Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 358
Offentligt
1395174_0001.png
Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 347
Offentligt
Dato: 26. august 2014
Oplæg fra forbrugerombudsmand Henrik Øe
til
den af Folketingets Kulturudvalg og Retsudvalg nedsatte parlamen-
tariske arbejdsgruppe om bedre beskyttelse af personfølsomme op-
lysninger og et effektivt tilsyn med offentlige institutioner såvel som
private virksomheders behandling af disse
Møde i Folketinget tirsdag den 26. august 2014
Områder, hvor der kan være problemer med databeskyttelse.
Eksempler fra Forbrugerombudsmandens praksis:
CPR-nummer afkræves ofte i forbindelse med aftaleindgåelse. Vi ser en
stigning i antallet af henvendelser, hvor erhvervsdrivende afkræver
CPR-nummer også i forbindelse med køb, hvor det ikke synes at være
sagligt begrundet. Kan være en overtrædelse af god markedsføringsskik.
Sager om abonnementsfælder: Tæt på en ”landeplage”. Pr. 13 juni 2014
skærpede regler i forbrugeraftaleloven, hvorefter det nu klart skal angi-
ves, om der er tale om et abonnement. Ellers er aftalen ikke gyldig.
Sager om bilvurderinger: Forbrugerne får regninger, selv om de har af-
brudt bestillingsforløbet eller har benyttet sig af fortrydelsesretten. I øv-
rigt ofte en meget uklar aftaleindgåelse.
BIG-data
– indsamling af oplysninger om forbrugeradfærd. Informatio-
nerne kan bruges til målrettet markedsføring og behavioral pricing. Pro-
blemstillingen drøftes i de internationale fora, hvor Forbrugerombuds-
manden deltager. Der bør iværksættes en EU-undersøgelse, som skal
belyse denne problemstilling.
Forbrugerombudsmandens nye retningslinjer af 1. september 2014 ved-
rørende E-butikkers håndtering af betalinger og kreditkortoplysninger
(fortrolige data). Bl.a. krav til information,
inden
der hæves beløb på
kontoen. Supplement til reglerne i betalingstjenesteloven, herunder reg-
ler om forudbetaling og efteropkrævninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Håndhævelse:
Datatilsynet skal håndhæve persondataloven. Forbrugerombudsmanden
håndhæver markedsføringsloven. Forudsætter et parløb.
Mulige løsninger:
Mulighed for at lukke for adgangen til hjemmesider via fogedforbud
ved åbenlyse overtrædelser af persondataloven og/eller markedsførings-
loven.
Mere effektivt internationalt samarbejde og bedre efterforskningsred-
skaber
Aftale om udveksling af fortrolige oplysninger mellem EU og USA om
bl.a., hvem der er ansvarlig for hjemmesider.
Revision af e-handelsdirektivet fra 2000 om bl.a. kompetencespørgsmål
og ansvarsfrihed. Der er sket meget de seneste 14 år på de elektroniske
medier
Folketingets Retsudvalg har tidligere bedt Forbrugerombudsmanden om
at fremsende forslag til mulige initiativer, som kunne sikre en bedre
håndhævelse af international bekæmpelse af svindel på nettet.
Disse forslag vedlægges.
2