Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 319
Offentligt
1387738_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Formueretskontoret
Annemette Ross
2014-702-0052
1221787
UDKAST
Forslag
til
lov om ændring af lov om erstatningsansvar
(Ændring af beregningsprincipperne for erhvervsevnetabserstatning til
unge studerende)
§1
I lov om erstatningsansvar, jf. lovbekendtgørelse nr. 266 af 21. marts 2014,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 7, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
”For en skadelidt, som er optaget på en gymnasial uddannelse eller på den
grundlæggende del af en erhvervsuddannelse, fastsættes årslønnen på bag-
grund af normalårslønnen i lovens § 8, medmindre der konkret er grundlag
for at foretage et skøn i medfør af 1. pkt.”
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som
de grønlandske forhold tilsiger.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Gældende ret i hovedtræk
3.1.
Erstatningsansvarsloven
3.2.
Arbejdsskadesikringsloven
4. Lovforslagets udformning
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
11. Sammenfattende skema
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Indledning
Regeringen finder, at erstatningsansvarsloven ved beregningen af erhverv-
sevnetabserstatning i højere grad end i dag bør sikre ligestilling mellem
unge optaget på forskellige ungdomsuddannelser.
Der lægges derfor med lovforslaget op til at justere beregningsprincipper-
ne for udmåling af erhvervsevnestabserstatning for så vidt angår skadelid-
te, som er optaget på en gymnasial uddannelse eller på den grundlæggende
del af en erhvervsuddannelse.
Med lovændringen tilsigtes det, at særligt unge mennesker, der pådrages et
erhvervsevnetab, mens de er i den tidlige del af deres uddannelsesforløb,
som udgangspunkt tilkendes den samme erhvervsevnetabserstatning, uan-
set hvilken generel ungdomsuddannelse de er optaget på.
Lovforslaget indebærer nærmere, at der ved beregningen af erhvervsevne-
tabserstatning til skadelidte, som er optaget på en gymnasial uddannelse
eller på den grundlæggende del af en erhvervsuddannelse, hvor der endnu
ikke er sket en endelig specialisering, tages udgangspunkt i normalårsløn-
nen, jf. erstatningsansvarslovens § 8, medmindre der konkret er grundlag
for at foretage et skøn over den forventede fremtidige årsindtægt.
2. Baggrund
2.1.
Højesteret afsagde den 15. august 2013 dom om fastsættelse af er-
hvervsevnetabserstatning til en 19-årig handelsskoleelev, der blev skadet i
en trafikulykke.
I den konkrete sag blev erstatningen til skadelidte, der var optaget på han-
delsskolens grundforløb, i overensstemmelse med erstatningsansvarslo-
vens § 7, stk. 2, og forarbejderne hertil, udmålt på baggrund af en skøns-
mæssigt fastsat årsløn. Årslønnen blev fastsat til 240.000 kr. svarende til
årslønnen for en nyuddannet butiksassistent. Den pågældende skadelidte
havde været optaget på uddannelsen i 7 måneder, da uheldet indtraf, og der
resterede dermed 1 år og 5 måneder af grundforløbet og efterfølgende 2 år
på hovedforløbet.
Den samlede erhvervsevnetabserstatning, der blev tilkendt, var på
2.445.000 kr., hvilket svarer til 1.240.000 kr. mindre end den erstatning,
der ville være blevet udmålt, hvis den skadelidte havde været gymnasie-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
elev, hvor beregningen i stedet ville være blevet foretaget på baggrund af
normalårslønnen i lovens § 8 (der på daværende tidspunkt var på 368.500
kr.).
2.2.
I forlængelse af Højesterets dom er der rejst spørgsmål om hensigts-
mæssigheden af erstatningsansvarslovens regler om udmåling af erhverv-
sevnetabserstatning til unge studerende.
