Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 363
Offentligt
1395843_0001.png
 
FORSLAG  TIL  UDVALGSARBEJDET  OM  OFFENTLIGT  ANSATTES  YTRINGSFRIHED  OG  
WHISTLEBLOWERORDNINGER  
 
I.  I
NDLEDNING
 
 
Transparency  International  (TI)  Danmark  glæder  sig  over  iværksættelsen  af  forberedende  arbejde  
vedr.  evt.  ny  dansk  lovgivning  om  whistleblowing.  Analyser  og  rapporter  fra  hhv.  OECD  og  
Transparency  International  har  vist,  at  der  også  i  Danmark  er  et  behov  for  at  fremme  individers  
mulighed  for  whistleblowing  til  gavn  for  almenvellet.
1
 Dette  behov  er  ikke  blevet  mindre  i  lyset  af  
voksende  teknologiske  muligheder  for  såvel  kriminalitet  som  misbrug  af  politisk  magt  til  bl.a.  
omfattende  overvågning.    
 
Men  gældende  dansk  lovgivning  på  området  er  mangelfuld,  sammenlignet  med  mange  andre  
lande,  herunder  Norge  og  Sverige.  TI  håber  at  det  igangværende  udredningsarbejde,  i  modsætning  
til  det  der  konkluderedes  under  samme  tema  i  2006,  vil  føre  til  en  tiltrængt  ajourføring  af  den  
relevante  lovgivning,  og  at  denne  vil  komme  til  at  omfatte  såvel  offentligt  som  privat  ansatte.  
Nedenstående  eksempler  viser  behovet  for,  at  også  det  private  område  er  dækket  ind.    
 
Forskellige  undersøgelser  har  siden  2006  jævnligt  bevist,  at  der  er  behov  for  lovgivningsmæssige  
tiltag,  der  kan  sikre,  at  offentligt  ansatte  tør  benytte  sig  af  deres  meddeleret  og  whistleblowe  om  
kritisable  forhold,  og  at  den  nugældende  lovgivning  ikke  er  tilstrækkelig  .    
 
Det  er  i  dag  ikke  muligt  for  whistleblowere  i  Danmark  at  opnå  hverken  anonymitet  eller  fuld  
beskyttelse  når  de  vælger  at  stå  frem.  Alene  inden  for  det  sidste  år,  har  vi  set  talrige  eksempler  på,  
hvordan  det  at  stå  frem  og  gøre  opmærksom  på  lovstridige  eller  etisk  kritisable  forhold,  har  haft  
store  personlige  omkostninger  for  whistlebloweren.  Eksemplerne  er  mange,  fra  Dorthe  Jensens  
sag  i  Mærsk,  Anders  Kjærsgaards  afsløringer  om  forsvaret  i  Irak  til  Helle  Olsens  afsløring  af  svindel  
i  Odense  Renovation.  Vi  har  også  kunnet  følge  internationale  sager  med  store  politiske  
konsekvenser.  Det  er  alle  sager,  som  er  endt  med  arbejdsløshed  og  personlige  kriser.  Samtidig  har  
sagerne  generelt  haft  betydning  for  opstramning  af  regler  eller  procedurer,  hvilket  viser,  at  der  
faktisk  har  været  tale  om  information  med  relevans  for  samfundet  i  bredere  forstand.  Alligevel  har  
individerne  måtte  betale  en  høj  pris  for  deres  anmeldelse.    
 
Flere  undersøgelser    og  analyser,  som  er  foretaget  siden  konklusionen  på  sidste  udvalgsarbejde  
om  offentligt  ansattes  ytringsfrihed  (2006),  påviser  at  offentligt  ansatte  i  Danmark  i  høj  grad  
frygter  repressalier  hvis  de  rejser  bekymring  eller  utilfredshed  om  lovstridige  eller  etisk  kritisable  
forhold.
 2
 Samme  undersøgelser  viser,  at  en  stor  procentdel  har  haft  kendt  til  sådanne  sager,  men  
1
http://www.transparency.org/whatwedo/pub/whistleblowing_in_europe_legal_protections_for_whistleblowers_in_the_e
u
samt
http://www.oecd.org/daf/anti-bribery/Denmarkphase3reportEN.pdf
2
Der henvises her til FTF’s undersøgelse fra 2011 om offentligt ansattes ytringsfrihed:
http://www.ftf.dk/fileadmin/Bruger_filbibliotek/Loen_og_personale/Arbejdsret/Whistleblower.pdf
Ligesom blandt
© Transparency International Danmark - Fælledvej 12, 2200 København N
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395843_0002.png
har  valgt  at  tie.    
 
