Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 210
Offentligt
1360291_0001.png
Rådet til sikring af borgernes ukrænkelige rettigheder
T. Wilken, Stolpegårdsvej 14 B – 2820 Gentofte Telf./fax 3325 2421 mobil 4085 8686
Direkte telf. T. Wilken 3965 1643
Bank: Nordea
e-mail [email protected]
Gentofte den 14. april 2014
Folketingets
Retsudvalg
V/formanden
Karina Lorentzen Dehnhardt
(MF)(
(SF)
Christiansborg
Tlf. 3337 5500
Sekr. Marie Louise Fischer
Udvalgsassistent
Dan Westfall
Vedr.: Anmodning om foretræde for udvalget
I forlængelse af behagelig telefonsamtale, skal undertegnede høfligst anmode om foretræde for
Folketingets Retsudvalg.
AD. 1
Baggrund for vores ønske om foretræde er, at orienterer udvalgets medlemmer om den
uholdbare situation som BEK
BEK nr 474 af 12/05/2011 Gældende
(EU-opholdsbekendtgørelsen)
Offentliggørelsesdato: 19-05-2011
Justitsministeriet
Senere ændringer til forskriften BEK nr 305 af 28/03/2014
Lovgivning forskriften vedrører
LOV nr 963 af 09/12/1992
LBK nr 863 af 25/06/2013
.
som i sin defininition i bekendtgørelsen
§ 1. skriver :Ved hovedperson forstås i denne
bekendtgørelse en EU-statsborger, der her i landet har en selvstændig opholdsret efter
EU-reglerne.
Dansk-Nordisk Modsyandsbevægelse, herefter betegnet DNM, har lige fra bekendtgørelsens
fremkomst, nu gennem flere år overfor Justitsministeriet fremført, at der i EU ikke findes noget
der hedder en EU-statsborger. Vi har henvendt os til EU-kommissionen hvor man har smilet
højlydt idet bekedtgørelsen med denne definition er en juridisk nullitet.
Vi har senest, for ca. 2 måmeder siden telefonisk forholdt medunderskriveren MeretheMilo det
fortsat uholdbare i, at bekendtsgørelsen ikke på dette afgørende punkt er blevet rettet til det
korrekte, nemlig ”Unionsborger” som daværende konservative vicestatsminister (MF) Bendt
Bendtsen nu (MEP)(K) selv var med til at indskrive i Direktiv 2004/38/eu og som giver
unionsborgeren og dennes familie nogle særlige rettigheder i EU. Danmark har godt nok de 4
Side 1 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forbehold der medfører, at
Danmark ikke deltager i. Forbeholdene omfatter retslige og
indre anliggender, forsvar, euroen samt
unionsborgerskab.
Forbeholdet om unionsborgerskabet har ikke haft nogen praktisk betydning, siden man med
Amsterdamtraktaten i 1997 indarbejdede forbeholdet i den fælles definition af
unionsborgerskabet i TEUF art. 20. Forbeholdet blev dermed alle medlemsstaters "forbehold".
Det skete i første omgang ved, at EU-landenes stats- og regeringschefer i 1993 med Edinburgh-
afgørelsen slog fast, at unionsborgerskabet ikke træder i stedet for nationalt statsborgerskab.
Samtidig blev det understreget, at det alene er et lands egen lovgivning, som afgør, hvorvidt en
person kan besidde statsborgerskab i den pågældende medlemsstat.
Danmark har ikke noget forbehold overfor at anvende betegnelsen ”Unionsborger” og det har
Danmark bekræftet ved at underskrive Direktiv 2004/38/eu som giver unionsborgeren særlige
rettigheder.
Ved den nye BEK 305 af 28/03/2014 retter man ikke fejlen daværende minister Søren Pind
(MF)(V) havde indført. Dette forstår vi ikke i DNM. Vi skal derfor anmode Retsudvalget om at
få udredt årsagen til, at Justitsministeriet ikke har villet rette fejlen og dermed gøre
bekendtgørelsen juridisk gyldig for de personer den omhandler og eventuelt henstille til, at
Justitsministeriet hurtigst muligt får rettet fejlen.
AD. 2
Statsforvaltningen har fra d. 1. april 2014 overtaget behandlingen af anmodning om registrering
af Unionsborgere og deres familie i Danmark for danske unionsborgere der vender hjem efter at
have udnyttet den frie bevægelighed som første indstands. Udlændingestyrelsen skal så herefter
virke som klageinstands. Hvorledes udstikkes de retningslinier som skal anvendes i
administrationen af selve registreringen. Er det fortsat Justitsministeriet? Hvis JA, er der så
ikke et problem med at dets departement skal virke som klageinstands?
AD. 3
EU-domstolen har ved dom erklæret Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/24/EF af
15.3.2006 om lagring af data genereret eller behandlet i forbindelse med tilvejebringelse af
offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester eller elektroniske
kommunikationsnet og om ændring af direktiv 2002/58/EF (EUT L 105, s. 54).
Der henvises i dommen: Dom i de forenede sager C-293/12 og C-594/12 Digital Rights Ireland
og Seitlinger m.fl., til EMRK art. 8 som er krænket af direktivet.
Det er kommet frem i debatten om denne dom, at der i Danmark sker en omfattende registrering
af telefonopkald, sms og aktiviteter på internettet og at denne registrering ikke er lovlig efter
domstolens fortolkning som alle medlemslande skal respektere som gældende. Hvorledes kan
danske unionsborgere sikre sig at den ulovlige registrering omgående indstilles og at alle
foretagne registreringer bliver slettet?
I hvilket omfang er disse ulovlige registreringer blevet udvekslet med andre
efterretningstjenester? Hvorledes vil Danmark sikre, at alle registreringer, der intet
efterretningsmæssigt formål har, bliver totalt slettet hos dem de er overgivet til a´blok?
Har danske virksomheder direkte eller indirekte fået fortrolige oplysninger, sammenkørt i
register til brug for markedsføring overfor danske unionsborgere som ikke selv har ønsket
nogen salgsmæssig henvendelse?
I DNM ser vi med stor alvor på disse forhold som vi har beskrevet og vi skal derfor anmode
Folketingets Retsudvalgs medlemmer om at opfatte vores foretræde som et ønske om hjælp til
at få de ulovlige registreringer stoppet og misbrug af oplysninger der er vidergivet bliver
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
effektivt stoppet således, at også virksomheder og andre bliver oplyst om, at retten til respekt
for privatlivet også gælder ved uopfordret elektronisk henvendelse i salgsmæssig hensigt.
Vi skal derfor anmode Folketingets Retsudvalg at finde en dato i nærmeste fremtid for et
foretræde og skal så fra vores side når datoen ligger fast, oplyse hvem der vil deltage fra vores
side i foretrædet og hvem der vil være den ordførende.
Med venlig hilsen
Torben Wilken, formand
Side 3 af 3