I takt med den udvikling, der har været i forhold til søgningen af de gym-
nasiale uddannelser, og den flerhed af veje, som unge, der har valgt gym-
nasievejen, efterfølgende vælger at følge, kan det således i de situationer,
hvor et ungt menneske har valgt at starte på en erhvervsuddannelse, men
fortsat er i uddannelsens grundlæggende forløb uden uddannelsesaftale
med en virksomhed, virke tilfældigt, at der kan være så stor forskel på den
erstatning, som udmåles, hvis den pågældende bliver pådraget et erhverv-
sevnetab.
Det skal også ses i lyset af, at uddannelsesmønstret hos unge ændrer sig
over tid. Unge, der ønsker at uddanne sig videre efter folkeskolen, har i
dag mange muligheder. Uddannelsestilbuddene er i forhold til tidligere
meget differentierede, og ønsket om, at unge uddanner sig i højere grad,
har betydet, at der til stadighed findes en større bredde i uddannelsessy-
stemet. Dette indebærer, at unges fremtidige erhvervsmuligheder ikke i li-
ge så høj grad som tidligere alene afgøres af, hvilken ungdomsuddannelse
de i første omgang vælger.
2.3.
Regeringen finder på den baggrund, at erstatningsansvarsloven ved
beregningen af erhvervsevnetabserstatning i højere grad end i dag bør sikre
ligestilling mellem unge optaget på forskellige ungdomsuddannelser.
Med lovforslaget foreslås det således, at der ved beregningen af erhverv-
sevnetabserstatning til skadelidte, som er optaget på en gymnasial uddan-
nelse eller på den grundlæggende del af en erhvervsuddannelse, hvor der
endnu ikke er sket en endelig specialisering, tages udgangspunkt i normal-
årslønnen, jf. erstatningsansvarslovens § 8, medmindre der konkret er
grundlag for at foretage et skøn over den forventede fremtidige årsindtægt.
3. Gældende ret i hovedtræk
3.1. Erstatningsansvarsloven
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.1.1.
Erstatningsansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 266 af 21. marts
2014, indeholder dansk rets almindelige regler om udmåling af erstatning i
tilfælde af personskade. Loven indeholder således en regulering af en ræk-
ke af de erstatningsposter mv., som en skadelidt kan kræve udbetalt, når
den pågældende bliver pådraget en personskade.
Pådrages en skadelidt en personskade, der medfører en varig nedsættelse
af skadelidtes evne til at skaffe sig indtægt ved arbejde, har den pågælden-
de krav på erhvervsevnetabserstatning. Erstatning for et sådant varigt tab
og/eller forringelse af skadelidtes erhvervsevne reguleres af §§ 5-9 i er-
statningsansvarsloven.
3.1.2.
Det er et helt grundlæggende princip i dansk erstatningsret, at man
som udgangspunkt alene skal have dækket det faktiske tab, man har lidt.
Af forarbejderne til erstatningsansvarsloven fra 1984 (lov nr. 228 af 23.
maj 1984) fremgår det i relation til reglerne om erhvervsevneerstatning, at
erstatningen skal være individuel og svare til det faktiske tab, jf. Folke-
tingstidende 1983-84, Tillæg A, sp. 63.
Reglerne om udmåling af erhvervsevnetabserstatning er således fastsat
med det sigte at sikre den mest retvisende fastsættelse af det økonomiske
tab en skadelidt pådrages, når en skade forårsager en varig nedsættelse af
erhvervsevnen.
Ved udmåling af erhvervsevnetabserstatningen tages der hensyn til skade-
lidtes muligheder for fremadrettet at skaffe sig indtægt ved at arbejde. Der
ses i den forbindelse på, hvilket arbejde som med rimelighed kan forlanges
af den pågældende henset til den pågældendes evner, uddannelse, alder og
muligheder for erhvervsmæssig omskoling og genoptræning mv., jf. er-
statningsansvarslovens § 5, stk. 2. Skadelidtes erhvervsevnetab beregnes i
procent (erhvervsevnetabsprocent) og er udtryk for størrelsen af den ind-
tægtsmæssige nedgang, som den skadelidte må forventes at ville få som
følge af skaden. Af lovens § 5, stk. 3, fremgår det, at der ikke ydes erstat-
ning, hvis erhvervsevnetabet er mindre end 15 pct.
