Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 358
Offentligt
1395173_0001.png
Til møde 26. august 2014 i Parlamentarisk arbejdsgruppe vedr. databeskyttelse
L
ARS
K
LÜVER
, F
ONDEN
T
EKNOLOGIRÅDET
Hovedpunkter i indlæg.
a) Situationen var forudset. Der er de sidste mindst 20 år blevet advaret mod manglen på
konkrete krav til databeskyttelse og der er blevet peget på de forventelige konsekvenser for
privatlivet, datakriminalitet, national sikkerhed, samfundsøkonomi, langsigtet accept af
eForvaltning og i bredere forstand af internet-baserede aktiviteter.
a. Der har
manglet en klar politisk ansvarsplacering
i forhold til at lytte til advarslerne
og implementere effektive organisatoriske, juridiske og teknologiske løsninger.
b) Se og Hør sagen er en meget en synlig top af isbjerget. Nedenunder ligger der daglige indbrud i
virksomheders IT-systemer; anvendelse af private data til kommercielle formål; omgåelse af
regler om informationsindhentning ved ansættelser og forsikringstegning; enorme mængder
spam; nedsættelse af hastighed og effektivitet i IT-systemer; identitetstyveri; økonomisk
kriminalitet; og så alt det, vi ikke/sjældent hører om, som formentlig er f.eks. pengeafpresning,
politisk motiveret overvågning og manipulering af andres data. Til det skal man lægge
konsekvenserne af, at folk føler sig usikre ved anvendelse af IT, såsom mindre anvendelse af
eForvaltning, modstand mod at sætte sig ind i og anskaffe IT, de langsigtede
samfundskonsekvenser af følelsen af overvågning. Endelig vil det være uhensigtsmæssigt helt
at glemme, at nogle af de svagheder, der er i systemerne også er de svagheder, som fremmede
magter anvender til efterretningsvirksomhed og industrispionage.
a. Der er behov for en
stærk og målrettet politisk indsats for at få bragt problemet
ned
på et niveau, samfundet kan leve med.
c) En del IT-professionelle og debattører har desværre i mange år stået for en ikke så
hensigtsmæssig tilgang til problemet, som dels er baseret på den ide, at man ikke skal lægge
restriktioner på anvendelsen af IT og Internet, dels på den til tider decideret opgivende
holdning, at man jo alligevel ikke kan lave helt sikre IT-systemer. Det er endt i, at det bedste
har været det godes værste fjende, og at mange af de funktioner, som skulle have været frie,
tværtimod er blevet kidnappet af IT-kriminelle og IT-antisociale.
a. Der er behov for
et opgør med de forestillinger, der har ledt til, at IT og Internet er
stærkt underregulerede områder.
Der bør tages fat om problemet med den tilgang,
at IT- og Internetsikkerhed skal tvinges igennem til et niveau, hvor det er forbundet
med betydelige omkostninger at bryde den.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395173_0002.png
d) Et kerneproblem har været, at der mangler en kobling mellem de juridiske krav til
databeskyttelse og de tekniske krav. Man kan sige, at Datatilsynet sådan set ikke har kunnet
lave en effektiv tilsynsmanual, som f.eks. matcher de manualer, man anvender på andre
tilsynsområder, såsom indenfor arbejdsmiljø eller flysikkerhed. Hvad skal de helt konkret lede
efter og kontrollere tilstedeværelsen/funktionaliteten af, når der ikke findes håndfaste krav til,
hvad der skal være på plads? Programmer til databeskyttelse, anonymisering, kryptering osv.
er hyldevarer hos IT-leverandørerne, men de bliver ikke efterspurgt, for der er ingen håndfaste
krav om, at de skal anvendes.
a. Der skal stilles
konkrete tekniske krav til, hvad man betragter som tilstrækkelig
data/privatlivs-beskyttelse
for forskellige følsomhedsområder, og hvilken type
tekniske løsninger, der skal være installeret og i funktion, før kravene er opfyldt.
Kravene skal naturligvis opdateres jævnligt. Dette kan støttes af ISO-systemer, af
typegodkendelse af privatlivsbeskyttende teknologi, mærkningsordninger, krav til
offentlige udbud, mv.
e) Der mangler et IT identifikationsmiddel (eller, for at være mere præcis, et
autentificeringsmiddel), som er nemt at anvende og tilstrækkeligt sikkert. Det har ledt til en
situation, hvor det er besværligt at anvende IT-services og sikkerhedsfremmende systemer.
