Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 358
Offentligt
1395727_0001.png
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE 3269 8805
[email protected]
MENNESKERET.DK
Tale punkter til møde i den parlamentariske
arbejdsgruppe om databeskyttelse den 26. august 2014
Rikke Frank Jørgensen, forsker Ph.d.
Institut for Menneskerettigheder hilser retsudvalgets arbejde med
databeskyttelse velkommen. Som fremhævet i instituttets årlige
statusrapport er det vigtigt at få sat øget fokus på databeskyttelse
i Danmark.
Beretningens oplistning af emner illustrerer den spændvidde i
problemstillinger, som arbejdsgruppen skal forholde sig
til. Problemstillinger der går langt dybere end Se & Hør sagen; og
som grundlæggende er udtryk for, at emnet ikke hidtil har fået
den fornødne opmærksomhed.
Et gennemdigitaliseret samfund som det danske fordrer et
tilsvarende højt niveau af beskyttelse på såvel retligt, teknologisk
som organisatorisk niveau. Det er vigtigt, at der tænkes i
løsninger og strukturer, der kan sikre et højt niveau af
databeskyttelse og informationssikkerhed i Danmark på længere
sigt. Alternativt kan resultatet blive en stadig stigning i
sikkerhedsbrud, identitetstyverier, lækager af personoplysninger,
kommerciel udnyttelse af personoplysninger, og mangelfuld
beskyttelse af den enkelte borgers retssikkerhed.
I det følgende fokuseres på tre ud af mange mulige
indsatsområder, som instituttet anser som væsentlige.
En styrket indsats for informationssikkerhed og
databeskyttelse
Et af de nuværende problemer er, at databeskyttelse og
informationssikkerhed behandles som enten juridiske eller
22. AUGUST 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tekniske emner, frakoblet hinanden. Hvis informationssikkerhed
og databeskyttelse skal gennemsyre praksis i institutioner og
virksomheder, kræver det et tæt samspil mellem retlige
standarder, organisation og teknologisk løsning. Det kræver, at
området opprioriteres politisk, og at det forankres med både
teknisk, organisatorisk og juridisk kompetence og magt – hvad
enten det er i form af en ressortminister, en ombudsmand på
området eller en offentlig institution.
En samlet strategi for informationssikkerhed og
databeskyttelse i den offentlige sektor
Aktuelt er man i gang med at kortlægge sikkerheden ved
betalingskort, men dette arbejde kan ikke stå alene. Det er
centralt, at man får en bredere undersøgelse af, hvordan man
kan forbedre sikkerheden ved behandling af personoplysninger i
den offentlige sektor. Som led i dette bør indgå en kritisk
gennemgang af gældende regelsæt, analyse af interne og
eksterne kontrolmekanismer - herunder behov for at styrke disse,
samt forslag til privatlivsfremmende løsninger, der kan anvendes i
den offentlige sektor. Arbejdet bør munde ud i en
sammenhængende og tidssvarende strategi for området med
pilotforsøg på centrale områder.
Privacy vurderinger og brug af privatlivsfremmende
teknologier i offentlige IT projekter
Det er essentielt, at man i højere grad tænker retlige standarder
og tekniske løsninger sammen. For eksempel at man laver
privacy
vurderinger
(PIA) i forbindelse med opstart af alle nye offentlige
IT projekter og lovforslag, der behandler persondata. Privacy
vurderinger er ikke obligatoriske i Danmark, mens de har været
fast praksis i lande som Canada i flere år.
Privacy vurderinger indebærer blandt andet en
proportionalitetsvurdering, risikovurdering, angivelse af tekniske
og organisatoriske forholdsregler, og sikkerhedsforanstaltninger
ved påtænkte overførsler til tredjeland, mv.
Ligeledes skal privacy som en naturlig og obligatorisk
komponent tænkes ind i forbindelse med design af nye IT
systemer (såkaldt
”privacy by design
”). Offentlige IT projekter
skal i langt højere grad gøre brug af
privatlivsfremmende
teknologier
, både ved nye IT løsninger men også når man skal
gentænke for eksempel CPR løsning eller Nem-id.
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Særligt den canadiske model for privacy vurderinger kan tjene
som inspiration for en dansk skabelon. Udgangspunktet er her, at
man starter med en vurdering af, hvorvidt og i hvilke situationer
identifikation af borgeren er nødvendig.
Instituttet vil foreslå, at man får privacy vurderinger indarbejdet
som fast obligatorisk praksis i tilknytning til de ISO standarder
(ISO27001) og den projektskabelon, som offentlige IT projekter
skal følge. Samtidig vil instituttet foreslå, at man styrker
kontrollen med, at offentlige IT projekter og deres leverandører
efterlever de standarder for informationssikkerhed og
databeskyttelse, der er foreskrevet i sikkerhedsbekendtgørelsen
og ISO27001 standarden. Endelig bør man sikre, at privacy
vurderinger udarbejdes i forbindelse med nye lovforslag på linje
med analyse af miljømæssige eller økonomiske konsekvenser af
lovforslaget.
Der henvises i øvrigt til instituttets årlige Statusrapport, hvor
databeskyttelse er særskilt behandlet. Heri indgår også et afsnit
om sociale medier og problemet med at kontrollere og håndhæve
databeskyttelse overfor disse og andre internettjenester, der
opsamler og videregiver personoplysninger om danske borgere.
3/3