Efter erstatningsansvarslovens § 6 fastsættes erstatning for erhvervsevne-
tab til et kapitalbeløb, der udgør skadelidtes årsløn, jf. § 7, ganget med er-
hvervsevnetabsprocenten, jf. § 5, stk. 3, og herefter ganget med 10. Erstat-
ningen kan højst udgøre 8.584.000 kr. (2014-niveau).
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.1.3.
Årslønnen har således i kraft af beregningsmetoden stor betydning
for den udmålte erstatning.
Årslønnen fastsættes som udgangspunkt til skadelidtes samlede erhvervs-
indtægt i det år, der gik forud for skadens indtræden, jf. erstatningsansvars-
lovens § 7, stk. 1.
Årslønnen fastsættes dog efter et skøn, når særlige indtægts- og ansættel-
sesforhold har gjort sig gældende, jf. § 7, stk. 2. Reglen skal anvendes, når
den seneste årsindtægt ikke svarer til værdien af den skadelidtes arbejds-
kraft på skadestidspunktet. Ved udøvelsen af skønnet efter stk. 2 vil der
indgå flere faktorer, herunder skadelidtes tidligere årsindtægt, skadelidtes
alder, skadelidtes forventede indtægt efter uddannelsens færdiggørelse og
eksisterende jobtilbudsordninger, jf. Folketingstidende 1984-83, Tillæg A,
sp. 94.
3.1.4.
For skadelidte, der ikke er fyldt 15 år, gælder særlige regler. Det
følger således af erstatningsansvarslovens § 8, at erstatningen for en skade-
lidt, der ved skadens indtræden ikke er fyldt 15 år, fastsættes som et kapi-
talbeløb (normalårslønnen) ganget med méngraden, og herefter ganget
med 10. Kapitalbeløbet er fastsat ud fra den maksimale årlige erhvervsev-
netabserstatning i henhold til arbejdsskadesikringslovens § 24, stk. 5, jf. §
17, stk. 6. Normalårslønnen udgør 393.500 (2014-niveau).
Erstatningsansvarslovens § 8 fik sit nuværende indhold i forbindelse med
en revision af erstatningsansvarsloven fra 2001 (lov nr. 463 af 7. juni 2001
om ændring af lov om erstatningsansvar, lov om erstatning fra staten til of-
re for forbrydelser og lov om afgift af ansvarsforsikringer for motorkøretø-
jer m.v.), hvor anvendelsesområdet for normalårslønnen i § 8 blev begræn-
set til skadelidte under 15 år.
For unge studerende, der er 15 år og derover, betød lovændringen, at års-
lønnen for denne gruppe af skadelidte i dag fastsættes efter lovens § 7, stk.
2, hvilket indebærer, at årslønnen i udgangspunktet fastsættes skønsmæs-
sigt som et udtryk for den økonomiske værdi af skadelidtes arbejdskraft på
skadestidspunktet. Dette svarer til, hvad der også efter den tidligere lov
havde været gældende for lønnede ungdomsuddannelser, jf. Folketingsti-
dende 1983-84, Tillæg A, sp. 96.
Af forarbejderne til lovændringen fremgår det, at såfremt der ikke er
grundlag for at kunne skønne over årslønnen i medfør af § 7, stk. 2, f.eks.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvis skadelidte går i gymnasiet, vil den normalårsløn, der er nævnt i lovens
§ 8, kunne være vejledende. Det fremgår endvidere, at såfremt skadelidte
er under egentlig erhvervsrettet uddannelse, kan årslønnen for en nyud-
dannet lægges til grund ved fastsættelsen af årslønnen efter erstatningsan-
svarslovens § 7, stk. 2, jf. Folketingstidende 2000-1, Tillæg A, sp. 3529.
