FORSLAG
TIL
UDVALGSARBEJDET
OM
OFFENTLIGT
ANSATTES
YTRINGSFRIHED
OG
WHISTLEBLOWERORDNINGER
I.
I
NDLEDNING
Transparency
International
(TI)
Danmark
glæder
sig
over
iværksættelsen
af
forberedende
arbejde
vedr.
evt.
ny
dansk
lovgivning
om
whistleblowing.
Analyser
og
rapporter
fra
hhv.
OECD
og
Transparency
International
har
vist,
at
der
også
i
Danmark
er
et
behov
for
at
fremme
individers
mulighed
for
whistleblowing
til
gavn
for
almenvellet.
1
Dette
behov
er
ikke
blevet
mindre
i
lyset
af
voksende
teknologiske
muligheder
for
såvel
kriminalitet
som
misbrug
af
politisk
magt
til
bl.a.
omfattende
overvågning.
Men
gældende
dansk
lovgivning
på
området
er
mangelfuld,
sammenlignet
med
mange
andre
lande,
herunder
Norge
og
Sverige.
TI
håber
at
det
igangværende
udredningsarbejde,
i
modsætning
til
det
der
konkluderedes
under
samme
tema
i
2006,
vil
føre
til
en
tiltrængt
ajourføring
af
den
relevante
lovgivning,
og
at
denne
vil
komme
til
at
omfatte
såvel
offentligt
som
privat
ansatte.
Nedenstående
eksempler
viser
behovet
for,
at
også
det
private
område
er
dækket
ind.
Forskellige
undersøgelser
har
siden
2006
jævnligt
bevist,
at
der
er
behov
for
lovgivningsmæssige
tiltag,
der
kan
sikre,
at
offentligt
ansatte
tør
benytte
sig
af
deres
meddeleret
og
whistleblowe
om
kritisable
forhold,
og
at
den
nugældende
lovgivning
ikke
er
tilstrækkelig
.
Det
er
i
dag
ikke
muligt
for
whistleblowere
i
Danmark
at
opnå
hverken
anonymitet
eller
fuld
beskyttelse
når
de
vælger
at
stå
frem.
Alene
inden
for
det
sidste
år,
har
vi
set
talrige
eksempler
på,
hvordan
det
at
stå
frem
og
gøre
opmærksom
på
lovstridige
eller
etisk
kritisable
forhold,
har
haft
store
personlige
omkostninger
for
whistlebloweren.
Eksemplerne
er
mange,
fra
Dorthe
Jensens
sag
i
Mærsk,
Anders
Kjærsgaards
afsløringer
om
forsvaret
i
Irak
til
Helle
Olsens
afsløring
af
svindel
i
Odense
Renovation.
Vi
har
også
kunnet
følge
internationale
sager
med
store
politiske
konsekvenser.
Det
er
alle
sager,
som
er
endt
med
arbejdsløshed
og
personlige
kriser.
Samtidig
har
sagerne
generelt
haft
betydning
for
opstramning
af
regler
eller
procedurer,
hvilket
viser,
at
der
faktisk
har
været
tale
om
information
med
relevans
for
samfundet
i
bredere
forstand.
Alligevel
har
individerne
måtte
betale
en
høj
pris
for
deres
anmeldelse.
Flere
undersøgelser
og
analyser,
som
er
foretaget
siden
konklusionen
på
sidste
udvalgsarbejde
om
offentligt
ansattes
ytringsfrihed
(2006),
påviser
at
offentligt
ansatte
i
Danmark
i
høj
grad
frygter
repressalier
hvis
de
rejser
bekymring
eller
utilfredshed
om
lovstridige
eller
etisk
kritisable
forhold.
2
Samme
undersøgelser
viser,
at
en
stor
procentdel
har
haft
kendt
til
sådanne
sager,
men
1
http://www.transparency.org/whatwedo/pub/whistleblowing_in_europe_legal_protections_for_whistleblowers_in_the_e
u
samt
http://www.oecd.org/daf/anti-bribery/Denmarkphase3reportEN.pdf
2
Der henvises her til FTF’s undersøgelse fra 2011 om offentligt ansattes ytringsfrihed:
http://www.ftf.dk/fileadmin/Bruger_filbibliotek/Loen_og_personale/Arbejdsret/Whistleblower.pdf
Ligesom blandt
© Transparency International Danmark - Fælledvej 12, 2200 København N