Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del Bilag 184
Offentligt
1349044_0001.png
1349044_0002.png
1349044_0003.png
1349044_0004.png
Fra:Stig Tange [mailto:[email protected]]Sendt:14. marts 2014 12:32Til:[email protected]; [email protected]Emne:Politiet som "LOVGIVENDE MYNDIGHED" Klage over Politiets "Vejledning om undtagelser fra køre-og hviletidsordningen"
Til rette vedkommende hosJustitsministeriet ogRigspolitietKopi til Retsordførerne i Folketinget.Vedr.: Politiet som "LOVGIVENDE MYNDIGHED" - Klage over Politiets "Vejledning om undtagelser frakøre- og hviletidsordningen"Politiet har udarbejdet en fortolkning (Vejledning om undtagelser fra køre- og hviletidsordningen) afundtagelserne i ”Bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport”. Denne vejledning erlagt ud påwww.politi.dkog vedhæftet denne skrivelse.Med denne Vejledning om undtagelser fra køre- og hviletidsordningen der er formodes at væreudarbejdet at politiet og grundet dens så markante afvigelser og modsigelser til Bekendtgørelsen somden skulle være en vejledning til, er Politiet nærmest kommet til at stå som ”Den Lovgivende magt”samtidig med at Politiet er den udøvende magt. Hvilket jo naturligvis ikke kan accepteres i et demokratisom Danmark.Denne vejledning er tilsyneladende politiets egen fortolkning og dermed har den jo ikke retskraft i sig selv,men den benyttes som en bibel af Politiets tungvognsgruppe til trods for at vejledningen er åbenlysmodstridende mod normal dansk sprog-forståelse af undtagelserne i ”Bekendtgørelse om køre- oghviletidsbestemmelserne i vejtransport” kapitel 2, hertil kommer at vejledningen ”fortolker” emner der sletikke er nævnt i bekendtgørelsen og slutteligt modsiger vejledningen sig selv inden for samme undtagelsesåledes at en ting kan være undtaget i første afsnit af en undtagelse samtidig ikke være undtaget 4 afsnitlængere nede.Jeg har således ikke udført det store dybtgående studie af hele vejledningen som naturligvis er læstigennem. Det dybtgående arbejder er lagt i de afsnit der måtte have vores interesse men ifølge instruktøreri emnet er generelt for hele vejledningen, eller i hvert fald store dele heraf.Jeg har samtidig forhørt mig rundt omkring og fået dette bekræftet hos flere af deinstitutioner/kursusudbydere der underviser i køre/hviletids bestemmelser og installation og kontrol affartskrivere/kontrol apparater der alle blot venter på en retssag eller andet for at få denne vejledning retteind efter lovgivningen.I vores tilfælde kan denne vejledning betyde et formodentlig gigantisk bøde til selskabet og chaufføren afen lastvogn for manglende brug af fartskriver og at fartskriveren ikke har gennemgået de nødvendigekontroller.Problemet for os er følgende:
Vi er et kloakmester firma hvis eneste arbejdsområde er reparation, renovering, rensning og inspektion afallerede etablere kloakker og septiktanke mv samt ny anlæg af samme. Vi benytter bl.a. lastbiler over 7,5tons hvor arbejdssjakket køre fra lager til arbejdssted medbringende gravemaskiner, kloakrør, tv-inspektions kamera mv som standard.Vi er af instruktørerne på de lovpligtige lastvogns/godstransport kursuser blevet oplyst at lastbiler over 7,5tons der bruges til kloakering (uden begrænsninger af nogen art) IKKE skal have et kontrolapparatinstalleret og heller ikke er underlagt køre/hviletids .Bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport §2 stk, h)bekræfter dette:§ 2.Transport, der udføres ved hjælp af følgende køretøjer, er undtaget fra bestemmelserne i køre- oghviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen for så vidt angår national vejtransport:h) Køretøjer, der benyttes i forbindelse med kloakering, beskyttelse mod oversvømmelse, vedligeholdelse afvand-, gas- og elforsyning, vedligeholdelse og kontrol af veje, husstandsindsamling af husholdningsaffald ogbortskaffelse heraf, telegraf- og telefontjenester, radio- og fjernsynstransmission samt pejling af radio- ellertv-sendere eller -modtagere.MENPolitiets vejledning fortolker dette på en måde som normale danskere aldrig vil kunne få ud afbekendtgørelsens ordlyd, tilføjer begrænsninger og betingelser, beskærer undtagelsen og modsiger sig selv.Uddrag af ”Vejledning om undtagelser fra køre- og hviletidsordningen”lyder: (Der er her kun medtagetfortolkningen om ”kloakering”)§ 2, litra h:Ordlyd:h) Køretøjer, der benyttes i forbindelse med kloakering, beskyttelse mod oversvømmelse, vedligeholdelse afvand-, gas- og elforsyning, vedligeholdelse og kontrol af veje, husstandsindsamling af husholdningsaffald ogbortskaffelse heraf, telegraf- og telefontjenester, radio- og fjernsynstransmission samt pejling af radio- ellertv-sendere eller -modtagereFortolkning:Denne undtagelsesbestemmelse omfatter en række forskellige områder, hvor de køretøjer, der anvendes ide nævnte situationer, kan være undtaget fra køre- og hviletidsbestemmelserne. Der er særligt tale omkørsel inden for områder, hvor samfundshensyn er af afgørende betydning.Der er ikke et generelt krav om særlig