Udgangspunktet for beregningen af erhervsevnetabserstatning til unge stu-
derende er således forskelligt afhængigt af, om der er tale om en gymna-
sieelev eller en elev under ”konkret erhvervsrettet uddannelse”, idet der for
førstnævnte tages udgangspunkt i normalårslønnen i mangel af grundlag
for at skønne, mens der for sidstnævntes vedkommende tages udgangs-
punkt i en skønsmæssigt fastsat årsløn, jf. herved også Højesterets dom af
15. august 2013, jf. ovenfor under pkt. 2.1.
3.2. Arbejdsskadesikringsloven
3.2.1.
For skadelidte, der er optaget på en erhvervsuddannelse eller er-
hvervsgymnasial uddannelse, og som bliver pådraget en personskade, vil
den pågældende under visse omstændigheder også kunne være omfattet af
reglerne i lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14.
marts 2013 (arbejdsskadesikringsloven). Det gælder bl.a., hvis skaden er
sket under et praktikophold eller i forbindelse med undervisning under ar-
bejdspladslignende forhold (se hertil arbejdsskadesikringslovens § 3, stk.
1, nr. 2, og bekendtgørelse nr. 937 af 26. november 2003 om arbejdsskade-
sikring af uddannelsessøgende m.fl.).
Erstatning efter arbejdsskadesikringsloven ydes på såkaldt objektivt grund-
lag, og det er således ikke en betingelse for erstatning, at arbejdsgiveren el-
ler andre har handlet ansvarspådragende (uagtsomt).
De almindelige erstatningsretlige regler, herunder erstatningsansvarsloven,
gælder imidlertid ved siden af arbejdsskadesikringsloven. Er arbejdsgive-
ren erstatningsansvarlig for skaden efter dansk rets almindelige regler, kan
den skadelidte ud over kravet på arbejdsskadesikringsdækning rejse et er-
statningskrav mod arbejdsgiveren og kræve erstatning, udmålt efter erstat-
ningsansvarslovens regler. Det samme gælder, hvis en anden end arbejds-
giveren er ansvarlig for en skade, der pådrages skadelidte i arbejdstiden.
Her vil den skadelidte kunne rejse et krav om erstatning efter erstatnings-
ansvarsloven mod denne skadevolder.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2.2.
Efter arbejdsskadesikringslovens § 77 nedsættes skadelidtes krav
mod den erstatningsansvarlige i det omfang, der er betalt eller er pligt til at
betale ydelser til den pågældende efter arbejdsskadesikringsloven. Et krav
om erstatning efter erstatningsansvarsloven (differencekrav) er således
subsidiært i den forstand, at det kun kan rejses i det omfang, kravet ikke
dækkes efter arbejdsskadesikringsloven. Det gælder bl.a. erstatning for
svie og smerte og tabt arbejdsfortjeneste, idet disse erstatningsposter ikke
er omfattet af arbejdsskadesikringsloven.
I de situationer, hvor et erstatningskrav er omfattet af såvel arbejdsskade-
sikringsloven og erstatningsansvarsloven, vil der endvidere kunne rejses
differencekrav i de tilfælde, hvor udmålingsprincipperne efter erstatnings-
ansvarsloven fører til en højere erstatning end den, der fastsættes efter ar-
bejdsskadesikringsloven. Differencekrav kan bl.a. rejses i forhold til er-
hvervsevnetabserstatning.
4. Lovforslagets udformning
4.1.
I sager om udmåling af erhvervsevnetabserstatning til skadelidte, der
på skadestidspunktet er under uddannelse, medfører de gældende regler i
erstatningsansvarsloven, at fastsættelsen af skadelidtes årsløn er forskellig
afhængig af, hvilken type uddannelse der er tale om. Opgørelsen af årsløn-
nen har i kraft af udmålingsmetoden stor betydning for udmålingen af er-
statningen, jf. nærmere ovenfor under pkt. 3.1.