Mange sløser derfor med sikkerheden. Flere ihændehaverbeviser er kompromitterede, CPR-
numrene er de facto offentlige data for dem, som ikke skulle have adgang til dem, og det er
svært at se NEM-id som den lette, ubesværede løsning, alle med glæde anvender overalt.
Kombinationen af Brugernavne og Adgangskoder er udbredt, men er meget følsom overfor
simpel hacking, foruden at mange håndterer dem uforsvarligt.
a. Tiden er moden til at
etablere en smart-card-løsning,
som med eksisterende
teknologi (som bankkort) entydigt og tilstrækkeligt sikkert kan identificere
(autentificere) os overfor IT-systemerne. Et sådant kort kan danne basis for en fortsat
udvikling, hvor andre sikre løsninger træder til, efterhånden som de kan levere samme
sikkerhed som et smart-card. Det fryser altså ikke IT-sikkerheden fast, men sætter en
standard, som andre løsninger mindst skal kunne leve op til. Estland har en sådan
løsning, som efter alt at dømme fungerer tilfredsstillende.
f) Internettet er nærmest lovløst land, hvad angår databeskyttelse og hacking, og de få regler, der
er, er forældede. Usikkerhedselementer, som er utilsigtede, såsom at have en ”port” stående
åben på en server, straffes med udelukkelse af serveren fra Internettet. Men hvis man på sin
hjemmeside med vilje indbygger programmer, der lægger sig på de besøgendes PC’ere og
aflæser deres brugernavne og passwords, får hjemmesiden lov til at bestå. Man straffer altså
uforsigtighed, men ikke bevidst anvendelse af hacker-værktøjer. Teknisk er det muligt at sætte
automatiske ”web crawlers” – dvs programmer, der screener hjemmesider – til at finde en
meget stor del af de usikre sider og iværksætte en blokering af dem indenfor f.eks.
Danmark/Europa. Det er viljen, lovgivningen og etablering af en organisation, der mangler.
Havde man det, ville det blive meget mere besværligt og dyrt at være hacker.
a. Der bør arbejdes for dansk og/eller europæisk lovgivning, som muliggør aktiv
modvirkning af kriminel/antisocial adfærd på Internettet ved at
blokkere aktiviteter,
hjemmesider mv., der bevidst kompromitterer databeskyttelsen.
Det vil, sammen
med de mulige høje fremtidige straframmer, som netop debatteres i EU, gøre det meget
mindre attraktivt at bryde IT-sikkerheden.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395173_0003.png
To afsluttende bemærkninger:
Det er desværre dårligt belyst, hvor står
social ulighed,
der formentlig er i datakriminalitet og
privatlivsbrud. Det er sjældent den IT-professionelle eller den i øvrigt ressourcestærke, der rammes af
identitetstyveri, fishing, osv. Det er de ressourcesvage, som på grund af funktionel analfabetisme og lav
IT-kompetence er lette ofre. Der ligger derfor et ansvar hos dem, der langt hen ad vejen selv evner at
håndtere truslerne, for at tage hånd om alle de mange, som ikke evner det. Det glemmes desværre ofte,
når der henvises til, at det jo også er folks eget ansvar at sørge for, at deres PC er sikker, eller når man
sætter sin lid til oplysningskampagner. Det, de svageste har brug for, er, at staten tager et ansvar for
aktivt at beskytte deres privatliv og værdier.
Teknologirådet har i flere projekter gennemført borgerinddragelse, hvor vi har spurgt til borgernes
opfattelse af databeskyttelse og trusler mod privatlivet. De forslag, jeg har nævnt i dette oplæg, ligger
på linje med, hvad borgerne ønsker
– ikke bare i Danmark, men i Europa. De føler sig magtesløse og
usikre på, hvad de kan komme ud for, og de ønsker at blive aflastet for et ansvar for egen IT-sikkerhed,
som de alligevel ikke kan leve op til. De ønsker med andre ord, at staten tager ansvar og etablerer IT-
sikkerheden for dem.
Fonden Teknologirådet vil skabe velovervejet fremskridt, hvor beslutninger bygger på oplyst og
fremsynet samarbejde mellem borgere, eksperter, interessenter og beslutningstagere
3