TI  Danmark  mener  det  er  grundlæggende  nødvendigt  for  et  samfund  at  give  mulighed  for,  at  
individer  i  ansættelsesforhold  kan  påpege  ulovlige  eller  etisk  kritisable  forhold,  når  disse  er  i  
almenvellets  interesse.  Mennesker  og  organisationer  er  ikke  ufejlbarlige  og  derfor  er  det  
nødvendigt  med  systemer  der  kan  muliggøre,  at  fejlene  opdages  og  følges  op,  uden  det  skal  knuse  
whistleblowerens  fremtid.    
 
Der  er  i  Danmark  en  god  tradition  for  dialog  og  der  ligger  visse  brugbare  instrumenter  i  den  
”danske  model”,  men  de  er  ikke  længere  tilstrækkelige.  Det  viser  ovennævnte  undersøgelser  og  
det  seneste  års  sager  med  al  ønskelig  tydelighed.  Modargumentet  for  lovgivning  der  faciliterer  
whistleblowing  er  typisk,  at  dette  vil  underminere  de  eksisterende  systemer  og  skabe  en  
”anmelderkultur”.  Der  er  imidlertid  ingen  evidens  for,  at  det  er  konsekvensen  i  de  lande  der  
allerede  har  indført  en  sådan  lovgivning.  Derimod  viser  undersøgelser  i  det  private  erhvervsliv,  at  
graden  af  misbrug  med  whistleblower-­‐ordninger  er  forsvindende  lille,  og  at  konflikter  og  
uoverensstemmelser  stadig  i  vid  udstrækning  løses  med  åben  dialog  eller  via  fagforeningerne.
3
   
 
 
II.  K
ONKRETE  FORSLAG
 
 
TI  Danmarks  nedenstående  forslag  til  ny  lovgivning  er  i  overensstemmelse  med  Transparency  
International’s  internationale  principper  for  lovgivning  vedr.  whistleblowing  (se  Anneks  1).  De  skal  
ikke  ses  som  en  erstatning  for  de  nuværende  instrumenter,  men  som  et  tidssvarende  supplement.    
 
Transparency  Danmarks  seks  overordnede  prioriteter  er:    
 
1)
   En  
særskilt,  samlet  lovgivning  
om  hvem  der  kan  anmelde  om  hvad,  
undersøgelsesprocedurer  og  konsekvenser  for  både  anmelder  og  den  anmeldte,  og  som  
bl.a.  omfatter:  
 
2)
 En  definition  af  
hvad  kan  og  bør  anmeldes,  
som  opfordrer  til  at  anmelde  også  mistænkt  
ulovlige  forhold,  ikke  kun  de  klart  ulovlige.  
 
3)
 En  bred  definition  af  
hvem  der  kan  anmelde,  
der  omfatter  såvel  ansatte  som  individer  uden  
for  det  traditionelle  arbejdertager/arbejdsgiverforhold.    
 
4)
 Bedre  beskyttelse  
mod  repressalier  for  whistleblowere,  herunder  mulighed  for  fuld  
anonymitet    
andet Farum-kommissionen siden har opfordret til, at der igen ses på beskyttelsen af offentligt ansattes ytringsfrihed. og
andre fagforeninger har påpeget samme behov, Blandt andre Dansk Magisterforening her: 137. Magisterbladet, nr. 7,
2007 – tema: Ytringsfrihed – leder: Trange vilkår for § 77.
3
https://ida.dk/sites/prod.ida.dk/files/Whistleblowerordninger%20ENDELIG_2.pdf
© Transparency International Danmark - Fælledvej 12, 2200 København N
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395843_0003.png
 
 
F
ORSLAG  AD  
2)  L
OVGIVNINGENS  GENSTANDSOMRÅDE
 
I  bedømmelsen  af  hvorvidt  anmeldte  forhold  kræver  videre  handling,  skal  lovgivningen  lægge  til  
grund,  om  der  er  tale  om  ulovlige  eller  på  anden  vis  forkerte/farlige  handlinger,  som  er  i  modstrid  
med  og/eller  truer  almenvellets  interesser.  Herunder  i  forbindelse  med:  
 
-
Misbrug  af  det  offentlige  monopol  på  anvendelse  af  fysisk  magt,  i  Danmark  og  i  
udlandet.  (I  tilfælde  af  klassificerede  forhold  inden  for  sikkerhedssektoren,  skal  
nødvendig  fortrolighed  respekteres,  men  uden  at  dette  reducerer  samme  mulighed  for  
opfølgende  handling  som  på  andre  områder.)  
 