I forhold til nogle ungdomsuddannelser vil der således blive fastsat en er-
statning, der bl.a. er baseret på årslønnen ved det forventede job, som den
pågældende uddannelse vil føre til, mens der for andre uddannelser tages
udgangspunkt i normalårslønnen.
Afhængig af de nærmere omstændigheder kan forskellen mellem den er-
statning, der udmåles til en gymnasieelev, og den erstatning, der udmåles
en elev under ”egentlig erhvervsrettet uddannelse”, være betydelig.
4.2.
Med henblik på i højere grad ved beregningen af erhvervsevnetab-
serstatning at sikre ligestilling mellem unge optaget på forskellige ung-
domsuddannelser foreslås det at justere beregningsprincipperne for udmå-
ling af erhvervsevnetabserstatning, jf. nærmere nedenfor.
Med den foreslåede ændring af erstatningsansvarslovens § 7, stk. 2, vil
reglerne i højere grad end i dag understøtte et uddannelsessystem, hvor
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ungdomsuddannelserne i større udstrækning ligestilles, og hvor man ikke
nødvendigvis kan siges at have valgt en endelig levevej, når man påbegyn-
der en anden ungdomsuddannelse end gymnasiet.
Samtidig lægges der med lovforslaget op til at fastholde det grundlæggen-
de princip i dansk erstatningsret om, at en erstatning skal svare til det fak-
tiske tab, der er lidt, og som også har været baggrunden for at der i forhold
til lønnede uddannelser altid har været foretaget et skøn over årslønnen, jf.
nærmere ovenfor under pkt. 3.1.
4.3.
Det foreslås på den baggrund nærmere, at erstatningsansvarsloven
ændres, således at der ved beregningen af erhvervsevnetabserstatning til
skadelidte, som er optaget på en gymnasial uddannelse eller på den grund-
læggende del af en erhvervsuddannelse, hvor der endnu ikke er sket en en-
delig specialisering, tages udgangspunkt i normalårslønnen i erstatningsan-
svarslovens § 8, medmindre der konkret er grundlag for at foretage et skøn
over den forventede fremtidige årsindtægt.
Med den foreslåede lovændring vendes udgangspunktet i forhold til i dag,
således at det fremover vil være hovedreglen, at der – både for skadelidte,
som er optaget på en gymnasial uddannelse og for skadelidte optaget på
den grundlæggende del af en erhvervsuddannelse – vil skulle tages ud-
gangspunkt i normalårslønnen i § 8, medmindre der i det konkrete tilfælde
er grundlag for at foretage et konkret og individuelt skøn.
Den foreslåede justering tager således sigte på at sikre, at det beregnings-
mæssige udgangspunkt er det samme for en elev på en gymnasial uddan-
nelse og en elev på den grundlæggende del af en erhvervsuddannelse.
Ved vurderingen af, om der er anledning til i det konkrete tilfælde at fravi-
ge udgangspunktet og fastsætte en skønsmæssig årsløn, er det afgørende,
om skadelidte må antages at have konkretiseret sit job-valg i en sådan
grad, at det er muligt at foretage et realistisk skøn over den forventede års-
løn.
4.4.
Det forudsættes med lovforslaget, at normalårslønnen anvendes i for-
hold til unge, der i årene efter folkeskolen på fuld tid er i gang med en ”ba-
sisuddannelse”, og hvor det kan være vanskeligt at foretage et skøn over
den indtægt, som den pågældende kunne have opnået, hvis skaden ikke var
indtrådt.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Normalårslønnen vil således skulle anvendes i forhold til unge, der er op-
taget på en ungdomsuddannelse, der kan være kompetencegivende i for-
hold til videregående uddannelser, som de gymnasiale uddannelser, men
også andre bredere grunduddannelser, hvor den unge endnu ikke er så
langt i forløbet, at der kan siges at være foretaget et egentligt valg af leve-
vej. Det vil eksempelvis være tilfældet for unge, der er optaget på grund-
forløbet på en erhvervsuddannelse, og endnu ikke har foretaget en egentlig
specialisering.
