http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-TA-2013-
0603+0+DOC+XML+V0//DA&language=DA
Europa-Parlamentets beslutning af 12. december 2013 om organhøst i Kina (2013/2981(RSP) )
Europa-Parlamentet
,
– der henviser til sine beslutninger af 7. september 2006
(1)
og af 14. marts 2013
(2)
om forbindelserne
mellem EU og Kina, af 13. december 2012 om årsberetningen om menneskerettigheder og demokrati
i verden 2011 og EU's politik om menneskerettigheder og demokrati
(3)
, af 16. december 2010 om
årsberetningen om menneskerettighederne i verden 2009 og EU's menneskerettighedspolitik
(4)
og af
19. maj 2010 om Kommissionens meddelelse: Handlingsplan for organdonation og -transplantation
(2009-2015): styrket samarbejde mellem medlemslandene
(5)
,
– der henviser til Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder af 18. december
2012, navnlig artikel 3 om ret til respekt for menneskets integritet,
– der henviser til de høringer, der blev afholdt den 21. november 2009, 6. december 2012 og
2. december 2013 af Underudvalget om Menneskerettigheder, og til de respektive vidneudsagn fra
David Kilgour, tidligere canadisk statssekretær med ansvar for Asien og Stillehavsregionen, og David
Matas, en menneskerettighedsadvokat, om den omfattende organhøst, der er blevet foretaget på
modvillige udøvere af Falun Gong-bevægelsen i Kina siden 2000,
– der henviser til konventionen mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf, som blev ratificeret af Kina den 4. oktober 1988,
– der henviser til forretningsordenens artikel 122, stk. 5, og artikel 110, stk. 4,
A. der henviser til, at Folkerepublikken Kina foretager mere end 10 000 organtransplantationer pr. år,
og at 165 kinesiske organtransplantationscentre gør reklame for, at der kan findes et matchende organ
inden for to til fire uger, men at Kina, som forholdene er, ikke har et organiseret eller effektivt
offentligt system for organdonation eller -distribution; der henviser til, at
organtransplantationssystemet i Kina ikke overholder Verdenssundhedsorganisationens krav om
gennemsigtighed og sporbarhed i forbindelse med organudtagning, og at den kinesiske regering har
gjort modstand mod uafhængig kontrol med systemet; der henviser til, at frivillig og informeret
samtykke er en forudsætning for etisk organdonation;
B. der henviser til, at Folkerepublikken Kina har ekstremt lave antal af frivillige organdonationer på
grund af traditionelle opfattelser; der henviser til, at Kina i 1984 gennemførte lovgivning, der gav
mulighed for organhøst fra henrettede fanger;
C. der henviser til, at regeringen i Folkerepublikken Kina ikke i tilstrækkelig grad har gjort rede for
kilderne til de ekstra organer, når den er blevet anmodet om oplysninger af Manfred Nowak, FN's
tidligere særlige rapportør om tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf, og de canadiske forskere David Matas, en menneskerettighedsadvokat, og David Kilgour,
tidligere statssekretær i Canada med ansvar for Asien og Stillehavsregionen;
D. der henviser til, at Huang Jiefu, direktør for Kinas organdonationsudvalg og tidligere
vicesundhedsminister, på konferencen om organdonation og -transplantation i Madrid i 2010 udtalte,
at over 90 % af transplanterede organer, der er udtaget fra døde donorer, kom fra henrettede fanger i
Kina, og udtalte endvidere, at alle hospitaler med godkendelse til at foretage organtransplantationer