler personoplysninger også.
Desuden er mange af teknologierne globalt interdependente, hvad der gør det vanskeligt
at skabe sig overblik. Der er behov for bedre rådgivning i form af offentliggørelse af
principielle vurderinger af nye teknologier – både teknologier som bruges til behandling
af personoplysninger og teknologier, som bruges til at understøtte bedre sikkerhed.
Sådanne vurderinger kunne både den offentlige og den private sektor drage fordel af.
Styrkelsen af Datatilsynet bør således især ske på den tekniske front.
ISO27000 er et godt framework til at opnå god sikkerhed. Der findes så vidt vides ikke
nogen myndighed, der fører tilsyn med implementering af god sikkerhed, herunder
efterlevelse af sikkerhedsstandarden ISO27000. Rigsrevisionen påtager sig dog med
mellemrum at foretage stikprøver på området. Der er behov for, at der føres et mere
systematisk tilsyn med at den offentlige sektor - og dens leverandører - efterlever
ISO27000. Der ville være større sandsynlighed for, at Se og Hør-sagen kunne være
undgået eller i hvert fald fået et mindre omfang, hvis man havde efterlevet
sikkerhedskrav som f.eks. personalegodkendelse, dataklassifikation, adgangskontrol,
kryptering, logning, funktionsadskillelse og pseudonymisering. Den offentlige sektor og
dens leverandører bør finde et passende niveau for implementering af relevante
korrigerende sikkerhedsforanstaltninger og kontroller på baggrund af en
risikovurdering.
Det vil være nyttigt, hvis der afleveres en årlig redegørelse i form af en kortlægning af
sikkerhedsniveauet i den offentlige sektor til Folketinget.
Rådet for Digital Sikkerhed
DI har gennem mange år anset det for vigtigt, at der findes et uafhængigt Råd, som
bidrager til både den folkelige og den faglige debat om informationssikkerhed og
privacy. DI har deltaget i de forskellige offentlige Råd og Komiteer under de daværende
forskningsministre. Vi har nu, hvor sådanne ikke findes længere, været med til at stifte
Rådet for Digital Sikkerhed.
Rådet for Digital Sikkerhed har bidraget meget væsentligt til debatten med høringssvar,
selvstændige faglige udspil, m.v. Rådet kører imidlertid med frivillige kræfter. Det er
ikke sikkert, at det kan fortsætte sådan. Rådet ville desuden kunne være endnu mere
aktivt, hvis Rådet havde et sekretariat. DI foreslår, at Rådet får en mindre bevilling på
Finansloven til at udføre sit arbejde – f.eks. kr. 2 millioner p.a. de næste fem år. Tanken
er, at Rådet til den tid vil kunne selvfinansiere et sekretariat gennem
medlemskontingenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Viden og awareness om sikkerhed
Der bør hos alle parter i samfundet arbejdes på at forøge viden og awareness om
informationssikkerhed og privacy. For det første bør der på de forskellige niveauer i
uddannelsessystemet tilvejebringes viden om informationssikkerhed i takt med, at
borgerne møder forskellige it-systemer. For det andet bør der over for borgerne i
almindelighed tilvejebringes informationer om sikkerhed. Endelig bør der tilvejebringes
informationer om, hvordan man overordnet arbejder med at skabe en sikkerhedskultur i
organisationer.
Arbejdsgruppe
DI noterer sig, at Retsudvalget ønsker at nedsætte en arbejdsgruppe med inddragelse af
eksterne eksperter. Det er vigtigt, at Retsudvalget lægger vægt på at arbejdsgruppen
kommer med forslag, som indebærer moderne teknologier og metoder til understøttelse
af sikker behandling af personoplysninger. I forhold til det udspil, Udvalget har skitseret,
synes der behov for at styrke de tekniske eksterne kompetencer.
DI har utallige gange gennem de sidste seks år argumenteret for en styrkelse af
sikkerheden på den tekniske front. Anvendelse af moderne teknologier og metoder,
kombineret med kravene i Lov om behandling af personoplysninger, kombineret med
kravene i ISO27000 og kontrolleret af en stærk myndighed er løsningen. DI har udgivet
en række vejledninger, debatoplæg og høringssvar på dette område. DI stiller sig meget
gerne til rådighed for en sådan arbejdsgruppe.
Semantik
Som et lille kuriosum kan det tilføjes, at Beretningen anvender en ikke helt konsistent
sprogbrug. Der tales om både personoplysningslov og persondatalov, når der
formodentlig refereres til samme lov. Desuden tales i Beretningen om personfølsomme
oplysninger. I Lov om behandling af personoplysninger tales der derimod om
almindelige, følsomme eller fortrolige personoplysninger og ikke om personfølsomme
oplysninger. Det må antages, at Retsudvalget ønsker at beskytte både de følsomme og de
fortrolige personoplysninger.
DI ITEK står til naturligvis til rådighed for en uddybelse af ovenstående synspunkter.
Med venlig hilsen
Henning Mortensen
Chefkonsulent
DI ITEK
Adam Lebech
Branchedirektør
DI ITEK