Er den pågældende studerende derimod i gang med hovedforløbet på en
erhvervsuddannelse eller i gang med en videregående uddannelse, vil
skønsreglen i erstatningsansvarslovens § 7, stk. 2, fortsat skulle anvendes.
Endvidere vil der også fremover fortsat kunne være anledning til at foreta-
ge et sådant skøn, hvis der er tale om et mere individuelt tilrettelagt ud-
dannelsesforløb, eller at skadelidtes helt konkrete forhold i særlige tilfælde
føre til, at der må foretages en skønsmæssig fastsættelse af årslønnen.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvis skadelidte er optaget på grundforløbet
på en erhvervsuddannelse, men allerede på dette tidspunkt har valgt at ind-
gå en egentlig uddannelsesaftale i henhold til lov om erhvervsuddannelser,
jf. lovbekendtgørelse nr. 439 af 29. april 2013, med henblik på at færdig-
uddanne sig som eksempelvis frisør, elektriker, kok eller et andet konkret
erhverv, og sagens omstændigheder i øvrigt understøtter, at den pågælden-
de har truffet et egentligt valg af fremtidig beskæftigelse. Det samme kan
være tilfældet, hvis skadelidte i flere år har været ude af uddannelsessy-
stemet og herefter optages på en erhvervsuddannelse. Skadelidtes alder og
øvrige uddannelsesmæssige forløb kan således indgå ved vurderingen af,
om der skal anvendes en skønsmæssigt fastsat årsløn ved beregning af er-
statningen.
Endvidere vil der i de tilfælde, hvor der ikke er tale om studie på fuld tid,
som udgangspunkt skulle foretages en årslønsfastsættelse svarende til den
faktiske årsløn den pågældende oppebærer, jf. § 7, stk. 1.
Der vil således fortsat – som det er tilfældet i dag – skulle fastsættes en
skønsmæssig årsløn, når der konkret er anledning hertil, og skønnet vil –
på samme måde som det er tilfældet i dag – kunne føre til fastsættelse af
en mindre erstatning end den, der ville være kommet til udbetaling, hvis
normalårslønnen i § 8 var blevet lagt til grund.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med lovforslaget søges det imidlertid sikret, at unge mennesker, der på-
drages et erhvervsevnetab, mens de er i den tidlige del af deres uddannel-
sesforløb, som udgangspunkt tilkendes den samme erhvervsevnetab-
serstatning, uanset hvilken generel ungdomsuddannelse de er optaget på.
Lovforslaget ændrer ikke ved den berørte persongruppes adgang til erstat-
ning efter arbejdsskadesikringsloven.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1 (forslag til § 7, stk. 2, 2.
pkt.) og bemærkningerne hertil.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for det of-
fentlige af betydning. Dog kan det ikke udelukkes, at de ændrede bereg-
ningsprincipper kan få betydning for erstatningsudbetalingerne efter offer-
erstatningsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sund-
hedsvæsnet.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for det of-
fentlige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vil medføre merudgifter i forbindelse med erstatningsudbeta-
linger i henhold til ansvars- og ulykkesforsikringsordninger, hvor den til-
skadekomne er optaget på en erhvervsrettet ungdomsuddannelse, hvor de
nuværende beregningsprincipper ville have ført til fastsættelse af en min-
dre årsløn end normalårslønnen efter § 8, og hvor erstatningen med lovæn-
dringen vil blive fastsat på baggrund af normalårslønnen.
