Socialudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 308, REU Alm.del Bilag 339
Offentligt
13. august 2014
Kære magtanvendelsesudvalg
Vi – den centrale styregruppe for satspuljeprojektet vedrørende forbehandling af misbrug
blandt børn og unge på de otte sikrede døgninstitutioner – ønsker med denne
henvendelse at rette udvalgets opmærksomhed mod nedenstående:
Resumé
Styregruppen anmoder magtanvendelsesudvalget om i sin betænkning eksplicit at
inddrage, og omtale de sikrede døgninstitutioners forbehandlingssamtaler om misbrug
som ét af de midler, der skønnes at kunne reducere behovet for magtanvendelse.
Forbehandlingssamtaler om misbrug har været gennemført med satspuljemidler siden
2010 på de sikrede døgninstitutioner. Formålet har været at motivere frihedsberøvede
unge, med risiko for at udvikle misbrug, til at gå i behandling og derigennem støtte dem
til et liv uden misbrug og kriminalitet. I 2015 udløber satspuljefinansieringen. Vi
vurderer, at PAV ikke vil blive videreført med den fornødne kvalitet og
forsyningssikkerhed uden en selvstændig paragraf i magtanvendelsesbekendtgørelsen,
der gør tilbuddet om PAV obligatorisk på de sikrede døgninstitutioner og øremærker
finansiering af tilbuddet.
Nedenfor uddyber vi, hvorfor vi mener, at det er påkrævet at sikre
misbrugsforbehandlingens fortsatte eksistens. Grunden til at det netop er
magtanvendelsesudvalget, vi retter vores henvendelse til, uddybes ligeledes.
Hvorfor PAV på de sikrede døgninstitutioner?
Det vurderes, at cirka 2/3 af de børn og unge, der anbringes på sikrede afdelinger, har
misbrugsproblematikker. Både forskning og vores erfaring tilsiger en tæt sammenhæng
mellem misbrug og kriminalitet. Som en del af satspuljeaftalen 2010-2013 indgik
partierne en aftale om ”Forebyggelsen af ungdomskriminalitet og helhedsorienteret
gadeplansindsats”, og der blev i forlængelse af aftalen afsat midler til et
forbehandlingsprogram for unge med misbrugsproblemer på de sikrede døgninstitutioner.
Programmet har taget udgangspunkt i de gode erfaringer fra Københavns Fængslers
Projekt Over Muren (POM).
Kernen i PAV (og POM) er den evidensbaserede motivationssamtale (MI), hvor de unge –
måske for første gang i deres liv - modtages åbent, lyttende og ikke-fordømmende, og
hvor trænede PAV-medarbejdere arbejder med at styrke den unges indre motivation til
forandring i forhold til sit forbrug af rusmidler. Den motiverende forbehandling er særligt
velegnet at tilbyde under en frihedsberøvende anbringelse, hvor tilbuddet og kontakten
til de unge kan sikres.
Helt præcist er formålet med misbrugsforbehandlingen:
at de unge støttes i at afklare og styrke deres motivation for behandling og
derigennem støttes til et liv uden misbrug og kriminalitet
at de unge får kendskab til mulighederne for behandling og får realistiske
forventninger til disse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at der i samarbejde med de kommunale myndigheder udarbejdes en konkret plan
for den videre behandling, der tager udgangspunkt i den unges behov og
muligheder, og som kan igangsættes umiddelbart efter forbehandlingens ophør
Virker PAV på de unge?
Den seneste opgørelse af PAV-forløbene viser, at cirka 400 unge har deltaget i PAV-
samtaler siden projektstart. Fremmødet er meget stort. Af de knapt 400 fuldfører næsten
tre ud af fire et helt forløb – og 40 procent af disse indvilger i at begynde på egentligt
misbrugsbehandling efter opholdet på den sikrede døgninstitution. Deltagelsen i
samtalerne, de bedre misbrugsprofiler der skrives på de unge ved udskrivningen, og
brobygningen til misbrugscentrene taler efter vores mening et overbevisende sprog. Vi er
på rette vej. Der henvises til vedlagte faktaark for yderligere oplysninger.
Det er samtidig vores erfaring, at forbehandlingssamtalerne ”letter trykket” og indgyder
håb for de meget sårbare og udsatte unge, der er genstand for frihedsberøvelse på
landets sikrede døgninstitutioner, og som – i det omfang, det lykkes for os – fratages
muligheden for at dulme tanker og følelser med hash. Uden at vi kan sætte tal på, er det
vores opfattelse og erfaring fra hverdagen, at dette mindsker behovet for
magtanvendelser.
Hvad er sammenhængen til magtanvendelsesudvalgets arbejde?
Vi er bekendt med, at magtanvendelsesudvalget er i færd med at drøfte, om sikrede
døgninstitutioner med sikrede afdelinger, særligt sikrede afdelinger og eventuelle
tilknyttede åbne afdelinger mv. bør tilføres muligheder for brug af andre, undersøgende
former for magtanvendelse, end de nuværende regler tillader for at beskytte anbragte
børn og unge mod at komme i besiddelse af og anvende ulovlige og skadelige rusmidler.
Vi er enige i, at vi skal gå langt for at fjerne tilgængeligheden og brugen af stoffer på de
sikrede døgninstitutioner. Vores omsorg og socialpædagogiske støtte, herunder
skolegang og undervisning, er uden megen effekt, hvis eller når de unge er under
indflydelse af rusmidler.