indretning af de køretøjer, der anvendes, men der kan være tale om,at køretøjet, der benyttes, er særligt indrettet med udstyr f.eks. til højtryksspuling eller pejling af radio- ellertv-sendere/modtagere. Det forhold, at man kører med et specialindrettet køretøj, f.eks. en højtryksspuler,indebærer heller ikke i sig selv, at kørslen er undtaget fra køre- og hviletidsbestemmelserne, men særligearbejdsopgaver, der udføres med køretøjet, kan være undtaget.Nedenfor gennemgås de enkelte elementer i bestemmelsen.”Kloakering”Det er Rigspolitiets opfattelse, at ordet ”kloakering”, som i den engelske forord-ningstekst er ”sewerage”(kloakanlæg, kloakering) og i den franske forordnings-tekst ”l’évacuation des eaux usées” (udtømning afbrugt vand), skal forstås som det arbejde, der er en nødvendig forudsætning for funktionen af detetablerede kloaksystem og håndtering af kloakindhold og spildevand, og dermed ikke arbej-de med anlægaf kloakker. Der er således Rigspolitiets opfattelse, at begrebet især omfatter arbejde som f.eks. spuling og
rensning af kloakker, hvor der typisk an-vendes slamsugere/højtryksspulere. Da septiktanke anvendes i ikke-kloakerede områder til diverse spildevand, kan en septiktank i denne sammenhæng ligestilles med en kloak.Det må endvidere antages, at den efterfølgende transport med det opsugede materiale fra kloakker(septiktanke) vil være undtaget, såfremt transpor-ten af kloakaffaldet er af underordnet karakter i forholdtil kloakarbejdet med rensningen og opsugningen.Det er endvidere Rigspolitiets opfattelse, at transport i forbindelse med arbejde med akut opståedekloakbrud vil være undtaget fra køre- og hviletidsbestemmel-serne, da reparationsarbejdet er nødvendigt afhensyn til kloaksystemets funktion på tilsvarende måde som ved rensning af kloaksystemet.Det er endelig Rigspolitiets opfattelse, at køretøjer, der er særligt indrettet med henblik på eftersyn ogkontrol af kloakker, f.eks. inspektionskøretøjer med kameraanlæg, vil være undtaget fra køre- oghviletidsbestemmelserne. Rigspolitiet lægger herved vægt på, at disse køretøjer udfører arbejde, som er ennødvendig forudsætning for kloaksystemets funktion og håndtering af kloakindhold og spil-devand.Transport i forbindelse med anlæg af eller udskiftning af kloakker, vil derimod være omfattet af køre- oghviletidsbestemmelserne.Transport i forbindelse med oprensning af affald fra olieudskillere eller andre an-læg, f.eks. anlæg til gylleog slam, der ikke har direkte forbindelse med kloakan-læg, hvor spildevand udledes, vil ligeledes væreomfattet af køre- og hviletidsbe-stemmelserne.Det skal her bemærkes at der først sættes begrænsning for hvornår der er tale om kloakering (gultmarkeret skrift) nemlig ved arbejde der er nødvendigt for funktion af de etablerede kloaknet, dermed eranlæg af kloakker undtaget fra undtagelsen. Anlæg af kloakker må nødvendig forstås som ny anlæg afkloakker.Dette fremgår ikke af bekendtgørelsen.Dernæst tolker man at transport i forbindelse med akut opståede kloakbrud (Lys grøn markeret skrift) vilvære undtaget fra køre- og hviletidsbestemmelserne. For det første står dette ikke omtalt ibekendtgørelsen, for det andet indskrænker/ændre man bekendtgørelsens undtagelse bekendtgørelsenomhandler tranporter ”undtaget fra bestemmelserne i køre- og hviletidsforordningen ogkontrolapparatforordningen”og ikke kun køre/hviletidsforordningen. Der er stor forskel i på at væreundtaget køre-hviletids ordningen og at være undtaget kontrolapparatforordningen, ikke kun bødemæssigtmen også omkostningsmæssigt af køretøjet.Herefter definere man ar specielt indrettet køretøjer (lyseblå markeret skrift) med f.eks kameraudstyr tilinspektion af kloakker opfylder betingelserne for at være undtaget køre/hviletidsbestemmelserne. Igenindskrænkerman til trods for at der i stk2 under fortolkning anføres at der ikke generelt vil være kræv omsærlig indretning men at det er arbejdsopgavens omfang der er det afgørende. Nutidens tv-inspektionsudstyr er så kompakt og mobilt at det ikke behøves at være installeret i en bil, hvilket også vil væreuhensigtsmæssige da der mange steder ikke er muligt at komme tæt nok på kloakken med en bil. Såledeshar mange i dag godkendt kameraudstyr af bedste kvalitet som mobile enheder én man kan løfte og meden styrepult på størrelse med lap-top compter, med i bilerne – disse må jo sidestilles med biler der af eneller anden årsag har installeret kamera system og oftest har et kontor indbygget eller arbejdsplads tiludbedring af kloakskader samtidig. Uanset kameratype og model, indbygget eller mobilt er kameraet stadigmed til at forebygge og en forudsætning for funktionen af de etablerede kloaksystem – Dette tages derikke højde for i vejledningen og dette fremgår heller ikke af bekendtgørelsen der kun taler om kloakeringhvilket må omfatte arbejdets type, ikke om det er ny etablering eller vedligeholdelse eller om det erinspektion eller om hvorvidt en bil er indrettet på den ene eller anden måde eller blot medbringer udstyr tilarbejdet.