Lovforslaget vurderes ikke at have erhvervsadministrative konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387738_0012.png
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 11. juli 2014 til den 22. au-
gust 2014 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Samtlige byretter,
Aalborg Universitet, Juridisk Institut, Aarhus Universitet, Juridisk Institut,
Advokatrådet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Copen-
hagen Business School, Juridisk Institut, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Advokater, Dan-
ske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Den Danske Dommerfor-
ening, Det Centrale Handicapråd, Dommerfuldmægtigforeningen, Dom-
stolsstyrelsen, Forsikring & Pension, FTF, 3F, HK-Landsklubben Dan-
marks Domstole, Håndværksrådet, IT-branchen, Kommunernes Landsfor-
ening (KL), Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede, Lands-
organisationen i Danmark, Liberale Erhvervs Råd, Patienterstatningen,
Rådet for Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser og Syddansk Uni-
versitet, Juridisk Institut.
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekven- Negative
konsekven-
ser/mindre udgifter
ser/merudgifter
Økonomiske konse- Ingen
Visse mulige merudgif-
kvenser for stat,
ter i forbindelse med er-
kommuner og regio-
statningsudbetalinger ef-
ner
ter offererstatningsloven
og lov om klage- og er-
statningsadgang inden
for sundhedsvæsnet.
Administrative kon- Ingen
Ingen
sekvenser for stat,
kommuner og regio-
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387738_0013.png
ner
Økonomiske konse-
kvenser for erhvervs-
livet
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Miljømæssige kon-
sekvenser
Administrative kon-
sekvenser for bor-
gerne
Forholdet til EU-
retten
Ingen
Ingen af betydning.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget berører ikke EU-retten
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§7, stk. 2, 2. pkt.)
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at beregningsprincipperne for er-
hvervsevnetabserstatning til skadelidte, der på skadestidspunktet er optaget
på en gymnasial uddannelse eller på den grundlæggende del af en er-
hvervsuddannelse, ændres, således at der ved beregningen af erstatningen
tages udgangspunkt i normalårslønnen i erstatningsansvarslovens § 8 (der
ikke foreslås ændret), medmindre der konkret er baggrund for at skønne
over årsindtægten i medfør af bestemmelsens 1. pkt.
I forhold til den gældende retstilstand indebærer den foreslåede bestem-
melse, at udgangspunktet vendes, således at det vil være hovedreglen, at
der – både for skadelidte, som er optaget på en gymnasial uddannelse, og
for skadelidte, som er optaget på den grundlæggende del af en erhvervsud-
dannelse – vil skulle tages udgangspunkt i normalårslønnen i § 8 (393.500
kr. (2014-niveau)).
Den foreslåede bestemmelse omfatter alene skadelidte, der er optaget en
gymnasial uddannelse eller den grundlæggende del af en erhvervsuddan-
nelse. Bestemmelsen omfatter derimod ikke skadelidte, der er i gang med
hovedforløbet på en erhvervsuddannelse eller i gang med en videregående
uddannelse. I forhold til sådanne skadelidte ændres der ikke på de hidtil
gældende regler. Hovedreglen vil for denne gruppe således fortsat være, at
der i medfør af lovens § 7, stk. 2. 1. pkt., skønnes over årslønnen med ud-
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gangspunkt i skadelidtes forventede indtægt efter uddannelsens færdiggø-
relse.
Udgangspunktet om anvendelse af normalårslønnen i lovens § 8 kan fravi-
ges, hvis der i det konkrete tilfælde er grundlag for at foretage et konkret
og individuelt skøn over årslønnen.
Ved vurderingen af, om der er anledning til i det konkrete tilfælde at fravi-
ge udgangspunktet og fastsætte en skønsmæssig årsløn, er det afgørende,
om skadelidte må antages at have konkretiseret sit job-valg i en sådan
grad, at det er muligt at foretage et realistisk skøn over den forventede års-
løn.
Normalårslønnen forudsættes at skulle anvendes i forhold til unge, der i
årene efter folkeskolen på fuld tid er i gang med en ”basisuddannelse”, og
hvor det kan være vanskeligt at foretage et skøn over den indtægt, som den
pågældende kunne have opnået, hvis skaden ikke var indtrådt. Normalårs-
lønnen vil således skulle anvendes i forhold til unge, der er optaget på en
ungdomsuddannelse, som kan være kompetencegivende i forhold til vide-
regående uddannelser, som de gymnasiale uddannelser, men også andre
bredere grunduddannelser, hvor den unge endnu ikke er så langt i forløbet,
at der kan siges at være foretaget et egentligt valg af levevej. Det vil ek-
sempelvis være tilfældet for unge, der er optaget på grundforløbet på en
erhvervsuddannelse, og endnu ikke har foretaget en egentlig specialisering.