-
Misbrug  af  offentligt  embede  til  egen  vinding,  herunder  bl.a.  bestikkelse  og  nepotisme  
 
-
Økonomisk  og  anden  kriminalitet,  (Finanstilsynets  lov  omtaler  "påtænkte"  eller  
"udførte"  overtrædelser  af  lov  om  finansiel  regulering)  
 
-
Miljøkriminalitet  og  alvorlige  brud  på  sikkerheden  på  en  arbejdsplads  
 
-
Alvorlige  forhold,  der  retter  sig  mod  en  ansat,  f.eks.  vold  eller  seksuelle  overgreb  
 
 
F
ORSLAG  
A
D  
3)  A
NMELDELSESBERETTIGEDE
 
Alle  (dvs.  både  privat  og  offentligt  ansatte  samt  andre  involverede  såsom  konsulenter,  
leverandører  eller  tidligere  ansatte),  som  er  kommet  i  besiddelse  af  oplysninger  om  kritisable  
forhold  af  offentlig  interesse,  skal  være  omfattet  af  lovgivningen,  når  det  er  klart  at  motivet  har  
været  vurdering  af,  at  det  fremhævede  forhold  udgør  alvorlig  offentlig,  individuel  eller  personlig  
fare.    
 
 
F
ORSLAG  
A
D  
4)  B
ESKYTTELSE  AF  WHISTLEBLOWERE
   
Det  bør  fremgå  af  lovgivningen,  hvordan  såvel  whistlebloweren  som  den  anmeldte  (private  eller  
offentlige  virksomhed  eller  borgere)  skal  beskyttes:    
 
Whistlebloweren  bør  beskyttes  mod  repressalier  fra  arbejdsgiveren,  som  i  f.eks.  Norge  og  
Storbritannien,  hvor  man  ikke  alene  forbyder  fyring  af  whistleblowers  som  følge  af  anmeldelse,  
men  hvor  arbejdsgiver  i  tilfælde  af  en  efterfølgende  fyring,  pålægges  bevisbyrden.  Dvs.  det  skal  
5)
   Tilstedeværelse  af  en  
kendt,  sikker  og  let  tilgængelig  mulighed  for  rådgivning  af  
whistleblowere  
   
 
6)
 At  o
pfølgende  handling  
i  forhold  til  whistleblowing  bør  omfatte  og  foregå  igennem  de  
berørte  instanser  inden  for  udøvende,  dømmende  og  lovgivende  magter,  da  relevant  
handling  kan  kræve  indsats  inden  for  flere  af  disse  niveauer.  
© Transparency International Danmark - Fælledvej 12, 2200 København N
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395843_0004.png
være  op  til  arbejdsgiveren  at  bevise,  at  en  efterfølgende  sanktion  ikke  har  forbindelse  med  
anmeldelsen  (omvendt  bevisbyrde).    
 
Hverken  arbejdsgivere  eller  andre  skal  være  berettiget  til  at  efterforske,  hvem  whistlebloweren  er,  
ved  f.eks.  at  søge  om  aktindsigt  (som  det  er  muligt  med  de  nugældende  regler,  men  som  man  har  
forebygget  i  eksempelvis  svensk  lovgivning  på  området).  Det  bør  ydermere  gøres  strafbart  at  
forsøge  at  forhindre  en  whistleblower  i  at  udnytte  af  sin  anmelderet.  Beskyttelse  bør  også  omfatte  
whistlebloweren  datasikkerhed.  Ansatte  skal  have  ret  til  at  nægte  at  medvirke  til  ulovlig  handling.  
 
Ovennævnte beskyttelse bør dog være afhængig af, at en anmeldelse er videregivet i god tro om
oplysningernes rigtighed. Overordnet bør regler om beskyttelse suppleres med regler om straf og
opfølgning på eventuel misbrug af anmelderetten.
 
F
ORSLAG  
A
D  
5)  E
N  KENDT
,  
SIKKER  OG  LET  TILGÆNGELIG  KANAL  FOR  ANMELDELSE    
 
TI  Danmark  foreslår,  at  der  oprettes  et  offentligt  finansieret,  uafhængigt  
Center  for  Rådgivning  og  
Formidling  af  kontakt  til  de  relevante  myndigheder  
(herefter  ”Centret”)  for  whistleblowere,  og  at  
Centret  dækker  både  det  offentlige  og  det  private  område.      
 
Centret  skal:  
-
Under  anonyme  og  beskyttede  former  kunne  forhåndsrådgive  whistleblowere  om,  hvorvidt  
det  er  berettiget  for  at  informere  udadtil  og  hvordan  dette  kan  ske.  
-
Bistå  whistleblowere  med  at  formidle  kontakt  til  de  relevante  myndigheder  
 
Rådgivningssøgende  skal  kunne  forelægge  fortrolig  dokumentation  for  Centret,  selv  om  det  
indebærer  brud  på  tavsheds-­‐  og  loyalitetspligt  i  anden  sammenhæng,  hvorfor  det  er  vigtigt  at  
henvendelser  kan  ske  og  rådgivning  ydes  under  teknologisk  betryggende  former  og  med  mulighed  
for  anonymitet.  Centret  skal  tilbyde  rådgivning  (per  telefon  eller  ved  personligt  møde)  og  kunne  
modtage  meddelelser  via  en  online  portal  og  hotlines.  (Se  f.eks.  Radio24syv’s  løsning)  
 