Slutteligt modsiger fortolkningen sig selv (Pink markeret skrift) Vejledningens fortolkning af Kloakeringslutter af med at definere at ”Transport i forbindelse med anlæg afeller udskiftning af kloakkervil derimodvære omfattet af køre-hviletidsbestemmelserne. I vejledningens første afsnit af fortolkningen af begrebet”Kloakering” står det klat anført (med gul skrift) at det ”skalforstås som det arbejde, der er en nødvendigforudsætning for funktionen af det etablerede kloaksystem”er undtaget. Arbejde der er en nødvendigforudsætning for funktionen af det etablerede kloaksystem må nødvendigvis også omfatte udskiftning afkloakker, idet en knust, forstoppet eller på anden måde beskadiget kloak der forhindre at kloakken fungereefter forskriften forhindre funktionen at det etablerede kloaksystem som der i vejledningens fortolkning af”Kloakering” første afsnit (med gul skrift) klart tilkendegives at være omfattet af bekendtgørelsenundtagelse hvorimod næstsidste afsnit (med Pink markeret) klar tilkendegiver at der ikke er omfatte atundtagelsen, - så hvordan kan politiet benytte denne vejledning. Det vides ikke men det gør de.Vejledningen modsiger sig selv helt klart – og på et ekstremt vigtigt område, da kloakering i danskforståelse helt klart omfatter ny-anlæggelse, reparation, vedligehold og inspektion af kloakker, ogreparation og vedligehold formodentlig er det største område med flest opgaver, arbejdspladser, køretøjer.Og netop på dette område er vejledningen i konflikt med sig selv og absolut i konflikt medbekendtgørelsen.Ikke mindst får ejeren af køretøjet og chauffører gevaldige bøder grundet manglendekontrolapparat/fartskriver i lastbilen hvis man skal følge politiets vejledning men dertil kommer atchaufføren og ejeren af køretøjet i tilgift får gevaldige bøder baseret på køre/hviletids bestemmelserne.Og sidst men ikke mindst krænkes den danske retssikkerhed og bevidsthed voldsomt når politiet, til hvem vialle gerne skulle have stor tillid, blot udarbejder en vejledning der i den grad modsiger og forvrider denbekendtgørelse som vejledningen ellers skulle hjælpe med at forstår. I dette tilfælde er vejledningen blevettil en ”lov-bog” der har større beføjelser en bekendtgørelsen i sig selv – og dermed har politiet stillet sigsom den lovgivende myndighed hvad der er et voldsomt brud på den demokratiske 3 deling af magten.Et tiltag der absolut ikke kan accepteres og ikke må ske i et demokrati.Som nævnt er dette kun toppen af isbjerget, idet vi kun har koncentreret os om begrebet ”kloakering” menifølge flere anerkendte kursus udbydere er dette kendetegnet for hele Politiets fortolkning (vejledning) afbekendtgørelsen.VI ser frem til at modtage Deres snarlige svar i denne sag, da vi har flere køretøjer der kommer i konfliktmed Politiets vejledning men ikke med Bekendtgørelsen fortolket danske ordlyd uden politiets fortolkning.Og vi som menigmænd har alternativt kun domstolene tilbage til at få Politiet til at ophører med dennepraksis hvis Politiet eller Justitsministeriet ikke griber ind, medmindre der sker noget at politisk vej.Med venlig hilsenStig Tange