Tilkendegivelser, praktikophold, uddannelsesplaner og lignende i løbet af
uddannelsens grundlæggende del kan ikke isoleret set føre til, at udgangs-
punktet om, at normalårslønnen i § 8 lægges til grund ved beregningen,
fraviges.
Der vil derimod være grundlag for at fravige udgangspunktet og anvende
en skønsmæssigt fastsat årsløn i medfør af § 7, stk. 2, 1. pkt., hvis den ska-
delidte har indgået en konkret uddannelsesaftale i henhold til lov om er-
hvervsuddannelser, eller hvis der er tale om individuelt tilrettelagt uddan-
nelse, herunder et uddannelsesforløb, hvortil der er knyttet særlige vilkår,
eksempelvis om visitation.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvis skadelidte er optaget på grundforløbet
på en erhvervsuddannelse, men allerede på dette tidspunkt har valgt at ind-
gå en egentlig uddannelsesaftale i henhold til lov om erhvervsuddannelser,
jf. lovbekendtgørelse nr. 439 af 29. april 2013, med henblik på at færdig-
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
uddanne sig som eksempelvis frisør, elektriker, kok eller et andet konkret
erhverv, og sagens omstændigheder i øvrigt understøtter, at den pågælden-
de har truffet et egentligt valg af fremtidig beskæftigelse. Det samme kan
være tilfældet, hvis skadelidte i flere år har været ude af uddannelsessy-
stemet og herefter optages på en erhvervsuddannelse. Skadelidtes alder og
øvrige uddannelsesmæssige forløb kan således indgå ved vurderingen af,
om der skal anvendes en skønsmæssigt fastsat årsløn ved beregning af er-
statningen.
Endvidere vil der i de tilfælde, hvor der ikke er tale om studie på fuld tid,
som udgangspunkt foretages en årslønsfastsættelse svarende til den fakti-
ske årsløn den pågældende oppebærer, jf. § 7, stk. 1.
Der vil således fortsat – som det er tilfældet i dag – skulle fastsættes en
skønsmæssig årsløn, når der konkret er anledning hertil, og skønnet vil –
på samme måde som det er tilfældet i dag – kunne føre til fastsættelse af
en mindre erstatning end den, der ville være kommet til udbetaling, hvis
normalårslønnen i § 8 var blevet lagt til grund.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2015. Loven finder alene
anvendelse på skader, der indtræder efter lovens ikrafttræden.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed.
Færøerne har pr. 1. januar 2010 overtaget formueretten. Loven skal derfor
ikke gælde – eller ved kongelig anordning kunne sættes i kraft – for Færø-
erne. Loven kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om erstatningsansvar, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 266 af 21. marts
2014, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 7.
Som årsløn regnes skade-
lidtes samlede erhvervsindtægt i
det år, der går forud for datoen for
skadens indtræden.
Stk. 2.
Årslønnen fastsættes dog
efter et skøn, når særlige indtægts-
eller ansættelsesforhold eller andre
særlige forhold har gjort sig gæl-
1.
I
§ 7, stk. 2,
indsættes som
2.
dende.
pkt.:
”For en skadelidt, som er optaget
på en gymnasial uddannelse eller
på den grundlæggende del af en er-
hvervsuddannelse, fastsættes års-
lønnen på baggrund af normalårs-
lønnen i lovens § 8, medmindre der
konkret er grundlag for at foretage
et skøn i medfør af 1. pkt.”
§2
Loven træder i kraft den 1. januar
2015.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Grønland med de ændrin-
ger, som de grønlandske forhold til-
siger.
17