Centret  skal  bistå  whistleblowere  med  at  underrette  relevante  myndigheder  og/eller  politisk  
ansvarlige  organer  (som  f.eks.  ministerier,  rigsrevision,  ombudsmand,  tilsyn  eller  Folketing,  
regionale  og  kommunale  råd,  eller  i  tilfælde  af  strafferetlige  sager,  politiet).  Centret  skal  endvidere  
efter  behov  kunne  påse,  at  adækvat  opfølgende  handling  finder  sted  bl.a.  igennem  opfølgning  på  
sine  henvendelser  til  disse  instanser.  Hvis  whistleblowere  vælger  at  videregive  deres  identitet  til  
Centret,  skal  de  have  ret  til  at  blive  holdt  orienteret  fra  Centret  om  sagens  formidling  til  de  
relevante  myndigheder  og  om  den  videre  behandling  hos  disse.  
 
Centret  skal  udarbejde  en  årlig  redegørelse  for  sin  virksomhed  som  grundlag  for  en  offentlig,  
oplysende  debat  derom.  
 
Oprettelse  et  Rådgivnings-­‐  og  Formidlingscenter  skal  ikke  forhindre,  at  whistleblowere  kan  
anvende  andre  veje,  f.eks.  igennem  medierne,  og  stadig  beholde  deres  rettigheder  
 
© Transparency International Danmark - Fælledvej 12, 2200 København N
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395843_0005.png
Det  kan  nævnes,  at  der  bl.a.  i  Holland  findes  et  velfungerende,  lignende  Center,  som  faciliterer  
whistleblowing.  Yderligere  information  herom  findes  på:  
http://www.adviespuntklokkenluiders.nl/international  samt  l  dets  2013-­‐årsrapport,  på:  
http://www.adviespuntklokkenluiders.nl/docs/default-­‐source/default-­‐document-­‐library/advice-­‐
centre-­‐for-­‐whistleblowers-­‐in-­‐the-­‐netherlands-­‐-­‐-­‐annual-­‐report-­‐2013.pdf?sfvrsn=6  
 
 
III  TI  
FORSLAG  VEDR
.  
WHISTLEBLOWER
-­‐
ORDNINGER  PÅ  VIRKSOMHEDSNIVEAU
 
Procedurer  for  anmeldelser  af  ulovlige  eller  uetiske  forhold,  og  for  beskyttelse  af  anmeldere,  bør  
inkorporeres  som  et  obligatorisk  element  i  private  virksomheders  og  offentlige  myndigheders  
retningslinjer  eller  CSR-­‐politik  og  etiske  regnskaber.    
 
I  takt  med  at  en  sådan  virksomhedspolitik  og  praksis  slår  igennem,  vil  det  formentlig  formindske  
behovet  for  eksterne  anmeldelser.  Men  TI  skal  dog  understrege,  at  anvendelse  af  en  evt.  
virksomhedsintern  anmeldelsespligt  ikke  bør  være  en  betingelse  for,  eller  reducere,  den  
almindelige  lovgivningsmæssige  beskyttelse  af  whistleblowere  eller  deres  mulighed  for  rådgivning  
og  bistand  til  formidling  af  klager  fra  det  ovenfor  foreslåede  Center.  
IV  Nationale  anbefalinger    
TI  Danmark  kan  supplerende  til  ovenstående,  for  både  det  offentlige  og  det  private  område,  
tilslutte  sig  Ingeniørforeningens,  IDA’s,  anbefalinger  i  deres  analyse  for  brug  af  ordninger  for  
anmelderet  og  -­‐pligt.  (
IDA:  ”Whistleblowerordninger.  Erfaringer  fra  ordninger  i  private  danske  
virksomheder”,  
Marts  2012.).  
 
 
IV  I
NTERNATIONALE  STANDARDER
 
TI-­‐Danmark  mener  endvidere,  at  Danmark  bør  tilslutte  sig  og  implementere  de  principper,  som  er  
indeholdt  i  OECD’s  opfølgning  på  G20’s  
Anti-­‐Corruption  Action  Plan  Action  Point  7:  Protection  of  
Whistleblowers.  
 
 
A
NNEX  
 
Transparency  International:  
International  Principles  For  Whistleblower  Legislation  Best  Practices  
For  Laws  To  Protect  Whistleblowers  And  Support  Whistleblowing  In  The  Public  Interest,  
2013  
   
 
 
© Transparency International Danmark - Fælledvej 12, 2200 København N