Men undersøgelser gør det ikke alene. Det er vores erfaring, at forbehandling for misbrug
og magtanvendelser i form af undersøgelser for stoffer, komplementerer hinanden som
nødvendige misbrugsbehandlingstiltag. Det er derfor afgørende, at de unge tilbydes
specialiserede og evidensbaserede indsatser, der kan motivere dem til af egen drift at
undlade at anvende eller reducere indtagelsen af stoffer. Forbehandling for misbrug
gennem MI er ((den indledende del af)) et sådant tilbud.
Bevarelsen af forbehandlingsprogrammet på sikrede døgninstitutioner bør således være
et relevant og vigtigt anliggende for løsningen af magtanvendelsesudvalgets opgaver, så
vi ikke ender med ”kun” at stå tilbage med eventuelle forslag om flere
magtanvendelsesmuligheder, f.eks. i form af supplerende undersøgelsesformer. Et
scenarium med et nedlagt forbehandlingsprogram kombineret med flere
magtanvendelsesbeføjelser skønnes – på den lange bane – som en ineffektiv måde at
forsøge at løse eller reducere stofmisbrugsproblemet, fordi det ikke fremmer den
nødvendige og afgørende motivation hos de unge. Det er netop den indre motivation hos
den unge, der skal bære et liv uden misbrug eller et liv med reduceret misbrug efter
opholdet på en sikret døgninstitution. Uden obligatoriske forbehandlingstilbud på de
sikrede døgninstitutioner frygter vi, at flere unge vil forsøge at få smuglet stoffer ind på
afdelingerne, og at dette som konsekvens ledsages af en stigning i antallet af
magtanvendelser. Det ønsker vi ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvorfor egen paragraf i magtanvendelsesbekendtgørelsen?
I forhold magtanvendelsesudvalgets opgaver, herunder opgaven med at
”komme med
anbefalinger til konkrete forslag til løsninger på udfordringerne..”
anbefaler vi derfor, at
udvalget i sin betænkning foreslår at tilføje en ny paragraf til
magtanvendelsesbekendtgørelsen. Denne skal tilsige, at unge, som anbringes på sikrede
døgninstitutioner og dertil knyttede åbne afdelinger skal tilbydes forbehandling for
misbrug, og at kvaliteten af dette tilbud nøjere rammesættes, svarende til det
nugældende satspuljefinansierede tilbud.
At indskrive et obligatorisk tilbud i magtanvendelsesbekendtgørelsen er ikke uden
fortilfælde. Et andet eksempel, der blandt andet også bidrager til at forebygge
magtanvendelser, er § 34, der foreskriver et obligatorisk tilbud om psykiatrisk screening.
Psykiatrisk screening øger forståelsen for de unge, for deres ressourcer og
problematikker mv.. Viden om og forståelse for de unge og deraf afledte tiltag bidrager
til at forebygge anvendelsen af magt.
Den nødvendige finansiering af forslaget om et obligatorisk tilbud om forbehandling for
misbrug bliver i givet fald et senere anliggende for de aktører, der fastsætter aftaler
herom, men vi er ikke i tvivl om, at forbehandlingsindsatsen i sin nuværende form falder
bort, hvis en øremærket finansiering ikke tilvejebringes i forbindelse med en
imødekommelse af vores forslag.
Afsluttende bemærkninger
Børn og unge på landets sikrede døgninstitutioner har brug for et garanteret tilbud om
behandling, for at imødegå udvikling af kronisk rusmiddel misbrug. Hvis forbehandling
for rusmiddel misbrug ophører, som et systematisk og sikkert tilbud af høj kvalitet, til
denne marginaliserede og sårbare gruppe af døgnanbragte børn og unge på sikrede
døgninstitutioner, er det efter vores vurdering udtryk for omsorgssvigt. Et svigt, der i så
fald ville kunne sidestilles med et brud på reglerne i magtanvendelsesreglernes
formålsbestemmelser (og som man ikke i dagens Danmark ville tillade i forbindelse med
somatiske lidelser). Systematisk behandling af unges misbrug, skønnes i øvrigt at
medføre at den samlede anbringelsesperiode på døgninstitution vil blive reduceret.
Forbehandling for stofmisbrug er en afgørende indsats i forhold til reduktion af misbrug
og kriminalitet blandt kriminalitetstruede børn og unge. Denne indsats er nødvendig, for
at vi kan leve op til vores etiske, pædagogiske og lovbefalede imperativer om at yde de
unge omsorg og socialpædagogisk bistand – og i øvrigt bidrage til at opnå regeringens
klare 2020-mål for stofmisbrugere: At flere stofmisbrugere skal komme ud af behandling
stoffri eller med mindre misbrug, og at der skal være 30 procent færre, der dør af
narkomisbrug.
Vi står selvfølgelig til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Den centrale styregruppe for forbehandling af misbrug i Danmark:
Bente Kermenoglou, forstander, Bakkegården
Charlotte Damberg, vicecenterleder, Egely
Hamid Vazin, forstander, Sønderbro
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kaj Birkkjær Lauritsen, forstander, Stevnsfortet
Lars Emil Andersen, forstander, Grenen
Mette Vestergård, forstander, Sølager
Michael Højer, daglig leder, Koglen
TinaMaria Larsen, forstander, Kompasset
Cc:
Retsudvalget
Socialudvalget
Danske Regioner
KL
Bilag: Faktaark om PAV. Juli 2014.